Friday theme / Show & tell: If I could change careers, I would…

10 10 2008

Well, I don’t really consider my current job as a so-called desperate housewife a career choice😉 However, it isn’t too bad actually, and I can’t believe that on Sunday I will mark one year as unemployed, which in a way is my choice after all. I worked for 5,5 years in the European Commission as an external agent* and even though I loved working in such an international (or at least European) atmosphere and learning new things**, I love O even more and when he was offered a job in Puerto Rico I didn’t hesitate to follow him to the Caribbean.

Casa de Amistad
Maybe I should open a guesthouse like this cosy and relaxed one, Casa de Amistad in Vieques…

This year has given me the chance to focus on learning a new language, which of course is very practical seeing that it is O’s language and to play Bed & Breakfast hostess to all our visitors. Our [probably] last visitors [to Puerto Rico] are arriving tonight – our Flemish friends who have moved to Stockholm!

The pool and backyard of Casa de Amistad
Casa de Amistad had a lovely little paddling pool in the backyard – maybe something like this would fit in Spain?

We are [probably***] moving back to Europe in January and I will have to find a job – the question is in what sector doing what exactly? So, maybe the chance to change careers completely? I wouldn’t mind continuing working in an international environment but that could imply anything from an international company, a NGO (non-governmental organisation), a university to tourism or why not a B&B of our own? We have discussed starting our own business, for example a B&B or a café if we move to Spain but I know that it would mean a lot of work and not much time for travelling or relaxing, two of my favourite activities! We will just have to see what 2009 has to offer us…

The Swedish café Fika on Manhattan
Or maybe a Swedish café in Spain? The Swedish café Fika in New York

Other Friday theme participants: Anki, Anna, Anne, Anne-Marie, Annika, Aurorabuddha, Barbamorsan, Cecilia, Desiree, Inga-Britt, Jemayá, Kicki, Leopardia, Lia, Lullun, Marianne, Marie, Marina, Mia, Millan, MKB, Nilla, Nina, Petra, Saltis, Simone, Strandmamman, Ulrika, Victoria and 30+ kvinna in the city. Sorry that I haven’t been able to check out everybody’s contributions the last couple of Fridays but it has been busy here with visitors, the Spanish course and my volunteering at l’Alliance Francaise.

*) As an external agent you can maximum work 6 years for the European Commission without passing a competition (exam) and become a civil servant. I chose to never sit one of those exams since I wasn’t sure that I wanted to work for the Commission forever, or even stay in Brussels.
**) I did everything that I had not studied; European law, contractual and financial tasks + audit
***) Nothing in our life is certain at the moment… like the important question of where we will live in Europe!


Actions

Information

23 responses

10 10 2008
Cecilia

Så det blir en flytt tillbaks till Europa?Vart då,Spanien?Ja ett Svenskt cafe´ i Spanien tycker jag lät som en bra ide´,det hade nog varit uppskattat.Så det finns ett sådant i New York?!Det är mycket jag inte vet.
Vi har pratat många gånger om att starta ett B&B och tankarna finns fortfarande kvar.Det gäller bara att hitta det perfekta huset och ett bra ställe.Hoppas ni får riktigt roligt med era kompisar nu!!

Kram!

10 10 2008
petchie

Cecilia, Europa blir det men vart är fortfarande osäkert… kanske Spanien, det hoppas vi på! Det är faktiskt Os idé att öppna ett svenskt café i Spanien, vi får se vad det blir så småningom!
Japp, caféet Fika på Manhattan är mycket trevligt – jag fikade där med Petra (Sporty Spice) och Saltis i mars.
Trevlig helg!
Kram

11 10 2008
Fritt ur hjärtat

Mycket Café blir det. Det verkar vara mångas dröm. VIlket land och jobb det än blir hoppas jag det blir som du vill. Sveige just nu är i alla fall inget hett byte, varslen duggar tätt och det är högsta arbetslösheten på många år, dags att tänka på karriärsskifte för väldig många med andra ord!

11 10 2008
Millan

Att jobba hinner du ju med senare i livet och att folja med ett ar till Karibien ar nog nagot som de allra flesta skulle tacka ja till!! Jag kan inte riktigt fatta att ni redan ska borja kika efter att flytta hem… det kanns som om ni precis har flyttat dit, men det ar ju snart ett ar sedan. Helt otroligt! Tycker du att det har varit som du vantade dig? Valdigt spannade pa ett satt att inte riktigt veta vad nasta ar kommer att innebara!! Aven jag har tankt att det skulle vara himla trevligt att ha ett svenskt fika kafe men just tanken pa att det skulle bli valdigt mycket jobba och speciellt da pa kvallar och helger gor att jag inte riktigt tanker tanken ut…
Kram!

11 10 2008
Saltistjejen

Å så det är redan i januari ni lämnar PR! jag trodde inte det var förrän senare under nästa år.
Att öppna upp ett eget B&B eller café tycker jag också iblan kan kännas lockande. Tills man tänker på att man aldrig kanv ara ledig när “andra är det”. Och då känns det inte lika lockande längre…😉
Men det måste kännas superspännande att allt är så “öppet” nu inför nästa år! Och du, ska ni flytta til Spanien då eller har ni fortfarande inte riktigt bestämt er vilket land det blir???
Kramar!!!

12 10 2008
Marianne

Har också haft drömmar om ett B&B, men det är just det där med att jobba 24/7 och 365/365 … Ett svenskt kafé låter rimligare, för då har man öppettider så att man kan begränsa det som det passar en själv.

Förstår att det är jobbigt nu när ni inte vet var ni ska hamna, men jag tycker fortfarande att O ska öppna något för företaget i Kairo : )

12 10 2008
Desiree

Tänk att tiden går så snabbt och att erat år i PR snart är slut. Jag tycker du har fått ett underbart tillfälle till att ta detta året som en paus och dessutom har du ju sett till att verkligen göra något bra av det och något viktigt för din framtid som att lära dig Spanska. Nu kan du ju bo, jobba och trivas i spansktalande länder som spanien på ett helt annat sätt. Låter även jättespännande med att antigen öppna ett B & B eller ett Café. Något sådant skulle jag själv kunna tänka mig mycket väl. Du får kolla upp möjligheterna.

12 10 2008
Annika

Otroligt att ert år snart har gått. Vad fort tiden har gått.
Fattar det knappt…

Kram!

12 10 2008
Anna

Jag hade också gärna dragit till Karibien ett tag! Passat på att plugga ett språk eller göra något annat. Men jag skulle nog längta tills jag kunde jobba igen!

Vad är det du har pluggat? Jag är ju numera på en sådan där lista för ett temporary agent-jobb på Kommissionen. Borde väl lobba för mig själv men har inte hunnit med det😦

12 10 2008
Lullun

Ja, nu bär det ju “snart” av. Fast ja, det är ju ändå “bara” oktober, men förstår att vissa beslut ändå snart borde tas. Men tag ni er tid.🙂
Ja, det där med B&B och café är ju en kär dröm. Men visst blir man lite fastbunden. Jag tänkte mig det en gång som mer ett säsongsjobb, att man kanske turades om, delade säsonger liksom, med några andra. Alternativt att man höll stängt ett par månader per år (hur man nu fixar det ekonomiskt) och ja, att jag kanske ska vara lite äldre till det att jag startar något. Lite i bakhuvudet redan nu, ligger dock att kanske funka som semester-/helgs-vikarie för några som driver ett litet hotell här. Får se hur det blir med det…?!😉

12 10 2008
Mia

Vad spännande det låter att bo i Puerto Rico!

Jag har företag ihop med min man sen 4 år tillbaka och vi trivs superbra ihop med det.

Nu jobbar vi med försäljning och IT, men vi skulle älska att ha någon annan form av affärsverksamhet ihop.

Ha en bra vecka!

13 10 2008
Matildas fikarum

Fasadbilden på Amistad tilltalar mig något enormt. Jag vet inte riktigt vad det påminner mig om, men kanske en regnig och slö eftermiddag i Sri Lanka.

13 10 2008
Anne

Ett B&B tror jag skulle passa dig, jag har ju fått en känsla för att du är en varm, generös, servicevänlig och mycket sympatisk person som verkar besitta entreprenörskvalitéer och dessutom göra gudomlig mat (jag har en mycket stark känsla att du är jättebra på att laga mat). Du kan inreda, du kan göra det mysigt, du kan göra affärer, du kan… Ja, ett B&B skulle nog passa dig väldigt bra tror jag. Om det blir ett svenskt café och det serverar din underbara chokladkaka så lovar jag att du har en kund🙂

13 10 2008
petchie

Simone, du har rätt i att det verkar vara många som när en dröm om att starta ett kafé.. men jag tror att det är många som tvekar just pga att det är så mycket jobb och lite ledighet. Vi får väl se vad det blir för oss!

Millan, det får nog bli ett eget inlägg om hur jag tycker att Karibien-året har varit men visst har det gått fort! Ett år är egentligen väldigt kort tid för att lära känna ett nytt land, ny kultur, nytt språk men det har varit väldigt intressant. Jag ångrar absolut inte den här upplevelsen!

Saltis, just nu har vi ingen aning om var i Europa vi kommer att hamna – visst är det både spännande och oerhört frustrerande att inte veta var man kommer att befinna sig om 3 månader…

Kram tjejer!

13 10 2008
petchie

Marianne, jag håller med – mitt största problem med ett B&B skulle vara att stiga upp tidigt på morgnarna och göra frukost😉 så morgontrött som jag är… Café är absolut mer lockande, gärna med en liten bokhandel också! Jag vet inte dock om jag är så intresserad av att vara egenföretagare, det är mycket jobb men samtidigt får man ju bestämma själv om arbetstider och ledighet då.

Desiree, jag är verkligen så glad att jag fått den här chansen att fokusera på spanskan och uppleva att leva på en karibisk ö! Vi får se vad det blir i framtiden…

Annika, time flies – jag kände redan från början att ett år går så fort och det känns som det gått ännu fortare än jag förväntat mig! Snart tillbaka till [den grå??] verkligheten i Europa…

Anna, det ska bli intressant att se vad jag kommer att jobba med i framtiden och hur svårt / lätt det är att börja jobba igen!? Jag pluggade statsvetenskap i Sverige och master’s i mänskliga rättigheter i Italien – mina jobb på Kommissionen hade inte mycket med mina studier att göra. Japp, det gäller att lobba om man vill hitta ett contractual agent-jobb i Bryssel, speciellt om du är kategori IV (flest jobb är inom kategori III).

13 10 2008
petchie

Lullun, det är bara 3 månader kvar och det är både Thanksgiving, jul och nyår vilket innebär att ca 3 veckor går bort direkt… Det gäller att vår framtid är relativt säker innan slutet på november iaf, men känner jag Os företag rätt så kommer inget att vara säkert förrän i sista sekunden😦
Att vara egen företagare kan nog innebära både frihet och mycket uppbundenhet, jag vet inte om jag egentligen är så sugen på det. Alla i Os familj är riktiga entreprenörer så det är hans stora dröm att starta eget…

Mia, och jag tycker att ditt liv som egenföretagare med maken låter spännande😉 Visst, det ÄR exotiskt att leva i Karibien även allt blir ju vardag till slut – men med jämna mellanrum slår det mig hur annorlunda mitt liv är här jämfört med i Europa! Snart är det dock över, och jag kommer absolut att sakna Puerto Rico.

Matilda, vad roligt att du gillade exteriören, det slog mig efteråt att det kanske ser väldigt ogästvänligt ut med gallerna för fasaden! Vi hade dock precis en väldigt avslappnad och just regnig vistelse där – som blev så där härligt lyckad trots allt!

Anne, vad söt du är! Jag blir jätteglad att du har den bilden av mig😀 Jag lovar att du ska få äta så mycket chokladkaka du vill om du kommer och hälsar på (oavsett om det är ett B&B, café eller bara vårt eget hem!).

Kram allihop, ursäkta att jag ännu en gång inte haft tid att läsa och kommentera era fredagsinlägg!

14 10 2008
Kicki

Du får se det som att du studerar!🙂
Jag tror liksom Anne att du skulle vara en formidabel BochB värdinna! Du verkar dessutom vara språkbegåvad, skulle det kunna vara ett alternativ om/när ni flyttar tillbaka till Europa?
Kram!

14 10 2008
Anna (Sthlm)

Tack för tipset om kategori IV jmf med III. Jag är ju IV så jag borde komma igång men det där lobbandet…Samtidigt skulle det vare ganska intressant att stanna i mitt nuvarande jobb genom Sveriges ordförandeskap i EU…

14 10 2008
annaluna

Que es la que hay!
Jag har hittat din blogg! UNDEBART! Jag har själv bott på Puerto Rico, faktiskt varit gift med en puertorican… Jag bara måste läsa mer om ditt liv där, det är inte många svenskar på PR direkt. Undrar om du har träffat min vän som bott där i många år nu? (Janina) Cuidate!
Anna.

14 10 2008
Ulla

En chans att bo i ett annat land är alltid värdefullt, jobb hittar man alltid (säger jag mig själv nu just också :)! Vilket intressant liv du levt, härligt med så många länder och dessutom en man du trivs med ute i världen! Det är att gratulera till!! Det rätta att fortsätta med dyker säkert upp så småningom!

Jag är förresten inte med denna månad i temat, har lite brådis själv och kände mig inte inspirerad att pressa fram något🙂

15 10 2008
petchie

Kicki, jag kan ju faktiskt säga att jag är spanskstuderande istället för hemmafru även om spansklektioner 2 ggr i veckan knappast kan kallas heltidsstudier😉
O säger att vårt problem, om vi öppnar ett B&B, skulle vara alla gratisgäster (dvs våra vänner), hi hi!

Anna, jag tycker att ditt jobb låter jätteintressant och speciellt nu inför ordförandeskapet. Men om du vill tillbaka till Bryssel så måste du lobba stenhårt, eftersom det egentligen finns alldeles för få kategori IV-jobb!!

15 10 2008
petchie

Annaluna, bienvenida a mi blog! Jättekul att du har hittat hit och att du har bott i PR! Jag har faktiskt inte träffat Janina än, men min svenska kompis B har och vi har varit på väg till Caguas för en fika hos Janina flera ggr men det har alltid störtregnat så det har blivit inställt😦 Jag har varit inne som hastigast på din blogg och tyckte att den såg intressant ut. Återkommer snart!

Ulla, du har så rätt och jag är inte alltför orolig för min fortsatta “karriär” utan är faktiskt lite nyfiken på var jag kommer att hamna – både geografiskt och professionellt!
Jag ska ta bort ditt namn från blogglistan på fredag – ibland är det så att man inte har tid / inspiration för bloggandet och det är ju helt ok.

Kram tjejer!

5 08 2015
click the next web page

click the next web page

Friday theme / Show & tell: If I could change careers, I would… | Petchie’s adventures

Leave a Reply

