Wednesday recipe: Semi-risotto with lemon & shrimp + Hurricane Watch

15 10 2008

So, the tropical depression / storm has become hurricane Omar, and a hurricane watch warning is in place for Puerto Rico while a hurricane warning is applicable to Culebra, Vieques, the USVI and BVI (US and British Virgin Islands). The difference is as follows:

A Hurricane Warning means that hurricane conditions are expected
within the warning area within the next 24 hours.  Preparations to
protect life and property should be rushed to completion.
 

A Hurricane Watch means that hurricane conditions are possible
within the watch area…generally within 36 hours.
 
A Hurricane Warning could be required for Puerto Rico later today.

A Tropical Storm Warning means that tropical storm conditions are
expected within the warning area within the next 24 hours.

A Hurricane Watch and a Tropical Storm Warning remain in effect for
Puerto Rico.

Source: Wunderground.com. Check out some photos of the storm preparations in the local newspaper and follow the hurricane in real-time here.

It is difficult to know if we should worry or not for our own sake, but I am definitely keeping my fingers crossed for the people on the smaller islands as well as the ones living up in the mountains in Puerto Rico. Hurricane or not, we are expected to get a lot of rain and the land is already saturated from the floodings 3 weeks ago. Omar is expected to pass tonight around 2 am or later, but in the meanwhile the visitors are spending some time on the beach despite the overcast skies!

Here is a Wednesday recipe that I made last week, inspiration taken from a risotto recipe by my favourite Food network cook, Rachael Ray:

Semi-risotto with lemon & shrimp

White rice (I used some left-over rice from dinner the day before)
1 lemon – zest and juice
1 can of artichokes – cut in halves or quarters (can be excluded for all of you who don’t share my artichoke obsession!)
rosemary – dry or fresh (I only had dry, it is difficult to find fresh herbs in PR)
1 cup frozen green peas
a handful of shrimp
olive oil

Boil the rice as usual. Lightly fry the shrimp in some olive oil. Transfer the cooked rice to the frying pan and stir in the lemon peel & juice, artichokes, rosemary as well as the [still frozen] peas. Cook for a few minutes, until all the ingredients are warm and serve immediately. Easy peasy lemon squeezy😉

It just started to rain and the winds are increasing… Our visitors just came back from the beach and told me that there are queues for the bank machines! Quite a few of the apartments across the street already have the hurricane shutters closed.

Wednesday 13.00
Our view, Wednesday 13.00


Actions

Information

18 responses

15 10 2008
Desiree

Receptet lät supergott. Det provar jag gärna. Hoppas ni slipper orkan. Bilden du tagit ser iallfall väldigt vacker ut även om man ser att himlen ser mörk och lite oroväckande ut så ser havet och vattnet fortfarande otroligt vackert och inbjudande ut. Sköt om dig vännen.

15 10 2008
Marianne

Usch Petra, jag hoppas att det räcker med att det regnar. Alla vindar kan hoppa i havet i stället för att blåsa på er! Hoppas nu att det går bra för alla och speciellt er! Var rädda om er!

Kramar!

15 10 2008
Marianne

Häftigt på den där real time att man ser att öarna är topparna på bergen i havet. Ett helt nytt perspektiv!

15 10 2008
Anna

Jag har bara gjort onsdagsreceptet några få gånger för jag tänker att jag alltid måste ta foto. Men ser ju att du inte alltid har foto så jag kanske ska bli lite bättre på att följa onsdagstemat!

Hoppas ni slipper orkanen!

15 10 2008
petchie

Desiree, ännu ett superlätt risrecept med kronärtskockshjärtan – man skulle kunna tro att jag bara äter ris, ha ha!
Man kan faktiskt se på byggnaden i bakgrunden på fotot att några av våningarna har stormluckorna stängda… Vinden har faktiskt lugnat ner sig sedan jag skrev inlägget så vi har bara stängt luckorna i ett rum (det blir alldeles för mörkt och instängt tycker vi).

Marianne, jag tror inte att det ska vara någon fara för oss och vi ska stänga om oss inatt. Förra året när vi hade tropiska stormen Olga var vi så dumma att vi väntade tills det stormade hårt och då var det jättesvårt att stänga luckorna! Tur att vi nu har två starka killar som kan hjälpas åt, eftersom luckorna inte är lätta att stänga även utan starka vindar. Man kan höra hur folk försöker stänga om sig genom att slå och slita i dem!
Visst är det en cool karta där man kan följa orkanens framfart.

Kram till er båda två

15 10 2008
petchie

Anna, inte behöver du ta foton på recepten varje gång… jag glömmer för det mesta bort att fotografera när jag lagar recepten, förhoppningvis kan ni föreställa er hur det ser ut ändå!

15 10 2008
M

Skall jag helt klart testa, risotto fan som jag är. Har också risotto recept som onsdagstema idag. Har bakat din äppelpaj i dag. Tänkte bjuda kollegorna på det imorgon. Fast dte blir nog en smakbit till mig & P nu.
Hoppas att vädret snart blir bättre.

15 10 2008
M

p.s provsmakade kakan & den fick mer än godkänt !:) Hade kardemumma på äpplena.

15 10 2008
Cecilia

Jag har dålig koll på vädret märker jag.Usch och fy,har ni sånt elände hos er.Hoppas att ni klarar er från värsta eländet.
Maten lät jätte god som vanligt,jag är barnsligt förtjust i risotto.

Kramar!

15 10 2008
Anne

Låter riktigt gott, jag gillar räkor så det här måste nog testas småningom också.
Usch, kan inte den här orkansäsongen ta slut nån gång…. Känns som en knappt hinner passera före det är nån ny som tornar upp sig. Jag hoppas ni har det bra hos er!

16 10 2008
Anna

Åh! Lova att hälsa Janina (och Pedro) från Anna i STockholm som var gift med Mario och bodde i Rio Piedras… Om de bor kvar i samma hus i Caguas så bodde de så mysigt…Hur bor ni? Var?

Efter att ha hittat din blogg började jag sakna PR så mycket att jag kommer åka dit på semester senast om ett år igen. PR är mitt andra hem… Jag kommer läsa din blogg flitigt och i min egen kommer det då och då upp små PR-minnen…

Saludos!

16 10 2008
Marianne

Tittade på den där livekartan nu, och det verkar som om ni har klarat er från det värsta i alla fall. Skönt!

Omar förresten, det låter som om det var jag som skickade honom, men det var det inte, tack så mycket!

16 10 2008
Mary T

Oh no! Stay safe! They view looks so dull and depressing compared to when we were there!

17 10 2008
petchie

M, vad roligt att du testat min äpplekaka och att den blev lyckad! Jag har inte haft tid att läsa bloggar den här veckan med våra gäster men jag ska absolut kolla in ditt risottorecept snarast.

Cecilia, det blev en relativt lugn natt – det var nästan vindstilla under hela dagen men vid midnatt började blåsa en aning… och det blev inte värre än så! Vissa delar av ön hade inte fått regn överhuvudtaget!!

Anne, nix orkansäsongen fortsätter fram till slutet av november (och förra året hade vi ju en tropisk storm i december).. skönt iaf att Omar ändrade riktning och inte ens passerade direkt över St Croix som förväntat.

Anna, det ska jag göra – om jag träffar Janina. Jag vet att de precis har flyttat. Vi bor i Condado i San Juan nästan precis vid stranden! vad roligt att min blogg kan inspirerar dig att åka hit snart – hur länge bodde du i PR?

17 10 2008
petchie

Marianne, trots att Omar blev en kategori 3 orkan så var han en väldigt liten och kompakt en. Ha ha, det är lite komiskt att först var det Gustav och Hanna som lät som väldigt svenska orkaner och nu Omar🙂

Mary T, the sun is more or less shining again today but it has been raining every day during the Flemish visit. You were definitely more lucky with the weather!

19 10 2008
annaluna

Condado, vilken lyx! Jag bodde från och till på Puerto Rico mellan 2000-2003…jag var där på semester 2006 och OJ vad mycket som hade ändrats. När jag bodde där kostade det una peseta att åka buss och det fanns ingen tren urbano…🙂 Jag jobbade med kryssningar samt ett tag i plaza las americas på Mimi Maternity.

Jag tror att jag kommer åka till PR igen om ett år, eller om ett par vänner jag har där gifter sig tidigare kommer jag åka dit då. Det är något speciellt med Puerto Rico…
Jag har dock bara bott i Rio Piedras på olika ställen, vilket inte går att jämföra med Condado!

19 10 2008
annaluna

Ps. Jag hade ett års uppehåll från PR också då jag bodde i Spanien höst 2001- höst 2002.

19 10 2008
petchie

Annaluna, jag vet – Condado är jättelyx och vi hade ju aldrig kunnat bo här om vi betalade själva… Min man har ett expatkontrakt från Belgien! Vi bodde absolut inte så här lyxigt i Bryssel och lär inte göra det när vi flyttar tillbaka till Europa heller😉
Bussarna är faktiskt gratis för tillfället, iaf till årsskiftet – jag misstänker att det är guvernörens valtrick… O säger också att mycket har förändrats sedan han kom hit första gången 2004 – husen i OSJ är upprustade och det byggs överallt.
Var bodde du i Spanien? Oj, vi kanske ska maila istället för att kommunicera via bloggen😀
Vi har precis kommit tillbaka från stranden och jag ska hoppa i duschen innan vi ska till Plaza las Americas och fika.

Leave a Reply

