Autumn in Sweden vs Puerto Rico

20 10 2008

A year ago I spent a little over a month in Sweden waiting for my visa – and now I am waiting again, to see where we will move in January… It is frustrating to wait, especially when you are a person who loves planning like me! Also, not knowing about the future makes it difficult to enjoy the present, and the near future – what should we do for Thanksgiving, Christmas and New Year’s or even for Election Day, the 4th November when O has the day off? We have a few ideas and I think that we might be able to make a decision this week!

And hopefully we will soon also have a better idea of our next destination as we only have 3 months left in the Caribbean! Below are a few options of where we might be heading – why not vote in my poll to indicate where you think that we should move in 2009!

 

A comparative photo study of the autumn in Sweden vs Puerto Rico

The grass is always greener… and I do prefer having four distinct seasons like in Europe. However the autumn in Puerto Rico is very enjoyable, especially when compared with a grey October day like in the first photo:

Autumn fog in Skåne
Autumn fog over the motorway in Skåne, Sweden

Storm over Cabo Rojo
Storm over Cabo Rojo, Puerto Rico

View from the Öresund bridge
View from the Öresund Bridge between Sweden and Denmark

Lago Dos Bocas with cloudy skies
Cloudy skies over Lago Dos Bocas, Puerto Rico

Autumn colours
Autumn colours in Eslöv, Sweden

Big Tree Trail, El Yunque
Big Tree Trail in the rainforest El Yunque, Puerto Rico

Autumn street
A tree with its autumn colours, Eslöv, Sweden

A big tree (?), El Yunque
A big tree (??) in El Yunque, Puerto Rico

Dead leaves in my parents' garden
Dead autumn leaves in my parents’ garden, Sweden

Dead leaves, El Yunque
Dead leaves in the rainforest – the “tube” is a leaf from a palm tree… You don’t want to get one of those in your head as they are heavy!

Blackberries
Autumn berries in Sweden – blackberries

Bananas, Lago Dos Bocas
Autumn fruit in Puerto Rico – bananas

A bird's steps in the first snow, Skåne
A bird has stepped in the first snow, Sweden

Fish caught in Rio Grande de Arecibo
Fish caught in Río Grande de Arecibo, Puerto Rico

Sunset
Autumn sunset in Sweden

Autumn sunset in Puerto Rico
Autumn sunset in Puerto Rico


Actions

Information

29 responses

20 10 2008
Anna

Love your photo study! Jag tycker att det låter lite spännande! Att inte veta vad ni hamnar härnäst. Ta det som det kommer liksom!

20 10 2008
petchie

Tack Anna! Och jag ser att du röstat på Sverige😉 (eftersom det bara är en röst än så länge…). Vi har börjat lugna ner oss lite när det gäller den ovissa framtiden nu, vi sover iaf bättre och jag gnisslar inte längre tänder i frustration!!

20 10 2008
Emmapiraya

Helt fantastiska foton, från båda länderna!! Wow!

20 10 2008
Anki

Helt otroligt fina foton! Jag är just nu mest förtjust i traditionella höstfärger så Sverige-bilderna vann, den här gången. Men om några veckor när allt är brunt här så lockar nog Puerto Ricos höst istället.😉

Så ni ska röra på er igen! Ja jag får väl avslöja att jag röstade på Spanien, eftersom du nu har ansträngt dig så mycket att lära dig spanska så måste du ju få fortsätta använda det ordentligt. Av egen erfarenhet så vet jag ju att det är lite jobb med att flytta, speciellt om det är “overseas” så jag önskar er lycka till med att bestämma destination och sen med själva flyttandet. Jag hoppas förstås att du fortsätter blogga så att vi får följa dina äventyr. Jag är inne och kollar rätt regelbundet hos dig även om jag inte alltid kommenterar. Kanske är Europa bra att flytta till också för då blir det väl lättare för dig att få jobba också? Eller?
Ha en skön “höst-vecka”!
kram

20 10 2008
annaluna

I would stay in Puerto Rico!
Underbara bilder. Jag saknar Puerto Rico så mycket när jag läser din blogg…men det har du nog redan förstått vid det här laget. Välkommen till min blogg också, i vissa stunder kan den nog tom vara läsvärd som när jag reser till exempel:)
Hur länge har ni bott på PR?
Varför flyttade ni dit?
Y por que se van?
Come un par de tostones pa mi, mai!🙂

20 10 2008
petchie

Tack Emma! Jag njöt verkligen av den svenska hösten förra året och tog många höstfoton – jag misstänkte redan då att jag skulle sakna den årstiden i PR🙂

Fröken Anki, jag förstår precis hur du resonerar – hösten är väldigt fin så länge den är färgglad och solig men sedan blir man ganska snabbt trött på det gråa och ruggiga…
Ingen fara att inte alltid kommentera, det är bara kul att du tittar in.
Jag tänker precis som du, det skulle vara så kul om vi kunde flytta till Spanien så jag kan fortsätta med spanskan på plats… Sitter just nu med spanskläxan och har lite panik över att jag bara har 5 lektioner kvar!! Jag tycker att det är tråkigt att flytta från PR men som du säger så kommer det att vara skönt att slippa tänka på visum och arbetstillstånd – länge leve EU😉

Annaluna – jag satt och läste dina gamla inlägg om PR från 2006 i förmiddags. Jag förstår absolut att du saknar PR, speciellt som du ju fick uppleva PR från insidan! Vi är ju två utlänningar + att jag inte jobbar vilket har gjort att jag inte har lika bra inblick i det puertoricanska vardagslivet som du. Men PR kommer alltid att vara speciellt för oss också.
Jag har bott här sedan november förra året, O sedan augusti 2007. O (som är spanjor) jobbar för ett amerikanskt företag, först i Bryssel och sedan här i PR – vår vistelse har alltid varit tidsbegränsad så det är dags att återvända till Europa nu… Orsaken till att vi inte vet vart ännu är att O inte har kvar sitt gamla jobb i Belgien – vilket inte innebär att han är arbetslös utan måste bara bestämma med cheferna var han ska jobba i fortsättningen.
Visst ska jag käka några tostones för dig😉

20 10 2008
Cassie

Great photos. The seasons are definitely beautiful, but I think I prefer the tropics. I can’t wait till we move there too! Why do you only have 3 months left?

20 10 2008
petchie

Cassie, my husband’s Puerto Rican job assignment will be finished in January. He is currently negotiating with the management on where in Europe we will move… Also, our visas can’t be extended and we feel that PR is just a little too far away from family and friends back in Europe. It has been a great experience though and we are very happy to have had this chance to live in the Caribbean. I am sure that you will love it here!

20 10 2008
Desiree

Jag gillar din omröstningsfråga. Du har ju en hel del humor trots allt. Men jag förstår att det hela känns ganska jobbigt och påfrestande att inte veta vart man ska bo, när man kommer flytta osv. Det är ju stora frågor som verkligen avgör eran framtid och viktiga frågor och då vill man ju gärna kunna plannera lite och gärna så tidigt som möjligt eftersom en flytt från en kontinent till en annan kräver en hel del. Jag hoppas att ni inom kort får svar på många av era frågor. Jättefina bilder och vacker jämförelse du har satt ihop mellan PR och Sverige.
Kram

21 10 2008
Speaking Boricua

Amazing photos! I’m really sorry to hear you’re leaving though… why so much Europe? Go to another continent! If you can, I mean…

21 10 2008
Mary T

Beautiful pictures! And I of course think that you should move to Ireland… or the UK as a second choice!

21 10 2008
Annika

Vilken trevlig grej med röstningen här på bloggen. Kul…Jag röstade på Spanien, men jag var SÅÅÅÅ nära att trycka på Belgien. Kan vara kul för er att bo i O’s kära hemland ett tag.
Rolig jämförelse av hösten. Vilken skillnad i de bägge länderna…
Hey, gissa vilket land JAG föredrar om hösten…?
KRAMAR från ett allt kylslagnare VA där värmen i huset är påslagen sedan ett par dagar…

21 10 2008
Anna (Sthlm)

Jag trodde röstningen var anonym!😉 Jag tog hederliga gamla Sverige för du har ju inte bott där på ett bra tag!

21 10 2008
aurorabuddha

Det ar klart att ni ska flytta till Frankrike!

Men av dina kort att doma… kanske blir det Sverige i alla fall – sa dar vackert ar det ingen annanstans…

21 10 2008
Jess

Jättefina foton som alltid Petra!
Jag röstade på Spanien för då kan jag komma och hälsa på er i solskenet!😉

Vilka härliga kontraster du fångat mellan Svea och Puerto Rico.

Tänk att det bara är 3 mån kvar..Jösses vad tiden går.

Kram!!

21 10 2008
cecilia

Jag måste ju får slå ett slag för Californien, så jag röstade för Other country även om det kanske varken är möjligt eller önskvärt – fast av de andra alternativen skulle jag nog säga Spanien, pga klimat och närhet till Sverige.
kram

21 10 2008
petchie

Desiree, vi har ju egentligen inte så stort val om vart vi ska ta vägen – det får ju bli där O hittar ett jobb men jag tyckte att det kunde vara en kul grej! Vi hoppas ju på Spanien men jag är också öppen för Schweiz (som ingen har röstat på) eftersom jag redan har bott där 2 ggr och har släktingar och vänner där. Jag märker på oss båda att vi är väldigt frustrerade och stressade över situationen just nu så jag hoppas verkligen att vi får besked snart.

Speaking Boricua, Asia har been up for discussion but at the moment we both feel that we would like to move closer to family and friends in Europe – that is really the only disadvantage to Puerto Rico as I see it!

Mary T, ha ha, I don’t think that Ireland is an option unfortunately! It would be great to live closer to you though but we will just have to find a location which has a good RyanAir connection to Limerick!?

Annika, omröstningsfunktionen är ny för wordpress så jag tyckte att det var ett perfekt tillfälle att testa den! Vi hoppas på Spanien, Belgien känner vi oss ganska klara med även om vi saknar vännerna som bor där.
Härligt att hösten har kommit till Virginia! Jag är nyfiken på dina foton från helgens utflykt!?

21 10 2008
petchie

Anna, visst är omröstningen anonym men som förste röstare / kommenterare så var det ganska lätt att gissa ditt val😉 O är nog mer sugen på att bo i Sverige än jag – jag är mest fokuserad på att fortsätta med spanskan just nu!

Aurorabuddha, Frankrike var ett starkt alternativ tills igår då O fick reda på att det nog inte blir av. Det hade varit perfekt, nära till Spanien och till Belgien och Schweiz där vi har många vänner… Visst är det fint med höst i Sverige men man får inte glömma att det är många dagar då det är grått och trist också som på första bilden!😦

Jess, Spanien verkar vara mest populärt – kanske fler som tänker komma och hälsa på😀 Jag tänkte komma till Irland någon gång inom den närmasta framtiden – om vi bosätter oss någonstans där det finns RyanAir i närheten! Jag vet från irländska kompisar att det inte är lätt (läs billigt) att ta sig till vissa delar av Europa från Irland (t.ex Skåne) men jag vill så gärna se mer av din ö!
Visst har tiden gått fort, men jag tyckte redan från början att ett år var kort!

Cecilia, ojoj Californien är alldeles för långt borta från Europa tycker jag – då ligger ju Karibien mycket bättre till!
Mina föräldrar har inte röstat än men jag vet att de hoppas på Spanien – det skulle passa dem perfekt med sol och värme…

Kram tjejer!

22 10 2008
Anna (Sthlm)

Vad hände med fredagstemat förresten?!

22 10 2008
Annika

Äsch, Petra…det blev ingen utflykt…Peter hade jobbat häcken av sig i Alabama. han behövde helgen till att pusta ut. Istället for vi till Home depot och köpte en massa lampor i söndags, sen var det redskinsmatch på tv och sen gjorde jag en urgod pasta med scallops…TYVÄRR blev det inget för oss, buhu!!
OCH den här helgen ska det visst bara regna…
KRAMAR!!

22 10 2008
petchie

Anna, det blev inget fredagstema förra veckan, men förhoppningsvis blir det ett denna veckan! Jag har varit lite dålig på att blogga på sistone eftersom jag har saknat inspiration + att vi haft gäster. Det ska bli ändring på det nu!!

Annika, vad tråkigt att det inte blev någon utflykt😦 men jag vet hur det är ibland när man har planerat något kul för helgen. Man kanske inte kommer upp i tid och så är det för sent.. Ibland måste man bara få slappa också! Jag tycker att er helg låter helt ok ändå, även om jag inte är ett stort fan av scallops😉 Hoppas att det blir bättre väder och bättre tillfälle senare i höst – för er höst fortsätter väl ett bra tag till!? Såg på Aftonbladet att det ska bli snö och kyla i Sverige till helgen.
Kram!

22 10 2008
Saltistjejen

Vilket härligt inlägg Petra!!🙂
Underbara bilder och en sådan bra jämfrelse. Så helt olika klimat det är. Man vet ju det, men att se det i bilder såhär gör det verkligen än mer påtagligt.
kram!

22 10 2008
Sara on Safari

Spanien, Spanien och Spanien!😉 …det tycker jag låter som en underbar idé!

24 10 2008
Marianne

Fy vad jobbigt att ni inte vet än! Men jag har röstat och jag röstade på “Other country” och det betyder att ni ska flytta till Egypten, närmare bestämt till Kairo! O måste absolut öppna en fabrik eller vad det är här! Hur kommer det annars att gå för stackars Egypten?

Kom på vad jag skulle ha gjort i går, det kommer i morgon. Sorry.

Kram!

24 10 2008
petchie

Saltis, tack! Det var roligt att göra en fotojämförelse, just för att se de stora skillnaderna… jag får gå tillbaka och titta på den när jag sitter och fryser i Europa nästa år😀

Sara, ha ha, det tycker jag också!! Vi håller tummarna för España!

Marianne, ha ha, du är så rolig! Jag sa till O igår att det får gärna bli Schweiz om det inte blir Spanien men INTE den tysktalande delen för jag vägrar att lära mig fler språk… vilket diskvalificerar även Egypten😉 Men man ska aldrig säga aldrig, jag har ingen aning om företaget har några planer för Mellanöstern… Hur är det med din makes företag, har de fabriker i landet?
Kikar in hos dig imorgon då.

Kram tjejer!

25 10 2008
Lullun

Hoppas verligen det är lite mer “ro på” med det framtida valet nu. Kan ju bli väldigt jobbigt annars. Det ska nog bli bra, hur det än blir. Det “braiga” är ju också att det ju går att ändra sig sedan också (även om flytt mellan länder nu inte är de lättaste och billigaste). ônskar er lycka till med valet och tackar för fotona så länge!😉

25 10 2008
Anne

Jag hoppas hoppas att ni får besked snart. Ovisshet är jobbigt, jag är precis som du en planerartjej så gillar att kunna ha lite framförhållning och planera. Jag lade min röst på Spanien, men jag tycker Schweiz låter väldigt inspirerande också. Oavsett var ni hamnar blir det bra, men det vore så klart skönt att veta vart det blir så man kan ställa in sig på nåt.
Jättefina foton, som alltid!

27 10 2008
petchie

Lullun, ingen förändring när det gäller framtiden än… men som du säger så blir det säkert bra till slut. Och absolut, det går ju att flytta vidare om det inte blir bra, flytten till Europa blir ju iaf betald av Os företag.

Anne, Spanien och Schweiz är våra stora favoriter men vem vet, vi kanske hamnar i något hela annat land som vi inte ens har på vår lista just nu!? Mitt största kriterie är att jag inte vill lära mig fler språk🙂

Tack för fotokomplimangerna tjejer. Kram!

26 03 2010
Show & Tell / Friday theme: Change « Petchie’s adventures

[…] I did a similiar post comparing a Swedish autumn with autumn in Puerto Rico – click on the […]

Leave a Reply

