Friday theme / Show & tell: Sweets

7 11 2008

A new month and new Friday themes from Marianne in Cairo! The themes for November are as follows:
7th November: Godis (sweets / candy)
14th November: Fönster (Window)
21st November: Smycken (Jewellery)
28th November: Julklappsbestyr (Christmas present preparations)

Today’s theme is a dangerous one – first of all because I LOVE sweets! Eating sweets as an adult seems to be a very Swedish thing – O can’t really understand my sweet tooth, but his parents are very supportive and always give me a big bag of sweets from their tobacco shop when we visit Spain! Unfortunately I don’t like Spanish sweets except for the lollipops called Chupa chups. And secondly the theme is making me crave for some really good sweets and unfortunately I haven’t been able to find anything even close to my favourite Swedish sweets here in Puerto Rico…

Ma boîte à bonbons
I keep my sweets in a boîte à bonbons… Valérie Nylin makes these really sweet tin boxes for sweets, sugar, coffee etc

After having lived in several different countries I feel that I am in a position to say that Swedes are experts in sweets, there is nothing like it abroad! My Danish friend L always wants to buy slik (sweets in Danish) when she comes to Sweden – it is much cheaper and better than in Denmark. The price of pick ‘n’ mix sweets (lösgodis) has actually decreased since I was a child – it must be the only thing that is cheaper than before!

-(
Unfortunately the box is full of sweets that I don’t really like… just for emergencies! Our two last female visitors, MT from Ireland and I from Belgium actually went crazy over the Jelly Beans in Marshall’s (Belgian I bought 6 or 7 bags!?), but I am not too fond of Jelly Bellies. But hey, beggars can’t be choosers and sometimes I need a sweet fix…

My family brought me a huge bag of Swedish lösgodis last Christmas, but I finished it too quickly (not sharing though with my siblings as they can eat all the sweets they want back at home). I had my hopes set very high when my parents came back in May but to my great disappointment my mother had forgotten to buy sweets!! It was hard to not behave like a spoilt kid when I realised that I was only getting some Swedish magazines (even though my favourite ones) and no sweets😦

Swedish fat free fish ;-)
Not a very good American imitation of a typical Swedish sweet

What kind of sweets you like is probably very cultural, and I will never forget the look on my Australian brother’s face when we offered him some salty liquorice! I can’t remember if it was him or maybe my English friend A who spit it out on the floor! I am not too fond of salty sweets, but I do like a Turkish pepper every now and then (very strong tasting liquorice and pepper sweets from Finland, but originally Danish). I prefer sour sweets to salty ones, and hard ones to soft sweets – to my mother’s despair, she worries that we will choke (or break a tooth) when we eat the big sweets!

Lots of sweets and crisps... and a baby
Some of my favourite Belgian sweets and crisps + my favourite baby! My best friends came to visit me in Brussels 2 years ago together with little H, and they went crazy in the Carrefour supermarket! The three of us have more or less the same taste in sweets and crisps, except that L really likes salty liquorice.

However, sweets can also be of another kind – I am not much for cookies and cakes (I prefer crisps / chips) but my grandmother makes the best sugar / cream buns! She made a whole batch once when she came to visit me in Brussels – I was in heaven!

Gran's sugar buns
Gran’s sugar buns filled with vanilla cream…

Other sweet bloggers can be found here: Anki, Anna, Anne, Annika, Aurorabuddha, Barbamorsan, Cecilia, Desiree, Emma, IngaBritt, Jemaya, Kicki, Leopardia, Lia, Lullun, Mais-oui, Marianne, Marie, Marina, Mia, Mia D, Millan, Nilla, Nina, Petra, Saltis, Simone, Sparkling, Strandmamman, Tätortstimotej-Anna, Ulrika, Victoria and 30+ kvinna in the city.


Actions

Information

32 responses

7 11 2008
Annika

Jo, man kan nog lugnt säga att svenskt smågodis är BÄST!!
Det är verkligen GOTT! OJ vad man kan sakna det.

Till skillnad från dig är jag galet GALEN i Jelly Bellys, dock inte surisar som du har på bild.
Dom amerikanska Swedish Fish tycker jag MYYYYCKET om!! Mycket smak på det godiset, mums!!

Saltgodis måste man nog vara uppväxt med för att gilla, skulle jag tro. Många amrisar jag bjudit på “salt” har trott att det varit ett skämt.

Till sist ser din Mormors bullar bara för GODA ut!! MUMS, vaniljbullar med socker..snacka om GODIS!!!

Kramar!!!

7 11 2008
petchie

Annika, det verkar som alla vi utlandssvenskar saknar det svenska lösgodiset!!
De sk svenska fiskarna gillar jag inte, tycker inte att de smakar som de svenska godisfiskarna och nja, vissa Jelly Bellys är goda medan andra smakar jätteäckligt tycker jag. Jag köpte en påse där jag fick slänga alla gul-gröna för de smakade helt vedervärdigt!!
Visst ser mormors bullar supergoda ut – jag fick hemlängtan när jag hittade fotot😉
Kram!

7 11 2008
fran and steve

Have you tried Puerto Rican candies? I’m not a fan of most, but the one I like best is mampostial, AKA marrayo (chewy coconut and molasses sticks). I also like Florecitas, tiny cookies with a colorful hard icing peak. As far as baked sweets, fresh-out-of-the-oven pastelillos de guayaba can’t be beat. Mallorcas are great too. Your Gran’s sugar buns look heavenly. I’ve been a reader of your blog for a while, but I don’t think I’ve ever posted! It has been quite entertaining and informative, and I’m sorry you will be leaving the island soon! Fran

7 11 2008
maisoui

De där burkarna är så fina. Jag måste verkligen spana efter en sådan på stan imorgon. Trevlig helg!

7 11 2008
Tätortstimotej-anna

Noms!

Seattle har faktiskt 2 (+ikea) skandinaviska butiker, så du kanska ska handla på dig lite? Inget klassiskt lösgodis, men chocklad och kex, marzipangodisar, lakrits och ett gäng konstiga norska godisar. Både maken och jag gillar förresten Swedish fish bättre än riktiga fiskgodisar. Hmmm…

7 11 2008
Ingabritt

De där bullarna såg ljuvligt goda ut…

7 11 2008
Desiree

Åh din mormorsbullar får mig verkligen att börja drägla. Jag är nog svagare för goda bakverk än just smågodis. Jag håller med dig om att det är något speciellt med just svenskt smågodis. Du har så rätt i att det där med godissmak och tycke skiljer sig väldigt mycket åt från land och kultur. Jag tycker att det är rätt skönt att godiset här i USA inte är så gott för här är nog min allra största svaghet glass. Jag har blivit en riktig glassoman sedan jag flyttade hit. Kram på dig och ha en toppenhelg.

7 11 2008
Fritt ur hjärtat

Sannerligen är jag just idag glad att bo kvar i sverige;-) Fast bullarna ser inte så dumma ut heller!! Inte tänker man på att lösgodis är svenskt?!

7 11 2008
petchie

Fran, thanks for leaving a comment😀 I haven’t actually tried that many Puerto Rican sweets and you made me very curious – where do you buy them? I like quesitos… but I try to not eat them too often!
I am quite sad that we are leaving as well, I wonder how hard it will be to settle back in cold Europe?

Maisoui, kul att du hänger på fredagstemat! Visst är de söta plåtaskarna, jag har köpt flera stycken och gett bort i present men är sugen på att ha några fler själv. Får bli när jag kommer tillbaka till Europa!

Tätortstimotej-Anna (har du märkt hur många Annor det finns som bloggar!?), jättekul att det finns svenska affärer i Seattle – det får nog bli lite bunkring inför julen! O älskar ju svensk ost så jag hade redan planerat in ett Ikeabesök… Jag verkar vara den enda som inte gillar de “svenska” fiskarna!?

7 11 2008
petchie

Ingabritt, bullarna var väldigt mumsiga – jag var så glad att mormor bakade bullar under hennes besök i Bryssel. Stackaren fick göra det för hand eftersom jag inte hade någon hushållsassistens, och min moster och jag åkte och shoppade medan hon bakade🙂

Desiree, jag är nog mer för bullar än kakor när jag tänker efter… Och jag har ju tänkt göra kanelsnäckor ända sedan du skrev om dem på din blogg men än har det inte blivit av. O pratar fortfarande om bullarna som min syster bakat första gången han var i Sverige så han skulle nog bli väldigt glad om jag bakade bullar!
Glass är gott men det är sällan vi äter det nuförtiden, trots att vi har en Häagen-Dazs-glassbar två kvarter bort…

Simone, det finns lösgodis i viss utsträckning utomlands men det är oftast väldigt dyrt och inte särskilt gott😦 Du kan skatta dig lycklig som kan frossa när som helst😀

Trevlig helg och kram till er alla!

7 11 2008
aurorabuddha

Jag har sett dom dar “svenska” fiskarna… men jag har aldrig vagat kopa dom.

Vaniljbullar. OMG. Jag alskar din mormor, halsa henne det. Hon skulle bli *rik* om hon bodde i Texas. Tellin’ ya’. :o)

7 11 2008
Cecilia

Å jag håller med dig,jag tycker inte att de “svenska fiskarna” är goda.Inte alls som de vi har hemma.Tycker att det är konstigt att IKEA säljer oäkta svenska fiskar…Bullarna är ju så goda med vanilj.
Trevlig helg.
Kram!!

7 11 2008
franandsteve

Gosh, maybe someone more familiar with where they sell stuff in PR can better answer your question. The last I remember (couple of years ago), mampostial and Florecitas could be found at Pueblo or Grande. Mallorcas and pastelillos de guayaba (a guava paste-or-jelly-filled turnover, sprinkled with powdered sugar) can be found at bakeries. La Bombonera in OSJ used to have them. I also like Kasalta’s (near Ocean Park)pastries. Sadly, none of these goodies are particularly healthy. But, you know, everything’s fine in moderation! Fran

8 11 2008
Miss Marie

Jag håller med att svenskt lösgodis är bäst och det finns inte att köpa någon annanstans! Jag har sett i England att de har pick and mix, men det godiset smakar inte alls som svenskt godis utan verkar mest bestå av färgmedel!

De där krämbullarna såg riktigt goda ut!🙂

Hoppas du får en bra helg!

8 11 2008
Emmapiraya

Vaniljbullar är ju supergott, det ska jag “beställa” nu när jag ska hem över jul, mamma får baka!🙂 Kul att läsa om utländskt godis också, det får jag kanske också göra i framtiden. Kram och trevlig helg!🙂

8 11 2008
Caroline

Svenskt godis ar bast! Lagrade pa med en massa godis pa var senaste visit hem till FBG, ,Sverige……..men de var visst en klafingrig o godissugen “vaskbehandlare” nanstans i Kopenhamn eller Newark…..de tog alla mina Center!!!! Blev en anings ledsen, men som tur ar sa har jag en underbar syster som skickade lite godis…som trost!
Harlig blogg! Ha en bra helg!

8 11 2008
Tätortstimotej-Anna

Jepp, det är därför jag använder hela namnet ovan. Mindre missförstånd så. Båda affärerna ligger i Ballard. Jag ghorde faktiskt också show&tell denna gången. Godis, liksom. Mmm, godis. Nu ska vi till IKEA. Hepp!

9 11 2008
Marianne

Hahahaha: Swedish Fish – fat free food!

Näe, jag tycker att Ikea borde sälja lösgodis! De behöver ju inte ha alla 800 sorter, men de mest klassiska. Nu när jag sitter här och läser godisinlägg blev jag tvungen att plocka fram mina fruktkolor, det går inte att läsa utan!

Kanske din mormor kan tänka sig att sprida receptet på de där goda bullarna? Till svenskfikat nästa helg tänkte jag baka Desirées muffins. De där bullarna är kanske inte så lätta att göra direkt?

Ha en jätteskön söndag!
Kram!

10 11 2008
petchie

Aurorabuddha, som du kan läsa från de flestas kommentarer så är Swedish fat free fish goda enligt de flesta (förutom Cecilia och jag). Du får testa och se om du också gillar dem!? Jag ska hälsa mormor att hennes bullar gjorde succé på bloggen😀

Cecilia, äntligen någon som håller med mig om att fiskarna inte är lika goda som de ÄKTA svenska godisfiskarna😉 Så det är den typen som säljs på Ikea i USA? Konstigt, i Europa säljs bara riktigt svenskt godis…

Fran, thanks for the tips – I will definitely check in Grande for mampostial and florecitas. Kasalta’s quesitos are so famous!

Miss Marie, det är kanske så att svenskt lösgodis är godare för att det är lite mindre artificiellt än utländskt?? Dessutom är det ju billigare och finns ett större utbud av godis i Sverige – antagligen för att svenskar äter så mycket mer godis än man gör i utlandet?

10 11 2008
petchie

Emma, så klart ska du beställa vaniljbullar när du kommer hem! Jag brukar ha en lång lista på mat jag vill äta när jag åker hem😉 Förra hösten åt jag stekt sill hos mormor 2 ggr – tror faktiskt inte att jag ätit det innan men när man bor utomlands kan man få de konstigaste “cravings”, hi hi!
Jag var så avis på din godisleverans för några veckor sedan!

Caroline, vad säger du?? Någon stal din svenska choklad? Så himla fräckt!!! Ja, tur att din syster skickade nytt godis – min familj har inte riktigt förstått det där med att skicka godis än…😉 Och välkommen till bloggen!

Tätortstimotej-Anna, jag lägger Ballard på minnet – jag har ju ingen aning om var det är i Seattle men det ska vi nog hitta🙂

Marianne, visst är det fånigt att skriva fat-free food på godiset – det är ju inte nyttigt för det, och knappast något man kan äta som MAT…
Jag tror att jag har mormors vaniljbullerecept så kan försöka komma ihåg att lägga ut det på onsdag! Inte så svårt att göra, även om det var evigheter sedan jag bakade bullarna själv. Har dock ett roligt minne från tonåren när min kompis L och jag bakade en sats och smällde i oss nästan alla bullarna på en gång!!

Kram allihop!

10 11 2008
Anna (Sthlm)

Jag håller med! Svenskt godis är bäst! Så det fanns Swedish fish i PR i alla fall (jag undrade precis på ditt senare inlägg apropå en av Annalunas kommentarer). Kommer du ihåg när vi var små och man köpte lösgodis från kiosken?! Då pekade man ut en i taget och de kostade typ mellan 10-50 öre styck. “En av den, två av den” osv🙂 Nu stoppar man i sig så mycket mer! Fast jag är ganska duktig och kör mitt lördagsgodis.

Ska försöka få till ett inlägg ikväll – har ju varit bortrest så det har inte blivit av ännu.

10 11 2008
petchie

Anna, jag tänkte också på det – de små vita papperspåsarna med cirklar i olika färger som fylldes med 10-15 öres godis😉 Snacka om LITE godis, ha ha!
Spännande att se vad du kan komma med i ditt fredagsinlägg, eftersom du ju befinner dig i godislandet Nr 1 – Sverige😀

10 11 2008
Anne

Sorry supersen kommentar på fredagstemat! Intressant det där att det inte verkar vara så vanligt i alla länder att vuxna äter godis utan att det är mer ett barnfenomen.
Jag tar också gärna bullreceptet!

10 11 2008
Anna

De där påsarna med små ringar på finns faktiskt fortfarande! På kiosker och liknande.

10 11 2008
petchie

Anne, bättre sent än aldrig😉 Jag har ingen aning om någon statistik men det verkar som vi svenskar äter väldigt mycket godis (har för mig att vi äter typ mest glass i hela världen!). Bullrecept ska det bli – om jag nu har receptet uppskrivit…

Anna, jag vet – jag köpte några surisar (sådana där stora ovala mynt) i en kiosk i somras och fick dem i en sådan påse😀

11 11 2008
Mary T

I didn’t realise Chuppa Chups were Spanish!

11 11 2008
petchie

Mary T, chupar means to lick, suck😀 I used to eat a lot of those lollipops in Italy, another country lacking good sweets (and they don’t even have Skittles)!

18 11 2008
costarossa

Hehe, when you said you didn’t like Spanish sweets, I had to think hard what exactly they are, except the famous chupa chups you yourself mentioned.🙂 One really really typical thing would be turron and I love its soft variety (the Jijona one) but otherwise I found it difficult to single out something Spanish. Funnily enough, I buy my sweets in German chain supermarkets and they are usually not Spanish. That is when I do not make my own ones – which I do quite often as I also have a sweet tooth. So your vanilla buns recipe is highly appreciated on my part.🙂

19 11 2008
Gabriel

Very nice, interesting. I have also site – a blog focusing on recipes for cooking. See. I am from Slovakia republic. Whatever you like doing. Page to be translated through Google translate.
http://www.irecepty.com

19 11 2008
petchie

Costarossa, I don’t actually know if it is Spanish sweets per se, but at least the sweets that you find in Spain… My parents-in-law sell sweets in their tobacco shop and the stuff just doesn’t tempt me at all😦 Unfortunately or not, I am not sure, ha ha! Turron is nice though, but more a dessert thing than something I would snack on.

31 05 2010
ebru

Hi :
I am from Nj and I have been trying to find a good cream bun recipe for a long time.😦 But all came out like bread. Is it possible to get grand mo’s recipe in english. Thank you so much.

1 06 2010
petchie

Hi Ebru, the recipe is actually already on the blog in English: https://petchie.wordpress.com/2008/11/12/wednesday-recipe-my-grandmothers-sugar-cream-buns-as-requested/ Good luck!

Leave a Reply

