Wednesday recipe: My grandmother’s sugar cream buns as requested

12 11 2008

Since a few readers asked for my grandmother’s recipe for the sugar cream buns seen in my Friday post about sweets, here it comes! It is a classical Swedish recipe and I am sure that it can be found in lots of recipe books. However, my recipe is from the notebook where my grandmother and aunt wrote down their best recipes for me when I was 13! I use the first recipe, which is for pancakes very often but the cream bun recipe I haven’t used in many years.

I remember though once, as a teenager how my friend L and I made a full batch of these buns when home alone – and then proceeded to eat almost all of them!! We didn’t feel quite well after that binge eating.. So, if you make the buns – try not to eat them all at once 😀

Mormors vaniljbullar

25 grams fresh yeast (or equivalent in dry yeast, usually one bag of 7-8 grams)
75 grams butter or margarine – melted
1 egg
2Âœ decilitres milk – to be heated together with the melted butter
1/4 teaspoon salt
3/4 decilitre sugar
9-10 decilitres flour

Cream:
2 decilitres full cream
2 tablespoons flour
2 egg yolks
1 tablespoon sugar
2 teaspoons vanilla sugar (or equivalent in vanilla extract)

Well, my grandmother didn’t write down any detailed instructions but I would let the dough rest maybe 20-30 minutes (or until the dough has increased to twice its size) before starting to make the buns. Add a spoonful of cream filling, before shaping small pieces of dough into buns. Make sure that the closure of the bun is facing downwards on the cooking sheet. Let the buns rise for another maybe 20 minutes before putting them in the oven.
Oven: 250 degrees Centigrade / 475 Fahrenheit for ~10 minutes or until golden brown. Melt a little butter and put it on top of the buns, before turning them in sugar.
UPDATED: I forgot to explain how to make the vanilla cream filling! Mix the cream, egg yolks, sugar and flour. Stir while heating it until boiling. Mix in the vanilla sugar / extract and let the filling cool in the fridge.

Good luck and hope that the result looks something like my grandmother’s buns below!

Gran's sugar buns

PS Fler onsdagsrecept hittar du hos Desiree, Marianne och Mia.

Actions

Information

17 responses

12 11 2008
annaluna

Great!

Och ja, jag skriver en bok; inte sÄ superhemligt men ÀndÄ lite grann. Vissa utdrag gÄr att hitta i min blogg hÀr och dÀr, t.ex. detta:

http://annaluna80.blogspot.com/2007/03/avskedet_30.html

http://annaluna80.blogspot.com/2007/04/dden.html

http://annaluna80.blogspot.com/2008/07/its-all-about-memories.html

12 11 2008
Annika

OJ, vad GOTT!!! OJ vad sugen jag BLIR!! men törs man ge sig pÄ dom? Dom bara mÄste ju bli fluffiga som 17, annars Àr dem ju itne sÄ goda.
Nu du, Petra…NU fĂ„r jag ta mig en fundrare pĂ„ om jag törs ge mig pĂ„ dessa eller inte…FÖR GODA ÄR DOM JU!!!

KRAM!!!

12 11 2008
Desiree

Ahh hÀr kommer vaniljbullarna. De sÄg ju som sagt urgoda ut! Smarrigt. Det funkar alltsÄ lika bra med torrjÀst, toppen. Tack Petra.

12 11 2008
Anna (Sthlm)

De ser ju bara sÄ himla goda ut!!

12 11 2008
Lia

Men ÅH sĂ„ mumsiga de ser ut! Jag tycker detta Ă€r klassiskt fikabröd med en rejĂ€l lyxkant. SjĂ€lv föredrar jag mycket socker pĂ„ toppen, sĂ„ dĂ€r sĂ„ lĂ€pparna klibbar ihop=) och mammas röda vinbĂ€rssaft till. ÅH, vart tog sommaren vĂ€gen?!

12 11 2008
Mia

Halloj, ja det var inte igÄr! Allt vÀl med dig? Jag vet fortf inte vad du arbetar med dÀrborta!

Allt bra hĂ€r, just nu letar jag lgh och det Ă€r galet jobbigt annars kĂ€nner jag att jag Ă€r pĂ„ rĂ€tt plats just nu. Men min MA lĂ€r tas utomlands. Har en lĂ€ngtan tillbaks till USA men vi fĂ„r se var jag hamnar, utbildningen fĂ„r styra…

Kram Mia

12 11 2008
petchie

Annaluna, tack för lÀnkarna! Jag tycker att det lÄter som en vÀldigt spÀnnande idé och lÀser gÀrna mer!

Annika, varför inte? Jag tror sĂ€kert att bullarna blir bra – jag borde sjĂ€lv baka dem en dag snart. Lycka till!!

Desiree, jag har ju inte testat att göra just de hÀr bullarna med torrjÀst men Àn sÄ lÀnge har jag inte haft nÄgra problem med att baka vetebröd (t.ex fastlagsbullar, och lussekatter).

Anna, om jag inte minns fel sĂ„ Ă„t min mormor, moster och jag + en irlĂ€ndsk kompis upp allihop (inte pĂ„ en gĂ„ng dock) 😀

Lia, mmm… röda vinbĂ€rssaft var det evigheter sedan jag drack! Nu fick du mig ocksĂ„ att lĂ€ngta efter den svenska sommaren 😉

Mia, allt Ă€r bra hĂ€r Ă€ven om lite frustrerade över ovissheten inför framtiden… vi vet ju inte vart vi ska flytta i januari men det löser sig vĂ€l.

Kram tjejer!

12 11 2008
TĂ€tortstimotej-anna

Ooo, okej, nu vet jag att jag Ă€r halvhandikappad, men jag har aldrig gjort vaniljsĂ„s sjĂ€lv, jag fattar att det mĂ„ste vara med vĂ€rme, men hur mycket och i vilken ordning? Funderar pĂ„ att vaniljbulla mig imorgon, speciellt som jag hittade fĂ€rskjĂ€st som gĂ„r ut nĂ€sta vecka…

12 11 2008
petchie

Ha ha, TÀtortstimotej-Anna, tÀnkte inte ens pÄ det eftersom mormors recept inte hade nÄgra instruktioner alls!!
Det hÀr Àr vad jag hittade pÄ nÀtet: Blanda mjölken, Àggulorna och sockret. Koka upp under omrörning. LÄt sÄsen svalna. Vispa i vaniljsockret, stÀll sÄsen att kallna.
Ok, sĂ„ mormors recept Ă€r med grĂ€dde och mjöl men tja, du fĂ„r vĂ€l improvisera lite 😉 Sorry att jag inte kan vara till bĂ€ttre hjĂ€lp, hoppas att det gĂ„r bra – fĂ€rskjĂ€st mĂ„ste ju utnyttjas till nĂ„got riktigt gott!!

13 11 2008
Mia D

Mums vad det ser gott ut. Hade tÀnkt baka mjuk pepparkaka för att ta med till avdelningsmötet i morgon, men nu fÄr jag nog tÀnka om!

13 11 2008
Mia

Hemmafru lÄter lyxigt men aningen trÄkigt..:)
Hur kommer det sig att du inte exakt vet vilket land, beror det pÄ jobb eller?

Kram Mia

13 11 2008
Marianne

SÄ dÀr vackra kommer mina aldrig att bli, men de kanske blir lika goda? Ska lÀsa ett par bloggar till, sedan lÀgga in ett recept och sedan nanna.

kram!

13 11 2008
TĂ€tortstimotej-Anna

Nu har jag bakat vaniljbullar! Jag gjorde nĂ„gra lite för stora, sĂ„ de blev bara tolv, men det gick okej. Tre gick sönder och tappade mycket av sin fyllning 😩 Jag tror vi delar pĂ„ en i kvĂ€ll sĂ„ tar jag med resten till jobbet imorgon.
Förresten, fick du mailet om sevÀrdheter/mat?

13 11 2008
petchie

Mia D, nu blir jag nyfiken – blev det mjuk pepparkaka eller vaniljbullar? Gott med mjuk pepparkaka ocksĂ„!

Mia, det har varit helt ok att vara hemmafru under ett Ă„r – jag har ju trots allt lĂ€rt mig ett nytt sprĂ„k, haft mĂ„nga gĂ€ster frĂ„n Europa och de senaste mĂ„naderna varit mycket pĂ„ Alliance Francaise och hjĂ€lpt till dĂ€r.
Ovissheten inför framtiden beror pĂ„ att O inte vet var han fĂ„r jobb nĂ€sta Ă„r – inom företaget. Vi fĂ„r se…

Marianne, Ă€sch, sĂ„ svĂ„rt Ă€r det inte att fĂ„ bullarna sĂ„ fina men det Ă€r klart – mormor har ju haft mĂ„nga Ă„r pĂ„ sig att öva att rulla bullar 😀

TĂ€tortstimotej-Anna, vad roligt att de blev lyckade – hoppas att kollegorna gillar dem imorgon!
Ja, tack sĂ„ jĂ€ttemycket för alla tipsen – det har blivit en liten hiccup nĂ€r det gĂ€ller resan men jag mailar mer.

14 11 2008
anna of sweden

Ser mumsiga ut. Blir det havrekakor nĂ€sta gĂ„ng? 🙂

15 11 2008
Marianne

Hahaha, Ă€r du medveten om att jag sĂ„g ditt onsdagsrecept i torsdags, fick för mig att “Å, det Ă€r onsdag” och la in ett recept som den naturligaste saken i vĂ€rlden, samtidigt som jag var fullt medveten om att det skulle vara fredagstema nĂ€sta dag! AlltsĂ„ jag VISSTE att det var torsdag, men glömde det! Snacka om förvirrad!

17 11 2008
petchie

Anna of Sweden, absolut – havrekakor stĂ„r pĂ„ mĂ„ste-baka-listan 😀

Marianne, ha ha, ibland kan man bli lite förvirrad! Jag trodde att du visste att onsdagsreceptet var en dag försenat – och det gör ju absolut inget! Det Ă€r ju mĂ„nga som skriver fredagstema för sent, och det har hĂ€nt mig med. Onsdag eller torsdag – det kvittar ju egentligen 😉

Leave a Reply

