Friday theme / Show & tell: Windows

14 11 2008

Marianne‘s second Friday theme in November is simply windows

You can look out the window:

He is looking
Out the window
At somebody
Coming in

Cully, Vaud, Switzerland

We start with my favourite window ever – from my favourite house in Switzerland! I can hear the sound from the fountain outside the window all the way to the Caribbean, and it reminds me so much of all those visits to my father’s uncle and his wife during my childhood (and last year)… The window itself is a classical Swiss wooden-framed one – maybe as old as the house?

Tower Bridge seen through the Hilton hotelroom window, London

A room with a view – we were staying in style the first time O and I went to London together – in the new Hilton hotel by Tower Bridge. As in many hotels in big cities, it was impossible to open the window so I had to take the photo through it…

Belgian rain seen through the window

I don’t know how many times I have tried to take photos of the heavy rains in Brussels (and Puerto Rico)… It is just impossible to really show off the intensity of the downpours but this is one attempt taken through my living room window – do you see the person / couple struggling with an umbrella on the pavement?

Vineyards through the train window, Switzerland

Another photo from Switzerland – the view from a train window! Vineyards along the Geneva Lake (Lac Léman) between Lausanne and Geneva. I love travelling by train – you see and experience so much more than if flying. Too bad that train travel has become so expensive in Europe, but maybe with the current crisis it will become cheaper again?! When I was a student I used to travel by train; my longest train journey was from Copenhagen to Naples in the south of Italy ~24 hours (including two changes)!

Car window being washed

O wanted to wash the company car (that he was returning) his last evening in Brussels before moving to Puerto Rico in 2007. I sat in the car feeling sad that he was leaving while he scrubbed the car😦

Or you can look at the reflection that the window makes:

There’s a woman
On the outside
Looking inside
Does she see me?

No she does not
Really see me
Cause she sees
Her own reflection

A window in Venice

This is a photo of my friend R and I with the canale della Giudecca behind us reflected in a window on a cold winter day in Venice 3½ years ago.

Victor & Rolf shop window, Milano

Another photo of a window reflection in Italy – my friend P and I checking out the Victor & Rolf shop window in Milan. The shop was closed as it was Sunday but looking in we were fascinated by the way the whole shop was built upside down!!

The lyrics are from the song Tom’s Diner by Suzanne Vega (who just happens to be standing by a window in this video):

Other participants in the Friday Show & tell: Anki, Anna, Anne, Annika, Aurorabuddha, Barbamorsan, Cecilia, Desiree, Emma, IngaBritt, Jemaya, Kicki, Lena, Leopardia, Lia, Lullun, Mais-oui, Marianne, Marie, Marina, Mia, Mia D, Millan, Nilla, Nina, Petra C, Petra H, Saltis, Simone, Strandmamman, Tätortstimotej-Anna, Ulrika, and Victoria.


Actions

Information

17 responses

14 11 2008
Annika

Vilket fint och BRA inlägg, Petra!
Vilken bra ide att ta med fönster från alla håll och kanter! Utsikten från fönstret i Schweiz är verkligen vacker! pittoresk!
Superbra tolkning av temat!
Ha en fin helg!!!
KRAM!!

14 11 2008
Anna (Sthlm)

Mycket imponerande tolkning av temat! Jag har iofs planerat något liknande men inte med passande dikter och allt!

14 11 2008
saltistjejen

Fina bilder och roligt att få spå många olika fönster!!!
Jag förstår att du älskade fönstret i din pappas uncles hus i Schweiz! Det var ju helt underbart!!!
Och jag gillar även utsikten från dn tågresa i samma land. Vingårdar och härlig sommar! Mmmmm!!!!🙂
Här är det supergrått och regnigt idag. Trist. Imorgon ska det fortsätta med regn. Tråkigt för vi har en kompis som ska hälsa på då, och fint väder hade varit roligare. Man blir ju mer begränsad att komma ut när man har barnvagn och det vräker ner regn….
Ha en skön helg!
Kram!

14 11 2008
Ulla

Vilka många underbara vyer från olika håll i världen. Intressant, kreativt och snyggt gjort! Tack!

14 11 2008
Fritt ur hjärtat

Åh vilka fina bilder! Roligt tolkat. Du måste sett fönster överallt! Jag tror jag aldrig kollat in fönster, får börja med det.

14 11 2008
maisoui

Den sista bilden var ju underbar! Trevlig helg!

14 11 2008
petchie

Annika, ni har inte tröttnat på mina foton än😉 Jag tycker att jag alltid publicerar samma sort.. från mina resor! Men det är roligt att sitta och kolla in mina gamla foton och se vad som passar till fredagstemat.
Fotot på utsikten i Schweiz har jag nog publicerat 1-2 ggr innan men det är ju en favorit😀

Anna, ha ha, sångtexten kom med på slutet – jag tänker alltid på den där kvinnan som speglar sig i fönstret i sången när jag kommer på mig själv att göra det!

Saltis, tyvärr ser man inte fönsterlåset på fönstret men det är ett väldigt speciellt, schweiziskt sätt att stänga fönsterna. Min fars morbrors hus har alltid varit och kommer alltid att vara mitt drömhus tror jag.
Tråkigt med grått höstväder och det kanske inte är så roligt med en innesittarhelg när ni får besök… Finns det några bra museum som är barn[vagns]vänliga? Jag var med ett gäng kompisar på Moderna i Sthlm förra året, perfekt att fika där eftersom det finns gott om plats för barnvagnar. Nu besökte vi inte själva muséet men vi hade ju kunnat dela upp oss så några stannade med barnen medan de andra gick runt och tittade på utställningarna.

Ulla, tack🙂 Det var verkligen kul att sitta och leta bland mina foton från resor efter fönsterbilder!

Simone, jag har inte tänkt på det men jag gillar nog att ta foton FRÅN fönster – det var ju inte foton på så många fönster utifrån…

Kram allihop!

14 11 2008
petchie

Maisoui, ibland får man till det😀 Tack det samma!

14 11 2008
Anne

Coola bilder, jättebra inlägg. Tänk vad annorlunda det blir om man tittar in eller ut genom ett fönster, vad mycket man kan se.
Jag gillade speciellt bilden inifrån då bilen tvättades!

14 11 2008
Desiree

Wow vad du har fått ihop fina bilder Petra! Jag älskar verkligen ditt fredagstema idag. Häftigt med de där reflektionerna som bildas. Sådana foton måste jag testa att ta. Du har verkligen tagit fram passade, fina och interessanta bilder till fredagens tema. jag förstår att du älskar det första fönstret och bilden. Vilken otroligt fin utsikt. Där skulle jag kunna sitta i timmar och titta ut. Jättefint ihopsatt fredagstema som sagt. Ha en toppenhelg.

14 11 2008
Cecilia

Du har verkligen lyckats med temat,det var ju jätte bra.Tyckte att den första bilden var jätte fin.

Trevlig helg!!!
Kram

15 11 2008
Marianne

Wow, vilken tolkning! Riktigt poetiskt, och då menar jag inte bara Vegas text! Det här var verkligen fönster mot världen!

Hur ska man kunna tröttna på dina bilder? De är ju underbara!

Ha en jätteskön helg! Själv ska jag röja här för ett par nya svenskar som bor i Alexandria kommer på lunch innan vi ska på svenskfika. De har då redan kört i fyra timmar, ett par timmar till det ställe vi ska, så de behöver nog tanka lite.

Bakade Desirées muffins att ta med. Supergoda! Vågade mig inte på vaniljbullar innan jag får testa först.

15 11 2008
Mia D

Vad många fina bilder. Och vad roligt att de är från olika delar av världen. Hade gärna besökt affären där allt var upp och ner!

15 11 2008
barbamorsan

Det var verkligen ett välarbetat inlägg, tycker det är jättekul med dina bilder, är ganska ny men inte tröttnar man på sådanthär och texten till gör verkligen sitt🙂

15 11 2008
Anki

Härliga bilder! Jag gillade den med vattnet strömmande nerför rutan, inifrån bilen. Känsla i den bilden! och så det från tågfönstret.

Ha en skön helg!
kram

17 11 2008
petchie

Anne, jag missade ju visa foton då man tittar IN genom fönster! Det var faktiskt ganska mysigt att sitta i bilen när den tvättades – O gjorde det ju för hand så det var inte i en automatisk biltvätt.

Desiree, tack😀 Utsikten i Schweiz är verkligen speciell, fontänenen som porlar utanför, folk som går förbi nedanför på gatan, dörrklockan som pinglar när man öppnar porten därnere… Så många minnen!
Reflektioner är kul att fotografera tycker jag!

Tack Cecilia! Inga nytagna foton här alls😉 Jag gillar att gå igenom mina gamla foton för att se vad som passar till fredagstemat.

Kram tjejer!

17 11 2008
petchie

Marianne, poetisk har jag aldrig blivit kallad innan🙂 Tack! Det var verkligen ett kul ämne, jag tycker om fönster i alla dess former! Och dina egyptiska fönster var ju bara så vackra!
Mysigt med svenskfika, speciellt med goda muffins!

Mia D – jag med, affären var ju stängd (söndag) så vi fick nöja oss med att kika in på den roliga inredningen. Jag antar dock att kläderna inte hänger upp och ner😉

Barbamorsan, jätteroligt att du hänger med på fredagstemat trots nyfödd baby🙂

Anki, visst är det en mysig bild inifrån bilen – och man kan nästan se att det är en Total bensinmack utanför. Jag tar alltid foton från tåg- och bilfönster, och ibland även från flygplan.

Kram!!

Leave a Reply

