Puerto Rican toes…

17 11 2008

First of all, I would like to apologise to all of you who feel disgusted by toes and feet – just skip this post🙂 and yes Miri, once again I am publishing photos of my toes!! I guess you wouldn’t believe me if I said that I actually hate my toes….

So, how come my feet or rather toenails are getting their own blog post? Well, last Wednesday Swedish B had organised a surprise for me and her visiting mother… I had a suspicion about what it could be but she refused to say anything more, and just told me to bring a pair of flip-flops! B and her mother picked me up in the evening and we drove off – I quickly understood that we were heading for Arecibo where B’s family-in-law lives. At one point B received a phone call and told the person on the other side of the line that she couldn’t say anything because I would understand (conversation was in Spanish)… I just laughed because I was getting convinced that I knew what was going to happen!

We arrived to the Puerto Rican family’s house in a small village outside Arecibo and even though I have been there twice before, I still smile at the guard geese which patrol the front yard… The family has quite a few dogs as well but it is definitely the geese that announce visitors! B’s grandmother-in-law welcomed us with big hugs and dinner – arroz con camarĂłnes (rice with shrimp). While she served us big plates of rice, she mentioned something about uñas and I laughed – aha, my guess had been right about what we were going to do after dinner!! B jokingly scolded la abuela (grandmother) and told me not to say anything to her mother…

After dinner we walked past the neighbour’s yellow school buses (the neighbour has a school bus company and at least 10 of them stand in the yard) and along the dark road until we arrived to a small building where a light was on and a sign saying Abierto (Open) was hanging from the door. B’s mother still had no idea what was going on when we stepped into the salĂłn de uñas (or el beauty as it is also called in Puerto Rico)… a nail parlour! It was a very cosy little salon with a big sofa, bright coloured walls and a small table with paint, brushes and nailfiles where the owner created the most impressive pieces of art on our toenails!!

Painted toe nails
Notice the details… the motive is repeated on all the 10 toes, including my tiny pinky toenails!

I never paint my toenails, and hardly ever my fingernails either but this was one unforgettable experience!! Like B said, it is part of the Puerto Rican experience and something I had to do before leaving this island of manicured and pedicured nails! Fake nails, both on your fingers and feet are almost the norm – the longer the better and of course with different motives.

A Puerto Rican style foot on the beach ;-)
On the beach…

It takes a while to get used to having painted toenails – you notice your own feet much more, and I still get a little surprise every now and then when I look down on my toes! O just laughed when I came home and showed off my adorned nails – not to mention my Spanish teacher when I used my experience as an example for my homework: Si hubiera preferido, habrĂ­a podido tener uñas sintĂ©ticas ayer (= “If I had preferred, I could have had fake nails”), since I had to come up with 10 sentences in the conditional tense on Wednesday evening when doing my Spanish homework. I had to take off my shoes to explain the sentence… But no, I wouldn’t do it again – it is quite a waste of money since I hardly ever wear open shoes!

A Puerto Rican style foot on the beach in sepia
Artistic foot photo😉

The beauty industry is huge in Puerto Rico, and you might remember that I have already mentioned the Puerto Rican men’s habit of plucking their eyebrows. On Saturday O and I went to the hairdresser for haircuts and I was asked if I wanted un blower as well but I declined*. In France and Belgium it is called un brushing and it means of course that they blowdry your hair straight. Many women both in Puerto Rico and in some countries in Europe will go to the hairdresser to get their hair washed and dried instead of washing it at home. Also, in Puerto Rico it is a common habit to wear dubi-dubis, which are metal hairclips to keep the hair straight, in public. However, this is not to everybody’s liking and there is a big facebook group devoted to the CoaliciĂłn Anti Dubi-dubi y rolos en lugares pĂșblicos (Coalition Anti Dubi-dubi and rollers in public spaces).

*) Since it costs extra to get your hair blowdried. However, my hairdresser in Brussels would always blowdry my hair straight for free, and I loved having completely straight hair for 1-2 days after my haircut!


Actions

Information

27 responses

17 11 2008
Miri

So beautiful and cheerful! Thanks for sharing!🙂 I love checking out women’s nails here: The patterns (and indeed length) is something to behold!

17 11 2008
Anna (Sthlm)

MĂ„ste sĂ€ga att du har mycket fina fötter, Ă€ven om de inte skulle vara mĂ„lade. NĂ€r jag började lĂ€sa var jag lite rĂ€dd över vad jag skulle fĂ„ se! Kanske hemska skavsĂ„r eller nĂ„t!🙂

SÄ att fÄ hÄret torkat ingÄr inte i klippning varken i PR eller Belgien?! Aldrig? Det gör det ju alltid i Sverige. Men nu nÀr du sÀger det sÄ minns jag nog att det Àr sÄ Àven i England, kanske i USA ocksÄ? Fast gÄr man till Tony & Guy och andra dyrare stÀllen sÄ ingÄr det.

SÄ mÀn plockar sina ögonbryn? Min sambo gör ocksÄ det fast inte pÄ salong om det Àr det du menar? Att plocka dem hemma borde vÀl vara ganska vanliga bland de svenska metrosexuella mÀnnen?!

Jag brukar ocksÄ ha ett eller tvÄ sÄdana dÀr hÄrspÀnnen i hÄret nÀr jag har hÄret uppsatt, fast smala, smÄ diskreta alltsÄ. Men inga papiljotter! Facebook-gruppen Àr kul alltsÄ!

17 11 2008
Petchie

Miri, thanks! The length of the fingernails can be quite impressive – I don’t understand how they manage to function in daily life…

Anna, tack, vad snĂ€ll du Ă€r🙂
Nej, oftast sÄ ingÄr inte hÄrtorkning i klippningen, varken i PR, Belgien eller Italien (de lÀnder som jag har erfarenhet frÄn). Inte ens tvÀttning för det mesta, mitt hÄr blev inte tvÀttat i lördags till exempel. I Italien fick man betala extra om man skulle ha i balsam, mousse etc. Det var bara pÄ den svensk/norska frisörsalongen i Bryssel som allt sÄdant var inkluderat i priset.
Det Ă€r skillnad pĂ„ att plocka ögonbrynen och plocka ögonbrynen… Puertoricanska mĂ€n har mer vĂ€lplockade (och feminina) ögonbryn Ă€n jag – alltsĂ„ inte alla, men de som plockar, plockar REJÄLT! MĂ„nga av vĂ„ra gĂ€ster har reagerat pĂ„ de manliga ögonbrynen hĂ€r, Ă€ven vĂ„r gaykompis frĂ„n London!! Nog för att jag inte har stor erfarenhet av svenska metrosexuella mĂ€n men jag tror att puertoricanerna Ă€r Ă€nnu mer metrosexuella och i alla Ă„ldrar – O har 40-50-Ă„riga kollegor med vĂ€lnoppade ögonbryn.

AlltsĂ„ dubi-dubis har man i hĂ„ret för att platta till det för att sedan TA NER HÅRET och ha det rakt. SĂ„ det Ă€r ingen hĂ„ruppsĂ€ttning i sig utan anvĂ€nds precis som papiljotter för att förbreda hĂ„ret för en frisyr. Jag förstĂ„r att i det hĂ€r fuktiga vĂ€dret och eftersom de flesta kvinnor hĂ€r har vĂ€ldigt krulligt hĂ„r sĂ„ behövs det ett sĂ€tt att hĂ„lla hĂ„ret platt / rakt. “Problemet” Ă€r bara att folk gĂ„r ut och handlar i sĂ„dana hĂ„rspĂ€nnen eller i papiljotter, och man ser dem överallt (i shoppingcentret, i mataffĂ€ren, i bilar etc). Men det Ă€r faktiskt kul tycker jag ocksĂ„, speciellt som uppenbarligen över 37,000 (enligt medlemsantalet i FB-gruppen) puertoricanerna retar sig pĂ„ det hĂ€r sk modet😀

17 11 2008
anna of sweden

Vad lÀckert mÄlade! SmÄ konstverk ju!

Vart flyttar ni efter Puerto Rico? StĂ„r sĂ€kert i bloggen men jag skyller pĂ„ att jag Ă€r relativt ny lĂ€sare …🙂

17 11 2008
petchie

Anna, visst Àr det imponerande att de kan mÄla sÄ detaljerat pÄ sÄdana smÄ ytor (speciellt lilltÄnageln!).
Det Ă€r just det som Ă€r grejen, vi vet inte vart vi ska flytta i januari!! Flytten nĂ€rmar sig med stormsteg och vi vet inget mer Ă€n att det blir Europa… I “vĂ€rsta” fall flyttar vi tillbaka till Bryssel dĂ€r vi bodde innan vi flyttade hit förra Ă„ret, men det blir antagligen bara för en kortare tid. Schweiz eller Spanien Ă€r vĂ„ra förstahandsval men allt beror pĂ„ var O hittar jobb inom företaget! VĂ€ldigt frustrerande situation iaf, speciellt som jag ju inte kan börja söka jobb förrĂ€n vi vet var vi ska bo.

17 11 2008
Annika

Du…Det dĂ€r var inte sĂ„ farligt, inte ens för mig som verkligen inte gillar fötter. SÅ jag behövde inte stĂ€nga av datorn eller sĂ„, hehehehe!!!
verkligen konstverk…Vilket PILL!! Bra att du plĂ„tade fosingarna!

HĂ€r i USA ingĂ„r alltid tvĂ€tt och blĂ„sning i klippningen, om man inte gĂ„r till de allra billigaste stĂ€llena vill sĂ€ga, som Hair Cuttery eller ngt i den stilen. Annars kör alla “medel och bĂ€ttre” salonger hela kitet…
Oh yes, they do!

HAHAHA, jag skulle vilja se Peter plocka ögonbrynen..HAHA…NOG för att det skulle behövas men…

Kram!

17 11 2008
Michele

Love the nails! I’m actually surprised at how few nail salons I see here compared to in the states – you would think there would be more.

And so funny on the “blower” – the first time I was asked if I wanted the blower I said yes – as I *assumed* it came with it. Much to my surprise, it was seperate – and cost more than the haircut! That was crazy – lesson learned!

17 11 2008
Marianne

Wow! Vilka smÄ konstverk! Men jag förstÄr att det mÄste kÀnnas konstigt. Jag var ju pÄ pedikyr hÀrom veckan, men de fick bara lÀgga pÄ blekbeige lack. Tyckte nog att jag var lite konstig, hÀr ska det ju vara rött och fint. SÄdana dÀr konstverk har jag nog inte sett hÀr.

HÀr vet jag inte om fön ingÄr i klippningen. I Turkiet gjorde det inte det, men det kostade inte sÄ mycket extra, det var mest för syns skull verkade det som, eller att man kunde vÀlja att para, typ.

Ha en skön mÄndag!
Kram!

17 11 2008
Emmapiraya

Blev lite oroad först av texten men inte alls av bilderna, sĂ„ söta mĂ„lningar, vilket detaljproffs du hittat!🙂 JĂ€ttefint, hoppas det hĂ„ller lÀÀÀnge!

17 11 2008
petchie

Annika, det var ju tur det😉 Jag Ă€r inte heller överförtjust i fötter och tĂ„r, det Ă€r ju dĂ€rför jag inte gillar att gĂ„ i öppna skor… Jag sa till tjejen att jag var jĂ€tteimponerad – sjĂ€lv skulle jag aldrig kunna sitta och pilla med nĂ„got sĂ„ smĂ„tt (sedan att jag inte dĂ„ gillar tĂ„r och inte kan mĂ„la kan ju ocksĂ„ ha med det att göra, ha ha).
O plockar inte heller ögonbrynen men ibland fĂ„r jag ta nĂ„gra vildvuxna lĂ„nga ögonbrynshĂ„r – kommer ihĂ„g att jag hade en italiensk kollega som hade ett sĂ„dant lĂ„ngt hĂ„r ett tag… Jag var sĂ„Ă„Ă„ sugen pĂ„ att erbjuda mina pincett-tjĂ€nster😀

Michele, maybe you live in the wrong (read too rich) area? I see a lot of them in Santurce when I pass in the bus – it seems to be a bit of a class phenomenon, just like the dubi-dubis…
Too funny that it is more expensive to get your hair dried than cut!

17 11 2008
Desiree

Wow, vad lÀckert Petra! JÀttefint. Vilket konstverk. Hur lÄng tid tog det att fixa dessa vackra tÄnaglar. Jag brukar faktiskt mÄla mina tÄnaglar Àven om jag sÀllan bÀr skor med öppen tÄ. Tycker om att ha lite fÀrg pÄ naglarna och dÄ det gÀller fingernaglarna sÄ tycker jag att det sÀllan hÄller speciellt lÀnge och dÄ Àr det bÀttre att sÀtta fÀrgen pÄ tÄnaglarna dÀr det inte slits bort lika snabbt. Superfint, jÀttekul att din vÀn bjöd dig pÄ denna speciella upplevelse.

17 11 2008
petchie

Marianne, jag kan inte komma ihĂ„g nĂ€r jag hade fĂ€rgat nagellack pĂ„ fingernaglarna – mĂ„ste vara nĂ€r jag var liten och fick rosa naglar som mor! Försökte en gĂ„ng för nĂ„gra Ă„r sedan att mĂ„la tĂ„naglarna lila men det kĂ€ndes sĂ„ fel att jag direkt tog bort nagellacket! DĂ€remot brukade jag ha genomskinligt nagellack pĂ„ fingrarna nĂ€r jag jobbade i Bryssel men sedan nagellacket tog slut har det inte blivit av att jag köpt nytt😉

Emma, visst Ă€r det konstverk! Och det sa jag till nageltjejen, att hon var en artist😀 Än sĂ„ lĂ€nge har det hĂ„llt vĂ€ldigt bra trots att jag har haft vanliga skor pĂ„ mig.. DĂ€remot gĂ„r jag ju alltid barfota inomhus sĂ„ det skavs ju inte sĂ„ mycket dĂ„. Hon sa att det kunde vara i över en mĂ„nad – men hur snyggt Ă€r det med utvĂ€xt?? En sak att ha ofĂ€rgade rötter i hĂ„ret, men “tĂ„rötter”?😕

17 11 2008
Speaking Boricua

I hate to stop by just to throw corrections at you, but I thought I’d let you know that dubi dubi is the name of the hairdo (or however you would describe it). The little metal clips are called pinchel (perhaps written with an r, I’ve never seen it written before), from the English pincher… not to be confused with the Mexican curse word “pinche”!

And the nails industry is crazy, I’m not one for getting mine done so I’ve never done it but everyone and their mom has a salon on the island! I did get my hair done though last time and they did, frankly, an amazing job. The only complaint I have is that, since I have naturally very curly hair, they dumped a whole ton of chemically questionable relaxer in my hair… which didn’t really keep my hair straight after about a week anyways (persistent curls) so I’m not sure what the point was. Although the frizz is less…

17 11 2008
petchie

Desiree, bra frĂ„ga – kan det ha tagit 20-30 minuter? B och jag satt och pratade medan tjejen gjorde Bs mammas tĂ„r (hon fick palmer och en bĂ„t pĂ„ sina tĂ„naglar!) sĂ„ tiden gick vĂ€ldigt fort. Det var verkligen en jĂ€ttekul upplevelse och det var sĂ„ snĂ€llt av B att bjuda pĂ„ det😀 Det Ă€r absolut en vanesak att mĂ„la tĂ„naglarna – jag kanske tycker att mina tĂ„r ser helt konstiga ut nĂ€r det hĂ€r nagellacket har försvunnit… vi fĂ„r se!

17 11 2008
petchie

Speaking Boricua, no worries – it was one of my Spanish teachers who taught me the word (and told me about the facebook group), and since he’s a guy, he might not have explained it to me properly🙂 Thanks for the correction!
My hair is a little curly and the first time my hair was straightened with one of those “irons” was in Italy – I was amazed with the result! Actually it was after my Italian haircut that my hair became really curly – I guess because of the way it was cut in layers and quite short!! So first it was really straight and then I washed it and it became curly – weird experience!😀 Unfortunately I have lost most of my curls lately, which is strange since I’m living on a humid island…

17 11 2008
anna of sweden

Hej igen!
Usch, vad jobbigt att inte veta. Hoppas att ni snart fĂ„r besked sĂ„ att ni kan börja planera! FĂ„r vĂ€l hoppas pĂ„ Spanien sĂ„ att du fĂ„r anvĂ€ndning av spanskan du lĂ€rt dig pĂ„ Starbucks!🙂

18 11 2008
Mary T

Love the toenails! My sister goes to the hairdressers every Friday to have her hair washed and blowdried for the weekend, I think she is crazy as it costs almost 30 euro and thanks to the invention of the GHD (hair straightner) she could do it herself just as well at home!

18 11 2008
Mia

Åh vilka tjusiga tĂ„naglar! Jag brukar sĂ€llan eller aldrig mĂ„la mina egna men tycker det Ă€r vĂ€ldigt fint pĂ„ andra. Det Ă€r likadant med naglarna pĂ„ fingrarna. Om jag mĂ„lar dem med nĂ„got sĂ„ Ă€r det ljusrosa lack som nĂ€stan inte syns! För ett par veckor sedan var jag pĂ„ tjejhelg i Halmstad och mĂ„lade dĂ„ naglarna lila för att matcha klĂ€derna. KĂ€ndes som om det var nĂ„gon annans fingrar som satt pĂ„ min hand!🙂

Hoppas ni snart fÄr reda pÄ vart ni ska flytta. Vad jobbar du med?

18 11 2008
Millan

hahaha jag avskyr fotter sa nar jag laste att det skulle handla om det undrade jag vad du skulle visa for hemska bilder😉. Men det har var ju fint ju!! Otroliga detaljer och knappast nagot man skulle kunna slanga ihop hemma direkt. Jag ar urusel pa att mala naglarna men tycker egentligen att det ar valdigt snyggt nar folk gor det! Komiskt nog hade jag valdigt fint malade tanaglar nar jag var pa forlossningen den har gangen eftersom jag hade malat dem till brollopet vi var pa nagra veckor innan. Jag gissar dock att fokus inte var pa mina naglar just pa forlossningen😉.

Vad mumsiga de dar vaniljbullarna ser ut fran onsdagsreceptet….. de ska jag INTE baka for da kommer jag ata upp allihop sjalv😉.
Vad jobbigt att ni annu inte vet var ni ska flytta i januari…
kram!

18 11 2008
Anna

Okej, ja, dĂ„ tror jag nog inte min Peter Ă€r som PR-mĂ€n. Han plockar men inte frenetiskt🙂

Jag fattar inte heller hur folk kan jobba med fötter. Jag ska pÄ fotvÄrd pÄ söndag och jag Àr jÀtteglad för det men förstÄr inte hur man kan vÀlja det yrket! Nu har jag ganska fina fötter men man kan ju förestÀlla hur vissa folks fötter ser ut! Usch!

18 11 2008
Saltistjejen

Wow! Vikla naglar! Tycker de var superfina nu! Jag mÄlar i stort sett heller aldrig naglarna men hr i NYC finns ju en nail salon i varje gathörn kÀnns det som. Det tyckte jagv ar jÀttekonstigt först nÀr vi flyttade hit. Men efter ett par Är hÀr inser jag att jÀttemÄnga kvinnor gÄr och fixar naglarna och att konstgjorda naglar Àr vÀldigt stort hÀr. Men nÀstan bara baland svarta och hispanics!
Jag har dock funderat pĂ„ att ev gĂ„ och fĂ„ lite pdikyr, men dĂ„ mest för att man pĂ„ mĂ„nga stĂ€llen hĂ€r fĂ„r fotmassage ocksĂ„. Och det verkar sĂ„ otroligt skönt!🙂

Kram!

19 11 2008
petchie

Anna of Sweden, ett tag var vi jĂ€ttefrustrerade över situationen men nu har vi lugnat ner oss en aning och accepterat (?) lĂ€get, typ… Ja, det skulle verkligen vara roligt att flytta till Spanien efter PR men det kanske blir via en omvĂ€g till Schweiz?

Mary T – wow, 30€ a week is quite steep! I felt that I was splashing out on going to the hairdresser every 5 weeks to get my haircolour done in Brussels and that only added up to 60€ per time.

Mia, japp sĂ„ kĂ€nns det för mig ocksĂ„ – som det Ă€r nĂ„gon annans tĂ„r😀 Jag jobbar inte i PR, mitt visum gav inte automatiskt arbetstillstĂ„nd och eftersom vi visste att vi bara skulle vara hĂ€r drygt ett Ă„r sĂ„ har jag fokuserat pĂ„ att lĂ€ra mig spanska. Jobbade pĂ„ Europeiska Komissionen i 5Âœ Ă„r innan vi flyttade hit.

19 11 2008
petchie

Millan, jag frĂ„gade pedikyristen (?) hur lĂ€nge hon jobbat som sĂ„dan och hon sa 15 Ă„r! Jag antar att man behöver ganska mĂ„nga Ă„rs trĂ€ning eller iaf en artistisk Ă„dra🙂
Ha ha, undra om barnmorskan trodde att du fÄtt pedikyr inför förlossningen!?
Vaniljbullarna ÄR farliga😉 det fick min kompis L och jag lĂ€ra oss nĂ€r vi var typ 17 och bakade dem, och sedan Ă„t upp dem allihop (tror vi bjöd min lillebror pĂ„ en eller tvĂ„…).

Anna, hi hi, det var det jag trodde! Vissa puertoricanska mĂ€n har vĂ€ldigt feminint plockade ögonbryn😉
HĂ€rligt med fotvĂ„rd – min finska kompis som var pĂ„ besök i vintras hade gĂ„tt en fotmassagekurs och frĂ„gade om hon fick ge mig fotmassage – jag somnade för det var sĂ„Ă„Ă„Ă„ skönt!

Saltis, visst Ă€r det intressant att lösnaglar och nagelkonst Ă€r sĂ„ etniskt uppdelat! Absolut, fotmassage Ă€r sĂ„Ă„Ă„ skönt – det ingick inte i vĂ„r pedikyr vilket jag hade hoppats pĂ„đŸ˜€

Kram!

19 11 2008
Jess

Men sÄ coolt!
Jag Ă€r nog en av fĂ„ mĂ€nniskor som bara ÄLSKAR att fĂ„ fossingarna ompysslade och masserade.
Men inget annat perverst alltsÄ mÄste jag dock pÄpeka..ha,ha!

Du har fina fossigar motför mig som har pektÄn lÀngre. Inte snyggt!

Alltid hÀrligt med överraskningar som leder till nÄtt mysigt.

De dÀr dubi-dubi verkar ju konstigt.
Man drar ju verkligen till sig uppmÀrksamheten pÄ fel sÀtt.
Vad Ă€r det för fel pĂ„ gamla hederliga hĂ„rband?😀

Kram!

24 11 2008
Cosmopolitan

Otroligt söta!! Lite mer avancerat Ă€n den manikyr jag fick i Bryssel… MisstĂ€nker att det Ă€r precis lika viktigt med utseendet i Puerto Rico som i resten av syd- centralamerika. Dom Ă€r ju som galna. En tjejkompis i Bolivia skulle göra en operation för att hon hade problem med bihĂ„lorna. DĂ„ tyckte hon att hon lika gĂ€rna kunde passa pĂ„ att fixa till nĂ€san lite oxĂ„ medans hon Ă€ndĂ„ var dĂ€r… I Sverige hade man inte ens funderat pĂ„ det, Ă€n mindre blivit tillĂ„ten tror jag. Galet! Tur att man sjĂ€lv Ă€r sĂ„ perfekt sĂ„ att man slipper bry sig… ;o)

13 01 2009
The Top List of 2008 « Petchie’s adventures

[…] Most Puerto Rican experience: My Puerto Rican toe nails! […]

9 04 2010
Show & Tell / Friday theme: Nails « Petchie’s adventures

[…] of you might remember my blog post about my Puerto Rican toe nails… O was joking last week that I might want some fake nails as a Puerto Rican souvenir, NO […]

Leave a Reply

