Something to do on a Tuesday evening in San Juan for only $3

20 11 2008

On Tuesday I went with Swedish B and her mother to the fort of San Cristobal in the Old San Juan for the Le Lo Lai show – touristy, yes but very enjoyable! The show is on every Tuesday evening at 18.00 and the performance itself is free but you pay $3 to enter San Cristobal – and you can of course walk around the fort before the music and dancing starts. San Cristobal is a National Historic site and part of the UNESCO World Heritage. 

Le Lo Lai show in San Cristobal

The atmosphere is great; the sun is setting and the fort becomes darker and darker while you listen to live music and see the dancers in their colourful costumes. Even if it might seem touristy, I have noticed that there are many Puerto Ricans in the audience – visiting from the mainland or locals who are bringing visitors. The photos are from when I saw the show in October with our Irish visitors.

Le Lo Lai show, dancers with hats
Dancers with hats

Salsa dancers
Salsa dancers

Le Lo Lai show in sepia
I like how the walls of the fort behind the dancers look in sepia

mofongo from Bebo's
A perfect way to end the Puerto Rican cultural evening – at our favourite restaurant Bebo’s in Santurce with my usual dish – mofongo relleno de pollo


Actions

Information

11 responses

20 11 2008
Annika

Det där skulle jag också gärna ha velat se!! Verkar ju jättekul, och intressant OCH billigt!!
Maten ser också god ut!! Är det “pulled pork”?
Kramar från ett iskallt DC!!

20 11 2008
Michele

We love going to that – it’s now a classic for any out of town guests. Last time my girls got up on stage and danced too. So fun!

20 11 2008
Anna (Sthlm)

Vad kul att du har chans att lära dig en hel del om puertorikansk kultur!

20 11 2008
Mia

Hahaha, jag gör då ofta tvärtom till mina vänners förfäran. Hör jag ett svenskt ord är jag framme direkt för att prata som om vi skulle ha något gemensamt bara för vi har samma pass. Men jag vet inte, jag blir så glad och nyfiken så jag kan inte hejda mig.🙂

Vad mysigt det ser ut ovan med festival! Vad är det absolut bästa resp sämsta med att bo i Puerto Rico?
Kram Mia

20 11 2008
Desiree

Låter supertrevligt och tre dollar är ju ingenting för en sådan upplevelse. Kul att få gå dit. Jag skulle gärna uppleva detta.

20 11 2008
anna of sweden

Superfina bilder i sepia!!!

21 11 2008
Annaluna

Åh, jag saknar mofongo! Muuums!

21 11 2008
Mary T

For something that tastes so good, the mofongo doesn’t look very appetising on camera!

26 11 2008
CAROLINA

hEJ PETRA, JAG KOM TILL DIN BLOGG DÅ JAG GOOGLADE RUNT. DET ÄR NÄMLIGEN MIN LIVS DRÖM ATT FLYTTA TILL PUERTO RICO. JAG HADE EN MYCKET AVANCERAD CANCER FÖR ETT PAR ÅR SEDAN ,VILKEN JAG LYCKLIGTVIS BLEV FRISK IFRÅN, SOM FICK MIG ATT INSE HUR MYCKET JAG VILL FÖLJA MINA DRÖMMAR. JAG UNDRAR OM DU SKULLE KUNNA VÄGLEDA MIG LITE OM HUR JAG GÅR TILLVÄGA Å SÅ. JAG SKULLE VARA JÄTTETACKSAM FÖR SVAR,,KÄNNS TUNGT JUST NU EFTERSOM JAG INTE ALLS VET VAR JAG SKA BÖRJA. BLIR JÄTTETACKSAM OCH GLAD OM DU SVARAR PÅ MIN MAIL SOM ÄR ; C.A.R.O.L.A@MSN.COM

1 12 2008
petchie

Annika, jag hoppas att ni får tillfälle att besöka OSJ när ni åker på kryssning, det är verkligen så fint där. Ja, hela ön är ju så vacker men jag förstår att ni kanske inte kommer att ha så mycket tid.
Nej, det är inte pulled pork, utan kyckling med mosade mat/mjölbananer (plantains). Jättegott!

Michele, it really is a great show and I am so impressed that it is free! I can imagine that your girls loved getting up to dance infront of every one🙂

Anna, jag har lite dåligt samvete att jag inte lärt mig mer om den puertoricanska kulturen men nu har jag köpt två puertoricanska julcds som jag ska lyssna på😉

Mia, jag får nog skriva ett helt inlägg om vad som är bra resp dåligt med att bo i PR – som en avslutning på vårt liv här… återkommer!

1 12 2008
petchie

Desiree, showen är tom gratis om man går på lördagarna i vårt område – det är lite absurdt att vi aldrig sett den, trots att det bara är några kvarter bort på vår favoritstrandpromenad!

Anna of Sweden, tack! Jag älskar att ta foton i sepia, blev överlycklig när jag upptäckte den funktionen på kameran för några år sedan😀

Annaluna, hi hi, jag blev själv sugen på mofongo igen nu! Jag hade chans att äta det igår men valde churrasco istället…

Mary T, I guess there is quite a lot of food that doesn’t look very tasty on photos – at least when taken by a non-professional photographer😉

Carolina, oj, det var en stor förfrågan – och det är tyvärr inte så lätt att flytta till Puerto Rico eftersom det är ett amerikanskt territorium, vilket innebär att man måste söka amerikanskt visum. Själv fick jag gifta mig hastigt och lustigt med min pojkvän för att få följa med honom – amerikanerna är inte särskilt generösa med visum… Kanske det är lättare med några andra karibiska öar? Lycka till!

Leave a Reply

