Where to start?

1 12 2008

I don’t know where to start; neither how to start telling you about our holiday in NYC, NY state and Canada, nor how to prioritise my to-do list for this week – Spanish homework, Xmas cleaning and decoration, laundry (have no laundry detergent – so another thing on the list, to buy), write Xmas cards, send administrative letters to Belgium, ironing (I did laundry before leaving on holidays), call my grandparents, write the postcards we bought in Canada (!!), make O’s favourite quiches, help out at the Alliance francaise with the preparations for the Xmas party on Friday, prepare for O’s Xmas present… And I have a cold and no energy😦

So instead I am just procrastinating while looking at my new, beautiful and sparkly “engagement”-ring that O bought for me on Saturday!! Yes, we are already married so why not call it a wedding ring*? Well, as I have already mentioned we are planning a [second] wedding with family and friends in the future so this will just have to be the e-ring (or “whatever-ring” as O so romantically put it!). I am so not used to wearing rings on my fingers and I first thought that I should wait until Xmas to put it on – just to have a special occasion… But then both my mother and my sister questioned my reasoning and today my sister came with the perfect “excuse”** – it is O’s name day in the Swedish calendar so why not make today the official day!

It still needs some getting used to having something so shiny on my finger, but I love the ring itself so hopefully I will soon feel comfortable having it on my finger all the time (I keep putting it back in its box). My mother told me that my father used to take off his e-ring every time he washed his hands when they first got engaged and he kept forgetting it in various bathrooms but now, after +30 years of wearing it he can hardly get it off.

Anyway, better get a move on and start ticking things off that to-do list… Travel posts will follow shortly – I haven’t even uploaded the photos yet!

*) Since we didn’t want the wedding last year to feel like a “real wedding”, we didn’t buy any wedding rings – that’s for the next one…
**) Why on earth would I need an excuse anyway?


Actions

Information

23 responses

1 12 2008
annaluna

Welcome back!
Vad fint med förlovningsringen också, jag vill också ha en på mitt finger en vacker dag! Och så skulle jag vilja fira jul på Puerto Rico med massa Bomba och annat kul, vilket jag faktiskt aldrig gjort – däremot 4 midsomrar (!)

1 12 2008
Desiree

Åh Petra jättegrattis till ringen och förlovningen igen! Kan man förlova sig för många gånger? Nej jag tror inte det! Superromantiskt. Klart du ska ha den på dig. När du hinner och får lite mer tid skulle det vara jättekul om du kunde ta ett kort på den och visa här på bloggen. Jag blev så himla nyfiken nu. Jag är säker på att den är superfin. Åh vad kul! Krya på dig från förkylningen och ta en sak i taget. Ja det är onkeligen mycket man ska hinna med nu i december. Jag känner också stress. Igår damp första julkortet ner i våran brevlåda! Shit själv har jag inte alls hunnit så långt. Kram och grattis till den fina ringen igen.

1 12 2008
petchie

Annaluna, tack – det känns bra att vara tillbaka hemma och i bloggsfären😉 Nu måste jag bara läsa ikapp på alla bloggar också!
Hi hi, visst är det lite knäppt att “förlova” sig efter bröllopet men vi gör allt bakvänt😀 Jag upplevde inte en riktig puertoricansk jul förra året eftersom vi inte kände så många puertoricaner – hoppas på mer PR-jul i år! Några parandas blev det dock förra året med Os kollegor.

Desiree, tack – du har så rätt i att man inte kan förlova / gifta sig [iaf med samma person] för många ggr, hi hi! Det är en tre-stens diamantring (jag googlade precis och läste att tre stenar symboliserar past, present & future – romantiskt!) i vitt guld – det kommer nog någon bild…
Nej, jag har inte heller hunnit med några julkort än men du har ju iaf köpt några julklappar!

Stor kram tjejer!

1 12 2008
Saltistjejen

Wow! GRATTIS Petra!!!🙂
Jag vill också se bild bild bild bild bild bild bild!!!!!!🙂🙂🙂
Men när jag smygläser ditt svar till Desiree här ovan så verkar den superfin!!!!
Hoppasdu snart kryar på dig ckså och hittar lite energi igen. Det är inte roligt att bli sjuk.
Ser även fram emot lite mer bilder och berättelser om er semester. Men känn absolut ingen press eller stress. Jag tycker snarare att det är roligt NÄR det väl dyker upp här i bloggen.
Kramar!!

2 12 2008
far

du glömde översättningarna i todo listan🙂

2 12 2008
Mia D

Åh vad roligt med en andra förlovning eller vad man nu säger! Grattis! Trist att du blivit förkyld men ta och bli frisk innan du jobbar en massa. Sköt om dig! Kram.

2 12 2008
Annika

Jag vill se ringen!!! Blogga ut den!! blir så nyfiken🙂
Vad roligt, Petra! Verkligen!
Jag har alla mina ringar inlämnade för lite rundsmörjning just nu, såg att förlovningsringens sättning blivit lite böjd. Min 10 årsring hade gått AV på baksidan! helt galet.
Min vigselring behöver putsning. Så ja…
Men sen blir det bling-bling på fingret igen🙂
Men:
Vi vill se Petras RING!!!
Kram!!!

2 12 2008
Desiree

Ringen låter jättefin Petra. Ser fram emot en bild när du får tid senare. Ha en bra dag vännen.

2 12 2008
Mary T

Yippee!! So happy for you! We are going to need to see some pictures of said e-ring! Maybe you shouldn’t call it an e-ring for short, it makes it sound virtual, like e-learning / e-mail / e-bay…

2 12 2008
Petra

Jag vill se bild på bling-blinget!

2 12 2008
Millan

Ah vad skoj med en e-ring😉. Sa jag sager GRATTIS igen aven om ni redan ar gifta ! Det behovs verkligen ingen orsak till att ha lite bling bling pa fingret!! Och jag sager som de andra… jag vill se foton nu!! kram

2 12 2008
Jess

Här är en till som också vill se ringen!!
Den låter jättefin!

Så mysigt med en till förloving, det tycker jag absolut att man kan ha även om man är gift.
Börjar smått fundera på nått liknande själv.
Eller i a f nått trevligt om man förnyar sina löften…(säger man så??)

Hoppas att du snart kryar på dig och att vi får ser blinget!😀

KRAM!

2 12 2008
Cecilia

Åh vad roligt med en till förlovning.Grattis!!
Kramar

2 12 2008
petchie

Saltis, hi hi, du får bärga dig lite men det kommer nog en ringbild snart…😉
Jag mår mycket bättre idag men hade en [för mig] intensiv dag med först två timmars spanska och därefter 3 timmar jobb på franska på l’Alliance francaise – NÄSTAN en hel arbetsdag😀 Halsontet är borta men jag låter fortfarande lite rosslig när jag pratar.

Far, tack för din första bloggkommentar (och påminnelsen…)!

Annika, synd att jag inte fick den tidigare så ni hade kunnat beundra den på vår brunch🙂
Konstigt att din ring gått av, den borde väl tåla ganska mycket! Det måste kännas konstigt för dig att vara “naken” på fingret, tvärtom min känsla…

Tack Desiree, jag tycker också att den är fin men det tar ett tag att vänja sig vid bling-bling på fingret😀

Kram!

2 12 2008
petchie

Mary T, thanks! Ha ha, all the other comments in Swedish have been demanding the same thing… I did realise afterwards that e-ring sounds a bit virtual but I read the abbreviation on a webpage somewhere + you could say that I have had a virtual ring for over a year now😉

Petra, det kommer, det kommer🙂 Jag är som du nu, kan inte sluta titta på min ring!

Tack Millan! Vem har sagt att man måste först förlova sig och sedan gifta sig, man kan väl lika bra göra tvärtom, hi hi!

Jess, aha – men har du visat din ring? Jag har för mig att den inte passade under din graviditet, har den kommit på fingret nu? Vi förlovade ju oss inte innan vi gifte oss så förlovning kom verkligen efteråt! Men visst kan man förnya sina löften, det kommer ju att bli så för oss när vi gifter oss [kyrkligt] – när det nu blir… nästa år eller 2010?

Cecilia, tack men som sagt det är faktiskt första “förlovningen”, däremot blir det ju förhoppningsvis ett andra bröllop istället😀

Kram tjejer!

3 12 2008
anna of sweden

Jag bor ju ganska nära Princeton. Är det bara att “vandra runt” och insupa atmosfären där?
Har aldrig varit på något amerikanskt universitetsområde förut …

3 12 2008
anna of sweden

… och så skulle jag ju säga GRATTIS till förlovningen!🙂 Så mysigt!

3 12 2008
petchie

Anna, japp, det är bara att klampa in😉 Princeton är verkligen ett jättefint universitetsområde, vi hade tyvärr inte så lång tid på oss men hela staden verkade väldigt mysig.
Vi har aldrig haft några problem att besöka de olika universiteten, det går tom att gå in i många byggnader – och vi gillar bl.a “akademibokhandlarna” som säljer all sorts litteratur (om universitetens historia etc) och souvenirer (tröjor, muggar, kepsar etc med uni-logorna). Vissa (kanske alla?) universitet har guidade turer om man är intresserad och har mer tid.
Tack!

3 12 2008
Cosmopolitan

Grattis till förlovningen!! Och precis som alla andra är man ju nyfiken på ringen…

3 12 2008
Anna (Sthlm)

Grattis till förlovningen då! Kul! Även om ni gör det lite annorlunda och i “fel” ordning! Jag vill också se bild!

Gick han ner på knä och friade eller hur gick det hela till? Jag hoppas också få en förlovningsring på fingret någon dag?

Men ni gjorde det på det utländska sättet alltså, och inte en ring för O också som man gör i Sverige?

3 12 2008
Miri

Congrats! I second the request for a photo of the ring. Sorry to hear about the cold. Both Nick and I picked up nasty colds on the plane on the way to mainland for Thanksgiving. Damn airplanes! Hopefully, our fresh (and warm) island air will sort us all out quickly! 🙂

3 12 2008
petchie

Tack Cosmopolitan och Anna, det får väl komma en bild snart, hi hi.
Anna, det blev tyvärr inget frieri och det var därför jag inte riktigt kunde bestämma mig när jag skulle sätta ringen på fingret! Nej, det blev det utländska sättet med bara en ring till mig – i Spanien har man inte riktigt en förlovningsringtradition överhuvudtaget (iaf enligt O) och det var därför som O inte heller tycker att ringen behöver kallas förlovningsring (utan whatever-ring, ha ha). Det blir vigselringar för oss båda vid nästa “riktiga” bröllop…

4 12 2008
petchie

Miri, thanks😀 Photos will come soon…
You know, I think it is quite healthy to get a cold every now and then, and I guess we had ours coming after a year on the island😉 I am already feeling better (after all the soup I have been eating, ha ha) and hope you are too.

Leave a Reply

