Wednesday thoughts and a recipe: Banana & pear smoothie

10 12 2008

The first shop I visited in Puerto Rico in June last year – at 03 in the morning when we arrived to the hotel without our luggage (lost somewhere at JFK) and I needed new underwear and socks… was Walgreens!

It is where I buy all my toiletries and O buys his milk, plus you name it – birthday cards, Puerto Rican souvenirs (magnets, cds, postcards, even coffee), medicine, beach gear (toys, chairs etc), snacks, sunscreen… and for some reason the only place where we can find the Cascade Action pacs (for the dishwasher)! We usually go there in the evening (open 24 hours) and the same woman always attends to us – I actually saw her in the mall the other day and got utterly confused “I know her from somewhere, hm…”🙂

Nowadays, there are even two Walgreens* (and two three Starbucks) within walking distance! In the country where you usually have to drive  everywhere…

On Monday evening O and I filled a basket full of Annas Pepparkakor (Ginger / cinnamon cookies), Royal Dansk cookies (after all, I am almost half Danish, ha ha) and Swedish Red Fish (even though I don’t think it tastes like the Swedish red fish) for our Julfika (Christmas fika) on Sunday! What would we do without Walgreens [as we have no Ikea]?

Christmas decoration in Condado, San Juan
I walked past this Xmas decoration today, wondering if they have fixed the figure that was not lit last year (photo from December 2007) – I couldn’t tell as it was still day-light and it hadn’t been switched on yet (last year my mother, sister and I had to go to Starbucks for a coffee while waiting for the sun to set before we could take the photo!)

I brought a package of pepparkakor to l’Alliance Francaise this afternoon and they were a huge success among the Europeans! “Not too sweet, the American cookies are just too sweet”, “Did you receive them by mail from Sweden?”, “You have to hold a Swedish cooking course here in the Alliance!”, “Sweden – that’s Europe [which is almost France??]” were some of the comments… So now I am going to plan a cooking session for January to teach the Puerto Ricans of the Alliance Francaise to cook Swedish cuisine in French, why not!?

Anyway, here is a Wednesday recipe for a vitamin injection for those of you with colds and low energy, I think that I will make it tomorrow for breakfast:

Banana & pear smoothie
– ½ litre milk
– 2 bananas
– 1 pear
– ½ decilitre oats
– 1 tablespoon honey
– ice cubes
Mix the ingredients together in a blender and pour into high glasses. Enjoy!

*) I acknowledge that it is not just positive that Walgreens is ever-present in Puerto Rico, pushing out the smaller, local and independent pharmacies but coming from a country (in this case Belgium, not Sweden) where all shops close really early in the evening and remain closed on Sundays I love being able to shop the essentials at any time and within walking distance from home!!


Actions

Information

16 responses

10 12 2008
Anne

Wow, vad läckert utseendet bloggen fått. Stämningsfullt, passande look för årstiden. Jag visste inte att wordpress har så här fina designmöjligheter, de har ju för övrigt ändrat en del. För jag antar att det inte bara är min första inloggningssida som ser annorlunda ut? Det verkar som att de lagt till fler mallar, jag får helt klart kolla mer ingående vad de egentligen gjort för förändringar.
Vad kul att kakorna blev sån succé, min känsla är att pepparkakor uppskattas av många (julmust går dock inte hem direkt…förutom Abby som Annika känner).
M hade ju med sig peppisar till sitt jobb ifjol, det lustiga i sammanhanget var att alla trodde att de köpta Annas pepparkakorna var hembakade av frugan (dvs lilla jag). Haha, jo så perfekta i formen kakor lagar jag….

11 12 2008
petchie

Anne, jag kände för lite förändring på bloggen och det blev väldigt effektfullt med snöflingorna🙂 Hur tycker du att det funkar med svart bakgrund? Kanske jag ändrar igen efter jul…
Har du sett hur man får det att snöa – du går till Appearance och klickar i en box för snö (det kommer att snöa till den 4/1)! Visst är det förvirrande med den nya inloggningssidan men det är väl bara en vanesak!?
Ha ha, vad roligt att folk trodde att du var en sådan expert på bakning vilket du säkert är men att få alla pepparkakorna att bli identiska är väl nästan omöjligt!

11 12 2008
Mia

vad mysigt med snöflingorna! Smoothien låter mumsig, den får vi prova i helgen. På sommaren brukar vi köra smoothie som lunch riktigt varma dagar. Idag har vi snö och minusgrader! ha det så bra!

11 12 2008
Mia

Jag slet så länge mellan mina två intressen, humaniora eller statsvetenskap när jag skulle börja på univ. Vet fortf inte om jag valde rätt även om jag tror det. Vad gör den Europeiska kommissionen?

Kram Mia

11 12 2008
Anna (Sthlm)

Jag ser inga snöflingor men det kanske är min gamla dator på jobbet som har problem med layouten. Detsamma gäller texten som är jätteliten – får kolla på datorn hemma eller skaffa glasögon!🙂

11 12 2008
petchie

Mia, smoothie kanske känns lite fel mitt i vintern i kalla Sverige men man behöver ju vitaminer och bananer / päron hittar man väl alltid i affärerna!?
Kul att du gillar snöflingorna!
Jag valde också mellan humaniora och statsvetenskap men är glad att jag blev statsvetare. Europeiska Kommissionen är EUs administrativa organ – som de olika departementen i Sverige, och utför vad “regeringen” dvs kommissionärerna beslutar om. Väldigt kortfattad förklaring! Kommissionen har över 20 000 anställda i Bryssel så det är en stor organisation.

Anna, vad tråkigt att du inte kan se snöflingorna – det var ju hela syftet med layout-förändringen! Och ännu sämre att texten är så liten, hm, jag kanske borde byta tillbaka till den gamla vanliga look:en??

11 12 2008
annaluna

I love Walgreen (and I love K-mart!) Thats where I bought EVERYTHING in Puerto Rico (give or take)

Jag brukar göra smoothie ofta, fast med frysta jordgubbar, fryst mango, blåbär, soyamjölk och en tsk honung. Very nice!🙂

11 12 2008
Annika

Vad fint det har blivit här!! WOW!! Snyggt! men lite svårläst, kanske? Eller så är det bara jag som behöver GLASÖGON!! SÅ kan det nog vara…
Gillar den fallande snön!!

Me Likey amerikanska drugstores!! Där kan man hitta MYCKET!! Vi har ett par Walgreens här också, men jag har aldrig varit där. Handlar mest på CVS när jag besöker en “drug”.

KUL med adventsfika i tropikerna på söndag!!
KRAM!!

11 12 2008
Millan

Ah vad fint och juligt det har blivit har pa sidan nu! Och snoar gor det ocksa… det kan inte vara ofta det hander i PR?🙂
Later himla mysigt med julfika! Och just Annas Pepparkakor kan man faktiskt hitta i en finare affar har i Bristol ocksa. Jag har nastan foratit mig pa pepparkakor i ar… fast inte riktigt sa jag ska nog kunna klamma i mig nagra fler😉. Hoppas ni far jatte mysig pa er julfika!!

Inlagget om New York far mig att vilja aka dig annu mera. Gissar att det ar en uppelevelse sa har i December att aka dit med julskyltningar och sa da.
Kram!

11 12 2008
Desiree

Vad fint och juligt du har gjort om på bloggen. Verkar som många av oss bloggare har fixat om på sina bloggar nyligen. Det liksom smittar av sig😉
Ditt recept lät supergott! Jag älskar smoothies! Man kan ju verkligen variera dessa i all oändlighet. Fin bild på den där juldekorationen. Ja tur att ni har Walgreens som säljer en hel del grejer då ni inte har IKEA. Usch jag skulle ha jättesvårt att klara mig utan IKEA. Jag vill ju ha både sill och kaviar och annat som de har där. Snart är det nog dax för en tur dit för oss för det börjar sina i våra föråd. Jättekul och spännande med den där svenska matlagningskursen du ska hålla i. Den får du berätta mer om när du kör igång.

11 12 2008
petchie

Annaluna, K-mart har jag inte varit på så många gånger trots att det finns en bredvid Plaza las Americas. Vi handlar nästan allt på Costco i Carolina + Walgreens!
Ditt smoothierecept låter också gott, jag har inga frusna jordgubbar men däremot blåbär i frysen + färsk mango (köpte 9 stycken på Costco förra helgen).

Oj, Annika är det så svårt att läsa texten?? Kanske bättre att jag byter tillbaka än att du går och skaffar glasögon😉 Jag föredrar egentligen ljusa bakgrunder men snön syns ju inte lika bra då!! Det blir en ljus bakgrund i januari igen, jag lovar!!
Jag hade aldrig hört talas om CVS förrän vi var i NJ och O pratade om den kedjan (som jag hörde som CBS eftersom han ju gärna uttalar V som B som alla spanjorer…). Puerto Rico är definitivt en Walgreens-ö till 100%!

Millan, jag tror att vi kan lugnt säga att det ALDRIG snöar i Puerto Rico förutom på min blogg😀
Roligt att Annas pepparkakor säljs i en FIN affär i Bristol medan vi hittar den i billiga Walgreens här. Jag hoppas att pepparkakorna blir lika populära på söndag som igår på Alliance Francaise – det kan ju vara att de europeiska smaklökarna gillar mer de relativt osöta svenska kakorna men vi får se!
NY var verkligen urmysigt med julbelysning, skridskobanan vid Rockefeller Center etc. Hoppas att du får åka dit snart.

Desiree, visst blir man inspirerad när man ser hur fint och fräscht det har blivit på många bloggar på senare tiden och det är ju så enkelt att ändra layout.
Ikea är verkligen räddaren i nöden för många utlandssvenskar men det har funkat ganska bra under det här Ikea-fria året trots att O och jag är riktigt Ikea-beroende. Nu finns ju Ikea även i Os hemstad Zaragoza så han kan alltid få tag på Kalles och prästost när han är hemma i Spanien!
Ja, matlagningskursen ska bli spännande – fransoserna tyckte att det skulle vara en perfekt avslutning för mig på AF innan jag flyttar!

Stor kram tjejer!

12 12 2008
Mary T

Did you find out yet if they fixed the Christmas decoration?!

12 12 2008
petchie

Mary T, nope – we passed by yesterday but strangely enough I didn’t see the decoration at all so maybe it wasn’t lit at all!? Too bad, because I think that it is really pretty and different.

13 12 2008
Anna

Nu kan jag se snöflingorna!

15 12 2008
petchie

Vad bra Anna – annan dator??

16 12 2008
Anna

Annan dator + att ibland kommer de efter en stund

Leave a Reply

