Friday theme / Show & tell: A Dream Trip

12 12 2008

Mia D is chosing the Friday themes in December and I already missed the first one, which was “Cookbooks”. Nevertheless, today I am participating – and the subject is a good one; “A dream trip”. The themes for the next weeks are “Christmas traditions” and “New Year resolutions”.

Entrance to Petra, Jordan
The entrance to Petra through the rocks

So, which is my dream trip? Actually, my dream trip has already come true – when I visited Petra in Jordan two years ago! It had been a dream to visit the city for obvious reasons (the name!) but also because I had been told [by various friends who had already visited it] that it was a beautiful place. I was not disappointed, the visit to Petra was wonderful and it truly is a magical place.

Children in Petra, Jordan
Children with two camels and a donkey in Petra

However, I do dream about making some other journeys – to Egypt, Vietnam, Greenland and Vancouver in Canada. My interest for all of these places have been inspired by people I have met who come from / live there.

There is an additional reason why I want to visit Vietnam – the food! I haven’t actually been to many Vietnamese restaurants but I have been served home-cooked [by Vietnamese friends] food several times and it is so yummy! I still remember the first time I ate Vietnamese food; on Boxing Day in England 1988! My parents and I were invited to my father’s German colleague’s house when his Parisian Vietnamese (and Swedish-speaking) girlfriend was visiting and she had made a lovely meal for us. That was the day I decided that I wanted to visit Vietnam – 20 years ago and I still haven’t made it there!

Man in Petra, Jordan
A man walking in Petra

Check out the other Friday bloggers’ dream journeys:
Anki, Anna, Anne, Annika, Aurorabuddha, Barbamorsan, Cecilia, Desiree, Emma, IngaBritt, Jemaya, Kicki, Lena, Leopardia, Lia, Lullun, Mais-oui, Marianne, Marie, Marina, Mia, Mia D, Millan, Nilla, Nina, Petra C, Petra H, Saltis, Simone, Strandmamman, Tätortstimotej-Anna, Ulrika, and Victoria.


Actions

Information

18 responses

12 12 2008
Desiree

Jättekul att din drömresa gick i uppfyllelse. Underbara foton. Jag förstår att det var en häftig och underbar upplevelse att få komma dit. Ja man blir sannerligen inspirerar på många olika resmål när man läser varandras fredagstema idag. Jag skulle också mycket gärna vilja åka till Vietnam. Det asiatiska köket har så otroligt mycket spännande att erbjuda. Jag har ju varit i Thailand och Malaysia och skulle gärna åka till Asien igen just för matens skull. Ha en bra helg.

12 12 2008
maisoui

Vilka fina bilder!

12 12 2008
Annika

Petra, vad kul det måste ha varit för dig att vara i Petra! DIT skulle jag gärna åka. Förstår att det är magiskt och spännande på många sätt!
Peters pappa säger att Vietnam är det vackraste land han ngsin har sett (han var officer under kriget) och när han talar om naturen där låter det helt storslaget och otroligt. Maten är ju super också!! Dit skulle jag också vilja resa,,,
Och här på bloggen snöar det så fint!!!
KRAM!!

12 12 2008
Anne

Ack ja, det är verkligen mycket man skulle vilja se. Det går att räkna upp en lång lista på drömresor… Grönland du nämner har ju helt klart kommit upp listan efter Lulluns blogg t.ex. Ofta kan det vara sådär tycker jag, det kanske är ett möte, nån mat man tyckt om, nån vän som sagt något och så lagrar man den här känslan i bakhuvudet nånstans och bara känner att det landet skulle jag verkligen vilja se. Som med Vietnam för dig. Det följer med en länge i livet. Som sagt, jag skulle vilja se allting, men det är ju stört omöjligt. Haha, om man inte blir heltidsanställd på Lonely Planet eller nåt.
Förresten, jag måste säga att bilder och foton blir väldigt bra med svart bakgrund.

12 12 2008
Petra

Det ser härligt ut. Skulle också kunna tänka mig att åka dit med tanke på namnet.
Sitter och funderar på hur jag ska visa bilder på min drömresa.

12 12 2008
Cecilia

Nej men här snöar det ju.Vad häftigt och läckert du fått det på bloggen.Vilka fina bilder.Den första var ju alldeles underbar.Petra verkar vara een plats väl värd att besöka.
Ha en trevlig helg och Kram!!

13 12 2008
Nilla

Vad fint och intressant att komma dit. Vilken fin snöig blogg du har!🙂

13 12 2008
Mia D

Vilka fina bilder från Petra. Ett annorlunda resmål kan jag tänka mig och väldigt intressant. Det är verkligen svårt att välja bland alla resmål som finns. Kan rekommendera Egypten men inte mitt i sommaren!:-)

13 12 2008
Ulla

Blev lite förvirrad här först “vad tryckte jag på nu då det börjar snöa?!”🙂. häftigt! Vilka fina foton du har från Petra, Petra🙂. Jag var också där, tror det var 2004. Är djurvän och hamnade både på häst- och kamelrygg, det var underbart när det råkade sig att det på ett ställe (var någonsorts amfiteater, om jag kommer ihåg rätt) inte fanns andra människor än jag på kamelryggen (och en ung kille på kamelen framför…), härlig upplevelse! Blev så till mig så jag kunde ha fortsatt ut i öken på kamelsafari på direkten! Hade inte trott att öken kunde påverka mig så starkt, har trott att jag mera är en “tropikernas kvinna”. Under länken till mina album hittar du också ett från Petra, men tror inte jag hade många foton, tog också diabilder och dessutom är det svårt att fota från häst och kamelrygg🙂. kramar! Glad Lucia!

13 12 2008
Fritt ur hjärtat

Härligt att ha förverkligat en drömresa!! Men man får lov att drömma om en ny;-)
Vad fint du gjort, fast det snöar in;-)

14 12 2008
Millan

Sa roligt att du redan fatt uppleva ditt dromresemal!! Jag blir lite avis pa dig som varit ute och rest ssa mycket. Det ar nagot jag onskar vi haft en mojlighet att gora innan barnen.. och nagot vi helt klart ska gora mer av nar barnen ar lite storre!!! Vilka helt otroliga foton fran Petra! Hoppas ni far det jatte skoj pa julfikan idag! kram

14 12 2008
StrandMamman

Jag besökte Petra 1994, och det var ju helt otroligt sevärt!
Häftigt med virtuell snö!!
Välkommen hit till lilla Jakobstad om du vill ha vietnames-mat, vi har 2 restauranger + en massa gatukök :)) Orsaken till det är att Jakobstad i slutet av 80-talet var en av de första kommunerna i Finland som tog emot vietnamesiska flyktingar. Gillar maten jättejättemycket!
StrandMamman

15 12 2008
Lia

Petra, vilka vackra bilder! Det är så coolt, för du verkar ha varit på de platser som inte “alla andra” tar sig till..det inspirerar verkligen! Något som också får mig att må bra är dina fina snöflingor här på hemsidan! Mysfaktorn är HÖG. Jag är långsam i mina blogginlägg för tillfället, men vill ju absolut att du ska veta, att jag gärna träffar dig så fort du återkommer till kära Lund! Jag bara väntar! KRAM

15 12 2008
petchie

Desiree, det känns som jag är lite tjatig med referenser till min Petra-resa på bloggen men det var verkligen en underbar upplevelse!
Asiatisk mat är ngt vi inte alls äter i PR, iaf inte på restaurang men jag lagar med jämna mellanrum thai-curry med kokosmjölk. Det finns några enstaka asiatiska restauranger men de känns inte så lockande – det är alltid “kinesisk-japansk” + ris och bönor (så klart) på menyn!! Sushi är poppis i Puerto Rico men uttalas “suchi”, hi hi..

Maisoui – tack🙂

Annika, det var min ego-tripp, att besöka Petra😉 Men skämt åsido så var det inte bara för namnet skulls som jag ville besöka staden och jag blev inte besviken!
Oj, jag visste inte att din svärfar var Vietnam-veteran, kanske bra att han kan fokusera på något positivt från sina upplevelser där.

Anne, visst är det så att man blir reseinspirerad av olika erfarenheter. Jag är nog ofta matinspirerad – gillar att resa till länder vars mat jag gillar! Det var därför jag valde italienska och inte spanska på gymnasiet – för jag gillade den italienska maten!! Jag tycker fortfarande att det italienska köket är i särklass men nuförtiden inser jag att det spanska köket är så mycket mer än bara paëlla😀
Jag är lite kluven mot svart bakgrund – foton blir väldigt effektfulla men vit text på svart bakgrund är inte helt lyckat tycker jag. MEN, snön passar ju bäst mot mörkt…

Stor kram tjejer!!

15 12 2008
petchie

Petra, naturligtvis måste du åka till Petra😉 Det känns lite konstigt att gå runt i en stad (mest i Wadi Musa som är den “riktiga” staden bredvid Petra där alla hotellen ligger) där allt heter Petra (hotell, restauranger, apotek, caféer etc)!
Skulle vara intressant att se foton på ditt drömresmål!

Cecilia, kul att du gillar mitt snöfall!! Jordanien är ett mycket trevligt resmål – jag besökte även Wadi Rum som är en öken, och bodde hos en beduinfamilj. Det var nästan en häftigare upplevelse än Petra – första gången jag varit i öknen och jag har aldrig sett så många stjärnor!

Nilla, eftersom jag vet med absolut säkerthet att jag inte kommer att uppleva en vit jul så fick jag fixa snö på bloggen istället!

Mia D – japp, Egypten finns kvar på listan och Lonely Planet-guideboken står redo i bokhyllan! Jag vet att Marianne hoppas på ett besök snart😀

Ulla, vad häftigt att du åkte både kamel och häst i Petra, själv höll jag mig till apostlahästarna. Det enda som var lite irriterande med upplevelsen var min lite jobbiga franska chef som bland annat skrattade åt min stora vattenflaska som jag bar omkring på. Jag förstår fortfarande inte hur han klarade sig utan H20, det var ju över 40 grader varmt!? Jag ska gå in och kolla på dina resebilder på din blogg.
Besökte du också Wadi Rum när du var i Jordanien? DET var en ännu häftigare upplevelse tycker jag, det var så vilt och ödsligt ute i öknen.

Kram allihop!

15 12 2008
petchie

Simone, nya drömresmål kommer upp hela tiden – och jag skulle som sagt vilja se mer av Sverige och Norden! Det är lätt att man bara fokuserar på de mer exotiska resmålen men jag är väldigt sugen att upptäcka Sverige tillsammans med O, som ju tycker att vårt land är exotiskt.
Snöeffekten är häftig, och det är roligt när man hittar något nytt på bloggen…

Millan, ha ha, och jag önskar att jag hade två barn🙂 Jag var ju singel under lång tid och med bra jobb på Kommissionen vilket bidrog till att jag kunde resa en hel del. Däremot har jag varit relativt fokuserad på Europa i mina resor, framförallt för att jag nästan alltid reser för att hälsa på kompisar (gratis boende, och för att hålla kontakten med vännerna i olika länder + att jag föredrog att resa TILL någon än att resa alldeles ensam). O och jag diskuterade just det att våra resor under det här året i PR blivit mycket dyrare pga 1) flygbiljetter från PR är dyra 2) hotell + hyrbil har varit nödvändiga vilket vi knappt någongång behövt betala för i Europa!
Ni kommer säkert att komma iväg och resa med barnen när de är lite större. Vi åkte alltid på bilsemester ner till södra Frankrike och Schweiz när jag var liten och det var ju innan det fanns bärbara dvd-spelare, luftkonditionering etc i bilarna😉

Strandmamman, vad häftigt med en till som varit i Petra!! Och redan 1994! Jag undrar om det har förändrats mycket sedan dess, jag tyckte inte att det var alltför kommersialiserat och inte så många turister – kanske pga den instabila situationen i regionen?
Tack för inbjudan, vi var faktiskt i Jakobstad förra året runt Valborg – vi åt dock inte vietnamesisk mat! Mycket trevligt iaf och jag skulle gärna vilja åka tillbaka till din del av Finland, kanske när det är lite varmare…

Lia, kul att du gillar min julmysiga blogg! Min drömresa till Jordanien blev verklighet tack vare att jag tillbringade 3 veckor i Israel med jobbet och min chef föreslog att vi skulle åka till Jordanien över en långhelg. Det var en underbar upplevelse men jag retade mig lite över att jag inte fick uppleva det med O istället för chefen… man kan inte få allt!
Jätteroligt att du vill träffas när jag kommer hem – vi får hålla kontakten men någongång i början på februari tror jag att vi närmar oss Skåne…

Stor kram till er alla!

15 01 2009
Lullun

Så har jag ÄNTLIGEN kommit mig in på din blogg för lite uppdatering. Har läst massor redan, men tyvärr inte kommenterat före nu. Kul att mitt hemland blev nämt bland målen. Dina övriga resmål (inklusive Petra) lockar även mig. Vancouver har jag dock “avverkat”, men det förblir i minnet som en stad jag mer än gärna vill testa på att på att på i ett år eller två!🙂
Kram!

15 01 2009
petchie

Lullun, vad roligt att höra ifrån dig!! Ja, tack vare dig och din blogg är det nog väldigt många som är nyfikna på din gröna ö😉 Kul att du redan besökt Vancouver, får se när vi kommer iväg dit.
Kram!

Leave a Reply

