The traditional Christmas fika – this time in Puerto Rico

15 12 2008

When living in Brussels I used to organise a traditional Christmas fika* every year before Christmas for all my friends and colleagues. I used to ask people to bring a bottle of cheap red wine for the glögg (mulled wine) or a traditional Christmas cake / sweets from their home country.

It was always nice to see everyone gathered before we headed home for Christmas and we would eat saffron buns, pepparkakor (ginger snaps), turrón (Spanish almond cake), panettone (Italian Christmas cake), cannoli (Sicilian pastry), pain d’épices (French sponge cake made with spices and honey), speculoos (Belgian biscuit very similar to the Swedish pepparkakor – speculaas is the Dutch spelling) etc.

-)

Last year we didn’t organise a Christmas fika since we didn’t know that many people in Puerto Rico but this year I decided that it was time for some julmys (Christmas cosiness) together! This is the invitation I sent out:

———————————————————————————————

JULFIKA*

Merienda de navidad/Christmas Snack/Goûter de noël

Les invitamos a la merienda sueca tradicional por navidad

el domingo 14 de diciembre a las 5 de la tarde

Traigan su espíritu navideño!

Please come to our traditional Swedish Julfika on

Sunday 14th December at 17.00

Don’t forget your Christmas spirit!

*fika [feeka:] (noun and verb) is a very important concept in Swedish culture. It consists in coming together under relaxed forms for some chit-chat over tea, coffee or lemonade with some biscuits and sweet bread called kaffebröd (meaning coffee bread) or even a sandwich.
The most common coffee bread is bullar (sing. bulle, not to be confused with köttbullar – meatballs) = sweet buns. To go for or take a fika is a great way to get to know and make friends with Swedes.
Common subjects of conversation are the latest news, the weather and what one has been up to lately. Sensitive subjects to avoid with someone you do not know very well are politics, money and love. And of course Jul [Yul] means Christmas…

[I really don’t know where I got this definition of “fika” from, I used it for my Christmas fika invitations in Brussels as well but can’t find the source anywhere on the internet now]

———————————————————————————————

December fika

Christmas fika with a red book (Undantaget / The Exception by Christian Jungersen – very good!)…

As usual half of the people invited didn’t show up (this is just a fact of Puerto Rican life, and it happened quite often in Brussels as well – I don’t take it personally) but those who came seemed to enjoy themselves! The guests were our Puerto Rican neighbours S and J (who taught us to cook Puerto Rican food a few months ago), our very sweet relocation / real estate agent E, my French friend E from l’Alliance Francaise and FOUR** Swedes + 2 half-Swedes (children) and Puerto Rican husbands / wives.

2nd Sunday of Advent

It was actually the third Sunday of Advent yesterday but this is a photo from last year…

The glögg and Daim-chocolate (bought in Ikea in New Jersey) were definitely the most popular things on the table, but the arroz con leche / rice pudding / riz au lait / risgrynsgröt was not far behind in popularity. The funny thing about this dish is that most Swedes don’t seem to like it, even though it is the traditional Christmas dessert in Sweden! I love it, and so do most of my foreign friends – in Brussels it was always the only thing that we would run out of! Nowadays I make it a little sweeter due to a certain Spaniard who likes it made with a can of condensed milk… I was told that in Puerto Rico they make the arroz con leche with coconut milk for Christmas – maybe something I should try next year when we hopefully organise another Christmas fika somewhere else…

O and the children performed a very loud parranda, with Carola singing Nu tändas tusen juleljus in the background and the conversation was a confusing mix of Spanish, French, English and Swedish – just the kind of get-together that I like!

I wrote a post about Puerto Rican Christmas traditions last year but I will write more about the traditions on Friday (since the theme is very fittingly Christmas traditions!). Meanwhile, read more about our Christmas experiences last year under the category Christmas in the Caribbean – I will be adding new posts during the month of December.

The tree in all its glory!

I wanted to add some photos from yesterday but I can’t find the usb-thingy for the memory card (grrr, think O used it last time!) so you will just have to enjoy some photos from last year!

**) Opps, I counted myself – so actually only three Swedish guests, which is still quite impressive when living in Puerto Rico!


Actions

Information

21 responses

15 12 2008
Cecilia

Åh vad julmysigt även om det var förra årets bilder.Har fortfarande inte köpt glögg i år men ett besök till IKEA är väl ett måste innan jul.

15 12 2008
Ingabritt

Vilken trevlig internationell fika! Jag bjuder ocksa pa gloggfest varje ar, och grekerna alskar det…

15 12 2008
Annika

Vad fint, Petra!! Det ser nästan konstigt ut med julgranen mot det tropiska havet.
roligt att allt var så lyckat!!! Kan tro att ni hade mysigt, men så är ni bra värdar också du och O, förstår jag!!
Glögg är ju bara för gott!!!
På lördag ska vi hem till min amerikanska granne på glöggfest. Japp, hon kör det varje år, inspirerad av mig. Brukar vara så mysigt!!!
Gör du egen glögg???
Det blir ju faktiskt allra bäst.
KRAM!!! O vad jag gillar snöfallet på din blogg, förresten!!!

15 12 2008
Saltistjejen

Vad kul! Vilket bra inlägg och vad mysigt ni verkar ha haft. Det är så mysigt med sådana här julfikor….. vad konstigt fika blev i plural….!
Kram!

15 12 2008
Millan

Vilken jatte mysig tradition!! Och vad kul att se en forklaring pa engelska till uttrycket Fika… alla mina vanner har anvander uttrycket nu men jag vet aldrig riktigt hur jag ska forklara vad det ar. Maste kopiera din text!!🙂
Tycker att din adventsljusstake ar himla fin for ovrigt. Sa svensk! kram

15 12 2008
Ulla

vilka fina julprydnader du har – och som alltid, snygga foton! Nej, jag var inte till Wadi Rum, var på en utflykt organiserad från Eilat bara för dagen. Och vad exotiskt “arroz con leche”låter, låter mycket godare än “risgrynsgröt”🙂

15 12 2008
Desiree

Vad fint du har julpyntat hemma hos dig. Ser vackert ut med granen vid de stora fönstrena. Supertrevlig tradition du har att bjuda in till adventsfika. Den där lussekatten ser härligt smarrig ut. Jag gillar faktiskt risgrynsgröt numer. Förut tyckte jag nog att det var överskattat men nu tycker jag att det är riktigt gott. Lagar man till det på samma sätt i de olika länderna eller skiljer det sig en del i smak och till-lagning? Här i USA kör de ju faktiskt med rice pudding och jag undrar om det är samma. Trodde att man kunde få tag i grötris här men det kanske man alltså kan om denna efterrrätt är så vanlig i många olika länder. Eller använder de en annan sorts ris?

15 12 2008
Petchie

Cecilia, förra julens bilder går ju också bra – det ser ungefär likadant ut i år!
Jag brukade göra egen glögg i Bryssel och Frankrike, det funkar utmärkt OM man hittar kardemummakärnor och kryddnejlikor… Inte alltid så lätt och helt omöjligt att hitta kardemummakärnor i PR så mina föräldrar har skickat glöggkryddor till oss.

Ingabritt, jag gillar när det blir heterogena tillställningar – och roligt när man får visa svenska jultraditioner för utländska vänner. Jag kan tänka mig att grekerna också tycker att svensk adventsfika är mysigt!

Annika, granen ser bättre ut i mörker – när man inte ser Atlanten, palmerna och surfarna i bakgrunden😉 Tack, vi gillar båda tvä att bjuda in folk på middagar och andra tillställningar, precis som ni, eller hur?
Så roligt att din granne blivit inspirerad av dig, det ÄR så mysigt med svenska jultraditioner – det brukar mina utländska vänner också tycka! Vi svenskar är duktiga på att mysa i mörket och kylan…
Som jag skrev till Cecilia så har jag gjort egen glögg flera gånger men i år blev det lite fusk med färdiga glöggkryddor.
Har du lagt märke till att snöfallet ändrar riktning med jämna mellarum – urmysigt tycker jag😀

Stor kram tjejer!

15 12 2008
Anki

Låter som en jättetrevlig fikastund. Granen ser väldigt fin ut!
Jag gillar också risgrynsgröt. Det är julmat det. Allra helst med en skinkmacka till! Mmmm… Längtar till julfirandet i Sverige i år. Ska bli så mysigt. Dom har visst riktigt ordentligt med snö dit vi ska också!🙂

Gillar din röda och vita mugg. Mycket fin! Och adventsstaken med! Kul idé att göra den i form av bokstäver.

Ha en härlig vecka!
kram

15 12 2008
Petchie

Saltis, jag är säker på att ert julmys blev riktigt trevligt i fredags också! Hi hi, visst ser det ut som det ska stå julfiCkor när man skriver det i plural😀

Millan, visst är det en bra definition (inklusive fonetiskt uttal) – jag tror att jag hittade den på internet för något år sedan och skrev om den lite. Du får absolut kopiera den eftersom jag inte kan ta åt mig hela äran😉
Vet du vad, jag får inte loss två nerbrunna ljus i min mini-adventsljusstake så jag har inte kunnat använda den i år än (och O har inte hörsammat mina antydningar om att han skulle ta ansvar för ljusurplockning, hi hi).

Tack Ulla – vi får se om det blir några färskare foton snart… O ska få hjälpa mig att leta upp manicken för kamerans minneskort när han kommer hem!
Vi besökte aldrig Eilat, förutom att det var där vi korsade gränsen från Israel – men vi badade i Röda havet på den jordanska sidan i Aqaba.

Stor kram!

15 12 2008
petchie

Desiree, det är ju foton från förra året men det ser mer eller mindre likadant ut i år – några fler prydnader i granen… Man får verkligen anstränga sig för att få julstämning i det här varma klimatet, så det passar ganska bra med en kitschig julgran!🙂
Vi gör risgrynsgröten sötare än den svenska varianten med en burk kondenserad mjölk (för en dubbel sats gröt, dvs ca 5 dl risgryn) men annars använder jag mig av ett svenskt recept. Jag har aldrig brytt mig om att leta upp “risgryn” utan använder mig av rundkornigt vitt ris (alltså inte Uncle Ben’s långkorniga ris) vilket faktiskt är det vanligaste riset i PR för alla risrätter (med bönor etc). När jag tänker efter så är det väl det rundkorniga riset som kallas för risgryn i Sverige, eller😕 ??? Jag är inte säker på hur man gör rice pudding men vanlig arroz con leche / riz au lait är mer eller mindre som den svenska gröten + extra socker / kondenserad mjölk. Och den puertoricanska varianten är alltså tillagad med kokosnötsmjölk!

Anki, det blev riktigt lyckat till slut även om de första gästerna kom en halvtimme efter utsatt tid och den tredje gästen efter en timme – tur att man har varit med förr och vet att folk är rejält sena i PR (och Bryssel för den delen)😀
Härligt att ni ska hem till Sverige och att det är snö dit ni ska!
Muggen är faktiskt från Åhléns precis som brickan – jag brukar köpa på mig lite julgrejor EFTER jul när det är rea… I år har vi shoppat några assietter och skålar på Marshalls så det är en salig blandning av olika serviser, men jag tycker inte att det gör något (O gillar dock när allt är matchat).
“Adventsljusstaken” fick jag av farfar för några år sedan och vet inte ens om det är meningen att det ska vara en adventsljusstake!? De smala sk julgransljusen brinner ju ner så fort men det är ganska lagom här i värmen där man inte kan ha levande ljus tända alltför länge (det blir alldeles för varmt!!).

Kram tjejer!

15 12 2008
Anne

Supermysigt och massor med julkänsla hemma hos er ser jag. Ni har det verkligen fint och juligt, som ett julkort🙂
Jag gillar alla idéer med julfika, glöggfester och annat som många verkar bjuda till och göra just nu. Gillar din variant med brokiga nationaliteter och olika inslag. Intressant att din erfarenhet är att risgrynsgröten brukar ha strykande åtgång. Det skulle jag inte gissa på, jag tror inte jag (om jag hade julfika) ens skulle våga göra risgrynsgröt för jag skulle ta för givet att ingen skulle vilja äta den. Men det kanske är helt dumt tänkt, smart att söta den lite extra med kondenserad mjölk. Jag läste på ggggringo bloggen att det även går utmärkt göra risgrynsgröt med italienskt risottoris (arborioris). Det är väl ett rundkornigt ris…eller har jag fel? Såg i alla fall att du skrev i en kommentar till Desiree att du använder rundkornigt ris. Kram!

16 12 2008
Kicki

Jag äääälskar risgrynsgröt!!! Maken älskar det om möjligt ännu mer! Men vi har inte fått tag på risgryn här och jag har inte en blekaste aning om vad det heter på engelska. Vet du?

Vad roligt med en traditionell julfika! det blir nog ingen julfika för oss utan vi siktar nog in oss på julbordet direkt. Men när vi flyttar hem DÅ ska vi ta igen allt vi missat!😉

Kram!!!

16 12 2008
bryssling

Wow!
Impad över dina snöflingor på bloggen😉
Julkramar!

16 12 2008
petchie

Anne, nja, jag tycker nog att er snö gör det liiite julmysigare hos er😉
Jag älskar att bjuda in folk till sådana här lätta bjudningar när man inte sitter ner runt ett matsalsbord utan det är lite mingelfest – även om nu de flesta gästerna fick plats runt vårt soffbord. Roligt att blanda olika vänner, nationaliteter och åldrar. Och speciellt runt jul är det alltid uppskattat att försöka skapa lite julstämning. Jag tycker att det verkar väldigt typiskt svenskt att inte gilla risgrynsgröt – som sagt, grytorna brukar vara renskrapade när utlänningar är med och äter!!😀 Så om ni bjuder på glöggfest / adventsfika nästa år (eller till och med i januari efter jul går ju bra och är ett avslappnat sätt att umgås lite med makens kollegor) skulle jag verkligen rekommendera att göra gröt – och ja, söta den lite extra eftersom de flesta andra nationaliteter gillar sött mer än svenskar!
Ha ha, jag har aldrig gjort risotto på risottoris – jag använder konsekvent vitt, rundkornigt ris (medium grain står det på vårt puertoricanska ris) till både risotto och risgrynsgröt. Går hur bra som helst, det klibbar ju som bara den!

Kicki, vad roligt att ni också älskar risgrynsgröt – som jag skrev på din blogg och ovan till Desiree & Anne så använder jag rundkornigt (medium grain) ris – funkar perfekt (jag har aldrig använt svenska risgryn – man tager vad man haver). Trevligt med julbord – jag har laddat upp med sill från vår stora mataffär Costco så det ska nog bli ett litet julbord här också!

Bryssling, snöflingorna är lättfixade – gå in på Appearance och klicka för Snow et voilà il neige!

Stora kramar tjejer!

16 12 2008
Anna

Vad mysigt! Jag hade också en lite internationell glöggfika härom veckan när vi hade besök från Barcelona men jag har haft så fullt upp och inte hunnit blogga om det (eller om något annat för delen). Men hoppas blogga lite innan helgen!

16 12 2008
petchie

Anna, jag förstår att du har haft mycket att göra eftersom det varit lite tyst på bloggen. Ser framemot att läsa om er internationella glöggfika!

17 12 2008
annaluna

That is so nice! Jag tror du har mer christmas-spirit än vad vi har i Sverige!🙂 Jag har varken julstjärna eller adventsljus uppe, som vanligt…Om jag hade bott på PR ännu hade jag säkert haft det, haha. Mysigt!

17 12 2008
petchie

Annaluna, vi har definitivt mer julpynt här än när vi bodde i Bryssel – mycket pga att 1) vi ska stanna här över jul, när vi bodde i Belgien åkte vi ju alltid hem över jul 2) man måste anstränga sig lite mer för att komma i julstämning här med all värme och palmer🙂 + att man får ju ta seden dit man kommer och här firas ju julen till max, med så många kulörta ljusdekorationer som möjligt!!

17 12 2008
Caroline

Oj vilken utsikt ni har fran granen……dar skulle jag kunna sitta o njuta….mysigt!Tyvarr sa varade snon inte sa lange…pa morgonen va det blaskigt o gratt….men men!

18 12 2008
petchie

Caroline – japp, en av de bästa förmånerna i PR är att vi bor väääldigt nära Atlanten och har havsutsikt från 3 rum! Vi klagar inte😀 Tråkigt med snöslask men kanske det blir snö i Sverige istället för er…

Leave a Reply

