A belated Feliz Navidad / God Jul: Christmas in the Caribbean

29 12 2008

A very belated ¤ Feliz Navidad ¤ God Jul ¤ Merry Christmas ¤ Joyeux Noël ¤

Calendar Candle

Can you believe that it has almost been a week since Christmas already!? O is working again, but fortunately only for 2½ days before he has another week off from work.

Surfers seen from the window

The surfers have been out in the water every day during Xmas – enjoying the strong winds and high waves…

Both O and I wished that we could have been with our families back in Europe, instead of celebrating Christmas on our own in Puerto Rico… But it could have been worse and in a way it was good that it didn’t really feel like Christmas – we could just pretend that it was an ordinary Wednesday (except that O was not working)…

Christmas fika

Photo from the Christmas fika we had a few weeks ago.

Nevertheless, we celebrated Christmas the best we could – on the 23rd (Lillejulafton or Little Christmas Eve as we call it in the south of Sweden and in Denmark) we had a traditional Swedish Christmas meal with Swedish B and her Puerto Rican husband N – who was very happy to hear the only Swedish Xmas song he knows; Just D’s Juligen😀

Traditional Swedish Christmas meal

Our traditional Swedish Christmas meal on the 23rd

On Christmas Eve it was raining the whole day and our plans to spend the day on the beach were cancelled. We spent the day inside, opening presents (in the end we had quite a big pile under the tree), drinking glögg, listening to Christmas music – I actually cried a little when we listened to ABBA-Agnetha and her daughter Linda’s Christmas cd* and watching parts of the Swedish classic Fanny & Alexander while O dashed out to buy my Christmas present…

December breakfast

One of my breakfasts during December… enjoying left-overs from the Christmas fika!

In the evening of the 24th, we were invited to my Spanish teacher’s family’s house for a Puerto Rican Christmas – we brought a basket with Swedish goodies: pepparkakor (ginger snaps), glögg (mulled wine), sill (pickled herring), snaps (flavoured vodka) and some turrón (Spanish almond cake)! The dinner was yummy; arroz con gandules, lechón asado, pasteles (first time that O and I really enjoyed pasteles!) and both tembleque and arroz con leche for dessert. And of course some home-made coquito! Christmas Eve turned out really well in the end… great food and great company (minus the nasty mosquitoes – why always me??)

Christmas presents under the tree

In the end we had quite a few presents under the tree!

I hope that you had a very merry Christmas wherever you were, and that New Year’s will be as good!

Tomte in the Xmas tree

PS I have included quite a few photos from the last month since I finally found the usb-thing for uploading the photos from the camera…

Saffron buns

Saffron buns

¤ Feliz Año Nuevo ¤ Gott Nytt År ¤ Happy New Year ¤ Bonne Année ¤

*) I have the album as a LP at home in Sweden but my parents had sent me the cd as a present – that cd IS Christmas for me!


Actions

Information

15 responses

29 12 2008
Anne

Vilken fin jul ni verkar ha haft, en fin Puerto Ricansk jul. Mycket gott ni ätit, det SKA man göra på julen. Här har det också frossats, det känns som länge sen jag var hungrig…man har liksom gått omkring och varit småmätt hela tiden.
Jag känner ju igen mycket av det du skriver, att det inte kändes som jul direkt utan långhelg bara. Trevligt, mysigt och uppskattade dagar som blev lyckade. Men inte dagar som direkt kändes som jul utan nåt fattades. Det är min sammanfattning. Julen är ju en högtid då man gärna vill fira med nära och kära, så är det bara. Visst, man kan göra det väldigt bra ändå och få det toppen men det blir inte riktigt på samma sätt ändå….
Visst gick det fort, jag kan inte förstå att det är vanlig vardag igen och som skrev nästan en vecka sedan julafton.
Förresten, vilket jättefint porslin (det röda gammaldags), mycket vackert. Vi åt också på “finporslin” under julhelgen. Nackdel man måste diska för hand men det känns festligt använda ibland. Noterar för övrigt att du har Bruka Designa glöggskålar (russin, mandel). Har du även glöggmuggarna? Mina favoriter och på listen “saker jag nån gång ska köpa…”

29 12 2008
Annika

Låter som en bra jul på PR! lite annorlunda, men inte fel.
Vilken vacker julduk du har.
Allt ser så klassiskt ut. Gott! fint!!
Att ha firat en jul på PR måste ha varit spännande och annorlunda. Nästa jul är ni i Europa igen.
Själv kan jag inte fatta att julen är över…
KRAMAR!!

30 12 2008
anna of sweden

Vilket fint julbord ni fick till.
Vi lyckades också ganska bra.
Det är ju alltid en utmaning när
man firar utanför Sverige.

Hoppas att nu ni får en trevligt nyårs-
afton och ett riktigt Gott Nytt År!

30 12 2008
Caroline

god jul……….

30 12 2008
Marianne

Det verkar som om ni hade en fin jul, även om det var med saknad i hjärtat. Trösten blir att ni säkert har många jular framför er tillsammans med dem ni saknade i år, och att ni kommer att se tillbaka på er jul i PR nostalgi en vacker dag.

Fina foton och maten ser så god ut! Ni har vackra juldekorationer också, så visst hade ni julstämning!

Stora, stora nyårskramar från mig, hoppas att 2009 blir ett bra år för er båda och att ni får all lycka i världen!
Gott Nytt År!

31 12 2008
maisoui

Tittar bara in och vill önska dig ett Gott Nytt År! Kram!

31 12 2008
Annika

Ett riktigt GOTT NYTT ÅR önskar jag DIG—Du är verkligen en av mina stora favoriter runt om i bloggosfären!
ALLT gott till dig och O idag, och hela nästa år!!
Kramar!!!

31 12 2008
petchie

Anne, det blev en mysig jul trots allt, och trots att jag grät en skvätt när jag hörde “Nu står jul vid snöig port”… Dock skrattade jag när jag hörde O gnola på “Nu tändas tusen juleljus” i duschen!!!😀 Man kan väl säga att min svensk-jul-indoktrinering har funkar ganska bra på maken, hi hi!
Som jag skrev på din blogg så är julporslinet från Marshalls (fyndat till extrapris både i år och förra julen) + de små röda assietterna på julfikebilden är från Duka som jag köpte 1997 tror jag! Har alltid använt dem som [kak]assietter till vardags men de funkar ju väldigt bra till julen också!
Mandel- och russinskålarna är det enda Bruka-porslinet jag har, köpte dem förra året i Sthlm när jag var där för visumet och kom på att Sporty-Petra skrivit att hon bunkrat upp med sådant porslin för att hennes Casey skulle lära sig några svenska ord… Det blir förhoppningsvis mer från Bruka i framtiden, gillar deras grejor skarpt (och väldigt pedagogiskt när man har utländska familjemedlemmar).

Annika, jag är så glad att vi blev bjudna till min spansklärare på julaftonskvällen – det gjorde julen lite mindre ensam och även om det inte var vår familj så var det mysigt med föräldrar, fastrar och farföräldrar.
Hi hi, min fina julduk är en julGARDIN från Indiska som jag köpte för några år sedan och upptäckte vid kassan att det inte var en duk utan gardin – köpte den ändå. Sedan visade det sig att den var lite för smal för våra bord i Bryssel och i PR, tills vi köpte vårt nya fina matsalsbord på Pottery Barn som är en aning smalare och nu passar gardinduken perfekt!

Anna of Sweden, visst är det en utmaning att fixa svenskt julbord utomlands – men det är kul när man får vara lite kreativ😉 Och jag uppskattar nog mer julmaten när den äts utomlands “det smakar som hemma”…

Stor kram till er tjejer!

31 12 2008
petchie

Gott nytt år Caroline🙂

Marianne, du har så rätt – vi kommer säkert vara sååå nostalgiska över våra karibiska jular i framtiden… Och som jag sa till en kompis igår, det kommer ju bli fler jular utan antingen den enas eller den andras familj, när vi firar i Sverige resp Spanien. Men det var väl just det att vi hade varken eller familj här under julen som var lite dystert.
O tycker att vi har nog med juldekorationer nu men jag gillar julpynt, hi hi! Jag köpte på mig ganska mycket på Ikea och Åhléns de senaste åren jag var hemma, julpyntsfynda EFTER jul är roligt! Här i PR kan man fynda tom FÖRE jul eftersom de säljer ut julpyntet för 25-30% flera veckor innan jul.
Tack för den fina nyårshälsningen!!

Maisoui, tack det samma!

Annika, tack – din blogg är också en av mina stora favoriter!

GOTT NYTT ÅR ALLIHOP!
Kram!

31 12 2008
Petra

Oj vad du fixat julstämning! Jag var helslö iår, ingen gran, nästan inget pynt. Det får bli nästa år … GOTT NYTT ÅR!!! //Petra

31 12 2008
saltistjejen

Ett riktigt GOTT NYTT ÅR till dig och O!
Det kommer bli ett väldigt spännande år för er nu.🙂
Ser fram emot att få se i vilket land ni så småningom kommer hamna.
Varma kramar!

2 01 2009
Anna

Låter som ni hade en mysig jul fast ni var själva. Och ni var ju inte helt ensamma iofs eftersom ni firade både lilljul och julafton med vänner! Mysiga bilder! Får mig att känna att julen är ack så kort! Fick du några roliga julklappar då?!

3 01 2009
petchie

Gott Nytt År Petra! Vi fick ju fixa julstämning själva eftersom vi varken hade familj eller julväder för att ge oss den där julkänslan…

Saltis, tack det samma! Jag är en aning avis att du fick fira nyår i Skåne😉

Anna, absolut, det blev en fin jul trots allt och riktigt mysigt att fira med vänner och vänners familjer.
Jag fick fina julklappar, de första två säsongerna av Gilmore Girls på dvd, några böcker, svenskt godis och min generösa syster lånade ut de första två säsongerna av Grey’s Anatomy till mig (hon hade skickat dvdskivorna med posten!)!

Kram tjejer!

8 01 2009
lotta

gott nytt år !!!mysigt att fira med vänner och vänners familjer!!
kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaam

17 01 2009
Indie

I just watched Fanny and Alexander for the first time recently. There’s a big mystery there: when Isak smuggles the children out of the house in a huge trunk, and the mean step-father rushes upstairs to find them sleeping on the floor of the nursery, WHAT is going on? Are those fake children up in the nursery?

Is this film something Swedes typically watch at Christmas time?

Leave a Reply

