Happy New Year 2009!

31 12 2008

I usually write a summary of the year in the form of a top list around New Year’s, but this year it will have to wait until next year 😉 (next week hopefully).

We have decided to stay at home tonight and celebrate just the two of us. First of all because it is actually our first New Year’s together! Last year O headed to Spain a few days after Christmas, and the two years before I was in Sweden, and he in Spain. But tonight we will be drinking some bubbly and eating the 12 grapes together at midnight! But first we are making a menu inspired by the Barefoot Contessa (Food Network’s Ina Garten) – marinated salmon, fresh asparagus, pear clafoutis…

Table decorated for New Year's dinner 2004
The table set for New Year’s celebrations at my sister’s place in 2004

Happy New Year everybody and I hope that 2009 will turn out to be a great year for everyone, with lots of happiness and love!

Happy New Year 2008!
New Year’s fireworks in San Juan 2008

Actions

Information

21 responses

31 12 2008
Cecilia

Gott Nytt År till dig ocksĂ„ Petra!
Kramar
Cecilia

31 12 2008
Lotta K

Gott nytt Ă„r Petra och O!!!!

31 12 2008
Anne

Jag kikade pĂ„ Barefoot menyn, mycket lockande och smarrig. Vi var dock inne pĂ„ kött sĂ„ skippar Barefoot-menyn den hĂ€r gĂ„ngen. Internet Ă€r sĂ„ bra för inspiration och recept. Det blir bara vi tvĂ„ ocksĂ„, hĂ€r hemma. Jag hittade tyvĂ€rr inte det fina röda porslinet pĂ„ Marshalls men ett jĂ€ttegulligt blĂ„tt (köpte dock inte utan tittade bara). En hel del rea pĂ„ Marshalls, mycket parfymkartonger (kanske sĂ„nt som inte sĂ„lts slut till jul…).
Ett riktigt Gott Nytt År !!!

1 01 2009
Fritt ur hjÀrtat

Ett riktigt Gott Nytt 2009 önskar jag Dig ocksÄ!

1 01 2009
saltistjejen

Hoppas ni fick en riktigt mysig kvÀll och natt tillsammans! Ni mÄste haft en otroligt hÀrlig utsikt frÄn ert hem!
kram!

1 01 2009
Mia

Det lĂ„ter ju hur mysigt som helst! SjĂ€lv Ă€r jag krasslig sĂ„ 2009 kan ju bara gĂ„ i rĂ€tt riktning och bli bĂ€ttre. 🙂

Pottery Barn? Finns mycket fint, ibland Ă€r deras bilder lite vĂ€l “perfekta” om du förstĂ„r vad jag menar, lite vĂ€l stylade men deras sortiment Ă€r jĂ€ttefint!
Hur bor ni och hur lĂ€nge ska ni bo dĂ€r? Är det renoveringstime eller?

Vet du, mĂ„ste frĂ„ga dig. LĂ€ste nĂ€r jag var hos frissa ett reportage dĂ€r de intervjuade Ricky Martin som precis blivit pappa till tvillingar via surrogatmamma. Varför kommer han in ut? Är det pengagrejen att han inte tror han kommer sĂ€lja lika bra eller Ă€r Puerto Rico inte lika tolerant nĂ€r det gĂ€ller sĂ„nt?
Det Àr ju uppenbart att han Àr det och han underskattar iaf mig som fan, för jag skulle inte bry mig men PR Àr ett katolskt land och kanske inte lika öppet som ex Sverige nÀr det gÀller sÄnt. Du Àr min enda korrespondent dÀrnere sÄ jag mÄste ju frÄga!

Ha de bra!
Kram Mia

1 01 2009
Karlavagnen

Prospero año nuevo! Waow vilket ambitiöst julfirande. SÄ fiiint!!!

1 01 2009
annaluna

Feliz año nuevo!!
Förra Ă„ret var min oxĂ„ i Spanien, men nu firade vi lugnt ihop i Ă„r! 🙂

MĂ„ste dock KOMMENTERA INLÄGGET OVAN att jag anser PR vara sĂ„Ă„Ă„ mycket mer toÂŽleranta mot homosexuella Ă€n Sverige! Jag har aldrig varit med om ett land med fler öppet homosexuella; Var och varannan person dĂ€r Ă€r ju homosexuell. Jag bodde t.ex. med 6 stycken ett tag:) Eller Ă€r det bara ute i RĂ­o Piedras?

Vi i SVERIGE Ă€r snarare lite retards gĂ€llande detta…

1 01 2009
Annika

God fortsÀttning till dig och O!
Ser trevligt ut.
Kram frĂ„n en ytterst SEEEEEEG Annika….

2 01 2009
Marianne

God fortsÀttning! Ni fick ett riktigt romantiskt nyÄr! Hoppas att hela 2009 blir romantiskt för er!

Kramar!

2 01 2009
Lia

OJ, du lyckades i alla fall ta kort pÄ fyrverkeriet. Det fungerade mindre bra för mig dÄ! God fortsÀttning, KRAM

2 01 2009
Anna

Trodde först att ni dukat sÄ fint och gjort meny och allt för bara er tvÄmannamiddag men det var frÄn ett tidigare nyÄrsmiddag alltsÄ! Hoppas ni hade mysigt och Äret börjat bra! Gott nytt Är!

3 01 2009
Anna

Gillar nya layouten! Mycket mer lÀsvÀnlig!

3 01 2009
petchie

Cecilia och Lotta K, tack det samma – hoppas att ni hade fina nyĂ„rsfiranden i Florida och Californien!

Anne, aha, sĂ„ det blev kött i Oregon pĂ„ nyĂ„rsafton – vĂ„r middag blev mycket lyckad men den var mĂ€ttande. Vi tog en paus mitt i middagen för att snacka med franska och irlĂ€ndska kompisar som firade tillsammans i Irland, det behövdes 😉
Vi var tillbaka pĂ„ Marshalls igĂ„r och hittade tvĂ„ söta Marimekko-skĂ„lar OCH en massa Orrefors-glas (bland annat en skĂ„l som kostade $150 pĂ„ rea – vi köpte INTE den…), innan jul hittade jag en stor Unikko-bricka som vi köpte till svenska B i julklapp. Kul med nordisk design pĂ„ Marshalls!!

Simone, tack det samma – hoppas att nyĂ„ret var trevligt Ă€ven i Sverige!

Försenade nyÄrskramar!

3 01 2009
petchie

Saltis, vi hade bÄde fin utsikt och puertoricansk musik frÄn vÄra fönster eftersom byggnaden över gatan hade partytÀlt och (levande?) musik!

Mia, jag vet faktiskt inte varför Ricky inte kommer ut, som Anna skriver nedan Ă€r PR inte sĂ„ konservativt (allt beror vĂ€l pĂ„ familjebakgrund etc) och vi bor sjĂ€lva i San Juans gay-omrĂ„de Nr 1 (en av vĂ„ra gĂ€ster som sjĂ€lv Ă€r homosexuell var helt chockad nĂ€r han var pĂ„ besök – han tyckte att alla verkade gay!). MEN, jag har trĂ€ffat en hel del puertoricanska mĂ€n som jag tycker verkar befinna sig i garderoben – Ă€ven gifta sĂ„dana, sĂ„ jag vet inte hur liberalt samhĂ€llet Ă€r egentligen…

Karlavagnen, tack – nĂ€r du sĂ€ger det sĂ„ ser det verkligen ambitiöst ut pĂ„ mina bilder och det Ă€r nog mitt mest ambitiösa firande hittills! Vi ville skapa julstĂ€mning pĂ„ nĂ„got sĂ€tt trots vĂ€rmen och avsaknaden av vĂ„ra familjer.

Annaluna, jag Ă€r inte sĂ„Ă„Ă„ sĂ€ker pĂ„ att hela Puerto Rico Ă€r lika liberala som kanske studenterna i RĂ­o Piedras och gay-omrĂ„det i Condado… Som jag skrev till Mia ovan sĂ„ har jag trĂ€ffat pĂ„ en del [gifta] puertoricaner som verkade befinna sig i garderoben. Det kan ju till viss del ocksĂ„ bero pĂ„ att mĂ„nga puertoricanska mĂ€n Ă€r vĂ€ldigt metrosexuella (de förvirrade Ă€ven min homosexuella vĂ€n som var pĂ„ besök) men jag har Ă€ven diskuterat det med en puertoricansk vĂ€n som har lagt mĂ€rke till samma som jag. Jaja, folk fĂ„r ju ha vilken lĂ€ggning de vill och de fĂ„r stanna i garderoben om de vill det för min skull.

Annika, vi har varit seeeega Ă€nda sedan julafton 😉 Men det Ă€r faktiskt skönt att slappa tillsammans!

Marianne, tack det samma!! FĂ„r ju pĂ„peka dock att dukningen pĂ„ bilden inte var frĂ„n detta nyĂ„rsfirandet (som Anna sĂ„ observant lagt mĂ€rke till)… Dukningen 2008 gick i grönt 🙂

3 01 2009
petchie

Lia, min syster tog fotot förra Ă„ret nĂ€r vi firade tillsammans i Puerto Rico – hon har (och vi har ocksĂ„ nuförtiden pĂ„ den nya kameran) en fyrverkeri-funktion pĂ„ kameran!

Anna, du Ă€r mycket observant 😉 Och orsaken till att menyn var pĂ„ franska (RĂ©veillon = nyĂ„r) var för att vi hade en fransk gĂ€st pĂ„ festen (det var dock bara hennes meny som var skriven pĂ„ franska).
Kul att du gillar den nya layouten, den andra var lite för mörk – men fotona Ă€r mer effektfulla med svart bakgrund tycker jag.

3 01 2009
jessica

God Fortsattning!
Hur lange blir ni kvar nu? och i sa fall vart bar det han? Jag har varit dalig pa att lasa det sista, tidsbrist.

4 01 2009
Mia

Nej det Ă€r vĂ€l lite av en kulturkrock, i vissa lĂ€gen verkar de mer “liberala” Ă€n oss men pĂ„ vissa sĂ€tt kanske inte. Det beror kanske mer pĂ„ vilken familj man kommer ifrĂ„n Ă€n vilken nationalitet helt enkelt.
MĂ€n i speedos? Huh! Din stackare. Jag undrar vad de skulle sĂ€ga om mina ögonbryn, mina Ă€r stora och fylliga, jag plockar minsta möjliga! 🙂

Kram Mia

4 01 2009
maisoui

HÀr kommer en liten utmaning om miljön. Kanske vi kan göra en förÀndring under 2009 om vi Àr mÄnga? http://maisoui.wordpress.com/2009/01/04/miljoutmaningmiljoutmaning/

5 01 2009
annaluna

Petra – jag hĂ„ller med, Ă€r ganska sĂ€ker pĂ„ att de förvisso inte Ă€r lika toleranta som i RĂ­o Piedras, och det Ă€r ju samma sak i Sverige…den Ă€ldre genreationen t.ex. Ă€r nog nĂ„got mer skeptiska, tyvĂ€rr.

5 01 2009
petchie

Tack samma Jessica, hoppas att förkylningen har gÄtt över.
Det blir snart avslöjat vad som hĂ€nder med vĂ„r framtid, ha lite tĂ„lamod 😉

Mia, speedos-klĂ€dda mĂ€n i grupp Ă€r faktiskt lite komiskt – vi fnissar varje gĂ„ng vi gĂ„r förbi dem pĂ„ stranden…
Mina ögonbryn Ă€r ocksĂ„ naturliga och relativt oplockade 🙂

Maisoui, tack för miljö-utmaningen, den ska svaras pÄ snarast!

Annaluna, visst Ă€r det sĂ„ att tolerans Ă€r högre i vissa omrĂ„den / samhĂ€llsklasser / generationer Ă€n i andra. Det puertoricanska samhĂ€llet Ă€r ju intressant det avseendet att man gifter sig sĂ„ fort tjejen blir pĂ„ smĂ€llen, sedan skaffar Ă€lskare / Ă€lskarinna, skiljer sig och allt börjar vĂ€l om igen, eller??! NĂ€, nu generaliserade jag en massa, men otrohetsfrekvensen verkar ju vĂ€ldigt hög hĂ€r – och relativt vanligt att kvinnor bara “rĂ„kar” bli gravida för att fĂ„nga mĂ€nnen…??

Kram tjejer.

Leave a Reply

