Friday theme / Show & tell: Change

9 01 2009

I missed both the last Friday themes of 2008 and the first theme of 2009 (which was eyes), however now I am back in the swing of things and hope to be able to participate as usual. Strandmamman in Finland has chosen the themes for January and they are:

9th January: Change
16th January: Underneath it all…
23rd January: My paternal grandfather
30th January: Bargain / find of the month

It is too bad that today’s theme is not my paternal grandfather since my farfar turns 89 today!! Instead, I will have to write about change, which isn’t too bad either…

As most of you know, we have been waiting for news on our life change for quite a few months now, and still nothing is 100% certain but it does seem like we are going to…. stay in Puerto Rico for another year!! And it feels really good; O can consolidate his professional experience, I can consolidate (??) my Spanish and we have more time to figure out where we want to move next. I was feeling quite sad about leaving this beautiful island already – it felt like I had just arrived when it was time to move, so I am very pleased with the decision.

Playa Flamenco, island of Culebra

We are not leaving this beautiful place – another year of living in the Caribbean with its lovely beaches, sunny weather and friendly people!

However, we need to leave the country (or rather the US territory) while the lawyers prepare for our new visa applications, which will take 4-8 weeks so we are going back to Europe already in two weeks’ time! The problem is that we are still a little confused about the logistics – should we first head to Sweden or Spain, the only thing we are certain of is that Brussels will come in between our two homecountries. A luxury problem really, we are so happy to be able to spend so much time in Europe seeing family and friends. O is taking a few weeks off work but will also work remotely.

So, the change of plans means that we are not changing the place of our home and we are happy!

Have a great weekend and check out the other Friday theme bloggers:
Anki, Anna, Anne, Annika, Cecilia, Desiree, Erica, IngaBritt, Jemaya, Lena, Leopardia, Lia, Mais-oui, Marianne, Marie, Marina, Mia, Mia D, Millan, Nilla, Petra C, Petra H, Saltis, Simone, Strandmamman, and Victoria.

The entrance to Playa Flamenco, Culebra
More time to discover la isla del encanto (the Island of Enchantment); its geography and culture – we are not complaining!


Actions

Information

22 responses

9 01 2009
Marianne

Å GRATTIS!!! Vilken perfekt lösning faktiskt! För jag håller med, det får inte vara för kort tid på en postering, då hinner man knappt landa förrän man ska lyfta igen. Å VAD BRA – GRATTIS GRATTIS GRATTIS!

Hihi, jag vet en bra lösning på det där med Spanien – Sverige: Ta Spanien först för där är det nog liiite varmare än Sverige, så hinner Sverige tina upp liiite under tiden : )

Ha nu en jätteskön helg!
Kram!

9 01 2009
Mary T

I will be in Brussels on Feb. 15th so hopefully you will be there then?!

9 01 2009
annaluna

Lovely!
Jag är avundsjuk, du lever typ min dröm…så som jag önskar att det hade varit…det var det som var meningen! Om jag hade haft en snäll, bra man och bott där ni bor…då hade livet varit komplett!🙂 Tyvärr gick det ju åt skogen med min puertoricanska man, que jodienda. Well well, jag har det ganska bra nu också och önskar er ett ytterligare underbart år på PR!

9 01 2009
Miri

We’re both pleased you and O are sticking around for another year! See you soon and have fun in Europe.

9 01 2009
Victoria

Åh, vad roligt, GRATTIS!! Skönt att det är bestämt, det är så trist att bara vänta och vänta…
Kramar/Vic

9 01 2009
Annika

What!??
Det är ju jättekul!!
DET är super!
Vad roligt för er! Och för oss andra också. Det har varit så roligt att ha dig på PR det här året. På ngt sätt känns det som att du är “nära”, knäppt va?
Då kan vi ses när vi kommer ner till PR för att påbörja, och avsluta, vår kryssning i april!!!!
Och sen kanske du kan resa lite till US också.
Roligt att ni ska hem också en sväng.
Börja med Spanien, som Marianne sa…Och ta sen sverige. Bättre så, vädermässigt🙂
KUL Petra!!!
Kramar!!!!

9 01 2009
Cecilia

Nej men blir ni kvar i PR?!Vad roligt för er.Hihi ja det stämmer nog bra det som Marianne skrev att ni ska börja med Spanien (fast de har haft busväder nu så lär väl inte snön hålla i sig där).
Kramar!

9 01 2009
Fritt ur hjärtat

Låter ju underbart, en förändring som inte blir någon förändring på ett tag, kan ibland vara bästa förändringen!

9 01 2009
Anna (Sthlm)

Hey, jag är också en av fredagsbloggarna (även om jag inte hann med alla teman i december eller “ögon”)!🙂

Vad kul att ni blir kvar där! Även om jag tycker det är lite tråkigt för dig personligen – eftersom det blir fler office-partyn där du kanske känner att det är tråkigt med identitet “hemmafru”. Men du kommer ju definitivt bli ännu bättre på spanska och du kanske kan engagera dig i lite välgörenhetsprojekt eller liknande samt jobba på Alliance Francaise också?

När jag läste ditt inlägg fick jag faktiskt en knäpp idé om att jag skulle åka till PR i februari-mars! Jag måste troligen ta ut 1-2 veckors semester senast 31 mars men vi har inget särskilt planerat än. Finns det sista minuten-resor till PR?! Vore så skönt att komma iväg till ett varmt land! Men det är bara en liten vild idé – du kanske har tröttnat på att träffa en massa bloggare!😉

9 01 2009
Saltistjejen

Å WOW!!!! Detta var verkligen nyheter!!!!🙂 SKOJ!
Då finns kanske en liten mikrochans att vi skulle kunna komma o hälsa på er under året!!!🙂 DET hade varit toppenkul!
Får O jobba kvar i PR då? Eller ska han byta jobb?
Låter i vilket fall som om ni är mer än nöjda med detta beslut så jag säger bara GRATTIS och njuuuut önnu ett år av härliga soliga dagar, strand hav och all den puertoricanska kulturen o maten! Å vad roligt!
KRAAAMAR från ett soligt men kyligt New York!🙂

9 01 2009
Nilla

Vad spännande. Hoppas att ni får ett fint 2009!

9 01 2009
Emmapiraya

Ska bli jättekul att läsa om ditt PR-liv i ett år till!🙂 Kram kram!

9 01 2009
StrandMamman

Vilken härlig “icke-förändring”!!! Förstår att du är glad över att få stanna i PR – jag skulle också vilja bada i de vattnen… 🙂 Ha det så bra!

9 01 2009
franandsteve

Yay! Glad to hear you will stay for another year. I really enjoy your blogs written from the perspective of a resident of the metropolitan area, which is my old stomping grounds. I also love your tales and pics of European customs. Your readers seem like a very lively bunch–I often wish I could understand their comments!🙂 Fran

11 01 2009
petchie

Marianne, precis så kände jag – att knappt ett år skulle vara alldeles för kort, jag vill ju verkligen lära känna Puerto Rico! De första månaderna går ju bara åt att acklimatisera / vänja sig vid allt det nya. Och så är det ju det där med språket… hoppas bli mer disciplinerad i år med inlärningen och framför allt PRATANDE – O och jag pratar ju fortfarande mest engelska med varandra. Igår pratade vi dock mycket spanska när vi var ute – jag föredrar att prata spanska då för att inte folk ska tro att vi är turister [läs amerikaner]…
Bra förslag för resplan men det blir faktiskt Sverige först pga visumansökningarna.. Och det ska bli kul att frysa!!

Mary T, I think that you can almost be certain that we will meet in Brussels in February!😀 I can’t wait to see you and the other girls! We’ll have to do brunch!

Annaluna, jag är medveten om att jag lever värsta lyxlivet i jämförelse med ditt PR-liv… Tack – jag hoppas fortfarande att du ska dyka upp på besök i PR under det här året men jag förstår att det är lite knepigt med ekonomin. Vi kanske kan ses över en fika i Sthlm istället när jag kommer upp för visumansökan.

11 01 2009
petchie

Miri, we are also happy to stay a year longer. We definitely should plan another excursion in March and O is still talking of that sunset-trip to Rincón… Let’s see in March!! (I can’t believe how long we will be in Europe!).

Victoria, visst är det sååå frustrerande att inte veta – och speciellt för mig som ÄLSKAR att planera (trots att jag skrev på din blogg att jag också är den spontana i vårt förhållande…).

Annika, jag tänkte just på er när jag skrev inlägget och vi pratade om det att vi inte kom ihåg NÄR ni kommer hit på kryssningen! Ska bli så kul att träffas igen – hur länge stannar ni i PR, bara över en natt, eller? Vi har ju faktiskt träffats två gånger, och jag tror att bloggträffar får räknas typ som hundliv eftersom man redan känner varandra ganska bra via bloggarna!

Cecilia, vi är glada att få stanna ett år till🙂 O pratade med sin pappa igår, de hade fått ca 15 cm snö i fredags men det höll på att smälta bort redan. I Skåne har de ju haft ca -13 grader och vi ser framemot lite kyla – men får väl se hur länge nyhetens behag varar…

Simone, exakt – en förändring som inte är en förändring är precis vad vi vill ha för 2009!

11 01 2009
petchie

Anna (Sthlm), jag vet och jag lade till ditt namn redan i fredags, sorry! Har inte haft tid att kommentera på ditt fredagsinlägg men tyckte att det var bra!
Med det nya visumet kommer det att vara mycket lättare för mig att söka jobb så jag planerar att hitta något att göra under det här året… Och ska till Alliance Francaise redan på måndag och prata med dem om de kan tänkas ha något där för mig.
Som jag skrev till dig på din blogg så har jag absolut inte tröttnat på att träffa bloggare och hittar ni resor till PR så tycker jag absolut att ni ska komma hit!! Hoppas bara att vi har hunnit tillbaka – mitten av mars borde passa iaf!

Absolut Saltis, ni är såååå välkomna! Och eftersom ni har direktflyg från NY kan ni ju tom komma över en långhelg!! (jag vet hur värdefulla semesterdagarna är för er)
O fortsätter med sin tjänst här, det var det de ville – att han fortsätter och det ville han också (han började nämligen en ny tjänst i mars förra året och vill ha mer erfarenhet innan vi flyttar till Europa).

Tack Nilla! Det ska bli så spännande att se hur vårt andra år i Karibien ter sig…

Emma, kul att ni ser framemot mer svammel från min lilla ö😉

Kram tjejer!

11 01 2009
petchie

Strandmamman, jag badar tyvärr inte alls särskilt ofta – men det får bli ändring under 2009!! Fotona är egentligen inte från själv huvudön utan en liten ö utanför Puerto Rico som heter Culebra. Jag hoppas att vi åker dit en helg snart, en av världens finaste stränder finns där (den blev framröstad som en av Topp-10 i världen av en resetidning).

Thanks Fran🙂 I didn’t know that you used to live in San Juan! I am happy that everybody’s so excited for us and that you are looking forward to more ramblings from my life in PR… Yes, most of the comments on the blog come from other Swedish ex-pats living in the US and Europe.

11 01 2009
Mia

Ja det är lyxproblem för vad härligt det låter. Bara så jag förstått det rätt. O är från Spanien (vad jobbar han med i PR förresten), du är svensk och ni bodde i Bryssel innan? Pust! Inte illa jobbat.🙂

Mycket nöjd med Damernas. Klart läsvärd!

Jag läser inte Blondinbellas blogg heller men jag har absolut varit inne och kollat runt för att själv få en uppfattning om henne. Som du säger det skrivs mycket OM henne så jag tyckte det var bäst att gå in o se hennes egna ord. Det finns mycket läsvärt hos henne helt klart. Sen finns det ännu mer jag inte håller med henne om men det är allt.

Äntligen klar med min tenta så nu ska jag ta en lååång dusch, göra en fruktsallad (köpt hem jordgubbar!) och sen spana in Mad Men. Ooh vilka snyggingar den serien har!

Kram mia

12 01 2009
anna of sweden

Grattis!🙂

12 01 2009
Saltistjejen

Aha! Så coolt att O fick stanna längre på tjänsten. När vi sågs innan jul fattade jag aldrig att detta nes fanns på “listan”. Men kasnke dök erbjudandet upp i “sista stund”. härligt för er iallafall att få stanna kvar i värmen och få chans att ytterligare explore PR!
och du, en långhelg hos er i PR låter som en riktig dröm!!!!🙂 Om du inte aktar dig kanske vi faktiskt gör slag i saken och kommer o våldgästar er, hahahaha!!!!!!!!

KRAAAM!

15 01 2009
Lullun

Vad kul! Har misstänkt lite att det var så det blev, efter att bara läst på FB, men oj vad ofta jag har tänkt titta in på bloggen och “tjuvkika” efter hur det gått med era planer. Men ville ändå vänta tills jag hann läsa alla inläggen som jag låg efter med. Dvs nu! Hoppas det blir en bra Europa-tripp!🙂

Leave a Reply

