Post No 300: The Julie / Julia project

11 01 2009

I just discovered that this will be my 300th blog post – according to the categories on the left* right-hand side of the blog I have written 68 posts about Life in Puerto Rico, 49 about Sweden and 41 on Food and recipes.
The following post will be added to the Food and recipes category, and it will also be filed under Recommendations…

Almost every Sunday O and I go to Borders in Plaza las Américas (the big mall in San Juan) to have fika with Swedish B. I never miss the opportunity to go through the bargain section in the bookstore even though O has now officially banned me from buying more cookbooks, and preferably no other books either… However, there was this book that I kept looking at, it cost only $3,99 and looked really interesting – and finally I bought it just before Christmas (when O was not around to supervise my book shopping!).

Yesterday I was looking for a new book to read, knowing that I should be reading a book in Spanish but not really feeling like it… I mean, I just finished reading a book in Norwegian (De beste blant oss by Helene Uri) and felt that it was time for something less linguistically challenging…

So I decided to read that book from Borders – it is called Julie and Julia: 365 days, 524 recipes, 1 tiny apartment kitchen by Julie Powell. The story seems very promising, the author has chronicled how she got the crazy (?) idea to work through one of her mother’s old recipe books; Julia Child’s Mastering the Art of French Cooking during one year. Apparently the MtAoFC (as it is abbreviated in the book) is a real classic, and I had actually heard of Julia Child before – she was one of the first TV cook stars in the US.

After just a few pages I have a sneaking feeling about that old French cookbook and put down my book, and go into the kitchen where I look through our recipe book shelf and what do I find; the MtAoFC but in Swedish (Det goda franska köket)!! I have to admit that I haven’t tried any of the recipes even though I have been tempted a few times to make my favourite French dessert Tarte au citron and I looked up the recipe for Blanquette de veau after we had eaten that dish in Normandie in 2007. However, I have owned the book since the summer of 1999 when I found it for sale (of course, notice a certain book buying habit here…) in Stockholm – my parents have the same book and I guess that I thought that it would be good to have a basic French cookbook in my quite extensive (too extensive according to O) book collection.

Even more intrigued by the book in my hand, I continue reading and discover that Julie Powell started a blog at the same time as her cooking project – so once again I take a break to look up the blog and read in Julie’s new blog that there is a film called Julie & Julia coming out in 2009 starring Meryl Streep and Amy Adams…

Anyway, I just wanted to share all this information with you, and tell you that I am really enjoying reading the book Julie and Julia, plus I am already inspired to try some of those recipes…

The book about the book, and the book which the [other] book is based on ;-)

*) I guess that I have proved once again to my mother that I can’t tell left from right… my excuse is as always that it is proven that left-handed [women] have more difficulties with this than right-handed people!!


Actions

Information

17 responses

11 01 2009
Anki

Den där boken låter faktiskt lite intressant. Måste kanske gå och titta efter den på Borders.

Hoppas ni fått en fin start på året. Nu ska jag försöka vara lite mer aktiv med kommentarer på bloggarna också. För nu är hemtentan inlämnad och en lite lugnare studieperiod närmar sig, hoppas jag!🙂

kram

11 01 2009
petchie

Anki, du hann läsa och kommentera trots att jag inte skrivit klart inlägget – arrggghh, lyckades trycka på fel knapp och publicera det för tidigt, sedan fick vi strömavbrott och därefter hängde sig Internet explorer ett antal ggr.😦
Japp, boken är verkligen rolig och bra tycker jag så kolla om du kan hitta den på din Borders (kanske tom i fyndhörnan!?).
Skönt att höra att du har lämnat in hemtentan, jag håller tummarna att det gått bra!
Kram och god fortsättning på det nya året!

12 01 2009
cecilia

Very interesting book, will look it up next time I hit Borders! 300 posts – not bad – definetely worth a celebration i think!

12 01 2009
annaluna

OMG, jag ÄLSKAR Boarders i San Juan! Vi var alltid där och hängde bland böckerna, lyssnade på musik och iböand även fikade på just det cafét (dit det nästan alltid är kö) Jag jobbade ju ett tag på Mimi Maternity där bredvid oxå!! En annan klar favorit i Plaza är uppe i food courten där man får mixa sin egen sallad (och tar man crutonger ingår de); det var den klassiska arbetsluncen, yum!
Fika för mig med och JAG VILL VARA DÄR NU!!

12 01 2009
Marianne

Den har jag också haft! Fast det vet i 17 var den har tagit vägen! Har inte kvar den i alla fall. Och jag provade aldrig någonsin något recept ur den. Det är TRÅKIGT när det inte är några bilder i en kokbok : ) Men du kan ju alltid dela med dig om det är något bra recept via Onsdagsreceptet som vi väl drar igång igen efter alla helger?

Kram!

12 01 2009
Annika

Just det! Jag läste om filmen ngnstans. Den kan säkert bli intressant.
Så du är en sådan kokboksletare på bokaffären…what a surprise😉. NOT! Och O får stoppa dig🙂
Nej, men kokböcker är jättekul!! Verkligen. Håller med!
OCH fransk mat är super! Vi har två franska kokböcker inköpta på Williams-Sonoma. Vi har lagar x-antal supergoda rätter ur dom böckerna. Antar att du kollar in den (W-S) affären lite hela tiden också, eller😉 ?
KRAM!!!

12 01 2009
Anna (Sthlm)

Låter både som en intressant och rolig bok OCH film! Blir lite inspirerad att börja följa den där GI-boken som jag köpte för månader sedan…den går nämligen i ordning, dag 1, frukost, lunch, middag osv.

12 01 2009
Desiree

Hej verkar vara en riktigt härlig bok. Den skulle jag gärna själv bläddra i. Får kolla efter den. Spännande att den även ska bli film. Finna många många underbara kokböcker som verkligen kan inspirera. Hur är läget annars? Vet du hur länge till ni blir kvar på PR? Vilket som blir ert nästa hemland? Själv är jag precis tillbaka i Alabama efter ett underbart jullov i Sverige. Har verkligen haft det toppenbra.

Kram

13 01 2009
petchie

Cecilia, det är en mycket underhållande bok – hoppas att du hittar den i SF. 300 blogginlägg är ju egentligen inte så imponerande eftersom jag bloggat i 1½ år – borde nog skriva lite oftare!

Annaluna, alltid kö och en massa folk som står och tittar på schackspelarna – och folk som stirrar på B och mig när vi pratar svenska, och sedan övergår till en blandning av spanska och engelska när vi pratar med O! Våra söndagsfikor är så mysiga, O brukar läsa spanska skvallertidningar (Hola!) och förklara för oss vem alla spanska kändisar är… Mimi Maternity känner jag inte till (av förklarliga skäl😉 ) men ska hålla utkik och se hur din gamla arbetsplats ser ut. Med jämna mellanrum går vi och äter på Macaroni’s Grill (bredvid Old Navy, mittemot Caribbean Cinemas) – det är snart dags igen, jag har inte ätit min favoriträtt på ett tag nu…😀

Marianne, vad kul att du också har haft den franska kokboken (och inte gjort några recept!!) – det är definitivt ett stort minus att det är en receptbok utan bilder… och de flesta recepten är ganska så komplicerade och med konstiga ingredienser vilket man får läsa om i Julia / Julie-boken!!
Det blir onsdagsrecept imorgon!

Kram tjejer!

13 01 2009
petchie

Annika, det verkar vara en lovande film – jag gillar Meryl Streep jättemycket! Hon ska spela Julia Child i parallellhistorian till Julies försök till att laga Julias recept.
Jag har aldrig varit på en William Sonoma-affär eftersom de inte finns i Puerto Rico. Jag har sett några av deras receptböcker på Marshalls men har inte slagit till [ännu]… Jag försöker att beta av recepten i de MÅNGA receptböckerna jag har men det är lite av ett evighetsprojekt😉

Anna, problemet är ju oftast att man inte läser recepten INNAN man handlar och när man sedan står där och är hungriga och inte har alla ingredienserna blir det ju att man lagar samma “gamla” rätter… Jag har inga GI-recept men har insett hur poppis det är i Sverige med GI-dieten.

Desiree, jag gillar att boken är en blandning av matlagning (dock utan själva recepten) och blogghistoria – plus att den är baserad på författarinnans egna historia.
ALlt är bra här, vi ser framemot vår påtvingade och långa Europavistelse framöver men även att få stanna i Puerto Rico ett år till!

Kram!

14 01 2009
Anna (Sthlm)

Det du skrev om att boken är en blandning av matlagning och blogghistoria (dvs annan handling) påminde mig om boken “Under the Tuscan Sun” (filmen som gjordes på boken är väldigt fritt tolkad och inte lika bra!) http://www.amazon.com/Under-Tuscan-Sun-Frances-Mayes/dp/0767900383

Den handlar om en amerikanska som köper ett hus i Italien och renoverar detta samtidigt som hon lagar en massa god italiensk mat och skördar oliver i trädgården osv. Jag ville både köpa och renovera ett hus samt laga en massa mat när jag läste den!

14 01 2009
petchie

Tack Anna för det boktipset – jag har sett filmen och den handlade ju inte så mycket om matlagning om jag minns rätt! Och förresten, då måste jag kontra med ett annat boktips – man blir såååå sugen på att flytta till Italien och renovera hus även med denna bokserien (dessutom är den rolig, verkligen mitt i prick när det gäller italienare kan jag säga efter ett år i Italien): Annie Hawes “Extra Virgin” http://www.amazon.com/Extra-Virgin-Discovers-Italian-Enchanted/dp/0060958111/ref=pd_bbs_sr_3?ie=UTF8&s=books&qid=1231941663&sr=8-3
Tror att jag nog måste läsa om de böckerna om vi flyttar till Spanien – har en känsla av att jag kommer att känna igen mycket…

14 01 2009
Anna (Sthlm)

Då ska jag kolla in “Extra Virgin”!

15 01 2009
Wedneday recipe: Klenätter or Swedish deep-fried Christmas cakes « Petchie’s adventures

[…] use my grandmother’s recipe but a recipe from a cookbook in English. The same day I bought the Julie / Julia book in Borders I also found a book called The Food and Cooking of Sweden – how could I not buy it!!? […]

15 01 2009
Lullun

Och jag har hört att 1/3 av alla kvinnor har problem med att lära sig skillnaden på höger & vänster (alltså inte bara vänsterhänta). Själv är jag totalt hopplös. Mina två systrar likaså (varav den ena, lixom jag, är vänsterhänt). Jag har dock övat massor, massor de senaste 10 åren, så nu går det lite bättre, om jag bara tänker till. Fast jag var allt lite avundsjuk när jag för några månader sedan började prata om höger och vänster med Aaju, när han skulle ta på sig laddarna på dagis, och han redan 3:e dagen sa höger/vänster snabbare än mig. *hihi*

10 08 2009
Monday thoughts on visits, a film and cold cinemas « Petchie’s adventures

[…] film, Julie & Julia. I have already written twice about the book that the film is based on -my post in January about the book (as well as the blog!) and as well as “a recipe inspired by the [cook]book that inspired the […]

25 08 2014
human chorionic gonadotropin weight loss

Hello there! I know this is kinda off topic but I was wondering if you knew where I could locate a captcha plugin for my comment form?
I’m using the same blog platform as yours and I’m
having trouble finding one? Thanks a lot!

Leave a Reply

