Friday theme / Show & tell: Underneath it all – USOs in Puerto Rico?

19 01 2009

Today’s Last week’s Friday theme was really tricky – “underneath it all” is my translation of Strandmamman‘s Längst Under and I really had no idea how to interpret this… Until I found this old blog draft on a programme O and I happened to see on the History Channel a few months ago: the UFO files, which mentioned USO activity in Puerto Rico (the title was Deep Sea USOs)!

USOs are like UFOs but submerged under water (hence the reference to today’s theme of “underneath it all”)! So an UFO is an Unidentified Flying Object, and an USO is an Unidentified Submerged Object… I have to say that I am not particularly interested in UFOs or USOs; I only watched the film Contact with Jodie Foster and Matthew McConaughey because we had just visited the Arecibo Observatory (read more about our visit by clicking on the link), and I don’t give much thought to whether there is life on Mars or not (even if it was in the news last week) but I still thought that it was a little interesting that so many people claim to have seen USOs in the Laguna Cartagena, close to Lajas in Puerto Rico.

The world's largest radio telescope in The Arecibo Observatory
The world’s largest radio telescope – the Arecibo Observatory in Puerto Rico

Unfortunately I don’t have any photos to show of any USOs, nor have I even been to Lajas – a town in the south-west of the island. However, it is on the list for excursions in 2009 and I will let you know if I spot any unidentified objects, submerged or flying!

Arecibo Observatory

The other Friday theme participants probably published their interpretations on time last Friday…: Anki, Anna, Anne, Annika, Cecilia, Desiree, Erica, IngaBritt, Jemaya, Jennie, Lena, Leopardia, Lia, Mais-oui, Marianne, Marie, Marina, Mia, Mia D, Millan, Nilla, Petra H, Saltis, Simone, Strandmamman, and Victoria.


Actions

Information

17 responses

19 01 2009
Lia

Som alltid: genomcool tolkning av fredagstemat! Vad mycket kul du kommer på Petra. Och tack för din kommentar, den gav mig inspiration =). Hur går det nu för er, packning som gäller? Väntar med spänning på hur ni vill göra, vi håller dagarna öppna! Kram

19 01 2009
Anna (Sthlm)

Råkade läsa lite snabbt och tyckte du skrev på slutet:

“The other Friday theme participants probably published their MISinterpretations…”
😉

Jag har aldrig hört talas om konceptet USOs så tack för infon!

19 01 2009
Froken Anki

Coolt med oidentifierade undervattensobjekt!
Ser med spanning fram emot om du kommer att fa se nagra pa din utflykt.

Fast jag tror inte heller sa mycket pa sant, men vem vet. Det kanske bara ar min enkla hjarna och omvarldsuppfattning som gor att jag inte ser det.

Ha en bra mandag!
kram

19 01 2009
Indie

I think it’s admirable that you speak at least two languages so fluently. I admire your boldness in living in new countries and exploring new cultures.

19 01 2009
Anne

Det var en läcker och helt klart annorlunda tolkning av fredagstemat! Inte för att jag är så insatt i vad som är stort respektive litet då det gäller radioteleskop, men det som du skriver finns i PR och är världens största ser onekligen väldigt stort ut. Ha en trevlig måndag, kram!

19 01 2009
Saltistjejen

Oj, jag hade aldrig hört talas om USOS förut faktiskt!🙂
Så något nytt har jag altså lärt mig idag.
Själv han jag inte skriva ngt till fredagstemat nyss, men kanske på fredag.
Kram!

19 01 2009
annaluna

Det där stället i Arecibo är amazing! Ta regnskogs-turen nästa gång, till floden i grottan. Åååh… Har satt en bild faktiskt i min blogg från helgen, även om det är ett foto av ett foto…men ändå. Lite nostalgi-pics från PR.

FÖrresten är Contact en sån söt film. På slutet, när de är i “paradiset” sägs det att stranden de står på är Flamenco Beach på Culebra. I love it. Måste nog se filmen igen!🙂

Ps. Du somnar inte in till coquies? Antar att de inte hörs där du bor?

19 01 2009
Ingabritt

Intressant, inte visste jag att det fanns nåt som heter USO också! Med en make som är astronom så hör begreppet UFO till vardagsmaten, men de där andra oidentifierade sakerna därunder kände jag inte till. Är de lika suspekta tro som UFOs brukar vara?

19 01 2009
Annika

Och jag sällar mig!! USOS har jag aldrig hört om förr, inte alls.
Intressant.
PR har mkt att erbjuda!
Tänk att jag verkligen ska DIT!! Svårt att fatta!! men så KUL!!
KRAM!!!

19 01 2009
petchie

Lia, vad roligt att min kommentar gav dig inspiration – får nog gå in och kolla vad det var jag skrev egentligen… Och kul att du gillade min tolkning, jag tycker att inlägget är lite fjuttigt, inte mycket till substans men jag kommer inte ihåg så mycket av programmet😉
Japp, här ska det packas den här veckan, och städas, och tvättas, och kylen + frysen ska tömmas… Börjar få resfeber, hi hi!

Anna, ibland kan det bli lite fel när man läser snabbt! Jag hade heller aldrig hört talas om USOs, men om du går in på wikipedia-länken så kan du läsa att USOs bl.a synts i Sverige…

Fröken Anki, ha ha, vi får väl se om vi ser något mystiskt när vi kommer iväg till den delen av ön… Men jag är nog som du, såg t.ex inget konstigt när jag besökte Loch Ness för så där tio år sedan🙂

Kram tjejer!

19 01 2009
petchie

Indie, thank you! As a Swede you definitely need to learn at least one foreign language if you want to be able to travel… I speak Swedish, English and French and used to speak a little Italian but it has been entirely taken over by Spanish nowadays!

Anne, det ÄR ett stort teleskop men kanske inte helt passande för fredagens tema men så länge jag inte har några foton på oidentifierade sjunkna (?) objekt fick det bli det närmsta jag kommit några UFOs😉

Saltis, varken O eller jag hade hört talas om USOs heller innan vi såg programmet på History Channel, och enda orsaken till att jag såg det var för att de pratade om Puerto Rico – så intresserad är jag egentligen av det här ämnet, dvs inte alls😀

Kram

19 01 2009
petchie

Annaluna, ja du har ju nämnt det förut att man kan gå under teleskopet – vi besökte det andra veckan jag bodde här och har inte varit tillbaka så det är kanske dags att urforska omgivningarna lite bättre snart!
Coquís hör vi faktiskt även i Condado, ända upp på 9:e våningen! Jag tycker att det är ett mysigt ljud, men jag har tyvärr inte sett någon än! Flera av våra gäster har inte trott på oss när vi sagt att det är små grodor som låter.
Jag kommer inte ihåg att de säger att de är på Playa FLamenco i slutet av filmen men som du säger, det kanske är dags att se om filmen😉

Ingabritt, javisst din man är ju astronom – det är nog bäst att du frågar honom om USOs, själv har jag bara sett ett TV-program om dem och kommer som sagt inte ihåg så fasligt mycket av det. Enligt wikipedia-inlägget som jag länkat till så har USOs synts till även i Sverige!?

Annika, uppenbarligen är ingen av oss några större UFO-fantaster😉 och USOs är väl inte så kända om man inte är intresserad av ämnet… Ja, Puerto Rico har så mycket att erbjuda och förhoppningsvis hinner ni se lite iaf när ni kommer – ska bli så kul!

Kram allihop!

19 01 2009
Victoria

Teleskopet i Arecibo, är det där de spelade in den där Bond-filmen, höll de inte på och hängde i den där konstruktionen ovanför teleskopet på slutet? Och sen ramlade skurken ner och fick en massa bråte över sig? Kram!/Vic

19 01 2009
petchie

Victoria – men visst är teleskopet med i James Bond-filmen (Golden Eye) men tror du jag kommer ihåg den scenen?? Icke, inte ens när vi stod och tittade ut över det så kom jag ihåg det från filmen… Med andra ord måste jag se filmen igen, ska kolla om mina föräldrar har filmen hemma i Sverige.
Bra minne du har!
Kram!

22 01 2009
StrandMamman

Vilken skojig tolkning av temat Petra!! Och inte kände jag heller till USOs, däremot kopplade jag nog ihop teleskopbilden med James Bond.
Ha en riktigt bra Europa-resa!!

22 01 2009
petchie

Tack Strandmamman, och jag är verkligen imponerad över er som känner igen teleskopet, jag börjar undra om jag ens har sett just den James Bond-filmen…😯

25 02 2010
Show & Tell: Life after Death « Petchie’s adventures

[…] about. I don’t know if it is a question of lack of imagination, but just like the question of “life in outer space”, which I mentioned in a Friday theme in 2009, I don’t give it much thought in my everyday life. Of course it would be great if there was […]

Leave a Reply

