The European Winter Tour 2009

20 01 2009

As a couple coming from two different countries, having lived in a third country and at the moment located in a fourth country you become a little blasé about travelling… which I realised on Saturday when I was casually “country dropping” while explaining our travel plans to our Puerto Rican guests. I didn’t mean to be bragging about our extensive travels, and like I said to a friend on Friday – it is not like we are made of money (to quote my father😉 ). Nevertheless, we could not go to Europe and not go to both Spain and Sweden, and preferably also Belgium.

Fortunately our expat status within O’s company gives us the right to one trip back to Europe per year, so our tickets to cross the Atlantic are paid for, and we are hoping to travel with air miles within Europe.

Part of the extensive dairy section in a Swedish supermarket

Part of the always extensive dairy section of a Swedish supermarket

So what are our travels plans? Well, we are flying out on Saturday morning to Copenhagen (I wonder if we are getting any travel advisory for Denmark this time?), crossing the bridge to Sweden and spending two weeks in Skåne with my family. We are hoping to do the following:

  • Eat fried herring for lunch at my grandmother’s
  • Go to the summerhouse and spend the weekend there with the whole family
  • Long walks on the beach
  • Eat warm smoked salmon (varmrökt lax) fresh from the smokery (rökeri) close to the summerhouse
  • Get a new passport (P)
  • Donate blood (P)
  • Fika at my sister’s new place that we haven’t seen yet and to eat those cinnamon buns that O has been talking about ever since February 2006!?
  • Eat Lingongrova (bread with lingonberries, both O’s and my favourite)
  • Eat pizza at my brother’s place – Swedish pizza is the best!
  • Have a traditional lunch at a Gästis (gästgivaregård or a traditional inn) with my grandfather, we haven’t decided on location yet – either Dalby or Sjöbo.
  • Play badminton with the family – maybe already on Sunday since I have read that physical activity is a good way to shake off any jetlag!
  • Get my father and / or brother to fix my computer battery that is not connecting properly and a general back-up / update of the laptop
  • Meet various friends – of course!

I sent an email to the family the other day with our so-called dietary requirements: Prästost (or Priest Cheese as we have translated it for O) and paté (leverpastej) with cucumber on freshly baked rolls for breakfast, oxrullader (beef roulades!?), O’s favourite lavender biscuits, fondue… you might think that we are obsessed by food, and maybe we are😀

Swedish pizza - al tonno

Swedish pizza – al tonno

In February we might go via Stockholm to Brussels (Brussels is for sure, Sthlm not yet)  – maybe not the shortest way but our Flemish friends S & I live there and as another friend will be visiting from Belgium, we (or rather I, as I am the travel planner in this household) thought that it would be perfect to join them for the weekend!

We will stay in Brussels for around two weeks* before we head to Spain for another two weeks with O’s family… and then we will see if O has received his visa or not!? I will then return to Scandinavia for a girls’ weekend in Copenhagen first week of March with my Swedish, Danish, Irish and French girlfriends, and then go to Stockholm to apply for my visa at the American embassy and see all my 08-friends (people from the capital are known as 08s in the south of Sweden, it is the regional code when calling).

And don’t worry, I will keep the blog updated with stories and photos during the 6-8 weeks we plan to stay in Europe (or rather that the immigration lawyers have told us it will take for us to get new visas!!)…

*) I actually have a long list with what I / we want to do in Brussels & Spain as well but that’s for another day.


Actions

Information

25 responses

20 01 2009
Marianne

Hahahahahahaha, har du inga foton av USO eller UFO????? Men asså : D

BRA tolkning, visste inte ens att det fanns USO!

20 01 2009
Marianne

Svensk pizza rules! Klart att man har vissa krav på maten när man kommer till Sverige, hur hade det annars sett ut : ) Vissa saker bara måste man ha. Jag måste ha nyponsoppa (Ekströms Extra prima) med Keso och polarkaka med italiensk salami (ja, ja, jag vet att den inte är svensk).

Är du i Stockholm månadsskiftet mars-april? Jag kommer till Stockholm cirka 27-28-29 mars. Det vore så ROLIGT att ses!

Hoppas nu alla resor går bra, det gör de säkert, och att ni får en härlig tid i Europa!

Kram!

20 01 2009
petchie

Marianne, visst är det dåligt att jag inte kunde visa några bevis på UFO/USOs😀

Hm, jag är nog mer en blåbärssoppemänniska än nyponsoppa och keso avskyr jag något så mycket!! O vill förresten också ha polarkaka, det hade jag glömt!
Det är mycket möjligt att jag är i Sthlm i slutet av mars, men jag hoppas egentligen att det sker liiiite tidigare – måste vara tillbaka i PR den 5 april när Annika och familj kommer till San Juan🙂 Men, jag håller med om att det skulle vara såååå roligt att träffas! Du ska inte till Helsingborg nu i vinter?
Stor kram!

20 01 2009
Annika

Jättekul att läsa din lista!!
Jag blir alldeles varm i hjärtat av den.
Svensk PIZZA!! JAAAAAAA!!! BÄST i världen!!! GUD vad sugen jag blev på svensk pizza nu! MUMS! Amris pizza kan slänga sig i väggen!
När man åker hem ska man få äta vad man vill, för det är så mkt man saknar.
JUST nu vill jag ha semlor! SEMLOR!! You lucky girl, you, får snart sätta tänderna i vispgädde, kardemummabulle och MANDELMASSA!!

Ja, du bara måste vara tillbaks på PR till den 4 april!!
Men det är du säkert🙂

Nu önskar jag dig en superfin resa hem, och jag ser fram emot massor av rapporter från Svedala och övriga Europa.

Låter förresten skitmysigt med sommarstugan och en långhelg med familjen. That is right up my alley!

Sen måste jag säga hur KUL det är att O gillar så mkt svenskt!
Skitkul!!

KRAMAR till dig!!!

20 01 2009
petchie

Annika, jag hade ju helt glömt fastlagsbullarna!!! Naturligtvis ska vi äta det också😉 Svensk pizza är sååå god, jag känner tom till en italienare som föredrog svenska pizzor till italienska😀
Japp, den 4:e april ska vi vara tillbaka för att visa er runt innan ni åker på er kryssning!
Det ska bli så kul att visa O den nya sommarstugan, han har redan lärt sig namnet på stället och det är INTE lätt att uttala kan jag erkänna! O är ett stort Sverige-fan, vilket är verkligen så roligt.
Kram!

20 01 2009
annaluna

Svensk pizza är verkligen the shit! Puertoricansk är typ gärna bara med ost och så en 2liters-cola för typ 10 dollar. Eeeh.
Låter som en härlig resa du har framför dig! (det där med beach-walks känns dock i mina öron lite avlägset då det just nu vräker ner snöblandat regn och är ett enda stort SLASK utanför, suuck!) Kanske är det bättre nedåt Danmark.

Buen viaje!

20 01 2009
Saltistjejen

Himmel vilken resa!!!🙂
Men jättekul för er att få tillbringa så mycket tid i Europa.
Visst är svensk pizza supergod! Jag kan sakna och längta efter det ibland. Vi åt faktiskt pizza på en resturang i Malmö nu när vi var där i december. Såå gott!!
Och faktum är att vi åt smelor också! haha! Fast inte samtidigt förstås…
Men semlor saknar jag här. Åt en på Fika förra året men den var inte alls särksilt bra. Jag kan var alite kräsen när det gäller semlor. Och de jag gillar allra bäst hittills är faktiskt på lilla kondiset “Dalpojken” i Stockholm (Rörstrandsgatan i Birkastan) haha!🙂
Själv ska jag till Sverige i mitten-slutet av mars! Men då ahr du kanske lämnat Stockholm?
Kram!!

20 01 2009
Anne

Hej lyxliraren😉
Skojar bara som du vet.
Svensk pizza är världsbäst, håller med dig!!! Jag blir så sugen efter den där bilden. Vill ha nu!!!
Det är ju mycket mat man vill ha när man åker hem, det man planerar för. Det är lätt man känner sig som en mtgalning men så är det ju. Ät och smörj kråset så mycket det bara går, det är inte alla dagar ni har tillgång till de svenska godsakerna. Lingbröd tycker jag också om, oj vad jag blev sugen på det nu helt plötsligt. Kram!

20 01 2009
Anne

Lingonbröd ska det stå….

20 01 2009
Mepa

Äsch vad synd att du farit iväg från PR, så inte Kajsa och hennes familj får träffa dig. Ha det så trevligt i Sverige. Kram Mepa

20 01 2009
Anna (Sthlm)

Kan tyvärr tala om att Lingongrova – en av mina favoriter också – förlorat sin nyckelhålsmärkning. För mycket socker😦 Men förhoppningsvis modifierar de receptet.

Har faktiskt aldrig ätit pizza med tonfisk på!

När åker ni till Europa alltså? Any day?

20 01 2009
Desiree

Härligt Petra, jag förstår att du ser fram emot denna resa och vistelse hemma. Underbart att få så många veckor på sig. Blir smått avis här. Du får ha det riktigt bra och passa på och njuta av ALLT. Ja som utlandssvensk så är det ju en hel del mat och maträtter som man känner enorm saknad över. Ha ha jag fyllde lätt en väska med mig med mat, gryn, bröd, knäckebröd nu när jag var hemma över julen. Jag köpte till och med kanelbullar som jag älskar och frös in och stoppade sedan i resväskan. Toppen att ni får resan betalad sådant uppskattas ju enormt. Ha det som sagt riktigt bra och lycka till med visumen.

Stor kram
Desiree

20 01 2009
petchie

Annaluna, näe puertoricansk pizza är ingen höjdare.
Ha ha, strandpromenader kanske inte lockar så mycket i slask men min pappa har tagit underbara foton från Östersjön med frusna stränder – tyvärr är det nog slask i Skåne nu också… (även om wunderground.com försökte slå i mig att det var -17,8 i eftermiddags, kollade med föräldrarna – det var +2, så pålitlig var den väderservicen!) Jag hoppas på minusgrader till nästa vecka igen!

Saltis, det blir ju ett fasligt flängande varje gång vi är hemma men det är ju självklart att vi måste träffa båda familjerna och jag måste ju visa upp min förbättrade spanska för svärfar😉 Och Os systerdotter frågar visst fortfarande efter tía Petra…
Det bästa med svensk pizza är när champinjonerna är färska vilket de oftast är på Lundapizzorna! Mums! Jag vägrar nämligen att äta burkchampisar.
Birkastan tror jag aldrig att jag har varit i, men ska lägga namnet och adressen på minnet. Vi får se när jag lyckas att ta mig till Sthlm, allt beror på när O får visumet och när jag får mitt nya pass… Men vi får hålla kontakten!

Anne, jag undrade just om folk skulle tycka att pizzabilden såg oaptitlig ut eller inte, men här fick jag svaret av dig😉
Det är tur att alla utlandssvenskar känner till den där matgalna känslan när man kommer hem – och min mamma vet vad det är vi vill ha när vi kommer hem!
Undra hur länge Lingongrova har funnits, det känns som det måste vara det mest populära brödet i Sverige!?

Kram tjejer!

20 01 2009
petchie

Mepa, vi är fortfarande här och ska förhoppningsvis träffa Kajsa & co på fredag, vi åker på lördagmorgon! Hörde du att B blivit magsjuk i helgen? Vi var lite nervösa att det var efter vår paella-middag men ingen annan gäst verkar ha blivit sjuk så det måste ha varit något annat…

Anna, självklart är något så gott inte nyttigt…😦 Tonfiskpizza var min allra första pizzafavorit från när jag var liten och den har hängt med sedan dess även om jag gärna äter [FÄRSK] champinjonpizza, och i Italien var det prosciutto crudo + rucola som gällde för mig!
Vi åker på lördagmorgon, 6.55 från SJ till Newark – 7½ timmes väntan [i businessloungen] där och sedan vidare till Kastrup. Inte världens bästa connection om man säger så vi tackar för businessbiljetterna😉 Vi hade kunnat flyga smidigare via Atlanta med Delta men gillar inte alls Delta (sunkflyg) och vill ha Continentalpoängen!!

Desiree, jag är medveten om hur lyxigt det är med en två-månadersvistelse i Europa även om O är ganska stressad över att behöva jobba på distans… Jag kan ju bara njuta och vara social! Betalda resor över Atlanten är verkligen lyxigt det också😀

Kram allihop!

20 01 2009
Caroline

Leverpastej med gurka pa……mmm!Later som en underbar semester, ha det sa kul!

21 01 2009
Marianne

Hmm, ska ta mig en funderare på det där med Helsingborg. Pratade just med min allra bästa kompis som bor där, och det var ju ett tag sedan jag träffade henne. Jag återkommer om det.

Kram!

21 01 2009
petchie

Caroline, visst ar svensk leverpastej med gurka mums! Nagra franska kompisar tyckte forresten att det var helt fantastiskt att jag serverade gurk- & tomatskivor till frukostmackorna och tog efter den traditionen – samma sak med O, det ar uppenbarligen inte sa vanligt ute i EUropa med lite gronsaker till frukost (knappt smorgasar heller till frukost nar jag tanker efter, det ar ju mest sota och flottiga croissanter etc)🙂

Marianne, men det ar val klart att du borde aka till Helsingborg – Sundets parla, eller!?😀

22 01 2009
Anna (Sthlm)

Några timmar i businessloungen låter inte så jobbigt!😉 Så Delta är sunkflyg. Unites airways är inte heller så kul; vi flög med dem i somras.

22 01 2009
Cecilia

Vilket bra och roligt inlägg!Hoppas nu att tiden på resande fot blir riktigt bra.Du fick mig inte alls sugen på svensk mat,nej då.Suck.Tur att det inte är sååå värst långt kvar tills vi ska åka hem och kan äta pizza…..
Hörs vi inte innan dess så önskar jag hur som helst en riktigt trevlig resa!
Kram

22 01 2009
anna of sweden

Wow, vilket trip!
Hoppas att ni får det trevligt och att allt går som det ska.
Ät lite Lingongrova för mig är du snäll!
Måste bara fråga – var har ni sommarhuset?
Kram!

22 01 2009
petchie

Anna, man kan absolut resa på värre sätt än business😉 Så även om vår lay-over i Newark hade kunnat vara liiite kortare så klagar jag inte! Jag kom dessutom på idag att det är bara tredje gången någonsin som O och jag ska korsa Atlanten TILLSAMMANS! Mycket trevligt att få resesällskap även om det bara blir på vägen över.
United vet jag inte om vi har åkt med, eller förresten kanske var det United vi åkte med till DC i höstas!?

Cecilia, jag hoppas också att det inte kommer att kännas som alltför mycket flängande på alltför kort tid – två veckor på vardera ställe är ju ganska ok faktiskt. Hi hi, sorry om jag gjorde dig sugen på svensk mat😉

Anna of Sweden, jag lovar att tänka på dig när jag sätter i mig en limpa Lingongrova😀
Sommarhuset ligger precis söder om Åhus, min mormor har sommarstuga lite längre söderut (norr om Kivik) det är en del av SKåne som jag älskar!

Kram!

26 01 2009
Mary T

You lived in Italy and you think that Swedish is the best pizza?!

26 01 2009
petchie

Mary T, I promise you that the Swedish pizzas are great! Even some Italians agree… Most of the Swedish pizzerias are owned by immigrants from former Yugoslavia – they also have a pizza tradition.

31 01 2009
Roofius blogg

hejsan! undrar om du vill göra länkbyte med min blogg , har en nyöppnad och har skrivit på min blogg hur man går tillväga för att länka =)

1 02 2009
Roofius

hejsan tjejen! trevlig liten blogg du har!
Jag har en nystartad blogg och söker lite vänner att
byta länkar med?
länkar man till min blogg läggs automatiskt länk upp på min blogg till din , så fort du skickat mig en besökare.

Annars läget lugnt en söndag såhär?

Leave a Reply

