Wednesday recipe: Paella

21 01 2009

Last weekend we had our “farewell-but-we-are-coming-back-dinner” for some of our friends; 5 Puerto Ricans, a Swede and a French. It was an experiment since it was the first time we invited some Puerto Ricans for a sit-down dinner – usually people here, just like in the US, have very informal gatherings with buffet-style dinners. While we lived in Europe I would never have thought that a sit-down dinner was very formal but it is just easier to sit around a table and eat with fork and knife… The group was not just a mix of different nationalities, but also of different people who didn’t know each other which is always interesting. I always enjoy seeing how a group will interact and whether it will work mixing friends.

Shrimp and Spanish olive oil
The shrimp is pre-fried for the paella. Of course we [almost] always use Spanish olive oil😉

I would say that the dinner was a success; even phone numbers were exchanged! It was very enjoyable to actually sit around a table and talk, the conversation flows in a different way when all the guests sit together. O had made sangria and paella with shrimp, chicken and chorizo, and I was responsible for the dessert – a cheesecake with a ginger snap (pepparkaks) base. Both the cheesecake and the paella were very popular, and we even got a request for a doggy bag of paella to bring home to my Spanish teacher’s father (who was very curious about the dish – I hope he liked it!).

DSC_1440
Pre-frying of the chicken and shrimp / seafood

The recipe below is very basic since O doesn’t really use a recipe and just improvises with the ingredients. So, do the same – add a little lemon, skip the chicken or the chorizo (the paella on the photos didn’t have chorizo) etc. Or if you don’t feel confident enough, use this recipe in Swedish or maybe this in English.

N.B. The paella photos are from a previous paella dinner just before Christmas when O cooked outside on a barbeque for all his colleagues!

Paella
rice (approximately 100 grams per person)
chicken
chorizo
shrimp and / or various seafood (mussels, calamari etc)
parsley
fish broth (O makes his own) – twice the amount of rice
1-2 tomatoes – grated on a cheese grater to a pulp
2-3 cloves garlic (depending on size and taste)
1-1½ teaspoon paprika
saffron (or it can be already added to the broth)
a handful of peas or green beans
olive oil
salt

It is not necessary to use a traditional paella pan, just use a big, deep and wide frying pan, that’s what we did on Saturday (the paellera was left back in Brussels).

Pour a generous amount of olive oil in the pan (3/4 of the bottom should be covered), once heated add a teaspoon of paprika and let it become golden but not burnt by stirring. Fry the shrimp slightly and remove. Add the chicken and chorizo, cook well and remove.

Add the tomato and fry while stirring. Peas or green beans go in next, keep stirring and then add the rice. Fry the rice slightly before adding the broth and the garlic mixture (garlic, saffron and maybe some more paprika). Spread the rice and the meat / fish evenly and let it boil on high heat for 10 minutes. Lower the heat and let it simmer for 10 minutes. Remember, the rice should not be fully cooked (almost al dente like pasta)!

Turn off the heat and let the rice finish cooking by covering the pan with a lid / aluminium foil for approximately 6 minutes. Serve the paella with some fresh parsley and maybe some slices of lemon, other decorations could be boiled eggs cut in halves or strips of red pepper.

Tip: O says that the secret is to cook the rice spread in a thin layer. If the rice is getting too dry while cooking at low heat, spread some drops of water with your finger tips and then cover the pan with aluminium foil. Repeat the process until the rice is almost cooked.
Some people like the paella to be slightly burnt… In Spain a paella is considered well made when the rice at the bottom is a bit “toasted”!

(recipe written with the instructions from O)

DSC_1444
O makes tomato sauce by just grating tomatoes to a pulp on an ordinary cheese grater – throw away the left-over skin

DSC_1448
Add the tomato sauce to the pan

DSC_1450
A handful of peas…

DSC_1457
And the rice…

DSC_1462
Mix it all together

DSC_1466
Stir in the broth and maybe add some water

DSC_1469
Let it simmer

DSC_1471
Add the garlic, saffron & paprika mix

DSC_1473
Simmer some more

DSC_1480
Add the shrimp / seafood, let the paella rest under a lid / aluminium foil for around 6 minutes and then serve!

¡Buen provecho!


Actions

Information

17 responses

21 01 2009
Millan

Vilket fint inlagg! Fotona ser jatte proffsiga ut som om de vore fran en riktigt matlagningsblogg!! Paella har jag bara atit en gang och da pa resturang. Tyckte att det var jatte gott och har sedan dess tankt laga det hemma men det har annu inte blivit av. Nu ska jag ta mig i kragen och kopa ingredienserna och prova!
Vilken harlig resa ni har planerat (eller du da :-)) for Europa. Ar du saker pa att du inte hinner med en avstickare till Bristol ocksa for en fika?😉. Dina hemmaplaner later valdigt lika mina… dvs forsoka traffa sa manga som mojligt och aven ata sa mycket som mojligt😀. Man maste ju passa pa nar man ar hemma! Och appropa det sa lyckades jag ata hela tva semlor nar jag var hemma i julas (fast inte pa samma dag da…) eftersom jag sedan inte har chansen att ata det i England. Det ar nog en bra sak att Ben och jag borjade var manadslanga paus fran sotsaker i mandags. Vi maste bada bli av med sotsuget efter julens bravader! Nar ar det ni aker?? kram

21 01 2009
Marianne

Mmmm, det där ser ju gott ut! Och vilka fina foton, rena rama instruktionsboken! Det kan behövas ibland, för det blir lättare då när det är någonting man aldrig har gjort tidigare. Ska nog prova det där, tyvärr utan chorizo då.

Jag lärde mig riva tomat på O:s sätt när jag bodde i Turkiet. Det är jättebra, mycket enklare än att skålla och skala och dessutom behåller man smaken av den färska tomaten. Den försvinner ju om man skållar dem.

Jag ska bara surfa lite till, sedan kommer mina recept!

Kram!

21 01 2009
Annika

OJ, nu blir jag grymt SUGEN!!
MUMS vad gott det ser ut!
Gillar Paella.
Fina bilder är det också!
KRAM!!

21 01 2009
Desiree

Mums, ser verkligen gott ut Petra. Du som är gift med en spanjor vet ju säkerligen hur man gör en äkta paella. Jag ska ta och skriva ut det här receptet och göra det någon gång framöver. Vilka fina bilder du tagit allt eftersom du lagt rätten. Ha en bra dag.

21 01 2009
Anne

Det är ju bättre än Pioneer Woman det här, superfina och inspirerande bilder! Vad smart att riva tomater för att få tomatsås, det ska jag använda mig i fortsättningen (det kan man ju göra för en massa saker t.ex. riva tomaterna så för att laga salsa).
Din O verkar verkligen vara en riktig kung i köket🙂
Jag har ätit paella flera gånger på restaurang, såå gott. Dock aldrig gjort själv men kanske man skulle försöka våga sig på det nu…med så här bra instruktionsbilder.

21 01 2009
Lia

Hallå! Åh så gott med paella!! Här hemma blir jag alltid så sur när man är ute och äter, och paella finns på menyn, men endast om man är flera som beställer den! =( Jag tycker det är den ultimata rätten, med smaker och ingredienser som borde passa alla…lite som en jättetjusigt pytt-i-panna! Nu har jag också bäddrat lite i din receptkategori: jag måste fått hjärnsläpp när jag fick för mig att ni inte är fisktokiga! Laxen med gorgonzola ska jag verkligen göra! KRAM

21 01 2009
petchie

Millan, vad menar du att det här inte är en matlagningsblogg😉 Jag skojar bara! Det är inte alltid jag har kameran framme när vi lagar mat och framförallt tycker jag att ljuset inte alltid stämmer eftersom det ofta blir matlagning på kvällarna och jag gillar inte att ta foto med blixt. Dock tar den nya “stora” kameran (Nikon D60) tar himla bra foton även när ljuset inte är så bra och utan blixt.
Jag är faktiskt inte överförtjust i paella men jag har förstått att jag är ganska ensam om det! Jag har dock börjat tycka om det mer och mer, tack vare Os paella-kokkonster😀
Hi hi, har redan fått förfrågningar om avstickare till London men England får nog bli en annan gång… Vi åker på lördagmorgon och landar söndagmorgon på Kastrup, lagom till frukost i Eslöv hoppas vi (och hoppas alltså på nybakta bullar / frallor med prästost / leverpastej och gurka)!

Marianne, paellan på bilderna var utan chorizo så det går lika bra eller kanske du kan ersätta den merguez eller någon annan smakrik korv. Att riva tomat är verkligen ett suveränt sätt att göra tomatsås på, att jag aldrig hade tänkt på det innan O visade mig… Passar bra nu när vår mixer gått sönder (O körde sönder den på nyårsafton, en liten mojäng smälte (!)) – tyvärr är det lite svårare att göra smoothies på rivjärnet.

Annika, jag är verkligen ensam om att inte vara en paella-älskare, men det blir jag nog med tiden… för Os paella ÄR god!

Kram allihop!

21 01 2009
petchie

Desiree, eftersom jag är gift med en spanjor så är det HAN spanjoren som gör paellan😉 Jag bara fotograferar och assisterar med rivna tomater! Och det var alltså O som dikterade receptet för mig igår, hi hi.

Anne, tack, du smickrar verkligen mig😳 Rivjärnstomater är perfekta, det blir inte en massa tomatskal (eftersom jag aldrig orkar skålla tomaterna) som O alltid klagar på.. Dock får jag erkänna att det är sällan jag tänker på att riva dem (och lärde mig tricket av O för knappt en månad sedan faktiskt). Ha ha, japp O är kung i köket, i början kunde vi nästan bråka om vem som skulle bestämma i köket (jag tyckte att han lade sig i för mycket när JAG lagade mat, vilket visst är typiskt “spanskt manligt” – en spansk tjejkompis berättade att hon slutade laga mat när hon blev tillsammans med sin [spanske] pojkvän eftersom han alltid skulle komma med en massa irriterande råd, ha ha!!) men nu har vi nog hittat någonslags balans😀

Lia, ingen fara angående fisk-missförståndet, ha ha! Det var väl min hamburgerkommentar som fick dig på fel spår😉 Jag tror faktiskt att det är samma “regler” i Spanien att man måste vara minst två för att beställa paella på restaurang – och i Italien är det oftast samma regel när det gäller risotto. Det är nog för att det är en sådan arbetskrävande maträtt – dvs inte bara att slänga en bit köttbit i stekpanna!
Gorgonzolalaxen gjorde jag till Os första födelsdagsfirande, han ÄLSKAR den!

Kram tjejer!

21 01 2009
Emmapiraya

Åååh vad gott Petra! Och jag inbillar mig att det är jättesvårt att göra och att det tar många, många timmar men det där fixar ju jag.. tror jag! Är broth samma sak som buljong eller är det med nån twist på nåt vis? Här finns scottish broth soppa men jag har glömt fråga nån vad det är. Ska jag kanske göra detta i helgen..?🙂

Kram!

21 01 2009
petchie

Emma, det ar inte alls svart – O sager att det tar max 40 minuter!? Broth ar samma som buljong (tror jag) – sa koka upp typ en liter fiskbuljong (alltsa buljongtarning + vatten) eller kop “fardigblandad” (har kan man kopa broth pa tetra). Lycka till, det blir sakert jattegott!
Kram

22 01 2009
Marianne

Hehe, nej, det blir inte sån korv heller, om vi inte bär den med oss. Fläskkött, du vet … Eller jo förresten, kanske den där goda korven från Gourmet! Den är dock inte lika kryddig, men den är god.

Kram!

22 01 2009
Anna (Sthlm)

Jag har egentligen aldrig varit så förtjust i paella men det kanske är för att jag inte haft chans att äta just er paella!🙂

Vad intressant egentligen detta med att amerikaner (och puertoricaner) inte sitter ner tills bords och äter middag? Vi har ju skrivit om det förut, t ex på Désirées blogg tror jag, men jag slutar inte att förundras. Undrar om det är för att de överhuvudtaget sitter ner och äter tillsammans ganska sällan, även som familj. Mycket TV dinner och sådant. Jag tror t ex att flesta svenska barnfamiljer fortfarande äter middag ihop vid bordet men att det inte är lika vanligt i USA (eller UK)? Eller vad tror ni?

22 01 2009
Mia

Roligt hur man saknar vissa grejer – lingongrova??? Nej, usch och fy, själv saknade jag kexchoklad.🙂

Kram Mia

23 01 2009
maisoui

Åh, jag älskar verkligen Paella. Nu längtar jag till Spanien.

26 01 2009
petchie

Marianne, men inte är det fläsk i merguez, det är väl en marockansk korv – men den kanske inte säljs i Egypten!?

Anna, som sagt så är jag inte heller något större paellafan eftersom jag framförallt inte gillar saffran! Men Os paella ÄR god, och jag åt även en god en i Barcelona förra sommaren som var “fuktig” (paella mojada) dvs med någonslags sås.
Jag tror att det är relativt ovanligt iaf i Puerto Rico att man sitter ner tillsammans och äter middag – vårt julaftonsfirande med en puertoricansk familj var sådant att man tog mat när man var hungrig. Ok, vi satt runt ett bord men alla åt inte samtidigt… Vad jag har förstått från andra håll så är det så det funkar i PR året runt. Vi har ju “gående bord” i min familj till jul men vi äter ju iaf allihop tillsammans.
Det verkade trots allt väldigt uppskattat med vår middag även om lokalbefolkningen kanske tyckte att det var väldigt formellt!?? Det var förresten samma princip på Os företags julfest, buffémiddag och alla åt vid olika tillfällen under kvällen… Det blir ju inte samma atmosfär när det är en massa spring – jag tycker att det är mycket mer socialt och trevligt om man försöker att sitta ner tillsammans.

Mia, det vanligast är nog att man saknar saltlakrits och Kalles Kaviar som svensk i utlandet – något som jag absolut inte saknar, och nästan aldrig äter hemma i Sverige!

Maisoui, roligt att du fick Spanienlängtan av inlägget😀

30 01 2009
Friday theme / Show & tell: Find of the month « Petchie’s adventures

[…] Wednesday, fried herring for lunch and sushi for dinner on Thursday, warmsmoked salmon tonight and seafood paella on Saturday! Fish is good for you!! Possibly related posts: (automatically generated)Grace Finds […]

11 12 2010
Remembering Christmas in the Caribbean « Petchie’s adventures

[…] of you might remember the very detailed and illustrated paella recipe I published a few years ago? Well, these photos are from that December evening when O made a huge […]

Leave a Reply

