Across the Atlantic – our first days in Sweden

26 01 2009

Our second evening in Sweden and O is busy working – by phone with Puerto Rico… He doesn’t have this week off and will be working with the help of the phone (he has a Swedish mobile phone number!) and the computer. Thanks to the time difference he has at least the mornings off!

Leaving Puerto Rico
Leaving San Juan while the sun was rising

The trip across the Atlantic went very smoothly, we took off from San Juan as planned early on Saturday morning – a bit tired since we had only slept two hours, but with everything somehow packed into three suitcases (Space bags are such a great invention, not bringing any unnecessary air with us!); one [small] suitcase was full of shoes, cables (for laptops, phones, cameras) and toiletries… At the airport we had the honour of being selected for an extra security check – in between the two of us we had: 2 cameras, 4 mobile phones and 3 laptops, I wonder what the securiy people thought of us!

The Passaic River in Newark, NJ
The Passaic River in Newark seen from the air

The 7½ hours lay-over in Newark went fairly quickly, but I was just too tired to do any blogging. O bought two shirts at Brooks Brothers so both of us were happy, O because of the bargain, I for the non-iron shirt models… The flight across the Atlantic to Copenhagen was quite nice, I watched a film (The Duchess with Keira Knightley and Ralph Fiennes), had a lovely but a bit too heavy dinner (Business class…) and then slept for 3-4 hours.

New Jersey turnpike from the air
The New Jersey turnpike – it is impressive how many lanes the road has, and how close to the road the houses are built…

We landed 40 minutes ahead of schedule in a dark Copenhagen, the sun hadn’t risen yet and the airport was very calm. We had to wait a bit for the train to Skåne but it was great to stand on the platform and feel the cold! While we were crossing the bridge to Sweden the sun was rising and the sky was really beautiful – too bad that the train windows were dirty…

Swedish menu for Danish red hot dogs
Sorry about the bad quality but I found this sign at the Copenhagen airport very interesting: in English it says “Swedish menu” – is it because Swedes always ask for two red hot dogs and a beer?? I looove Danish red hot dogs…

At 9 o’clock we were already back at my parents’ house eating breakfast! And as requested there was newly baked rolls (from the bakery), cheese (inte Prästost men Herrgård), paté and cucumber. We unpacked and handed over all the shopping we had done for my parents in the Puerto Rican outlets, and then we had a nap before we headed to Lund and played badminton for one hour! It was lots of fun, even though my parents beat us three times (despite my mother playing with an antique wooden racket) – hopefully we will have time to do it again!

The weather was very foggy and damp, what a difference from the [almost always] sunny Caribbean or just the beautiful sunrise that morning… My sister served fika in her new cosy apartment after our physical exercise – O was delighted to taste her vanilla buns again! In the evening the six of us, including my brother, had fondue at my parents’ place and we handed out the Christmas presents. My brother gave us 5 Swedish dvd films (with English sub-titles) including [for the Swedes]: Jägarna, Lust och fägring stor, Den man älskar and Såsom i himmelen. Both of us are looking forward to watching the films when we are back in Puerto Rico!

My sister's vanilla twist buns
My sister’s vanilla twist buns

Today we slept until 12! And then O has been working, I have been reading the newspaper and just taking it easy + organising the lunch and dinner dates for the week. Late in the afternoon we drove to Lund and met a new blogger; Lia! We had a yummy dinner with her and her boyfriend, while admiring their stylish apartment with 3 balconies (I am sooo jealous!) and talking about expat life, blogging and work (hrm, mostly the guys). We had such a nice time together and it was really a pity that we had to rush back to Eslöv for O’s next conference call… Hopefully we will see them soon again, especially as we forgot to bring the Puerto Rican coffee that we were going to give them!

PS I have been struggling to upload some photos but my parents’ internet is just too slow – my father has complained to the internet provider and apparently there is a problem with a cable (he is NOT happy)! Fingers crossed that I will be able to show you some photos soon… Updated: Internet is still slow but at least I have managed to upload some photos now! Promise to take some photos of Sweden in the next few days…


Actions

Information

13 responses

26 01 2009
Annika

Vad skönt att höra att reesan gick så bra. den här årstiden kan det vara nog så skumpigt att flyga över Atlanten.
ÅSSÅ flög ni business class. Lucky YOU!!! Jag har bara flugit det en enda ggn, då blev jag uppgraderad. Det var verkligen skönt!
KUL att du träffat Lia! Tänkte ju fråga om ni skulle träffas, snabbt gick det också🙂
Roligt!!
GUD, jag kan känna hur mysigt det är att vara i sverige. hela ditt inlägg andas glädje!!
KRAM från ett kallt DC(förmodligen kallare än i skåneland)

26 01 2009
Saltistjejen

Wow business cass! Det har jag bara drömt om….
Härligt att ni är i Sverige nu och att allt gick bra. Hoppas nu att ni får en perfekt blandnin av aktiviteter, träffar och lugn!🙂
Kram!

26 01 2009
Saltistjejen

Skoj med bloggträffen också! Glömde skriva det i kommentaren ovan.
Var just in på Lias blogg och läste om ert lyckade möte!🙂

27 01 2009
Millan

Vad gott att resan hem gick sa bra! Mysigt att komma lagom till frukost dessutom. Later som om du prickat av flera av dina punkter pa ‘att gora listan redan ju! Jatte skoj med bloggtraff dessutom!
Vi far ofta ocksa svenska filmer med engelsk text pa. Kanon tycker jag! Ben har blivit helt Wallander fralst nu sa har borjat lasa alla de bockerna pa engelska nu. kram

27 01 2009
anna of sweden

Vilken härlig beskrivning. Det känns som om jag också har varit en liten sväng över Atlanten nu. Kände lugnet på Kastrup och den friska luften på perrongen.🙂
Kram!

27 01 2009
Anna (Sthlm)

Jag har också business en gång över Atlanten (blev uppgraderad). Det var najs, det!

Vad är space bags??

Jag gillar också att spela badminton! Peter och jag tänkte komma igång med det, boka ett ställe varannan vecka eller nåt! Vad duktiga ni var som orkade spela så kort efter resan!

27 01 2009
petchie

Annika, det var verkligen en lugn flight över Atlanten – några enstaka gånger påstod de att det skulle komma turbulens men vi märkte inget särskilt.
Vi är verkligen bortskämda, har åkt business class varje gång sedan vi åkte över till PR för att leta bostad i juni 2007! Egentligen inte klokt, min biljett förra sommaren kostade runt $6000, men eftersom företagets princip är att vi ska åka business så klagar vi inte😀 Min bror som ska åka till Las Vegas nästa vecka på jobbresa får minsann åka ekonomi, hans företag är inte lika generöst!
Japp, bloggträffen blev redan igår eftersom Lias sambo skulle iväg på jobbresa och han ville så gärna träffa O! Det var ännu en jättelyckad bloggträff!!
Det är precis över nollan i Skåne, och ingen snö😦

Saltis, vi ÄR bortskämda, jag vet, hi hi! Det bästa med business class, förutom att man kan ligga ner och sova, är att man får en MASSA airmiles… Sitter just och ska boka flygresa till Bryssel med mina airmiles (kostar ändå ca 95€ i avgifter…).
Hoppas att du hinner träffa Lia i mars när du kommer till Skåne – hon är såå trevlig. Förresten, ska du ta med Ella över Atlanten? Jag antar att mormor och farföräldrarna vill träffa henne…

27 01 2009
petchie

Millan, det var helt perfekt att komma hem till frukost – speciellt som jag var fortfarande proppmätt när de serverade frukost på planet… Listan prickas av efterhand, hi hi men det är mycket kvar än.
Vi har sett fyra Wallanderfilmer och de är bra, O har bara läst en av böckerna på spanska och han tyckte att översättningen var så dålig så det får nog bli de engelska i fortsättningen! Han fick Stieg Larssons första bok i julklapp av min syster, det ska bli intressant att höra vad han tycker om den (jag är ju som sagt inte jätteimponerad men det är jag ju ganska ensam om i typ hela världen!!).

Anna of Sweden, vad kul att du riktigt kunde se vår resa framför dig… Åker ni alltid till Kastrup? Jag vet att många inte gillar Kastrup och jag kan hålla med om att det kan vara rörigt men det känns ju ändå som om man kommer “hem” när man landar där… Det enda tråkiga är att jag nästan aldrig blir mött utan måste alltid ta tåget över till Skåne själv😦

Anna (Sthlm), jag är ju så bortskämd nuförtiden att jag knappt kan komma ihåg hur det är att flyga ekonomi över Atlanten, hi hi😉
Space bags är vakuum-bags som man med hjälp av dammsugaren tömmer på luft och därmed får plats med hur mycket som helst! När vi flyttade till PR packade vi alla vinterkläder och lakan etc i sådana påsar och när vi öppnade dem 3 månader senare luktade alla kläderna nytvättade och fräscht! Vet inte om det går att köpa dem i Europa men de är perfekta för vinterkläder etc som tar så mycket plats. Det kan verka som värsta tv-shopsgrejen men de ÄR bra: https://www.spacebag.com/spacebag
Badminton är verkligen kul att spela, och man behöver inte vara så duktig för att få igång ett spel (till skillnad från tennis tycker jag). Vi spelade några ggr i Bryssel innan vi flyttade och ville fortsätta i PR men har inte hittat några badmintonplaner. Mina föräldrar har spelat badminton så länge jag kan komma ihåg och min pappa spelar fortfarande en gång i veckan.

Kram tjejer!

27 01 2009
Anne

Jättekul att höra och se en rapport i bilder. Ni verkar ha hunnit med en massa skoj redan, men så ska det ju vara. Man ska passa på när man är hemma.
Jag visste inte heller vad spacebag var, kollade på länken. det verkar jättebra, jag ska helt klart beställa några. Apropå badminton, vi skulle också vilja spela badminton men det är skitsvårt hitta nån vettig badmintonplan nära, amerikaner verkar inte brinna för badminton direkt. Martin skulle fråga några asiater på jobbet, de vet antagligen mer och har säkert koll på var man kan spela…
Fina bilder från ovan, världen ser så speciell ut tagen från ovan. Speciellt amerikanska städer med sitt rutmönster.
Fortsätt ha det kul och glöm inte äta svensk pizza🙂
Kram!

27 01 2009
Desiree

Första bilden är jättefin. Jag minns också den vackra soluppgången och färgerna på himlen jag såg då jag flög till Sverige över julen. Så vackert! Härligt att du är framme hos familjen som sagt. Det tar ju ett par dagar att komma över värsta jetlaggen. Det är ju iallfall bra att O kan jobba en del via telefon och nätet så att han slipper ta semester och slösa bort dyrbara semesterdagar. Superskoj att du fick chansen att träffa en av bloggarna. Sådant är ju alltid jättekul. Du får ha det fortsatt riktigt bra. Sköt om dig.

27 01 2009
sparkling

svar; är väldigt avundsjuk på människor som aldrig blir bleka. ja dem kan nog inte vara kärnfriska hur länge som helst tyvärr efter ett taf kommer väl åldern ikapp. min farfar kan nog tänka sig ålderdomshem nu, tror han fattat den sociala fördelen, även om de andra patienterna kanske är sjukare så blir han ändå mindre ensam och får socialt utbyte av personalen. ska länka dig med🙂

28 01 2009
Marianne

Så hemtrevligt det låter! Och vad roligt att ha träffat Lia, jag läste hos henne att även killarna träffade mitt i prick, verkligen lyckat! Vilka bra filmer ni fick! En av mina bästa kompisar var med och gjorde kostym till Jägarna. Nu måste jag läsa ditt recept.

Kram!

4 02 2009
petchie

Ännu fler obesvarade kommentarer – jag skäms!😳

Anne, det har gått i ett sedan vi kom hem – nu har vi nästan två helt oplanerade dagar sedan börjar alla de sociala aktiviteterna igen (älgmiddag på fredagkväll hos grannarna, brunch hos min pappas kusin på lördag + middag hos min lettiska syster på lördag, Ikea på söndag och träff med kompisar och sedan tänkte vi dra till sommarstugan igen i 2½ dagar! Puh!).
Jättekul att du fick tag på spacebags på Costco, vi ska nog köpa ytterligare ett paket till oss själva + till min syster som inte har så mycket utrymme i den nya lägenheten men dock har ett källarförråd (perfekt med spacebags som håller fukten borta).
Badminton är definitivt inte en populär sport i USA / PR – synd eftersom det ju är relativt lätt att spela utan att vara expert… Jag ska göra ett nytt försök när jag är tillbaka i PR men jag tvivlar på att det finns banor att hyra.
Pizza åts igår!!

Desiree, jag var så långsam med att få upp kameran när vi lyfte från PR vilket var synd för det var verkligen så vackert med soluppgången och ön som försvann i bakgrunden.
Jodå, O har jobbat non-stop sedan vi anlände – via telefon och internet. Som tur är får han iaf sovmorgnar… Men sitter dessvärre och jobbar till sent på kvällarna😦 Jag klagar dock inte, vi är ju iaf i Sverige!

Sparkling, vad skönt att din farfar kan tänka sig ålderdomshem – det kan ju inte vara roligt att alltid sitta ensam och det är nog tufft att klara sig själv när man börjar bli lite skröpplig.

Marianne, det var en fullträff med Lia, hennes sambo och O – jag var en sväng hos henne igår och lämnade puertoricanskt kaffe, hon sa att hennes sambo fortfarande pratade om O, och O pratar om honom, hi hi! Vi har inte tittat på filmerna än utan sparar dem till när vi kommer tillbaka till PR – Jägarna är mycket bra tycker jag!

Kram tjejer!

Leave a Reply

