Wednesday recipe: A childhood classic

28 01 2009

Yesterday I went with my mother to the supermarket, which is always such a treat for an expat… it is like being a child again in a toyshop – so many things you want to look at, touch, taste and buy! All of a sudden I knew what to make for lunch today for my father (working from home), O (working from home) and I (blogging from home?!) – a childhood classic (that I didn’t actually get to eat that often as a child as it wasn’t deemed very healthy…):

Potatoes!
I needed some help from my father with the most basic thing – peeling the potatoes! I just can’t use the old, not very sharp potato-peeler (mental note: buy a new one for my parents), maybe because I am left-handed but I always end up peeling off half the potato in one go.

Peel the potatoes
Peel the potatoes and try to save water by not letting the tap run like my father…

Frozen spinach
It turned out we didn’t have much frozen spinach left in the freezer

Eight potatoes for 3 portions
Eight potatoes proved to be perfect for 3 portions

Defrost the spinach in a little bit of oil / butter
Defrost the spinach in a little bit of oil or butter + salt

Boil the potatoes for 20 minutes
Boil the potatoes for 20 minutes

Fish fingers (cod)
Hm, what do we language fascists say about the name of these fish fingers – särskrivning or not??

Having a sweet break - not much left...
I had to take a break of course from the heavy cooking for a few sweets – not many left at the bottom of the bag. My mother and ate most of it already yesterday!

Frying the fish fingers
Frying the fish fingers for approximately 6 minutes

Pressing the potatoes
Pressing the potatoes for the mash – apparently I got so excited about the meal that I forgot to take a photo of the actual mashed potatoes! Add some butter and milk, salt and pepper to taste

Our Wednesday lunch
Our Wednesday lunch in all its glory! My father remarked that he probably hadn’t eaten fish fingers in the last 20 years, and I, myself, can’t remember when I did it the last time!


Actions

Information

17 responses

28 01 2009
Marianne

Hahahaha, ja tänk vad man kan bli sugen på! Håller helt med, det är som att komma in i en leksaksaffär när man kommer till en svensk mataffär! Sååå mycket man vill ha, man blir som tokig! Och så fattar man vad det står på alla innehållsförteckningar och bruksanvisningar : )

Jag vill förresten ha dansk remoulad till mina fiskpinnar.

I dag försökte jag mig på att laga något GI-aktigt, för Klas blodsocker ligger på övre gränsen och hans pappa har diabetes. Bönor och allt vad det var som ska hålla blodsockret på en jämn nivå så att man inte blir sugen. Jaha. Vad är jag nu? Jag är så sugen så jag håller på att dö! Helst skulle jag vilja att Klas gick ner och gjorde amerikanska pannkakor till mig. Nä, fiskpinnar och potatismos hade nog varit bättre.

KRAM och ha det jättebra i kära Skåne!

28 01 2009
Anne

Håller också med, en svensk mataffär är som en leksaksaffär för vuxna. Mmmmm, vad gott. Nu blev jag också sugen.
Fiskpinnar är verkligen en klassiker, säg den ugne som inte ätit det och tyckt det varit så gott.
Men precis som för dig har jag också minnet av att vi inte åt det särskilt ofta för det var “dålig skräpmat”. Med tanke på all verkligt dålig skräpmat och halvfabrikat som finns i överflöd idag och som är vardagsmat på mångas köksbord så känns ju fiskpinnar som vilken vanlig, sund mat som helst.
KRAMIS

28 01 2009
Annika

Oj, Petra!
Vad sugen jag blev på fiskpinnar nu. Vad läääänge sen det var jag åt just den rätten. har aldrig prövat fiskpinnarna som finns i USA.
Mos till pinnarna är gjutet, liksom rårivna morötter för mig.

VAD mysigt ni har det hemma nu! Jag blir avis.
OCH VISST!! Det är verkligen kul att gå omkring i svenska mataffärer och gotta sig åt allt…Suck…
DITT smågodis såg ju inte helt fel ut heller, precis.
Torskfiskpinnar eller torsk fiskpinnar…
SVÅRT…Det ser fel ut när man inte särskriver, men det låter helt fel när man säger det. Jag skulle vilka att dom skrev “fiskpinnar av torsk”, för det ser faktiskt rätt märkligt ut med torsk fiskpinnar…

NÅ, fortsätt att ha det så bra du bara KAN!!!
Kram!!!

28 01 2009
Emmapiraya

Jag ääälskar fiskpinnar, alltid gjort!🙂 Vad gott! Mwaniki sa en gång att det ju är så synd att fisk är så dyrt för annars hade vi väl kunnat äta sån här fisk (fiskpinnar) ofta..😀 NJUT av resan “hem”, det märker jag att du gör! Och vad kul att du träffat Lia också! Och att du har skumbananer i påsen är ju att strö salt i mina godislängtarsår..😉

KRAM!

28 01 2009
Mia

Snacka om att jag blev chockad först! VA? Svensk lösgodis i Puerto Rico, jag som inte ens fick det i London!
Men du är alltså hemma? Vad roligt? Eller? Din familj måste vara glad. Har du gamla vänner kvar med?

Menar du att den där apparaten verkligen hette View master? Namnet ringde inga klockor alls så Tobias som skrev det innan trackade jag precis, sa att det namnet har jag minsann aldrig hört. Nu får jag väl istället äta upp det.🙂

Kram Mia

28 01 2009
petchie

Marianne, jag har nog aldrig varit så intresserad av att följa med mina föräldrar och handla som nu som utlandssvensk, ha ha!😀 Och så smyger jag alltid ner någon tidning, lite godis och en massa andra godsaker (som fiskpinnar!) i kundvagnen…
Mums, dansk remoulade är också gott, eller bara lite majonnäs men det var tur att jag inte kom på det till lunchen så blev den liiite mindre onyttig!
Os pappa har också diabetes men jag vet inte hur det är med Os blodsocker – vi har pratat om att vi skulle gå på en årlig läkarundersökning i PR, vi har ju rätt till det med vår försäkring. Det får bli när vi är tillbaka på ön.
Det var en supergod lunch, det tyckte vi alla 3 även om O retar mig för min simpla matlagning😉

Anne, precis – i dagens samhälle är väl fiskpinnar nästan inte halvfabrikat i jämförelse med allt annat som finns! Men nä, det var ytterst sällan man fick äta fiskpinnar som liten😦 Kanske därför de var sååå goda när de väl serverades!?

Annika, precis – jag har aldrig köpt fiskpinnar i Belgien eller Puerto Rico… Det finns ju sådana där äckliga fiskpinnar som är gjorde på fiskfärs istället för filéer – sådana vill man ju absolut inte ha! Findus ska det vara! Rårivna morötter med lite citronsaft på, är det inte så svenskt?
Godiset var försvinnande gott med betoning på försvinnande… inget kvar! Får köpa nytt till helgen!
Jag tycker också att Torsk fiskpinnar / Torskfiskpinnar ser lika fel ut, bättre att skriva som du föreslår eller kanske bara Fiskpinnar, torsk (?).

Tack tjejer, jag njuuuuuter😀
Kram!

28 01 2009
petchie

Emma, ha ha, vad roligt din Mwaniki är – härligt att han faktiskt tycker att fiskpinnar ÄR fisk trots att man kanske inte hittar sådana “fiskar” i Kenya?! När jag var au-pair åt vi fiskpinnar en gång i veckan och kallade dem “les petits poissons” (små fiskar), på slutet var jag ganska trött på dem trots allt, kanske därför jag inte har ätit fiskpinnar på flera år!?
Det var verkligen en urmysig bloggträff i måndags med Lia, men det kändes lite konstigt att träffa en bloggare i Lund av alla ställen!😉
Hm, vet du hur många gånger DU har strött salt i mina godislängtanssår? Filidutter och allt vad det är som skickas till dig😀

Mia, vi är i Sverige sedan i söndagsmorse och stannar 2½ vecka innan vi åker vidare till Bryssel och Spanien. Tillbaka till Puerto Rico i mars så det är helt ok att ha en låååång Europavistelse för att träffa familj och vänner. Jag har några kompisar kvar i Lund och Köpenhamn som jag ska träffa.
Jag har faktiskt ingen aning om man verkligen kallade leksaken för view-master som barn, kanske fanns det ett mer barn-vänligt namn??

Kram tjejer!

28 01 2009
Desiree

Gott och verkligen svenskt. Fiskpinnar får man ju inte tag på iallfall inte på denna sida atlanten. Det är alltid så himla härligt att få komma hem och njuta av mat och rätter som man saknat. Det behöver inte vara något speciell utan något enkelt som detta eller annarn vardagsmat för andra svenskar men som betyder så mycket för en själv då man är hemma på tillfälligt besök. Ha det fortsatt bra.

28 01 2009
Cecilia

Nä fy så mycket gott det fanns på bild här då!!Fö ratt inte tala om godiset…usch på dig så fuskigt.Inte nog med att du skrev om semlor igår utan idag ska jag behöva längta efter lite godis också….Suck.
Ha det så bra.
Kram

29 01 2009
annaluna

Det bästa med min tid utomlands är att jag fortfarande, VARJE GÅNG jag tar på mig ryggsäcken och går till Ica Maxi, fylls av den känslan du beskiver – like a child in a toystore. Och jag uppskattar all mat vi har, hur fräscht och bra det är! Svenska mataffärer är de bästa jag besökt, faktiskt. Ok, jag älskar K-Mart på PR meeeeeeeeeen i Sverige finns ALLT, speciellt då jag gillar nyttig mat (men fan vad gott med potatismos och fiskpinnar now and then) Enjoy your stay!

29 01 2009
Jess

Men va gott det där såg ut!
Nu blev jag sugen på fiskpinnar!!😀

Du har så rätt i att man blir som ett barn i en leksaksaffär när man kommer till sverige och åker till affären.
Lustigt fenomen det där igentligen.
Man kan stå fastklistrad framför en uppsjö av Kalles Kaviarer i evigheter..ha,ha..

Hoppas att det blir fler svenska klassiker under er vistelse i Skåne.
Snart kommer mor min med svenska köttbullar och pappas hemgjorda lingonsylt.. Mmmm…

KRAM!

29 01 2009
Marianne

Gör det, kolla hans blodsocker med jämna mellanrum. För om det börjar halka uppåt kan man i alla fall försöka mota olle i grind genom bättre kost. Klas har klarat sig med kost i tio år nu, vi hoppas på minst tio till. Så det är sällan VI har godis, jag äter godiset när han är på jobbet och han äter i princip aldrig vitt bröd och andra onyttigheter. Vi är inte superstrikta, men medvetna. O är ju ung fortfarande men eftersom ni ändå har möjlighet genom försäkringen tycker jag det är en bra investering att kolla blodsockret.

KRAM!

29 01 2009
Lia

Hahaha, du njuter av det bästa som ICA kan ge ser jag, hihi. Smågodis och Fiskpinnar. Särskrivningen är ju bara för sjuk! Och när behöver “torsk” förklaringen “fisk”?? Jaja, så kan det vara =).
Vi är riktiga fiskpinneälskare, och har vi tid gör vi gärna våra egna. Vet att torsk egentligen står på ajabaja-listan över utrotningshotade arter, men brukar köpa fryst torsk i block, dela i små “pinnar” och panera. Mitt barndomsminne till pinnarna är mammas sås (som vi fortfarande gör): creme fraiche blandat med lättmajonnäs, massor med dill och pressad citronsaft i. MUMS! Och idag visade sig ju landet från sin soliga sida, inte illa alls! KRAM

30 01 2009
Friday theme / Show & tell: Find of the month « Petchie’s adventures

[…] adventures Living and travelling around the world « Wednesday recipe: A childhood classic Friday theme / Show & tell: Find of the month January 30, 2009 Strandmamman’s […]

2 02 2009
cecilia

yummy. och potatispressare som jag har i nån låda och aldrig använder, nu sak jag genast gräva fram den!

4 02 2009
petchie

Ojoj, fler kommentarer som förblivit obesvarade under sommarstugevistelsen😉 Sorry tjejer!

Desiree, kan man inte få tag på fiskpinnar i USA? Jag har faktiskt inte letat efter sådana i PR så har ingen aning… O påstod att han åt fiskpinnar jätteofta i Belgien innan han träffade mig men jag vet inte om det är typiskt barnmat även i Spanien?

Cecilia, ha ha, jag är verkligen jätteledsen att du blir så sugen av allt jag visar på min blogg😀 Så nu idag blev det blåsiga och vintriga strandfoton istället…

Annaluna, PRECIS! Jag blir helt till mig när jag ser hur fräscht allt ser ut på grönsaksavdelningen till exempel – RÖDA tomater, fräscha salladsblad: allt ser såååå gott ut!

KRAM!

4 02 2009
petchie

Jess, det är ju dock skillnad på fiskpinnar gjord på fiskfilé och sådana där äckliga man fick i skolmaten som var gjorda på fiskfärs😦 Usch!
Kalles Kaviar får mig inte i trans, men dock O som ätit Kalles varje dag sedan vi kom till Sverige – han är helgalen, min spanjor😀
Jag såg på din blogg att du fått en massa mumsigt skickat från Sverige + att din mamma är på besök – härligt!!

Marianne, absolut – vi ska se till att få en riktig hälsokontroll när vi är tillbaka i PR, och blodsockret ska också testat. Tack för rådet!

Cecilia, men det är väl klart att du ska använda potatispressen – det blir ju underbart gott och fluffigt potatismos med press!! Vi ska försöka leta upp en potatispress på Marshalls när vi är tillbaka i PR.

Kram allihop!

Leave a Reply

