Friday theme / Show & tell: Find of the month

30 01 2009

Strandmamman‘s last Friday theme “Månadens fynd” could be translated in two ways from Swedish to English; either as the Bargain or the Find of the month. I choose to interpret it as the find of the month because I want to share the following with you:

My mother and I were looking for some cool 70’s textiles in the cupboards the other day when we came across two old handbags and look what we found inside (too bad we didn’t find any textiles though):

What I found in an old handbag
My finds from an old handbag: two restaurant bills from Hotel Lundia in Lund (30th December 1980) and Elysée in Malmö (7th February 1982) and a return train ticket Eslöv – Lund (18 SEK) (30th December 1980) (I guess the person (my aunt?) took the train from Eslöv to Lund to have dinner at Hotel Lundia the day before New Year’s Eve in 1980!)

Restaurant bill from Elysée, Malmö
My maternal grandfather’s 60th birthday was celebrated at Elysée in Malmö – the fondue restaurant! The wine cost 55 SEK, and I think that 5 adults had the fondue which would make it 47,70 per person. The restaurant still exists but nowadays the fondue costs 145 SEK!

A restaurant bill from 1982
Interesting detail from the restaurant bill, the service charge (13%) has been added afterwards, just like in the US! Not the custom anymore when service is always included.

O and I had lunch at my grandmother’s place on Thursday – fried herring (fresh herring, not salty) & mashed potatoes! She thought it was a pity when I told her that we had eaten mashed potatoes yesterday, but we looove that dish and didn’t mind at all to eat it again*! After the apple crumble dessert, she opened the door to one of her linen closets and gave us a few old but beautiful table cloths:

My great-grandmother's embroidery
A table runner with my great-grandmother’s embroidery

Ella and Ellna have marked their initials
Two tablecloths marked with the initials of my maternal grandmother and my great-grandmother (my grandmother’s MIL or my mother’s paternal grandmother), Ellna and Ella

Unfortunately I won’t have time to check out the other Friday bloggers today since we are going to the summerhouse in the morning but I will be back on-line after the weekend and hopefully have time to read everybody’s Friday posts and answer your comments on the fish finger-post… Here are the other Friday participants:
Anki, Anna, Anne, Annika, Cecilia, Desiree, Erica, IngaBritt, Jemaya, Jennie, Lena, Leopardia, Lia, Mais-oui, Marianne, Marie, Marina, Mia, Mia D, Millan, Nilla, Petra H, Saltis, Simone, Sparkling, Strandmamman, and Victoria.

*) We will also have eaten fish 6 times this week: first Desiree’s fish soup on Tuesday, then the fish fingers on Wednesday, fried herring for lunch and sushi for dinner on Thursday, warmsmoked salmon tonight and seafood paella on Saturday! Fish is good for you!!


Actions

Information

21 responses

30 01 2009
Marianne

Verkligen riktiga fynd! Vad roligt att se så konkret var någon var ett visst datum och vad de åt och vad det kostade. Spar de kvittona i familjealbumet. Och vad roligt att ha så fina dukar, handbroderade och allt. Riktiga klassiker. Jag har ett par också, men jag vågar inte använda dem för jag är så rädd att spilla någonting som inte går bort i tvätten. Dumt va.

Fisk är nyttigt, det blir man smart av!

KRAM och ha det så skönt i sommarstugan!

30 01 2009
Ingabritt

Kul med gamla kvitton! Det är då man verkligen förstår hur tider och priser förändras. Ha en trevlig helg!

30 01 2009
Annika

Vad roligt att ni sparat så gamla kvitton. Det är ju verkligen ett fynd! Nostalgi!
Ha det nu helt underbart i sommarstugan!!
Kram!

30 01 2009
Fritt ur hjärtat

Vilken bra tolkning av temat och duken är underbar. Kvitton väcker verkligen tankarna på hur det var!

30 01 2009
Miss Marie

åh, jag älskar alla gamla minnnen som kommer upp när man hittar gamla fynd! man kan fundera över vad maten smakade, vad de hade på sig, vad de pratade om o så vidare. de där tycker jag verkligen att du ska spara!

30 01 2009
Desiree

Vad kul att hitta gammla kvitton. Det är ju verkligen interessant att jämföra vad kostnaden var förr i tiden. Man glömmer så lätt bort sådant. Saker och ting verkar ju alltid superbilliga då man kollar tillbaka i tiden. Fast pengars värde sägs ju att de halveras ungefär vart 10:e år. Jättefina dukar och broderier från din famor/mormor. Ha en toppen helg.

30 01 2009
Taina

Spännande fynd! Jag äääälskar att leka detektiv och speciellt när man hittar ledtrådar, vilket jag tycker det här är. Kvitton, hmm, få se när och var och hur många de var och vad åt de osv. Så intressant. Gamla dukar är något jag uppskattar. Har massor av gamla juldukar som jag har ärvt och som jag använder flitigt. Till jul alltså😉
Ha en skön helg!

30 01 2009
Ulla

Vilka vackra broderier! Har själv några av min farmor och faster, varkendera hann jag träffa, men det känns fint att på sätt och vis få kontakt med dem via deras handarbeten. Skojigt också att hitta gamla kvitton – ibland har jag funderat att detta med att kasta bort och “feng shuia” hemmet leder till att de efterföljande inte har några fynd att göra!

30 01 2009
Millan

🙂 ja det var ingen dyr middag med dagens matt🙂. En flaska vin for 55 kr pa resturang skulle man val knappast vaga smaka pa….
Hoppas ni far det jatte mysigt i sommarstugan! Jag blir lite avis och onskar att jag skulle spendera min helg i var sommarstuga jag ocksa… Kram!

30 01 2009
Millan

Sag precis ditt svar pa min senaste kommentar. Ben laste precis ut Stieg Larssons forsta bok (pa engelska da…) och han tyckte den var kanonbra! Jag tycker att de har varit helt ok men mojligen lite sega… Kram!

30 01 2009
Saltistjejen

Vilka roliga fynd!
Och DU vilka vackra dukar!🙂
Helt otroligt vilket jobb att brodera dem!
Hoppas ni får en riktigt skön vistelse i ert sommarhus!!!
Kramar!

30 01 2009
sparkling

men vad spännande att hitta så gamla kvitton! historiens vingslag🙂

31 01 2009
Moster Mjölgumpa

Se där ja, fynd behöver absolut inte vara något man köpt billigt. Det bästa är gamla saker man hittar i gömmorna. Historens vingslag är fantastiska.

31 01 2009
Emmapiraya

En annan spännande tolkning, vad kul!🙂 Oh vad gott med mycket fisk, det gillar jag med. Åt en räkgryta igår som var underbar, måste jaga upp receptet!🙂

Kram!

1 02 2009
StrandMamman

Kvittona var verkligen ett skojigt fynd! Och roligt då man som du har minnen av vad de hör ihop med. Handarbetena ser verkligt fina ut, dem ska du njuta av! Fisk är bra, hoppas ni mår gott🙂

2 02 2009
Mia

Det var ju lite roligt faktiskt!

Hur är det att vara hemma? Känns det som hemma?

Kram Mia

3 02 2009
Lia

Hahaha, vad coolt med de här kvittona som du fann! Lova mig att du verkligen sparar dem! Jag gillar historia som är nära i tid och nära vad gäller plats. Vi älskar Elyseé och hamnar ofta där med J:s arbetskompisar för att mumsa fodue=). Kram och fortsatt trevlig semester önskar vi er båda!

4 02 2009
petchie

Nu är jag äntligen (??) tillbaka i civilisationen och kan svara på alla kommentarer!

Marianne, det var himla kul att vi snabbt kunde lista ut att det var från just morfars 60-årsdag (eller dagen före egentligen) som det åts fondue på restaurang!
Min mormor säger alltid när man spiller att “vi har ju tvättmaskin” – nu går ju inte alltid fläckarna bort men dukar är till för att användas tycker jag! Lite fläckar eller hål (som det var i en av dukarna så mormor ville först ta tillbaka den) är ju inte hela världen – det är bara att duka strategiskt😉

Ingabritt, det är ju inte bara priserna som har förändrats – även hur man skriver kvitton är annorlunda idag.

Annika, jag tyckte att mitt fredagsinlägg var riktigt FYNDigt😀
Det var urmysigt i sommarstugan och vi tänker åka tillbaka på söndag-tisdag (lillasyster ska ha tjejhelg där i helgen)…

Simone, visst är den broderade duken fin – inte kan man se att den är så gammal, när det nu var mormors mor broderade den!?

Miss Marie, precis – jag har tänkt mycket på hur den där födelsedagsmiddagen var med mina morföräldrar, föräldrar och moster… Jag var nog med själv men det kommer jag ju inte ihåg! Ska kolla om jag hittar några foton från middagen.

Kram tjejer och tack för era kommentarer!

4 02 2009
petchie

Desiree, visst är det otroligt när man jämför priserna – 55 kr för en flaska vin!
Jag blev jätteglad över dukarna från mormor, det är alltid roligt att få gamla saker från släkten tycker jag.

Taina, välkommen till bloggen! Jag ska kolla in din blogg också nu när jag är tillbaka på internet… Det var ganska enkelt för mig och min mamma att klura ut vem som hade ätit på restaurang och varför eftersom kvittot var från dagen innan min morfars 60-årsdag. Däremot är vi inte säkra på vem som var på restaurang dagen innan nyårsafton 1980, men tågbiljetten är iaf från samma dag.
Gamla juldukar är verkligen en skatt som man ska vårda ömt (men ändå använda tycker jag!).

Ulla, tänk så mycket tid som lades ner på att väva och brodera alla dessa dukar och linnen… ofta är de ju dessutom mycket bättre kvalitet än det man köper i affärerna nuförtiden.
Man kanske inte behöver spara på allt, jag är en sådan typiskt sparare men samtidigt så kan det ju vara roligt för framtida generationer att se vad saker och ting kostade på vår tid🙂

Millan, 55 spänn är väl knappt en stor stark nuförtiden😉 Jag har faktiskt ingen aning om hur mycket man får hosta upp för en flaska vin på restaurang i Sverige!? Men jag tycker att det var intressant att jämföra vinpriset med huvudrätterna (48 kr) – inte stor skillnad.
O har inte börjat läsa Stieg Larssons första bok än, det har varit alldeles för mycket jobb hittills under vår Sverigevistelse…
Jag ska lägga upp några bilder från våra 5 dagar i sommarstugan – det var så klart jättemysigt!

Saltis, precis vad jag tänkte – vilket jobb att brodera! Det är klart, man hade inte tv, internet och bloggar etc som distraherade men undra om jag hade haft mer tålamod för handarbete om jag levde på den tiden??😕

Sparkling, hi hi, egentligen är ju inte kvittona sååå gamla men spännande ändå, speciellt som restaurangen finns kvar och serverar fortfarande fondue!

Moster Mjölgumpa, ännu en ny bekantskap på bloggen – välkommen! Jag har inte haft tid att läsa allas fredagsteman ännu men jag ska titta in hos dig snart.
Det var så passande att jag hittade de här kvittona och fick de fina dukarna precis när vi skulle skriva om fynd! Jag gick nämligen just runt och funderade på vad jag hade “fyndat” i affärerna under januari…

Kram allihop!

4 02 2009
petchie

Emma, jag har inte hunnit läsa allas fredagstolkningar men jag antar att de flesta skrev om fynd man köpt…
Vårt fisktema fortsatte under helgen och början av veckan då jag åt spenat- och laxpaj på café och det blev potatis- och räksoppa hemma i sommarstugan (räkorna kom i på slutet när O undrade om det var något protein i soppan!). GOtt!

Strandmamman, tack för intressanta fredagsteman under januarimånad! Jag funderar just på minnena till restaurangbesöket – man gick nog mer sällan på restaurang förr i tiden och därför är det också lättare att komma ihåg!? Min mamma, mormor och moster kom alla 3 ihåg fonduefödelsedagsmiddagen i Malmö.

Mia, jodå det känns som hemma att vara hemma och det känns bra! Det är extra roligt eftersom O är med mig den här gången, i somras hade han inte tid att hänga med till Sverige. Jag ser på allt med andra ögon när han är med… Han är dessutom ett stort Sverigefan så det är kul!

Lia, jag lovar att spara på kvittona – jag älskar gamla saker och ting, speciellt de man har minnen till!! Vet du vad, jag hade ingen aning om att Elysée fanns kvar, men googlade restaurangen och blev lite paff att den fortfarande finns och serverar fondue! Blir riktigt sugen på att sticka till Malmö och käka där (även om vi åt fondue hemma första kvällen vi var hemma). Annars har jag varit på Stäket i Lund några ggr och ätit fondue – senast var dock 1 maj 1999 (ibland har jag minne som en häst, hi hi)!

Kramar till er alla!

6 02 2009
Roofius blogg

Hejsan söker lite nya spännande bloggar inom diverse kategorier o göra länkbyte med? läs på min blogg simpelt! =)

Leave a Reply

