Wednesday recipe: Potato & shrimp soup + a wintry seaside

4 02 2009

Finally some time to update the blog after 5 days at the seaside. We had the most lovely time; first with the whole family during the weekend and then 2 days just the two of us (ok, we spent almost a full afternoon in McDonald’s in Kristianstad desperately searching a free wireless connection / a working 3G network for O’s work but except for that, it was lovely!).

Minus 1
The temperature on Sunday morning

My Wednesday recipe is very simple: yesterday’s lunch was a potato and shrimp soup that I improvised with what we had in the summerhouse, and the shrimp was added right at the end when O questioned whether the soup contained any protein… Maybe not the most inspired recipe but it tasted good after a windy walk on the beach!

Potato and shrimp soup
4-5 potatoes
1 courgette (zucchini)
1 onion
1 litre of water
vegetable stock
dill
chili pepper flakes
a handfull of shrimp

Boil everything except the shrimp for approximately 20 minutes, then add the shrimp. Serve with some crisp bread.

Walking on the beach and around a summerhouse area in wintertime always makes me think of the old Morrissey song Everyday is like Sunday:

Frozen pieces of sand

Trudging slowly over wet sand
Back to the bench where your clothes were stolen

A bench overlooking the sea

This is the coastal town
That they forgot to close down

Snowy road past the camping

Armageddon – come armageddon!
Come, armageddon! come!

Mini golf in winter

Everyday is like sunday
Everyday is silent and grey

You never know - even in winter...

Hide on the promenade
Etch a postcard :
How I dearly wish I was not here

A windy walk by the sea

In the seaside town
…that they forgot to bomb
Come, come, come – nuclear bomb

Everyday is like sunday
Everyday is silent and grey

Snow, wind, sand and sea

Trudging back over pebbles and sand
And a strange dust lands on your hands
(and on your face…)

I love it – both the seaside walk and the song!  The lyrics are very sad and negative, and obviously I don’t feel that way about our walk… Nevertheless, there is something very melancholic about places that are full of life during the summer but quiet and closed down during the colder season.

Walking through the wintry forest

Walking home through the forest


Actions

Information

16 responses

4 02 2009
Annika

Vilka otroligt härliga bilder, så vintriga och kalla. jag kan nästan känna hur det känns att gå där…kallt, ödsligt och piskande.
Mycket tid för tänk när man ser en sådan där vinterstrand.
Desto skönare att komma i den varma stugan sen.
Kram!!

4 02 2009
petchie

Annika, det var ju inte jättekallt enligt termometern (-1) men som det blåste! Det var skönt att komma in bland träden på vägen tillbaka hem… Jag tog foton som en tok😉 så det kommer fler vinterhavsbilder!
Vi dricker te flera gånger om dagen, precis som jag alltid gör när jag kommer hem – i PR blir det inte mycket tedrickande… Framförallt för att det är så varmt men också för att vårt vatten är så gott (filtrerat från kylskåpet) medan jag inte gillar inte vattnet hos mina föräldrar (sommarstugans vatten är godare).
Kram!

4 02 2009
Saltistjejen

Jag älskar att vara på “sommarplatser” när det är off-season! Det blir en helt annan plats då! En sådan vemodig och lite sorglig atmosfär på ngt vis. Den andas liksom lite längtan efter sommarlivet, men samtigigt ett sådant lugn. JAg gillar det.🙂
Härliga bilder! Och havet är ALLTID underbart oavsett väder och årstid tycker jag!
Vad var det för sångtext??? jag gillade den.
Hoppas nu att ni får en fortsatt bra Sverige- och Europavistelse!
Kram!

4 02 2009
anna of sweden

Åh, jag känner doften av saltvatten!
Och vinden som biter i kinderna.

5 02 2009
Indie

I make a potato shrimp soup that my family absolutely loves. I boil potatoes and onion together, drain off most of the water and add some butter. Meanwhile, I saute shrimp in butter with fresh oregano. Add that to the soup. Yum

5 02 2009
Mary T

It looks so beautiful there – I LOVE the seaside on a cold winter’s day!

5 02 2009
Anna (Sthlm)

Vad fint med bilderna och passande delar av låttexten (även om texten kanske är mer dyster än vad ni kände er som du skrev)! Jag gillade särskilt sista strandbilden innan skogsbilden.
Kram!

5 02 2009
petchie

Saltis, jag gillar också platser som är nerstängda för säsongen – lite som när vi var i Niagarafallen och nästan alla affärerna var stängda, båtarna (Maid of the mist) var uppdragna (och hoppsan, jag har ju fortfarande inte skrivit om vår resa i Canada i november…). Lite så där dystert – som i sången “det är då som det stora vemodet rullar in” (Vintersaga, Monica Törnells version ska det vara) – älskar den sången också! Du har säkert hört låten Everyday is like Sunday med Morrissey (vars text jag citerade i inlägget) – googla och kolla på youtube!
Vi har hur många foton som helst från våra dagar i sommarstugan, ena dagen hade jag kameran mest när vi gick en promenad, nästa var det Os tur – vi har tagit NÄSTAN likadana foton… uppenbarligen gillar vi båda två den melankoliska atmosfären😀

Anna of Sweden, vinden bet något så hårt i kinderna – men så skönt det är att komma in i stugvärmen efteråt!

Indie, thanks for that yummy recipe for a thicker potato and shrimp soup – will definitely try it!

5 02 2009
petchie

Mary T, I almost prefer the atmosphere at the seaside in the winter… you are usually alone with the raw elements! And I love the melancholic longing for summer when the summerhouses will be full of life and sunshine.

Anna (Sthlm), ja det blev ju nästan lite för dystert med sångtexten… Det var en engelsk fd pojkvän som först citerade texten för mig en gång men han menade verkligen att det inte fanns något mer deprimerande än en kuststad på vintern. Jag tycker inte att det är deppigt utan mer melankoliskt – det känns en aning mer positivt…
Jag kan inte ta åt mig äran för din favoritbild, den är tagen av O😉

5 02 2009
Desiree

Tack för receptet, det lät jättegott. En god och värmande soppa sitter aldrig fel. Jättefina bilder. Kul att få se bilder från stranden under vintertid. Blir ju lite annorlunda på många sätt. Du får fortsätta att ha det så gott.

5 02 2009
Anne

Älskar sången när vemodet rullar in (såg du skrev om den i en kommentar till Saltis), det är precis vad jag tänker på när jag ser dina bilder.
Underbart!!! En promenad vid havet i Sverige, den här tiden på året. Det är en anna känsla, stämning men definitivt inte sämre. Jag gillar det gråa, jag tycker det är ett så fint och klart ljus ändå på nåt sätt.
Ni verkar ha det gott, fortsätt njuta🙂

5 02 2009
Indie

About the recipe I related a few comments back: I forgot to mention that I add lots of milk. It turns out like a chowder but with shrimp.

6 02 2009
Marianne

Så fina bilder! Men hu vad kallt det ser ut! Nä, nu får jag sluta tänka så. Jag måste tänka: Vad skönt med lite frisk och klar luft, ombyte och vinter! Så, nu har jag programmerat om mig : )

KRAM!

6 02 2009
Cosmopolitan

Jag älskar den sången!!
Och bilderna passade ju underbart till. Tänk att det kan va så fint en grå vinterdag i södra Sverige. Känns inte så just nu. Här i Ronneby (där jag jobbar) regnar det och man funderar på om man bara ska gömma sig under täcket när man kommer hem…
Nä, det blir nog att laga sushi istället. :o)

9 02 2009
petchie

Desiree, du verkar ju också vara ett soppfan och din laxsoppa var verkligen supergod!
Det är något verkligen speciellt med vinterstränder, tycker mer och mer om den årstiden – kanske för att jag bor på en sådan varm plats!

Anne, visst är det en helt underbar låt – jag får hemlängtan efter svensk vinter när jag hör den, och svensk sommar av Öppna landskap😉
Japp, det blir mycket grått under vintern i Skåne och jag kan fortfarande uppskatta det – och ser framemot lite mer vinter i mars men nu bär det först av till Bryssel för lite grå belgisk vinter (inte lika fint inne i storstaden) och kanske tidig spansk vår!?

Kram tjejer!

9 02 2009
petchie

Indie, your soup sounds even yummier now – I love chowder! My father makes a great clam chowder and we had a lovely one in New England a few years ago.

Marianne, jag lovar att vi inte har frusit (jaja, lite röda om kinderna blev vi allt av blåsten vid havet) sedan vi kom hem – vi var helt och hållet inställda på kyla och vinter! Som jag skrev ovan, det var absolut värre att komma hem till kalla junidagar… Hoppas att du har det riktigt härligt du också i Sverige!

Cosmopolitan, kul att du också älskar den sången!! Kalla vinterregn är hemska, jag hatar det efter alla gråa och regniga vintrar i Belgien. Men, det är ALLTID skönt att komma hem och mysa under en filt😉 När man bor i Karibien finns det ALDRIG tillfällen då man kan mysa under en filt, det blir alldeles för svettigt😀
Mums för sushi!!

Leave a Reply

