A February Thursday in Sweden

5 02 2009

Thursday evening in Eslöv: My father and O are trying to connect O’s computer to my father’s printer in the basement (due to bathroom renovations on the 2nd floor my father’s office has temporarily moved to the basement), my mother is boiling potatoes and preparing for one of my favourite dinners: oxrullader (beef roulades?) while I am hysterically eating some Malaco’s Zoo sweets because of very low blood sugar levels…

The main square, Eslöv
The main square in Eslöv

My hometown Eslöv is situated in the middle of Skåne (Mellanskåne), the most southern landscape / county of Sweden. Eslöv has approximately 17,000 inhabitants (municipality 30,000) and has direct train access to Lund (12 minutes), Malmö (~30 minutes) and Copenhagen Airport (~1 hour).

Here are some photos from our walks around town:

Bulbs, the market on the square, Eslöv
Spring bulbs from the market in Eslöv (Wednesdays and Saturdays)

Spring flowers, the market on the square, Eslöv
Spring flowers on the square, Eslöv

Eslöv library in the old cinema
The new town library in the old cinema (opened in the current location in 2000)

Vickis gatukök
One of the classic fastfood places or so-called “street kitchens” (gatukök) in Eslöv, Vickis gatukök (Anderssons and Chikos are the other locally famous gatukök)

Traffic signs in Eslöv
There are many parking spaces in the centre of Eslöv😉

Albert Sahlins square, Eslöv
A small square, Albert Sahlins, outside the old furniture store (HN Möbler) that closed down last summer

Stuff you can buy in Eslöv!
What we bought today: a graham bread and sweet wheat bread from the high school bakery programme, guest slippers x5 in a cute little bag on which Gäster (Guests) is written, a bottle of Spanish wine from Systembolaget and one of my grandfather’s books for 10 SEK (from the Second-hand bookshop)


Actions

Information

24 responses

5 02 2009
Cecilia

Vad konstigt att se svenska skyltar och bilden på gatuköket.Finns mkt gott på ett sådant ställe.Inte nog om att du skriver om semlor på FB,visar godis och fiskpinnar på bloggen,nu visar du upp gott bröd också (menar både fikabrödet och grahamsbrödet.:-)
Vad söt påsen var som det står Gäster på,himla gullig.

5 02 2009
annaluna

Mysigt att se lite Sverige-foton, som kontrast från mitt beloved Puerto Rico! Hoppas du har en underbar Europa-resa, men det verkar ju onekligen så. Q lo pases bomba, y -chequeamos, como se dice en Borinquen🙂

5 02 2009
petchie

Cecilia, ha ha, jag fortsätter med att göra dig avis med Sverige-bilder😉 Det är kul att ta foton på svensk vardag så här med mina puerto rico-ögon!
Mina föräldrar hade en sådan där skopåse med gäst-inneskor och jag blev överförtjust! Kanske inte för PR där det ju inte är så kallt på golven men för senare – europeiska vintergolv är KALLA!

Annaluna, jag var precis inne på din blogg! Ja, det är nog så exotiskt tycker jag med svenska vardagsfoton😀 Vi har det helt underbart, och nästa vecka bär det av till Bryssel! Men först ska jag försöka skriva ihop en liten lägesrapport på spanska till kompisarna i PR – snö, semlor och oxrullader en español!

Kram tjejer!

5 02 2009
Indie

What a lovely town! It’s just the right size for a place I would like to visit. I’m a bit intimidated about visiting Stockholm because I’ve never spent much time in very big cities. I am more interested in the countryside and the historical buildings in Sweden.

How funny that the main fast food chain is Andersson’s! That’s my name!🙂

Thank you so much for taking the time to write these things and display your photos. You are totally satisfying my curiosity about Sweden!

5 02 2009
Saltistjejen

Å vad skoj att ni hittade en av din morfars (eller var det farfar, ursäkta att jag inte minns…bu för mig…)!!!🙂
Och ja Eslöv tror jag inte jag varit i faktiskt. Kanske har vi passerat ngngång när vi kört runt i Skåne, men jag minns inte. Sorry!
Tyckte det var skoj med dina P-skyltar för först när jag såg bilden tänkte jag “vadå rä det 24 timmars körning till Centrum Öst och 2 timmar till Centrum?? Hur går det ihop och vilka centrum då??” Men sekunden efter att denna urkorkade tanke passerat mina hjärnvindlingar insåg jaga tt det såklart handlar om hur länge man får parkera på dessa p-platser!!!🙂
Ibland är man bara fööööör dum.
Härliga bilder på vårlökarna också! Det får en längta lite till våren.
Du bilden där O är med ser det ut som om han har en tomteluva på sig. Fat det var det inte va???
Stor kram!!!

5 02 2009
Anne

Dig går det ingen nöd på hör jag, oxrullader och Malaco godis🙂
Jag gottar mig också åt dina svenska bilder, av nån anledning (precis som Cecilia skrev) reagerade jag på gatuskyltarna och tyckte de såg väldigt exotiska ut.
Jag kommer ihåg att förra gången jag var hem så tyckte jag vägarna kändes så smala och små…även om man var i storstadsområden. De amerikanska är ju så enormt breda, så det kanske snarare är så att de är stora medan de svenska är högst normala.
Bilden av gatuköket, man vet man är i Sverige när man ser ett sådant. Överhuvudtaget det här med kioskverksamhet, det känns rätt speciellt.

6 02 2009
Marianne

Hahaha, jag tänkte som Saltis, vadå 24 timmar för att komma in till centrum? I Eslöv? Är det så stort? : D

Eslöv är alltså en söt liten stad! Varför har jag aldrig varit där under alla mina år i Skåne? Det kan man fråga sig.

Fina bilder, men du kan du säga till solen att den måste skina över hela Sverige nu, för jag misstänker att jag kommer att frysa ihjäl. Vi kommer i dag, till Borås. Från 28° till -3° …

Gott med oxrulader!

KRAM!

6 02 2009
Annika

Härliga, mysiga bilder med äkta sverigekänsla!!
Eslöv…
ALDRIG varit där, men det ser ju absolut trevligt ut!! Ngn ggn ska jag göra en skåneturne och hälsa på alla supertrevliga bloggerskor jag numera “känner” där.
Gatuköket is a CLASSIC!!! Desssutom är det GOTT! MUMS!
Njut på av GODIS och annat!
KRAMIS!!!

6 02 2009
Anna (Sthlm)

Kul att se en dag i ditt liv och i Eslöv! Jag läste också som Saltis: “vadå, 24 timmars körning till parkeringen??!!” Hahaha!

6 02 2009
6 02 2009
Millan

Later som om ni har det gott hemma!! Valdigt mycket mindre sno an vi har i England dock… ovanligt men sant!
Jag tror faktiskt aldrig att jag har varit i Eslov nar jag tanker efter. Vi brukar aka till vara vanner i Vinslov pa vagen mellan Goteborg och Karlskrona men annars ar vi inte ofta i Skane faktiskt…
Kram!!

6 02 2009
Desiree

Jag tycker det är jättekul att få se just vardagsbilder från Sverige och från din hemstad. Det gör att man lär känna dig ännu bättre fast man får lite sveriglängtan. Sverige verkar fint även om det är grått februariväder och du verkar ha det riktigt bra och ser till att njuta av både det ena och andra. Helt rätt. Ha en toppenhelg.

Kram

6 02 2009
anna of sweden

Härligt att få se lite hemma-i-Skåne-bilder!
Åh, vad jag saknar svensk torghandel. Så mysigt!

7 02 2009
Cosmopolitan

Inte trodda jag att Eslöv kunde va sådär trevligt i februari…

Du har fått en BFF award av mig.🙂
herf=”http://mirtha-ortega.blogspot.com/2009/02/become-cosmopolifan.html”

7 02 2009
Indie

Hi Petra, I want to ask for your help in translating something I found on the back of a photograph of my grandmother.

I think I know what it means, but I don’t understand why she used certain word forms and spellings. Can you tell me if she is using some kind of dialect?

I don’t know how to type Swedish characters: “Detta as (a has umlaut) inte bra men jag sender det anda (first a has umlaut)” Can you help please?

9 02 2009
Emmapiraya

Åh åh åh för torghandel och sibyllamat, nu blev jag sugen på det!🙂 Jättefina vårblommor också, såna skulle jag vilja ha här hemma. För att inte tala om smörkrämslängden, ge hit!

Kram!🙂

9 02 2009
petchie

Indie, as a completely biased person😉 I would recommend you to visit Skåne, the most southern province of Sweden! Malmö is the 3rd biggest town in Sweden, but you can skip it and visit the pretty university town of Lund instead. And the countryside is very beautiful as well; sandy beaches, rolling hills, green leafy forests (not just pine trees like the rest of Sweden) and friendly people…
It is not a fast food chain called Anderssons, just a local indepedent fast food kiosk (selling hot dogs and hamburgers with a Swedish twist).
I am very pleased to hear that you like my blog posts about some ordinary days in Sweden🙂
Regarding the translation of your grandmother’s comment on the photo: “Detta as (a has umlaut) inte bra men jag sender det anda (first a has umlaut)” – I think that it should be read “Detta är inte bra men jag sänder det ändå” (This is not good but I send it anyway), in the old-fashioned writing “r” very often looks like “s” (I know from my own grandmother’s handwriting), so in the end it is just normal Swedish and not dialect. The word to send “sender” is misspelt, and should be written “sänder” or actually I would say that “skicka” is a more correct word. Maybe “sänder” is influenced by the English “send” or just an old-fashioned way of expression. Where did she come from? Do you have any contacts with your Swedish relatives?

Saltis, jag blev jätteglad att hitta en av farfars böcker – och han blev lika glad när han fick skriva en dedikation i den (mina föräldrar har dedikerade exemplar båda två, men det fanns inga böcker över till mig och mina syskon)!
Eslöv är väl egentligen inte en stad som man besöker om man inte känner någon där eller har ett speciellt ärende, så du har nog inte missat något! Det är dock en perfekt småstad att bo i om man vill vara nära till Lund och Malmö men betala lite mindre för sitt boende.
Ha ha, du är uppenbarligen inte ute och kör så ofta – men som du kanske har sett nedan är du inte den enda med samma funderingar om hur långt det tar att köra till centrum i Eslöv😀
O skrattade när han hörde att hans mössa såg ut som en tomteluva – han fick den i födelsedagspresent av mina kompisar när vi var uppe i Björkliden och det är en stor favorit! (kanske inte hos mig dock…)
Stor kram!

9 02 2009
petchie

Anne, nejdå, här lider vi ingen nöd alls🙂 Lite tråkigt att vi snart ska åka, men jag kommer ju tillbaka om en månad för ytterligare några veckor i Sverige – lyxigt, jag vet!
Det är mycket som känns litet efter USA (och PR) – bilarna (inte såå många SUVs men några ser man ju trots allt), kundvagnarna i mataffären, mataffärerna, kaffet etc😀
Ja, gatukök och kiosker är verkligen så svenska! Tyvärr finns det inga kiosker kvar i Eslöv men gatuköken finns fortfarande…

Marianne, men kära nån, det var ju verkligen inte meningen att förvirra er med min gatuskylt…😀 Nja, köra 24 timmar till centrum – då hade ni nog hamnat någonstans i Norrland eller norra Italien, ha ha!
Du kanske har hört att Eslöv ska vara Sveriges tråkigaste stad och därför valt att inte besöka oss? Jag är så trött på att höra den kommentaren, och alla mina utländska kompisar som varit i Eslöv tycker att det är en trevlig svensk stad (jag har en fransk kompis som varit i Eslöv och Arjeplog men aldrig i Sthlm, ha ha).
Jag tror vi har haft -2 som lägst under vår Skånevistelse men det är ju iaf varmt inomhus till skillnad från Puerto Rico… Oxrullader står alltid på matsedeln när jag åker hem!

Annika, du måste åka till Skåne någongång men lova att se till att jag är här då så jag kan få visa dig runt! Jag åt på gatukök i Åhus för någon vecka sedan, mums😀

Anna, till och med du som bor i Sverige blev förvirrad över P-skylten!?😕 Ni kanske inte har 24-timmars-parkering i Sthlm😀

SweFlo, tack så jättemycket! Jag blev väldigt glad över nomineringen🙂

9 02 2009
petchie

Millan, det är ju inte helt ovanligt att det inte är snö i Skåne under vintern, men mycket ovanligt med så mycket snö som ni har haft den senaste veckan i Bristol.
Eslöv är ju inte det första stället man besöker i Skåne… Själv har jag nog bara varit i Karlskrona en gång (kanske 2?) och Vinslöv tror jag aldrig att jag besökt (det är väl ingen av de där -löv-ställena som är några metropoler; Burlöv, Arlöv, Svalöv, Vinslöv, Eslöv etc).

Desiree, vad roligt att du gillar mina vardagsbilder men jag förstår att du får lite extra Sverigelängtan – det är samma för mig när jag har sett dina Sverigebilder.

Anna of Sweden, svensk torghandel är mysig – men det blir färre och färre stånd för varje år tycker jag, iaf på torget i Eslöv.

Kram tjejer!

9 02 2009
petchie

Cosmopolitan, Eslöv förvånar de flesta😉
Tack snälla för BFF-priset, här droppar en massa pris och nomineringar in – måste sätta mig ner och skriva ett eget pris-inlägg!

Emma, finns det inte vårblommor i Skottland? Jag kommer ihåg att vi läste på engelskan på mellanstadiet att påskliljor växte vilt i England – först och främst lite för tidigt kanske för påskliljor och kanske inte i Skottland🙂 Smörkrämslängd var ett nytt namn för vetelängd… O var nere i stan idag och köpte ett nytt bakverk (han frågade om han skulle köpa en ny “kåka”) – en vetekrans som vi ska mumsa på om en stund med lite te…

Kram!

10 02 2009
Anna (Sthlm)

Det kostar ungefär 180 kr för 3 timmar så jag vill inte ens tänka på vad 24 timmar skulle kosta! Närå, det är vissa väldigt centralt placerade garage. Parkering på gatan är dyrare. Men man får nog stå så länge man betalar och inte står över städnatten en gång i veckan.

10 02 2009
petchie

Det var ju precis det jag kunde tänka mig, att det skulle kosta en stor förmögenhet att parkera i 24 timmar i Sthlm! Inte för att jag vet hur mycket det kostar att parkera i Eslöv, man behöver inte betala i vår gata…

12 02 2009
Indie

Petchie, thank you so much! I am so grateful that you took the time to help me sort that out. My father is going to send me some letters to translate. It’s good to be warned that my grandmother misspells words so I can look for alternate meanings. It is very exciting to learn about particular places I can visit. Thank you again!

12 09 2009
Friday theme / Show & tell: Four places you must see in my town « Petchie’s adventures

[…] I think it has to be ESLÖV, especially as my father just found some old photos of the town (scanned postcards?). You might recognise some of the pictures from my February post about an ordinary (?) Thursday in Eslöv.  […]

Leave a Reply

