Friday theme / Show & tell: Bags

9 02 2009

New month and the February themes have been chosen by Fritt ur hjärtat-Simone in Uddevalla, and are as follows:
6th February: Bags (Väskor)
13th February: Closest to the heart (Närmast hjärtat)
20th February: Coffee (Kaffe)
27th February: Indispensable (Oumbärglig)

I thought that last Friday’s theme was perfect for me, as we are currently living in suitcases – and will continue doing so for another month or more. However, even though I took some photos, I didn’t get around to actually publishing them on time last week. However, better late than never…

Living out of a suitcase...

I have the bad habit of never unpacking when I travel so the suitcase becomes very messy after a few days. O and I brought three suitcases from Puerto Rico – the big one was full of clothes, medium-sized one was just for presents (and still is as we have lots of things left for O’s family in Spain) and the smallest one was for cables, chargers (laptops x3, cameras x2, mobile phones x4) and shoes!

Preparing for the next trip - with the scales for weighing the luggage
The cable / shoe suitcase has now become our underwear drawer…

One of today’s projects is to start preparing the luggage for the next leg of our European tour; Brussels. We will leave some of the thickest winter sweaters, books etc in Sweden, and hopefully we won’t get into any trouble when flying with RyanAir from Brussels (Charleroi) to Zaragoza next week. Hence the [very old] scales for checking the weight of the suitcases…

My mother's and my handbags
My mother’s and my Longchamps bags! We probably look quite silly with our matching handbags and jackets but we don’t see each other that often so I think that we can be excused…

When I am not carrying around luggage, I prefer my favourite handbag from Longchamps (just like Lia in Lund – I know that it looks like I have imitated her photo but I promise that I took this one before I saw her Friday post!!). I bought a blue one when I started working for EuropeAid at the Commission in 2004, but it was worn out by the time I finished my contract in 2007 (the corners of the bag tend to get holes unfortunately) and I bought a new black one. It is a perfect work bag, as long as you don’t need to bring too much work home.

My handbag's inside-pocket
The tiny inside pocket just fits my mobilephone and a lip balm

What I really like about the Longchamps bags is that they are very neutral (especially good when married to a Spaniard who believes that shoes and handbags should always match!) and quite water-resistant (good in a rainy climate such as Belgium and Puerto Rico*). I always feel safer when carrying my handbag right under the arm – less risk of pick-pockets and handbag-snatchers, and the bag itself is very flat and doesn’t take up a lot of space. The only draw-back is that it only has one small inside-pocket and I always have problems finding my keys, pens etc. I guess that I should try to carry less stuff around – O has started calling my bag the Mary Poppins-bag!!

I apologise once again for not having enough time to check out everybody’s interpretations of the Friday theme, but I will try to be on time next Friday… Other Friday theme bloggers can be found here: Anki, Anna, Anne, Annika, Cecilia, Christel, Desiree, Emma, Erica, IngaBritt, Jemaya, Jennie, Lena, Leopardia, Lia, Mais-oui, Marianne, Marie, Marina, Marskatten, Mia, Mia D, Millan, Moster Mjölgumpa, Musikanta, Nilla, Petra H, Saltis, Sara, Simone, Sparkling, Strandmamman, Taina, Under Ytan, and Victoria.

*) You didn’t think that Belgium and Puerto Rico would have weather in common? Well, Puerto Rico is in the tropics and it rains quite a lot – but the sun is of course shining more often than in Belgium!


Actions

Information

14 responses

9 02 2009
Cecilia

Mary Poppins bag…hihi.Jag kan väl inte påstå att min väska skulle kunna kallas för det för jag har nästan inget i den,men jag kan ändå inte hitta grejer i den.Mina nycklar t ex.Hoppas ni har det trevligt där hemma.
Kram!

9 02 2009
Fritt ur hjärtat

Men det var väl ingen Mary Poppins, eller också minns jg inte. Önskar ibland att jagfick leva lite mer i resväska fast när du visar bilder är jag glad jag slipper:-))

9 02 2009
Emmapiraya

Inte bara jag som aldrig packar upp.. skönt att höra!🙂

Kram!

9 02 2009
Saltistjejen

Haha det där att leva i kappsäck ja, hmm. Det längtar jag iten efter… Men visst, det kan ha sin charm ibland, mend et är alltid det bästa med att komma tillbaks hem efter att man rest tycker jag. Att ätnligen få ha sina saker på mer “beständiga” platser!!!
Gillar din vardagsväska också! Verkar vara lagom storlek och rpaktisk för vardagsresande.
Kram!

9 02 2009
Taina

Praktiskt med en väska för bara under wear då de kan vara svåra att hitta bland allt annat i den större resväskan, som inte töms mellan varven😉
Organiserat kaos?

9 02 2009
Sara

Jag packar heller aldrig upp mina klader nar jag ar pa resande fot, men gud sa svart det ar att hitta i slutet : )

Va fina bilder pa stranden, ar uppvuxen i Ahus sa det kanns lite som hemma (fast jag tror det ar Yngsjo??)

Ha en fortsatt harlig resa!

Sara

9 02 2009
petchie

Cecilia, jag tycker att det kvittar hur stor / liten väskan är och hur mycket / lite man har i den, jag hittar ändå aldrig vad jag letar efter i min väska!
Det är fortfarande mysigt att vara hemma men nu bär det ju av till Bryssel på onsdag, vilket också ska bli kul!

Simone, jag tror att det var Mary Poppins som hade en stor kappsäck som innehöll en himla massa saker men nu blir jag osäker… Ska googla…
Nä, leva ur kappsäck är inte så himla kul efter ett tag, det blir väldigt rörigt och frustrerande när man inte hittar vad man letar efter.

Emma, tack det samma – skönt att höra att jag inte är ensam!😀

Kram tjejer!

9 02 2009
petchie

Saltis, precis – det är väl därför det är så skönt att komma hem efter att man varit i Sverige, att packa upp och ner i byrålådor och garderober… Nu ska vi till Bryssel där vi ska bo på två ställen under 1½ vecka, och i Spanien brukar vi flacka mellan Zaragoza och Os hemby så resväskorna kommer att bli hur röriga som helst😕 Men jag klagar inte – det är verkligen härligt att få vara hemma så här länge!

Taina, japp, organiserat (?) kaos kan man kanske säga… Jag tyckte att det var väldigt smart med en underklädesväska – så slipper man iaf rota alltför mycket efter vissa klädesplagg… Sedan att O tror att mina små strumpor är hans är ju ett annat problem😉

Sara, till slut använder man bara de kläderna som ligger överst i högen… Ska försöka att få ordning på röran imorgon när det ska packas om.
Du är mycket uppmärksam, visst är det Y-lake som vi kallar det för😀 (även om O faktiskt har lärt sig att uttala det på svenska nu, inte lätt för en stackars spanjor). Kul att du är från Åhus, vi var och handlade god varmrökt lax på ett danskt fiskrökeri förra veckan.

Kram allihop!

9 02 2009
Lia

Hahahaha, oj vad jag fnissar nu! Ja, det ser ju nästan ut som samma bild=)). KUL också att din mamma och jag alltså har samma namn, typ, OCH samma väska, hahaha!
Jag gillade det där om att O är petig med skor + väskor, visst är det väl ändå lite kul att ha en man som bryr sig om, och faktiskt SER sådana detaljer!? Rätt gulligt tycker jag!
J är ganska modekänslig, han tycker om fina saker. Vilket är tur för mig, för nån fin present har det ju blivit genom åren=). Får ni med er packning + presenter nu då? Ser att vågen är framme, hihi! KRAM

9 02 2009
Christel

Hej!
Känner så väl igen fenomenet med packade väskor som ska fungera som garderob men som inte gör det. Vad smart med ett litet fack i väskan där bara det viktigaste ryms (=mobil + cerat, det ska jag införa, då kan man ju få tag i mobilen när den ringer och så kanske man inte behöver 4 cerat/lipgloss…? Låter spännande med dina resor, ska följa dig på bloggen! Kram

9 02 2009
Annika

Äsch, varför packa upp liksom?
Ni drar väl snart ner till varmare breddgrader också.
Lite kul att du o din mamma har likadana väskor (eller ja nästan) o likadana jackor. And yes, you ARE excused.
Kram!!!

10 02 2009
Anna (Sthlm)

Longchamps är fina! Gillar dock inte Louis Vuitton

11 02 2009
Mary T

I have always wanted a Longchamps bag! Maybe I should invest in one this year🙂

16 02 2009
Marianne

Vad duktiga ni är som klarar att dela resväska. Jag måste ha min egen så att jag får stöka i fred : ) Har också Longchamps, fast stor och fusk. Köpte den billig på stora marknaden i Istanbul så att jag skulle kunna packa ner allt jag köpte där och slippa 88 plastpåsar. Älskar den väskan till shopping.

Leave a Reply

