An evening walk in the snow (and a short Wednesday recipe)

11 02 2009

Our last evening in Sweden and it was snowing again. We went for a quiet evening walk and we didn’t see a soul… not even the cat that bumped into my mother the evening before (I thought that cats could see in the dark?).

My old school

A few footmarks in the snow from someone walking his / her dog and the rest were the traces of us walking in the night…

Snowy empty streets

Obviously most Swedes go to bed before 11 o’clock on a week night – almost all the houses were dark and the lights were off…

The neighbour's tv is on
The neighbour’s tv is on though

I only saw one person through a lit window – a father rocking his baby to sleep…

Speed bump

———————————————————————————————-

WEDNESDAY RECIPE: GREEK LASAGNE WITH SPINACH & FETA
I made a really yummy lasagne yesterday – a modified version of Anna’s Greek lasagne (recipe in English). Follow her instructions but add fresh / frozen spinach to the meat sauce, and for the cheese use feta. Enjoy!


Actions

Information

12 responses

11 02 2009
anna of sweden

Tänk att det kom lite snö till sportlovet.
Nu får vi bara hoppas att den får ligga kvar.
(Liten sannolikhet …)

Tack för den fina kommentaren hos mig.
Det värmde!

11 02 2009
Desiree

Jättefina bilder Petra. Vilket vinterlandskap. Man kan riktigt tänka sig hur tystnaden och doften av snö i luften. Väldigt stämningsfullt. Den där lassagen lät supergod så det ska jag ta och göra här någon dag. Ha det fortsatt bra.

11 02 2009
annaluna

Finns inte så mkt att göra utomhus på vintern efter 23…tyvärr! På sommaren är det ju andra bullar!

Smaskigt recept! Jag gillar LINS-LASAGNE (som jag hittat på själv) Nu känner jag verligen att jag måste ta tag i min matblogg igen…

11 02 2009
annaluna

Ps. Vet inte om där du är representerar största delen av Sverige förresten, i Sthlm är det alltid folk ute!🙂

11 02 2009
Saltistjejen

Vilka stämningsfulla bilder! Ja så kan det vara i en svensk småstad en vinterkväll. Inte många ute eller uppe.
Önskar er en riktigt bra resa nu!!!!🙂
Kram!

11 02 2009
Annika

Vad fint det ser ut, Petra. Härlig vinterstämning på dom bilderna.
Blir sugen på att åka hem när jag ser dom!
Kram!

11 02 2009
Anne

Jag kan också känna precis hur det känns en vintrig kväll, den stämningen och tystnaden. Jättefina bilder, superfina. Är det systemkameran?
Hihi, ordet vägbula är ju hur bra som helst. Svenska språket är inte alls tråkigt (som man hör vissa säga ibland) utan hur uppfinningsrikt som helst.

11 02 2009
Anna (Sthlm)

Vad kul att du spejsade till mitt recept – jag brukar ju ha spenat i men har aldrig provat att ha fetaost, men nu ska jag göra det!

11 02 2009
Lia

Japp, skåne är inbäddat i snö. Och bussen var 35min sen imorse. Med andra ord: kaos=)
Hoppas er resa går bra och att tiden i Swea har varit allt vad du önskade. Jag älskar dina bilder, och visst är det så att svenskarna lägger sig tiiidigt. Jag är en riktig nattuggla, och alla grannarnas fönster är svarta som natten efter 23. Endast tomten är vaken…ungefär=) Kram

12 02 2009
Emmapiraya

Vem är uppe efter 23?🙂 Härliga bilder, jag blir riktigt hemmasjuk! Nu är ni i Bryssel va? Hoppas ni har det jättebra där också.
Kram kram!

16 02 2009
Marianne

Ja visst är det FOLKTOMT i Sverige! Inga bilar och inga människor ute på gatorna mer än i centrum av stan. Märklig känsla när man är van vid folkliv överallt och jämt. Men vilsamt också.

Kram!

25 02 2009
cecilia

Vilka underbara vinterbilder, så mysigt, jag får hemlängtan:)

Leave a Reply

