Wednesday recipe: A Swedish classic – Sandwich cake!

18 02 2009

Finally some time to update the blog and since it is Wednesday, what better than with a recipe! We, or rather I since O is busy working, are having a great time in Brussels despite my cold (and subsequently the friends now have my cold…) and I have lots of stories and photos to share, but first that recipe:

On Saturday we celebrated Valentine’s Day by having a yummy three-course meal at home with our friends – a Greek (Y), a Spaniard (O), a French (S), an Irish (MT) and two Swedes (J + myself). The dinner was a joint effort and the team-building reached new levels when the tiny work spaces in the kitchen forced us to prepare the cake “in the air”, i.e one person holding the bowl with the cake batter, another one holding the cake tin while a third was scooping…*

Small toasts with red and black caviar
The boys prepared some toasts with caviar as snacks for the champagne “apero”.

When we were discussing the menu O surprised me by suggesting that I make a smörgåstårta as a starter – mostly because I didn’t think that he remembered the Swedish word! During our 2,5 weeks in Sweden he called me “Miss Potatis” since I love potatoes but I thought that he had chosen the most simple Swedish word to learn, so I suggested he try with “smörgåstårta” instead / a bit more complicated😀 Our friends thought that a sandwich cake sounded interesting so for the first time ever I tried to make one – and it was quite a success!

Smörgåstårta or Sandwich cake
– white toast bread
– 2 handfuls of boiled shrimp
– smoked salmon
– dill
– 2 deci-litres mayonnaise
– 2 deci-litres sour cream
– 3 chopped hard-boiled eggs
– red and black caviar (fish eggs)
– lemon

Cut most of the shrimp and smoked salmon in small pieces but save some for decoration. Mix sour cream and mayonnaise together – proportions about fifty-fifty (this is not an extremely healthy recipe!) and add the chopped eggs, shrimp, salmon and dill. Squeeze some lemon juice over and stir.
Cut the crusts off the bread slices (I forgot to do this!). Put 4 slices of bread on a big platter and spread a thick layer of the creamy mixture. Add a layer of sliced bread, and mix in some scoops of red caviar in the mixture before spreading it on the bread. Repeat so that you have three layers of bread and mix. Put in the fridge for 1-2 hours.
Before serving, add some shrimps, slices of salmon and lemon + small spoonfuls of red and black caviar. Serve as a starter or part of a buffet (smörgåsbord).

Smörgåstårta

*) Reminded me of that classical joke about how many of x-nationality does it take to change a light bulb😉


Actions

Information

23 responses

18 02 2009
Emmapiraya

Oh, vad gott med smörgåstårta, det är en riktigt favvis för mig men jag har aldrig gjort egen faktiskt så TACK för receptet!🙂

Kram!

18 02 2009
Anne

Mums och slurp. Jag älskar verkligen smörgåstårta, det är en favorit. Gillar ditt recept, ser att det inte har vispad grädde. Det tycker jag är äckligt, men många smörgårstårtsrecept har det (man kan ju i och för sig enkelt strunta i det…).
Hur länge är du kvar i Bryssel? Är det Spanien som väntar sen? KRAM!

19 02 2009
Saltistjejen

Åh en hederlig smörgåstårta var det längesedan jag gjorde eller åt. Men det är verklgien supergott tycker jag! För många herrans år sedan var jag på knytis där smörgåstårta var temat. Jättegott och roligt var det att se vad alla gjort!
Kraaam!

19 02 2009
Mia

Åh vad gott med smörgåstårta! Det var evigheter sedan jag åt eller gjorde det. Nu blev jag inspirerad! Det är ju inte bökigt som man tror och sååååå gott! Ha det bra!

19 02 2009
Mary T

Yum! We should have taken a photo that showed all the layers, the picture doen’t do it justice! We sound so posh having champagne and caviar!

19 02 2009
Anna (Sthlm)

Jag ska äta smörgåstårta (eller landgång, men det är ju typ samma sak) hos morfar på lördag! Ska bli gott! Tror det är lite back in fashion i Sverige faktiskt – fast hos morfar har det alltid varit “inne”🙂

19 02 2009
Annika

Smörgåstårta är så GOTT!!! OCH jösses så länge sedan jag åt det!
OJ, OJ!!!
jag förknipar smörgåstårta mest med min mormors generation. Inte att det ska få gå en fdlsedag eller annan bemärkelsdag förbi utan en smörgåstårta🙂
Nu är jag iallafall sugen!!
KRAMAR!!!

19 02 2009
petchie

Emma, jag hade inte heller gjort smorgastarta nagongang – men det var ju inte sa svart😉 Jag googlade smorgastarta med rakor och fick direkt upp en Alla hjartansdags-variant som jag anvande som inspiration. Kul att se om du gillar receptet!

Anne, jag har haft en smorgastarte-craving under det senaste aret (man blir ju verkligen sugen pa de konstigaste grejorna nar man bor utomlands) sa nar jag hittade smorgastarta i fiskaffaren hemma blev jag eld och lagor (min far mumlade ngt om att det blir sa dyrt nar jag ar hemma och far allt jag pekar pa, ha ha).
I originalreceptet skulle man bre smor pa brodet, vilket jag tyckte var helt onodigt. Vispad gradde?? Ja, smorgastarta ar ju verkligen inte det smalaste alternativet😀
Spanien imorgon for 2 veckor!

Saltis, vilken haftig ide for knytkalas! Sjalv hade jag aldrig forut ens kommit pa tanken att gora smorgastarta men nu vill O att jag ska aven bjuda hans foraldrar pa en nar vi aker till Spanien!

Kram tjejer!

19 02 2009
petchie

Mia, vad kul att alla gillar smorgastarta🙂 Och nej, det var ju verkligen inte sa komplicerat! Hittade ju till och med alla ingredienserna i en vanlig liten belgisk mataffar (det fick dock bli torkad dill istallet for farsk). Fiskrom vet jag dock inte om jag skulle fa tag pa i Puerto Rico – det ar ju mest flytande rom som saljs dar, hi hi!

Mary T, I agree that the photo is not the best one… O wants me to make a sandwich cake for his parents next week so maybe I’ll try to get a better photo (and without the crusts!)🙂 Posh is the word!
BTW, sorry about the cold😦

Anna, precis – landgang och smorgastarta ar val samma sak, bara att landgangen ar mindre och rektangular… Var tarta blev kvadratisk sa kanske ett mellanting!? Visste inte alls att smorgastartan upplever en revival i Sverige just nu – coolt och retro😀

Annika, exakt – jag kan inte komma ihag att mina foraldrar varken lagat eller bjudit pa smorgastarta men enligt min far gor min mormor en “mean smorgastarta” (maste be henne om receptet!)😉

KRAM!

19 02 2009
Anna (Sthlm)

Min mamma gör förresten en lite nyttigare smörgåstårta, dvs lättcrème fraiche och lättmajonnäs istället för grädde och fet majo. Sedan kan man gör amed kavring eller liknande bröd också.

19 02 2009
Desiree

När det gäller just smörgåstårta är denna svenska företelse inte direkt en storfavorit hos mig. Det är nog bland de saker jag ännu som utlandssvensk ännu inte har kommit att sakna. Fast det beror nog mycket på vilken slags smörgåstårta det är och självklart om man gjort den hemma själv eller bara kört med någon vanlig ganska trist köpe variant. Ha en bra dag och jag hoppas du hunnit kurera dig ordentligt vid det här laget.

19 02 2009
petchie

Anna, jag anvande ocksa lattcreme fraiche men vanlig majonnas (min stora favorit, franska market Amora som gor sin majonnas med Dijonsenap, saaa god!).

Desiree, aha, en som inte ar fortjust i smorgastarta – jag forstar dig, hade du fragat mig for 4-5 ar sedan hade jag inte alls forstatt varfor man skulle sakna smorgastarta som utlandssvensk, speciellt som det inte varit nagot vanligt forekommande i mitt hem. Men men, som jag skrev ovan, man kan fa de mest konstiga cravings nar man bor utomlands😉
Jag ar fortfarande ganska snuvig och hostig men jag har iaf hunnit med nastan allt jag hade tankt mig i Bryssel (forutom da en spinning-klass med min kompis som ar spinning-instruktor!).

Kram!

20 02 2009
Anna (Sthlm)

Senapsmajonnäsen lät jättegod! Finns det att köpa i Bryssel också?

20 02 2009
leopardia

Jag fick lära mig att göra varm smörgåstårta av några islänningar, vet dock inte om det är något de tagit med sig därifrån, men jag tror det… Den görs iallafall på, åh, vad heter de där… Hönökaka typ… Smarrigt hur som!🙂

20 02 2009
Indie

Sounds delicious!

22 02 2009
Marianne

Jaha, nu blev jag sugen på smörgåstårta. Och jag är gräsänka till torsdag, så det får väl bli till helgen då. Guuuud så gott!

Mysig Valentine!

Kram!

22 02 2009
Anna (Sthlm)

Lärde mig i helgen att landgång och smörgåstårta inte alls är samma sak! Landgång är mer än lyxig smörgås. Dock fick vi inte någotdera hos min morfar i helgen för han hade inte fått beställa på det vanliga stället. Så det blev kallskuret, potatissallad och sallad istället. Gott men inte lika kul😦

23 02 2009
Lia

MUMS! här hemma älskar vi smörgåstårtor. Jag gör en från ett recept som min granne alltid gjorde. Margareta (grannen) var chef för delikatessen i stadens matbutik, och hennes smörgåstårta går INTE av för hackor. Lovar att maila dig receptet, så har du det med ifall du får lust att testa! Kram

23 02 2009
Britta

Petra, nu har du plötsligt gett alla utlandssvenskar smörgåstårtecravings…..mej med! När ni kommer “hem” igen får vi ta och ordna en smörgåstårtefest!! Hur går allt förresten? Har ni någon timeline? Var en sväng på borders igår och köpte kokböcker! Kram kram

26 02 2009
petchie

Anna, japp senapsmajonnäsen från Amora säljs i Bryssel – jag gjorde smörgåstårtan med den. Mums!Jag gillar egentligen inte särskilt mycket majonnäs men den här är bara sååå god -farligt god!😕
Aha, så landgång är inte smörgåstårta – kanske man kan jämföra med danska smörrebröd istället (förutom att landgången väl är större). Kallskuret och potatissallad är inte helt fel det heller!

Leopardia, varm smörgåstårta låter intressant – det är kanske för kallt i Island för att äta kall smörgåstårta😉

Indie, it is delicious (but a little heavy with all the mayo) – all the Swedish commentators agree🙂

26 02 2009
petchie

Marianne, hi hi, hoppas att det vankades smörgåstårta när maken kom hem… Annars kan du ju göra en mini-smörgåstårta till dig själv. Vi använde ju oss av vanligt “rostbröd” och det är ju ganska snabbt ihopsvängt lite blandning och bre på några brödskivor.
Det var en helt ok Alla hjärtansdag faktiskt, speciellt som vi i vanliga fall inte gör något speciellt alls.

Lia, jaaa, jättekul om du vill skicka din grannes recept till mig – O är ju helt smörgåsefrälst nu och jag har fått order om att göra en för den spanska familjen i helgen!🙂

Britta, det var ju inte meningen, ha ha! Men smörgåstårta är ju något ganska lätt att göra även i PR – ingen konstiga ingredienser som man inte kan hitta… Åh, vi saknar dig och våra söndagsfikor på Borders – kul att det är DU som handlar kokböcker där nu😉 Hoppas komma tillbaka i mitten av mars.

Kram allihop!

5 11 2009
Lieke Kwist

Very nice site you have here and I found this recipe so wonderful and wish to know if I may copy IT AND the picture if I include you name to credit you?

5 11 2009
petchie

Lieke, nice that you liked the recipe. Where do you want to publish the recipe and the photo?

Leave a Reply

