Friday theme / Show & tell: Coffee

20 02 2009

Despite good intentions I haven’t been able to participate in all the Friday theme’s this month, despite all the inspirational subjects chosen by Simone Fritt ur hjartat in Uddevalla.

Breakfast at Pulp in Brussels with my to-do list...

However, today’s theme “coffee” is perfect since I had a quiet fika this week in Pulp (coffee and lunch chain in Brussels) and pondered over my tiny but cheap caffe latte about Brussels… (photo above is from last summer though)

I think that is what coffee is the symbol for me: some time ‘off’ whatever you are doing to either be social with family, friends or colleagues, or to have a quiet time of reflection on your own.

The caffe latte in Brussels is tiny but cheap (2 EUR)

I don’t know why I was so surprised by the size of the caffe latte, it was the same size last summer! But I guess from having all those coffees in Starbucks while studying Spanish over the last months in Puerto Rico made me forget how tiny a ‘normal’ coffee with milk is in Brussels / Europe! But really – who needs half a litre of caffe latte? I never finish my Starbucks coffee… and I definitely preferred the 2 EUR-price tag at Pulp!

Oh, and actually it is not called a caffe latte in Brussels – the traditional name is “lait russe” or Russian milk, nobody seems to know why though!?

Fika in Bloomingdale's

Have a short coffee break is usually the best way to enjoy the atmosphere while travelling, giving the feet a rest while checking out the guidebook…

Deux cafés à Paris, France
Two coffees in Paris

Just a short post today since we are heading to Spain this afternoon and I still have to meet up with a few last friends.

This post was supposed to have been published Friday morning, but apparently I didn’t click on the right button😦

Have a great weekend and check out the other Friday bloggers: Anki, Anna, Anne, Annika, Cecilia, Christel, Desiree, Emma, Erica, IngaBritt, Jemaya, Jennie, Lena, Leopardia, Lia, Mais-oui, Marianne, Marie, Marina, Marskatten, Mia, Mia D, Millan, Moster Mjölgumpa, Musikanta, Nilla, Petra H, Saltis, Sara, Simone, Sparkling, Strandmamman, Taina, Under Ytan, and Victoria.


Actions

Information

19 responses

20 02 2009
Fritt ur hjärtat

jag inser att jag får stanna hemma och dricka kaffe, inte vill jag ha det dyrt och inte vil jag ha det blaskigt;-)

20 02 2009
Taina

Håller med dig där. Starbucks kan ha lite väl stora muggar, men den minsta, som de kallar för TALL, är normalstorlek för mig.
Ha en fin helg!

21 02 2009
Desiree

Hej Petra, jag kan nog tro att det ar mycket man kommer att tycka ar litet da man ar tillbaka i europa jamfort med allt har som ar sa mycket storre. Kul att du snart ska vidare till Spanien. Fullt upp verkar du ha. Underbart att passa pa att traffa vanner. Ha det fortsatt bra och skot om dig. Vi hors.

21 02 2009
Annika

Du ´har fullt upp!! Och så ska det ju vara.
Vet du när ni kommer tillbaka till PR???
Jomenvisst, kaffet serveras ju i mindre koppar i Europa.
FAST, Waynes Coffee har ju riktiga BALJOR!!!
HA NU så jättekul i Spanien!!!
KRAM!!!

21 02 2009
Emma

Sota Pulpmuggar, om an lite sma..🙂 Hoppas du helt frisknat till nu! Kram!

21 02 2009
petchie

Simone, det ar sant att det kanske ar bast att dricka kaffe hemma – da far man det precis som man vill ha det… och visst blir det billigare. I Puerto Rico sag jag reklam for en kaffekokare pa Wal-Mart dar de visade hur mycket man sparade per ar genom att gora kaffe hemma istallet for att kopa ute.

Taina, jag har aldrig forstatt mig pa Starbucks kaffe-storlekar; tall, grande eller venti😕 Men visst, tall ar ju inte saaa stort och helt lagom!

Desiree, det ar lite festligt nar man inser att ens referensramar nufortiden ar de stora storlekarna i USA / PR istallet for de mer “normala” el “lagom” (??) i Europa! Vi kollade pa kylskap idag i Zaragoza (inte for att vi ska kopa kylskap egentligen) och var forvanade hur svart det ar att hitta en kyl med “water dispenser”, vilket ju skulle vara sa perfekt aven i europeiska lander dar man inte dricker kranvattnet (utan koper en massa plastflaskor med mineralvatten).

Kram allihop!

21 02 2009
petchie

Annika, vi vet inte riktigt nar vi kommer tillbaka till PR an men antagligen mitten av mars… Jag lovar att halla dig uppdaterad sa att ni inte helt plotsligt star utan logi nar ni kommer till SJ😕
I Skane ar det ju Espresso House som galler istallet for Wayne’s coffee (finns en i Malmo tror jag) och de har ju ocksa varsta halvliter-portioner for kaffet – jag blir bara saaaa matt av alltfor mycket varm mjolk och kaffe!

Emma, visst ar de sota, Pulp-muggarna och egentligen helt lagom for mig! Dricker jag for mycket caffe latte kan jag inte ata ngt pa flera timmar, blir sa matt.
Det ar helt otroligt men jag ar FORTFARANDE snuvig – trodde jag holl pa att snyta ut hela hjarnan imorse, det tog aldrig slut😉 Och nu borjar O kanna sig hangig, och han brukar ALDRIG vara sjuk sa det ar nog ett riktigt tufft virus (jag skyller pa dagisbarnen vi traffade i Sverige!)…

Kram tjejer!
(jag SKA svara pa kommentarerna i de foregaende inlaggen men jag har inte alltfor mycket datortid, och ska aven forsoka stalla om tangentbordet till svenska – hur man nu gor det pa en Linux-dator!?)

21 02 2009
Tätortstimotej-Anna

Vilka assnygga muggar! Den här veckan var ju jag tvungen att vara med🙂

Linux och tangentbord: http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-7.3-Manual/install-guide/s1-kbdconfig.html

22 02 2009
Millan

🙂 lite lustigt det dar med starbucks jatte muggar!! Forsta gangerna jag drack kaffe dar tyckte jag verkligen att de var SA stora men nu har jag vant mig o tycker att det ar normen. Jag reagerar ocksa pa att muggarna ar sa sma overallt nu …

Ha det toppen i Spanien!! Kram

22 02 2009
Saltistjejen

HAha! Ibland kan faktiskt en grande vara min storlek, men oftast drickr jag en tall. Fast Venti har ag aldig testat och DET tror jag skulle vara alldeles för mycket för mig!🙂
Hoppas nu ni får det underbart i Spanien!!!!!
varma kramar!!!🙂

22 02 2009
Västmanländskan

Åh, jag gillar de knallorangea muggarna. Lika stor energikick som kaffet i dem.

22 02 2009
Marianne

Det är det bästa jag vet när jag reser, just att gå och fika och kolla folk och insupa atmosfären. För folksjälen kommer ofta till sin rätt just på kaféer.

Så då är du i Spanien nu. Hoppas ni får det riktigt bra och att du har öron kvar när ni åker därifrån : ) För jag antar att ni är hos svärföräldrarna?

Stora kramar!

22 02 2009
Anna (Sthlm)

Jag har också alltid undrat varför det heter “lair russe”! Jag googlade “why is it called lait russe” och då fick jag upp ditt inlägg!🙂

Espresso House finns i Sthlm numera också!🙂

23 02 2009
Lia

Härligt att du verkar vara ordentligt på benen igen! Mysigt med fikapauser och sköna pocketböcker. Kramar från ett isigt, snöigt LUND

26 02 2009
petchie

Tätortstimotej-Anna, kul att du var med denna (förra) veckan – ska försöka hinna läsa alla inlägg innan det är dags for nytt fredagsinlägg…
Tack för Linux-info-länken men jag har hittat tangentbordsinfon men jag skulle vilja ha en liten ikon som med Windows för att ställa om smidigt. Ska kolla om din länk kan lösa det problemet.

Millan, visst är det konstigt hur ens referensramar kan ändras fort! Första gången jag tyckte att caffe latte-portionerna var stora var när jag kom hem till Sverige (och Espresso House) efter Italien – de är ju mycket mindre där också!

Saltis, jag brukar dricka en grande på Starbucks, inte för att jag egentligen orkar dricka upp hela muggen men för att jag behöver värmen – det är ju så fasligt kallt inne på Starbucks i PR och jag har ju spansklektioner där i två timmar per gång! Man hinner bli rejält stelfrusen!! En venti fattar jag inte hur man får i sig, man behöver väl inte äta något på resten av dagen…
Vi har det fin-fint i Spanien, det kommer äntligen ett inlägg idag!!

Un abrazo fuerte chicas (en stor kram tjejer)😉

26 02 2009
petchie

Västmanländskan, välkommen till bloggen och lovar att länka till dig i nästa fredagsinlägg OCH titta in hos dig, har inte haft så mycket internet-tid på sistone…
Orange är egentligen min hatfärg nr 1😉 men visst är det coola muggar!

Marianne, visst är det mysigt att sätta sig på ett cafe och titta på folk när man turistar… eller så sitter man inte ner som i Italien där man tar sig en “kaffe-shot” (espresso) vid bardisken och hastar vidare. Jag förstod aldrig nöjet i det när jag bodde i Italien, jag betalade gärna de där extra liren för att få sitta ner och ta det lugnt!
Ha ha, du har gott minne😉 Vi kom faktiskt inte till svärföräldrarna förrän igår, de första dagarna var vi i Zaragoza och bodde med en av mina tre svågrar – lite lugnare! Nu är vi i den lilla byn och O har så snällt fixat trådlöst internet till mig och svärmor förbreder lunchen så det är relativt tyst för tillfället😀

Anna, jag har inte träffat på någon belgare som vet varför det kallas för lait russe… Så ditt googlande gav dig ingen ytterligare info🙂 Jag kan tänka mig att fler kommer att hamna här på bloggen när de letar efter lait russe info, hi hi.
Jag tror faktiskt att jag har sett Espresso House i Sthlm – de finns även i Köpenhamn. Jag tog två italienare till EH i Kph en gång, de blev helt chockade över storleken på kaffet!

Tack Lia! Det är en seg förkylning – jag är fortfarande snuvig och hostig men absolut mycket piggare. Vi är sååå besvikna att snön kom PRECIS när vi åkte från Skåne!

Un abrazo!

18 04 2009
Claire Handscombe

Hiya,

Was interested to read your post because I have been in Belgium for about a month and have yet to find a decent latte or latte equivalent… I’ve tried the lait russe a few times but it just doesn’t taste right!! Did you ever find anything that tasted right?!

Thanks, and hope you don’t mind me posting here!!

Claire

18 04 2009
petchie

Claire, of course I don’t mind! Have you tried Pulp’s coffee – I think they make quite a good coffee, considering that it is a chain… I can’t think of any other places right now, maybe some of the cafés / bars around Place St Gery? Such as Le Roi des Belges or Zebra, or Café Belga on Place Flagey? I used to drink mostly fresh mint tea in those places, but give them a try! Bonne chance!

18 04 2009
Claire Handscombe

thanks very much, lovely of you to be so helpful! I will see what I can find!

Leave a Reply

