Friday theme / Show & tell : Indispensable

27 02 2009

The last Friday of this short month and Simone‘s last theme is “indispensable” (oumbärgligt). Next month Erica in Piteå is in charge of choosing the themes:
6th March: My blog place – where, when and how do you blog?
13th March: My dream day – how would the ultimate dream day look like?
20th March: My favourite spot – do you have more than one?
27th March: If you won 10 million [Swedish crowns] – what would you do? What is the absolute first thing you would do?

Back to today’s theme – indispensable… Well, I was thinking back and forth – should I write about what is indispensable for me personally, or what is absolutely necessary in general…

The old electric board of the south of Sweden

But then I thought of all those photos I took in Sweden a few weeks’ ago and this is my interpretation: SIGNS can be quite indispensable in the communication between people, authorities or companies! Warnings, instructions, information, publicity – signs are everywhere and life would be much more difficult without them or if you don’t understand them.

Currents!
A warning for underwater currents in the Baltic sea – there are signs with warnings in Swedish, English and German by the beach.

DSC_1722
The sign for the mini-golf, camping and kiosk is having a winter rest😉

Ice cream in the winter?
Signs can also be for publicity – this cheerful man announces that ice cream is being sold here

Parking but only for restaurant clients
Parking, but only for restaurant clients – a sign indispensable for the restaurant management!?

Public toilet to the left
Public toilets can be quite essential – but the door with the heart is not a symbol that everybody understands – at least not Spaniards…

A four-street junction in the middle of the forest
The names of streets are not always indicated and I don’t know how many times I have walked around a new place desperately trying to find the street name on a sign!

Sign indicating that mail is only delivered during summer time
This sign informs the residents that post is only delivered to their post boxes during the summer!

Electric sign?
The electricians need to know where the electric lines are situated (well, I think that the sign is for electricity, or maybe phone lines??)

No motor vehicles nor cycling
Motor vehicles and bikes are forbidden in the forest

Parking was not allowed
Parking was not allowed here…

No parking
Nor here…

Old road signs
Old road signs. We were talking about road signs yesterday with one of my brothers-in-law who has a German girlfriend – the first time he drove in Germany he thought that Ausfahrt was a town – a very big town! (it means Exit on the motorway)

On the road from Jerusalem to Jordan
And finally a road sign in Israel to illustrate how difficult driving would be [at least for tourists] if the sign would have only been in Hebrew…

Other interpretations of today’s theme: Anki, Anna, Anne, Annika, Cecilia, Christel, Desiree, Emma, Erica, IngaBritt, Jemaya, Jennie, Lena, Leopardia, Lia, Mais-oui, Marianne, Marie, Marina, Marskatten, Mia, Mia D, Millan, Moster Mjölgumpa, Musikanta, Nilla, Petra H, Saltis, Sara, Simone, Sparkling, Strandmamman, Taina, Under Ytan, and Victoria, Västmanländskan.


Actions

Information

20 responses

27 02 2009
sparkling

rolig tolkning, skyltar är ju verkligen superviktiga iblans!

27 02 2009
Desiree

Japp de flesta av dessa skyltar känner man ju igen. Jag måste säga att jag gillar GB glassgubben bäst. Sedan gillar jag skylten med det lilla utedasset med lilla hjärtat för toa. Den är faktiskt bra söt. Ha det fortsatt bra. Tack för ditt mail. Jag mailar dig.

Kram
Desiree

28 02 2009
Fritt ur hjärtat

Vilken rolig tolkning!! Jag valde dessutom mellan skyltar och lite annat när jag funderade!!! Gick bort för jag tänkte på dåligt fotoväder:-)

28 02 2009
Marianne

Rolig tolkning! Nu fick jag tillbaka vänsterhanden också : )

Här är skyltarna ibland bara på arabiska, så det gäller att veta hur man ska köra om man inte kan läsa. Samma i Bulgarien, där var skyltarna bara med kyrillisk skrift, så det gällde att lära sig läsa. Haha, när det alls fanns några skyltar.

Som tur är finns en hel del skyltar på engelska här också. Och igår när vi kom till stormarknaden visade det sig att det har målat i garaget och skrivit tydliga platsmarkeringar. BARA på engelska! Och det finns ju faktiskt folk som bara kan arabiska i det här landet …

KRAM!

28 02 2009
Emmapiraya

Klockrent, som alltid från dig!🙂 Blir sverigesjuk av bidlerna från Sverige och längtar lite hem nu. Hoppas ni har det bra bland örngottstrykarna!😉

Kram och trevlig helg!

28 02 2009
Aktuellt i Grekland

Kul tolkning! Visst är skyltar jätteviktiga, men oj vad de kan ställa till med när de är gamla eller vända åt fel håll! Har aldrig tänkt på att inte alla förstår dörren med hjärtat på…

28 02 2009
Taina

HAHAHA! Kanonkul läsning och vad mycket skyltar det finns, när man börjar tänka efter och speciellt fota som du har gjort! Ja, vad skulle man göra utan dem. Jag är glad över min GPS dock om jag ska hitta till rätt adress😉
Ha en fin lördag!

28 02 2009
Anna (Sthlm)

Jättebra tolkning av temat! Och jag gillar skyltfoton i allmänhet🙂 Jag har faktiskt inte tänkt på att den lilla dasskylten inte kanske går fram till utlänningar. I många länder, t ex Amerika, har ju många inte ens erfarahet av utedass! Sedan kanske det iofs bara är i Sverige vi har hjärtan på dassen🙂

1 03 2009
Saltistjejen

Vilken kul tolkning du gjort av temat!!!🙂
Och gamla ortsnamn är bnara såååå skoj! De kan heta så himla mycket lustigt. En plats i Skåne t ex heter Rumperöd. Det tycker jag är ett väldigt lustigt namn!!!🙂
Kramar!

1 03 2009
Christel

Hej! Visst är det roligt med skyltar, har du läst David Batras bok Den som inte tar bort luddet ska dö! (finns på bokrean) och kollat in http://www.2snubbar.se/skyltar/ ??? Fniss…

1 03 2009
Anne-Marie

Vilken rolig tolkning av oumbärliga saker. Helt klart är skyltar en stor del av vår vardag utan att vi faktiskt tänker på dem. Och det finns massor med roliga och speciella skyltar som verkligen kan få en att le och skratta. Kram!

1 03 2009
Mia D

Vilken bra tolkning! Det är klart att skyltar är oumbärliga, hur skulle vi annars veta hur vi ska bete oss ibland!🙂

1 03 2009
Moster Mjölgumpa

Skyltar är ju helt klart viktiga.

2 03 2009
Millan

Ja det har du faktiskthelt ratt i! Skyltar ar ju en nodvandighet. Sa manga gangar man sprungit som en galning pa en flygplats for att hinna med en anslutande flyg och da bara haft skyltar pa nagot frammande sprak och med lite tur engelska att forlita sig pa. Lite roligt ocksa det dar med toalettskylten. Sa sjalvklart for oss svenskar att det handlar om en toalett, formodligen nagot form av utedass, men inte alls lika sjalvklart for nagon fran ett annat land. Kram

2 03 2009
petchie

Sparkling, tack! Jag hade först tänkt skriva om datorn, kameran etc men det var så många som skrivit om det redan och jag hade ju så många skyltfoton…

Desiree, jag gillar också hur GB-glassgubben lyser upp i det gråa vintervädret. Och den lilla toa-skylten är så söt, även om den inte är internationellt igenkännbar…

Simone, vad kul att du hade samma tanke! Jag använde ju foton från några veckor sedan när vi var vid Östersjökusten – jag vet inte hur många foton jag tog på skyltar, framförallt för att de flesta var ganska gamla och mossiga🙂

Marianne, det har jag inte tänkt på att även Bulgarien har ett annat alfabet. Du har verkligen bott på “exotiska” platser! Lärde du dig läsa kyrilliska, är det svårt? Jag kan tänka mig en aning lättare än arabiska iaf😉
Det är ju just när det är brist på skyltar som man inser hur viktiga de är, eller om man nu inte kan läsa dem! I PR är vissa skyltar på både engelska och spanska men vägskyltar med text är endast på spanska (“varning om boskap på vägen” till exempel förstod jag inte när jag såg dem för första gången). Överhuvudtaget har amerikanska (och puertoricanska) vägar mycket mer vägskyltar MED TEXT istället för bilder än europeiska – i Europa har vi ju en skylt med en BILD av en ko för samma varning! Det måste vara svårt att vara utlänning eller ha lässvårigheter i USA / PR…

Emmapiraya, tack så mycket!😀 Visst får man Sverigelängtan av bilderna, det var nog en av orsakerna till att jag tog fotona! Man blir så nostalgisk över de mest konstiga grejorna när man är utlandssvensk!
Som tur var inga fler stryklektioner för tillfället…

Kram tjejer!

2 03 2009
petchie

IngaBritt, jag kan tänka mig att det var svårt för dig i början i Grekland med alla skyltar på grekiska (både alfabet och språk). Hur lång tid tog det för dig att lära dig grekiska? Jag kommer dock ihåg att ordet för badrum är väldigt likt det italienska “bagno”, eller hur? Det lilla huset med hjärtat måste ju vara en av de mest ursvenska skyltarna som finns – de flesta andra skyltar är väl ganska standardiserade över Europa iaf.

Taina, jag tycker att den roligaste skylten är den med den blå-röda “förbjudet att parkera”-skylten – den upprepas med jämna mellarum på hela den vägen! Det är inte ens några utfarter mellan skyltarna så jag förstår inte varför det måste finnas så många skyltar!? Antar att strandgästerna är extra trögfattade😉
Jag önskar vi hade en GPS i Puerto Rico, där kör man IDELIGEN vilse (även puertoricaner) eftersom det är så urkasst skyltat!

Anna, jag gillar också skyltar! Brukar ta foton på skyltar utomlands men helt plötsligt känns ju även svenska skyltar exotiska😉 (plötsligt kanske är att ta i, jag har ju trots allt bott utomlands ett tag nu) Nej, utedass är nog inte helt vanligt förekommande utomlands – iaf inte nuförtiden och inte i alla länder! Dock var vi i en liten spansk “sommarstuga” igår med utedass men den hade inget sött hjärta på dörren och vi fick rådet att kissa ute i det fria istället (som de sa “ute på vägen” vilket jag tyckte var lite för offentligt så O och jag travade ut på en åker – O skulle “hålla vakt” men när jag satt där och hukade så börjar han skratta åt min vita ända, hmpfh!)…

Saltis, Rumperöd har jag aldrig besökt – var ligger det? Däremot vet jag att det finns en himla massa “-röd” – fråga mig inte varför men jag satt en gång och skrev ner alla -röd-orter jag hittade på en Skånekarta när vi satt och väntade på färjan i Puttgarden (lite passande eftersom vi skulle till Rödby)… Jag var väldigt uttråkad (jag var nog 11-12 år gammal) men fick ihop en lång lista!
Det finns ett ställe som heter Gropahålet i närheten av Nyagrop (som jag trodde skrevs i två ord!)- jag tycker att det verkar väldigt mycket tautologi över det (grop och hål är väl samma sak!?)😕

Christel, tack för boktipset! Jag har läst om boken men inte läst den men ska nog se om jag kan köpa den på bokrean – lappar i tvättstugan är ju så typiskt svenskt (framförallt för att det är dåligt med tvättstugor i hyreshus utomlands)😀

Kram allihop!

2 03 2009
petchie

Anne-Marie, välkommen tillbaka till bloggen😉 Som jag skrev ovan så är det ju framförallt när man inte hittar en skylt eller inte förstår som man inser hur oumbärgliga skyltar är i vardagslivet! Jag diskuterade precis med min svåger om toaskylten – han trodde att det var en skylt för “lovers”, hi hi! Lite roligt eftersom i närheten av svärföräldrarnas by finns det en “bordell” (vet inte om det är en strippklubb eller en “riktig” bordell) och den har två hjärtan (som lyses upp på kvällen) på fasaden!! Så skylten kan ju verkligen missförstås av turister, ha ha!😀

Mia D, exakt! Jag tänker egentligen direkt på vägskyltar när jag hör ordet skylt men det finns ju så många andra skyltar som man inte tänker på förrän man inte förstår dem… I Skottland var jag en gång på en pub där det stod “lassies” och “laddies” på toalettdörrarna, jag blev en aning konfunderad innan jag valde “lassies”-dörren!

Moster Mjölgumpa, tänk så krångligt livet hade varit utan skyltar… Många skyltar är ju negativa – vad som är förbjudet, men de kan ju också vara positiva “parkera här” eller tänk så glad man blir av en toa-skylt när man är kissnödig😉

Millan, det var när jag var ute och reste som jag för första gången fattade att jag nu måste ha glasögonen på mig hela tiden – jag kunde inte LÄSA skyltarna! Jag blir vansinnig när det inte finns gatuskyltar när man ska försöka leta upp en speciell gata! I Bryssel fanns det en gata i närheten av min lägenhet som inte hade en gatuskylt på flera år (nybyggt hus på hörnet) och jag fick alltid säga till kompisar att “ta gatan som INTE har ett namn” (så klart hade den ett namn och till slut kom det upp en skylt) när de skulle hem till mig.

Kram!

2 03 2009
Millan

Lusigt det du skriver om just gatuskyltar for sa ar det definitivt i england ocksa. De ar URKASSA pa att ha namn med gatans namn pa… ibland finns det tex bara pa ena ‘ingangen’ till gatan och man kan leta sig fordarvad efter en gata om man inte vet var den ligger… aaaaarrrgggg

11 03 2009
petchie

Millan, visst är det såå irriterande när man måste springa runt och leta efter namnet på gatan, det är ju liksom hela idéen med gatuskyltar… Grrr👿

20 03 2009
Friday theme / Show & Tell: My Favourite Spot « Petchie’s adventures

[…] You might have figured out by now that I like signs! […]

Leave a Reply

