Wednesday recipe: Borrajas de Aragón and Ikea meals

11 03 2009

Wednesday again and for once I have time to sit down and write a blog post! It has been a busy last week with leaving Spain, girls’ weekend including a hen party for two friends in Copenhagen, filling out visa applications (O has his visa already and will be heading to Puerto Rico on Sunday, I have my embassy appointment in Stockholm on Monday morning), having a loooong blog lunch yesterday with lovely bubbly Lia in Lund and breakfast with my grandmother, and just being a big [supportive] sister for my younger sister who is having job troubles.

Borraja de Aragón!

But today it is Wednesday and it is time for a recipe – O’s favourite dish from Spain (I seem to publish a lot of O’s favourite dishes…): Borraja or borage (EN) / gurkört (SV)! As mentioned in the Wikipedia post, the vegetable / herb is used in the Aragonese kitchen (and also in Navarra and Germany) but it’s not known in other parts of Spain. My friends from Madrid have never heard of borrajas, only Barajas which is the Madrid airport😉

The borraja stems

Since it is O’s big time favourite dish and I have also come to like it, O’s mother always serves it several times during our stays in Spain. We have even brought some seeds back to Sweden and my mother now has a small borraja patch in the garden of the summerhouse!

The leaves of the borraja

Like most Spanish recipes, the following one is super-easy and with only 5 ingredients – and that is including water, salt and oil! However, I am not sure if it is possible to find the said vegetable outside of Aragón (it is supposed to come from Syria though)… However, we did find canned borage / borraja in a supermarket in San Juan of all places (where it is near impossible to find marzipan!)!

Cut the borraja in pieces

Borrajas de Aragón
a few stems of borage
4-5 potatoes
water
olive oil
salt

Boil the borraja with potatoes

Clean the stems of borage by cutting off most of the leaves, cut the stems in ~5 cm long pieces and put to boil together with 4-5 peeled and quartered potatoes. Add some salt for seasoning. When the potatoes are done, serve in deep plates with some of the water from the pot and a few drops of olive oil. This is a typical starter in Aragón, and is usually followed by meat or fish.
 

Borraja with potatoes
The dish is served as a stew / soup with some of the water from the boiling and a few drops of olive oil

Veal with green pepper
I am not sure I will ever get used to eating the potatoes before the meat / fish… But I looove the fried long green peppers

However, if you don’t feel like cooking when in Spain, why not head to Ikea and have meatballs for 1€ as dinner (I think the price is valid from 17.00-22.00) or some yummy jamón sandwiches for breakfast… We had two sandwiches with jamón, a roll with tortilla, two cinnamon buns and two café con leche for 4,60€ the other day – incredibly cheap and such a tasty brunch!

Swedish meatballs (and t-shirt) in Ikea, Zaragoza

During our two week stay in Spain we visited Ikea twice; one of the reasons for the second visit was that my mother found out that one of her colleagues has a daughter who works for Ikea in Zaragoza so of course we had to go and try to meet her! I felt a little embarrassed to disturb her in the middle of her working day but O said that it happens all the time in Spain (that people visit people during working hours) and she seemed very pleased to meet us (her mother had told her about me). It was very interesting to meet a Swede from my hometown in Zaragoza – I guess most Swedes in Spain live in Madrid, Barcelona or in the south. Hopefully we will have time to meet up with her properly in July when we come back.

Ikea brunch for 4,60 €


Actions

Information

20 responses

11 03 2009
Saltistjejen

Hm, gurkärthar jag odlat när jag bodd i Sverige. men bara för de fina blå blommornas skull. Eller tänker jag på gurkmeja nu???????
Hm, tricky!
Du Petra,har hört ryktas att du ska träffa Lia och Emma i Lund och då kommer jag också i slutet av mars! Jeho!🙂 haha det blir tredje gången vi träffas!!!!!! Skoj!
Kramar!

11 03 2009
petchie

Saltis, tyvärr måste jag göra dig besviken – jag åker antagligen till Puerto Rico redan den 22/3😦 Jättetråkigt att jag missar er bloggträff i Lund men det kommer säkert fler tillfällen… Desiree och C kommer dock till PR i maj om det kan locka!😉
Ha ha, jag har ingen aning om hur gurkmeja ser ut men jag TROR att det kan ha varit gurkört som du odlat – mormor har sagt att det är jättefina blå blommor. Det verkar bara vara i vissa delar av Spanien och Tyskland som man äter delar av gurkörten!?
Kram!

11 03 2009
SweFlo

Gurkört verkar ganska vanligt här, både i Florida och USA i övrigt. Först fattade jag dock inte vad borage kunde vara för nått, men eftersom jag såg det mer och mer blev jag så nyfiken och kollade upp det. Ja gukrkört lät ju mer bekant!

11 03 2009
Desiree

Mums ser gott ut. Gurkört har jag nog faktiskt aldrig provat. Jag vet inte heller om det finns här. Jag får försöka kolla efter det när jag är och handlar. De där grillade chilin såg jättegod ut. Preparerar man den på något speciellt sätt innan eller grillar man den bara som den är i ugnen? Vad gulligt med en liten svensk flagga som sticker upp på köttbullen. O är så söt när han äter svenskt på IKEA. Det där med att äta tillbehören först och själva rätten sedan verkar som man gör i Mexico också. Kanske vanligt i det latiskaköket. Ha det gott och vi hörs mer när du är hemma på din tropikö igen.

11 03 2009
Mary T

It seems quite similar to Bacon & Cabbage (the most traditional Irish dish you can get!) but the veg, looks like nettles!

11 03 2009
petchie

SweFlo, vad intressant att du hittat borage i Florida – vet du hur man använder grönsaken eller örten i USA?

Desiree, gurkört verkar ju relativt vanligt iaf i Florida så kanske du kan laga den här rätten! Det är inte stark chili utan “vanliga” långa gröna paprikor (som alltså inte är starka) som man bara steker på hög värme i stekpanna med ganska mycket olivolja – jättegott till kött!
Fotot på köttbullarna och den svenska t-shirten är från i somras och det är faktiskt en av mina svågrar som bär t-shirten (han har håriga armar än O, ha ha)… Han tog på sig t-shirten just pga att jag var på besök! Det var svenska flaggor i mackorna på Ikea den här gången.
Det är samma sak i Italien att man äter potatisen / riset före köttet eller fisken. Jag föredrar ju helst ett “comida completa” som jag försökte förklara för Os mamma😉 men man får ju ta seden dit man kommer…

Mary T, I have never heard of bacon & cabbage – no potatoes?? I know, I also think that borage looks like nettles and even though they don’t sting, the stems are quite rough…

11 03 2009
Marianne

Hmm, intressant. Om gurkört ursprungligen kommer från Syrien kanske den finns här. Ska hålla ögonen öppna efter den.

Grattis att visumet börjar bli klart! Men vad SYND att du åker från Sverige så tidigt! Jag hade hoppats på att du var i Stockholm när jag kom dit : ( Nå, jag får förhoppningsvis träffa Saltis och Kicki, och det är jag jätteglad för!

I Turkiet äter man också alla tillbehör först, och sedan kött/fisk och då också vanligen med en stor grillad jalapeno-variant, men inte stark utan söt vanligtvis. Där har man nästan jämt bulgur till köttet också.

Kram!

11 03 2009
Jess

€4.30 för köttbullarna? Det var inte illa minsann.
Jag hoppas på att prova IKEA maten när de öppnar här hos oss i Dublin.

Bara en fråga, Borrajas de Aragón..smakar det mycket eftersom det verkar lite “bland”..eller gör oljan att det blir lite kick?

Appropå visa och PR.. Hur länge blir ni kvar där och hur blev det med Europa flytten?

KRAM!

11 03 2009
petchie

Marianne, jag tänkte just på dig när jag läste att gurkört skulle vara från Syrien (och det var därför jag nämnde det). Du får väl försöka hitta vad det heter på arabiska…
Jag missar en massa bloggträffar känns det som, både i Stockholm och i Skåne men det får bli en annan gång!
Den stekta paprikan är inte heller stark utan smakar mer eller mindre som en vanlig, rundare grön paprika (på amerikanska säger man ju bell pepper för de vanliga paprikorna men vi har väl bara en sorts paprika i Sverige!?).

Jess, det var 1€ – EN EURO för köttbullarna, 4,60€ var för våra frukostmackor och kanelbullar! Köttbullarna kostar mer till lunch och på helgerna, men på vardagskvällarna har de alltså den här dealen att de bara kostar EN EURO! Så himla billigt och ju mycket trevligare än att sitta på McDonald’s🙂
Du har så rätt, egentligen smakar borrajas inte så himla mycket men med lite olivolja ringlad över så blir det mums – iaf för mig som ÄLSKAR potatis😉 O och hans familj mosar alltid potatisen så det blir nästan som potatismos med gurkört!
O är i Spanien och åker till PR på söndag, jag ska till amerikanska ambassaden på måndag och hoppas på att kunna åka tillbaka till PR om en dryg 1½ vecka… PLanen är att stanna i PR till jul och sedan får vi se var vi hamnar!?

Kram!

11 03 2009
Lia

Hallå! Livstecken på bloggen, det är ju kanon! Och TACK för långlunchen. Du är underbar och det är alldeles för långt till PR enligt mig =), hahahaha. Lycka till på måndag, hoppas du snart får åka “hem” igen och vara tillsammans med O. Recept på hur man gör den där smarriga, grillade chilin vill jag ju gärna ha. Är den grillad eller friterad, och har den fyllning?? Massor med kramar

12 03 2009
Marianne

Jag tror att den bleka avlånga varianten av paprika börjar komma till Sverige. Nu finns det ju människor som frågar efter den och andra grönsaker, så det kommer mer och mer spännande mat till Sverige. Det är en av orsakerna till att det är så roligt att handla i svenska butiker tror jag, man hittar både det svenska man åt som barn OCH det nya man har hittat i sina nya länder. Inte allt, så klart, men en hel del.

KRAM!

12 03 2009
Mary T

Yes there are potatoes with bacon & cabbage – it goes without saying! next time you’re here I’ll get my Mum to make it for you – she does the best bacon & cabbage!

12 03 2009
petchie

Lia, jag vet, bloggen har fått lida de senaste veckorna / månaderna – det irriterar mig men samtidigt så har jag inte haft blogg-ro för att kunna sitta och skriva. Hoppas att det blir ändring på det snart!
Tack, vad gullig du är, du är också helt fantastisk och det är synd att vi bor så långt ifrån varandra… Men, ändå så nära när jag är hemma i Skåne!
Den grillade chilin (egentligen bara en avlång paprika) är superlätt att göra, man steker den på mycket hög värme i mycket olivolja (icke-svenskt mycket😉 ) och saltar lite, det är alles! Jättemums till kött! O är faktiskt inte så förtjust i paprika men jag älskar just den här tillagningen.

Marianne, du har rätt i att det kommer mer och mer “exotiska” grönsaker och frukt till Sverige – mina föräldrar kan t.ex köpa sötpotatis på torget nuförtiden!

Stora kramar tjejer!

Mary T, sounds delicious for a potato-fan like myself😉 I really hope that we get to go to Ireland again soon – my Dublin-friend hasn’t set a date yet for her wedding and I doubt that we will be able to make it anyway this side of 2010…😦

16 03 2009
Karlavagnen

Nästa gång du kommer till Spanien kan du la höra av dig. Bara jag slipper vara med på bild så!…

19 03 2009
Anna (Sthlm)

Passande tröja för Ikeabesök!🙂

19 03 2009
petchie

Karlavagnen, jag lovar att höra av mig nästa gång – det skulle vara jättekul att träffas! Tyvärr brukar vi ju inte tillbringa någon längre tid i Madrid men jag är ju nyfiken på den där svenska godisaffären😉 Och jag brukar ju vara ganska restriktiv med bilder på folk på min blogg…

Anna, visst var den, min yngste svåger brukar ta på sig sin Sverige-t-shirt till min ära när jag kommer på besök🙂

7 07 2010
Kathy

Hola!
I’m in Zaragoza, and just got home from the veggie shop, where I tried to buy some spinach … turns out spinach is not in season right now, but I bought some borrajas, which to me looked similar.
Similar that is, until I felt all the spiky hairs! The stalks are covered with little spines, that are quite sharp. I can’t imagine eating it. But I’m finding recipes online (like yours, and even some salads, where you serve the finely chopped leaves raw!), so it’s obviously edible😉

Maybe my borrajas are older & the spikes are sharper than normal? It’s uncomfortable to hold the raw stems in my bare hands…

I can’t imagine eating it with the spikes — do they soften with cooking? Shall I try to scrape them off?

Any advice is appreciated🙂

7 07 2010
petchie

Hi Kathy,
How nice that you found my blog while looking for borrajas (borage in English, according to one of my readers quite common in some parts of the US) recipes. We don’t usually scrape off the spikes, as they do soften when boiled. I don’t think that your borrajas are older and more spiky than usual, try boiling them until the whole stem is soft.
I have never tried eating them raw in a salad, that doesn’t actually sound very appetising!
I hope that you will enjoy your borrajas, they don’t actually taste of much but with potatoes and lots of olive oil it is quite a yummy dish.
PS Strange that it is not spinach season but I have a similar experience with trying to find lemons in Puerto Rico…

27 04 2012
Odaikorob

That blue Swedish flag T shirt you’re wearing in one of the photos…where did you get it from? i would really like to get one. Thanks!

28 04 2012
petchie

Sorry, that t-shirt belongs to my brother-in-law and I think he bought it somewhere in Spain years ago (I have seen other Spaniards wearing the same). He also has a Finnish flag t-shirt…

Leave a Reply

