Skåne photos, February-March 2009

12 03 2009

A few photos from Lund and the Skåne countryside from the last two months:

Wind turbines scattered in the Skåne countryside
Wind turbines are scattered all over the Skåne countryside, but also in Spain where the “wind mills” in their 1000’s line the motorway from Zaragoza to La Muela

The motorway to Lund
The motorway to Lund in February – the permanent flooding from the river was frozen over

Traditional willow avenue in Skåne
The willows were traditionally planted along roads and fields in Skåne to keep the wind from removing the sand from the soil. The willow avenue is nowadays a symbol of Skåne, just like the goose, and the yellow rape / colza (raps) fields in spring

The second-hand book shop has closed down in Lund
I was sad to see that the old second-hand book shop has closed down on Klostergatan in Lund😦

The cheese shop sells bread
The neon sign announces cheese but the old Bengtssons ost has moved across the street and in its former place is a bread shop

Who needs Starbucks when we have Espresso House in Skåne?
Who needs Starbucks when there is local coffee chain Espresso House in Skåne?

A cool old Crescent bike
A cool old Crescent bike – my own Crescent is pink, from 1987 (my 12th b’day present), a foot brake and has 3 gears – I would love to bring it with me to Puerto Rico!

Vintergäck or eranthis in English
The winter-spring flowers have arrived – vintergäck or eranthis in English on Bantorget. My favourite time in spring is when the blue scilla or English bluebells bloom in abundance in Helgonabacken on the way to the University library (UB1)

The milk war continues in Skåne!
There is a milk war going on in Skåne – the big supermarket chain Coop has decided to give preference to Arla dairy instead of local dairy company Skånemejerierna and people are furious! This shop is advertising that they will of course keep selling locally produced milk and in my local ICA Kvantum life-size cut-out pictures of local farmers announce that the milk is produced by them in Skåne!

Grand Hotel in Lund
Grand Hotel in Lund – my old workplace and where O and I spent our wedding night!

Sunset seen from a countryside road
And finally, the sunset seen from inside the car on a countryroad in February


Actions

Information

23 responses

12 03 2009
annaluna

Niiice pics!

Vad som slår mig är att Sverige (skåne) framstår som ett totally deserted country, haha! Inte en enda människa så långt ögat kan skåda! Fast det är såklart också medvetet från din sida.

Hoppas du hade en underbar tid i Europa!

12 03 2009
petchie

Annaluna, tack! Ha ha, det tänkte jag inte på – inte en enda människa, hi hi😉 Det kommer snart bilder på Europaturnén också – tror att det är liiite fler människor på dem…

12 03 2009
Saltistjejen

Oj jag känner igen det skånska landskapet, även om jag tycker det är rätt trist på vinterhalvåret. På vår och försommar är det däremot underbart vackert!🙂
Hade ingen aning om mjölkkrige heller men lär kasnke märka av det när jag kommer till Skåne nu i mars.
Sista bilden var supercool tycker jag! Vilka färger!
Kanske ses vi i lund förresten???🙂
Kramar!!!

12 03 2009
Saltistjejen

Ah! Såg nyss att du åker tillbaks till PR innan jag kommer till Lund. Tråkigt.
men kul att ni får besök av Desiree och C i maj!🙂
Kanske kommer även vi över senare i år. Det hade varit toppenkul!!!!!🙂
Kramar!

12 03 2009
Emma

Nu langtar jag om mojligt hem annu mer! Sista bilden var det nat speciellt med, fin! Och att den bokhandeln stangt ar ju katastrof, var JAMT dar nar jag pluggade i Lund. Mjolkkriget hade jag heller inte hort talas om men det var ju bra att Hemkop tar upp kampen for skansk mjolk!🙂

Kram!

12 03 2009
Desiree

Många vackra bilder. Helt andra bilder och landskap än vad man får se här. Men ändå så välbekant. Skåne är otroligt vackert även under denna årstiden. Gillar fotot med bageriet speciellt. Vad vad man längtar efter att kunna gå in på ett sådant ställe.

13 03 2009
Anne

Vilka UNDERBARA bilder, ett nöje att se och läsa dina bildtexter. Så det pågår ett mjölkkrig i Skåne.
Skånemejerier tycker jag för övrigt är superbra, handlade ofta deras produkter då vi bodde i Stockholm.
Grand hotel i Lund ser väldigt maffigt ut, har du nån aning om hur gammal byggnaden är?

14 03 2009
leopardia

Åh, men du, jag var inne i den där bokhandeln i somras och de har inte stängt, bara flyttat… Om jag letar i mina gömmor kanske jag kan hitta den nya adressen, men det går nog snabbare om du frågar nån som bor i lund… För i somras var de mitt inne i flytten och, nej, jag kommer inte ihåg vart de sa att de skulle flytta…

15 03 2009
Lullun

Hej! Det var ett tag sedan, men nu har jag uppdaterat mig på senaste par månaderna och så snart jag hunnit runt till alla andra så kommer jag nog att bli en lite mer trogen gäst igen.🙂 Inte så mycket nytt härifrån annars; galenheterna fortsätter men turligt nog är det ju positiva saker också. suget att börja skriva är där, men får se om jag idds när nu jag måste censurera så mycket. Ska tänka över det lite mer…😉

15 03 2009
Karlavagnen

åååh får hiiim längtan juuu…

16 03 2009
Marianne

Ååå, kära Skaune! Hahaha, Hemköps bild är skriven på skånska till och med, bra drag när man gör reklam för skånska varor.

Antar att du har varit på ambassaden nu, hoppas att det har gått bra och att du är klar där nu. Kan inte du åka till ambassaden i Köpenhamn? Nä, det är klart, man ska till den i hemlandet …

Kramar!

16 03 2009
cecilia

en titta, mina gamla hemtrakter, va kul med espresso house och grand:)

16 03 2009
Lia

Hahaha, såg att någon påpekade att det verkar lite folktomt här i universitetsstaden=)). Tänk om det ändå vore så i rusningstrafiken! Kan ju iof lägga upp bilden på DIG från vår lunch, så det syns att det lever folk här också=) Kram

16 03 2009
Indie

I love your pictures! It’s the next best thing to an actual visit to Sweden. And the last pic out the car window is just straight-up cool, no matter where it was taken.

19 03 2009
Anna (Sthlm)

Tänk vad vardagsbilder kan vara vackra och speciella! Vad trevligt det var att träffa dig idag! Kram!

23 03 2009
petchie

ÄNNU EN GÅNG URSÄKTA ATT JAG VARIT SÅ DÅLIG PÅ ATT SVARA PÅ KOMMENTARER MEN NU ÄR JAG TILLBAKA I PUERTO RICO OCH HAR MER TID!! OCH TACK FÖR ALLA ERA KOMMENTARER!

Saltis, jag kan hålla med om att Skåne kan se ganska trist och grått ut på vintern😦 Tur att solen tittade fram några gånger under vårt besök – faktiskt tror jag att vi hade ganska tur med vädret med tanke på att det var januari-mars och inte så mycket snö under tiden vi (jag) var hemma.
Tror att mjölkkriget lugnat ner sig lite nu eftersom Coop backat men tror att det är många som föredrar ICA nu!
Jättesynd att jag missar er bloggträff i Lund men jag har ju haft chansen att träffa dig och ELla redan! Hoppas att ni kan ta en långhelg till PR i år, det skulle vara så kul!

Emma, nu är det du som har ett Lundabesök framför dig och jag kommer att sitta och vara avis den 28:e när du, Lia och Saltis ska träffas😉
Enligt Leopardia nedan ska antikvariatet bara flyttat – jag kollade aldrig om det stod något på dörren om att de bara flyttat… Jag har iaf läst att antikvariaten håller på att dö ut, folk köper på nätet istället. Vårt antikvariat i Eslöv räddades i sista sekunden från att stängas helt i januari. Det är något speciellt med gamla böcker tycker jag.
Jag tycker att det är coolt att konsumenterna har sådant inflytande på mataffärerna och Coop nu fått backa om den skånska mjölken! “Consumer power” eller nå’t🙂

Tack Desiree! Jag är glad att det blev fina bilder trots det vintergrå… VIsst är brödbutikens skyltfönster lockande – bara bröd men oj, vad gott det ser ut!

Anne, jag visste inte att Skånemejerier säljer sina produkter även uppe i Sthlm! Jag har aldrig förstått Arlas mjölkpaket som inte går att stänga, hi hi.
Grand Hotel fyllde 100 år 1999 – jag jobbade där då och hamnade på bild i jubileumsboken! Det är en jättefin byggnad och ännu finare sedan de renoverade före och efter min tid. En av våningarna var inte renoverade när jag jobbade där och rummen hade hemska nålfiltsmattor, och samma tapeter som vi hade i vårt grovkök (!!) i mitt barndomshem – väldigt mycket 70-tal över det hela!

Kram tjejer!

23 03 2009
petchie

Leopardia, tack för informationen! Jag ska kolla med mina syskon, de vet säkert vart antikvariatet har blivit av! Eller så står det kanske tom på dörren? Lia (Mina lyckopiller) och jag var på Klostergatans Fisk och åt lunch så det var då jag såg att bokhandeln hade stängt (rakt över gatan).

Lullun, vad roligt att se dig här! Tack så mycket för det långa emailet, jag skäms att jag inte har svarat men det har inte blivit mycket emailande under min Europatid. Håller tummarna att ni har det bra och att det blir en ny blogg så småningom.

Karlavagnen, eller hur! Nu sitter jag ju i PR och blir alldeles nostalgisk av mina egna bilder😉

Marianne, nu måste du förklara – på vilket sätt är Hemköpsbilden skriven på skånska?? Varken min mamma eller jag förstår, men så är vi ju också skånskor!
Jag ville åka till den amerikanska ambassaden i Kph förra gången jag skulle söka visum men se det gillar de icke!! Jag ringde nämligen och frågade och fick ett surt svar om att jag minsann ska ansöka i mitt hemland… Enligt Stockholms-ambassaden kan Kphs-ambassaden egentligen inte neka skåningar men de rekommenderade ändå att man kom upp till Sthlm. Grejen är att man ska “bevisa” att man har starkare länk till landet där man söker än till USA, vilket ju då kanske inte går om man är svensk och ansöker i Dk… Fånigt men de vill väl inte att alla sydsvenskar kommer till Köpenhamn!?

Cecilia, ja visst ja, du är ju också från Skåne! Visst är Espresso House och Grand på något sätt så representativt för Lund (+ universitetet så klart), det nya och gamla…

Lia, det var ju faktiskt ganska folktomt när jag gick runt och fotograferade i Lund, precis innan lunchdags (fotona är från den dagen vi hade lunch-date)… Annars är det ju mest på sommaren som det är folktomt i Lund😉

Kram allihop!

23 03 2009
petchie

Indie, thanks! I still have quite a few photos from Sweden to publish, but then I guess I will have to blog about Puerto Rico again😉
The photo through the car window at night was actually taken while my husband was taking photos of the sunset OUTSIDE the car… His photos turned out really cool as well, some of them were double-exposed!

Anna, tack det samma! Det var en jättetrevlig men lite kort träff! Vardagsbilder blir ju oftast inte ens tagna, men som utlandssvensk blir allting exotiskt när man är hemma😀
Kram!

1 04 2009
Anna (Sthlm)

Såg förresten kommentaren om Skånemejerierna jämfört med Arla. Vi köper ju laktoslåg eller laktosfri mjölk och denna finns det minst tre märken av – Skånemejerierna, Arla och Valio. Arlas är dock billigast, typ 13.90 jämfört med 17.90. Så det blir Arla. Alla har skruvkork kan jag meddela🙂
När ska förresten det komma laktosfri mjölk som är ekologisk?

19 04 2009
Marianne

“… i denna butiken.” Jag är visserligen inte språkvetare, men jag tror inte att jag har hört “denna” och sedan bestämd form på substantivet någon annanstans än i Skåne. I Stockholm hade man sagt “… i den här butiken.” Alternativt “… i denna butik.” Missförstå mig rätt, jag GILLAR skånska! Och jag tycker att det är bra när man tar till vara och vårdar dialektala skillnader.

19 04 2009
petchie

Hoppsan, här hade jag missat Annas kommentar – undra om Skånemejeriers mjölk är dyrare i andra delar av landet eftersom den är “importerad”😉 Bra att alla mjölkförpackningar har skruvkork nuförtiden!!

Marianne, tack! jag misstänkte nästan att det var det men min mamma och jag var inte säkra. Jag visste inte att det var en dialektal skillnad mellan skåningar och resten av svenskarna men jag är minst lika skyldig till det!! Jag tar det absolut inte som kritik, Marianne!
Förresten kommer jag ihåg att jag tyckte att Linköpings torg hade konstiga namn: t.ex Stora torget medan de i Skåne alltid heter väl Stortorget (Lund & Malmö) eller Stora torg (Eslöv). Undra varför?
Trevligt att ha dig tillbaka Marianne!!
Stor kram

19 04 2009
Anna (Sthlm)

Alltså den vanliga mjölken har inte skruvkork (än) men den som vi köper har det!🙂

24 04 2009
Marianne

Och Lilla Torg i Malmö. Hmm, jag tror det är Stortorget i Helsingborg också. I Stockholm tror jag nog också att det blir Stortorget precis som Järntorget, Mynttorget, fast Östermalms torg men då är det genitiv-s. Det ligger nog ortnamnsetymologi bakom de där namnformerna. Norra Bantorget. Hötorget. Det finns nog inte så himla många torg i Stockholm? Sergels torg.

Nu fick du in mig på ett nytt spår : )

Leave a Reply

