Friday theme / Show & Tell: My Favourite Spot

20 03 2009

Once again I haven’t been very diligent in following the Friday theme / Show & tell but I will give it a try this week, especially as I got complaints yesterday from O* (!!) that I had not been blogging enough!  

Today’s theme is from Erica in Piteå and reads as follows: My favourite spot (in Swedish it sounds more poetic – “place of wild strawberries!) – do you have more than one? It is not an easy subject, as there are many places that I love… The theme reminds me of a Friday theme from last year – my favourite place outdoors, in which I mentioned our old summerhouse (my grandmother’s place) which is still my favourite place or smultronställe!

Summerhouse view on the Baltic Sea
The old summerhouse with a view over the Baltic Sea

However, nowadays also our new summerhouse is a big favourite haunt and even though it has only been in our possession for only a year it already has a special place in my heart.

My parents and I spent 3 wonderful days in the summerhouse last week and went for many long walks along the beach and in the forest, ate fastlagsbullar (lent cream buns) and worked in the garden – here are some photos:

Guesthouse in the winter
The guesthouse and deck under snow (ok, this photo is not from last weekend)

A heart in the flowerbed
My mother and I found an overgrown pile of rocks and used all of the stones to decorate the flowerbeds

Spring flowers
Early spring flowers – Snowdrops and eranthis (snödroppar och vintergäck)

A very blurry bambi :-(
My mother and I encountered a very curious deer kid, unfortunately I didn’t manage to get a single clear photo😦

A fisherman and my father
A fisherman hauling in his nets and my father looking at birds

Nudist beach in the winter
The empty nudist beach – I have never actually visited it when busy with naked people! Funnily enough the dog beach is just next to it…

Nudist beach
You might have figured out by now that I like signs!

Gropahålet
The entrance to the river (Helge å) is called Gropahålet (a strange tautology as it means something like “the pit of the hole”).

An overgrown river
The river is quite overgrown in some parts

Weeping willow catkin (videbuskes videkissar)
Weeping willow catkin (Salix / tårpils videkissar) – a true early sign of spring!

I can’t wait to come back to the summerhouse this summer when we can eat all the meals out on the deck and take the bikes to Åhus and eat ice cream!

The other Friday theme participants can be found here:
Anki, Anna, Anne, Annika, Cecilia, Christel, Desiree, Emma, Erica, IngaBritt, Jemaya, Jennie, Lena, Lena W, Leopardia, Lia, Mais-oui, Marianne, Marie, Marina, Marskatten, Mia, Mia D, Millan, Moster Mjölgumpa, Musikanta, Nilla, Petra H, Saltis, Sara, Simone, Sparkling, Strandmamman, Taina, Under Ytan, Victoria, Victoria V and Västmanländskan.

*) O is back in Puerto Rico since last Sunday – I am travelling back home to the Caribbean on Sunday morning!


Actions

Information

19 responses

20 03 2009
Emmapiraya

Åh, Åhusglassen från båten är ju supergod! Men det är ju himla kallt i vattnet på den sidan, du är en riktig viking du!🙂

Kram och trevlig helg!

20 03 2009
petchie

Emma, O älskar glassbåten så mycket att en kväll var vi tvungna att äta glass FÖRE middagen (och han påstår att JAG kommer att vara ett dåligt föredöme för eventuella framtida barn med mitt godisätande) för han var rädd att de skulle stänga innan vi hunnit äta middag😉
Japp, min pappa brukar “vikinga-testa” utländska besökare genom att utmana dem att bada i Östersjön – stackars O badade för första gången när det var 9-10 grader! Som tur var gick det upp till 18 grader dagen efter (allt beror ju på hur vindarna blåser).
Tack detsamma!

20 03 2009
sparkling

många verkar ha sommarstugor som smultronställen men det är ju fullt förståeligt.

20 03 2009
Pitetjej [FOTOBLOGG]

Jättehärliga bilder🙂

Svar: Vi har sovit i husvagnen vid stugan, eftersom det är pappas fastrar som sovit i stugan. Det var de som byggde den någon gång under 50-talet, och har bott där varje sommar fram till 2007 (det var det sista året de bodde där), och de var då 90 respektive 88år. Och med tanke på att det varken finns inomhustoa eller rinnande vatten inomhus så tycker jag de gjorde det bra😀 Nu är det vi (eller mina föräldrar) som äger stugan.
Men det är i alla fall därför som vi sovit i husvagnen och inte i själva stugan🙂

MVH /Erica Pettersson

20 03 2009
Cecilia

Jätte vackra bilder!Vilken underbar utsikt det är på den första bilden.Får mig att lääängta till svenska sommaren.
Kramar!

21 03 2009
Fritt ur hjärtat

Härliga bilde roch härlig stämning. Jag skulle trivas med din pappa, skådar fågel…

Vi gled ned för Helgeån en sommar, det var en fantastisk upplevelse. Till de trakterna vill vi gärna igen.

21 03 2009
Taina

Första bilden sååååå somrig! Helt underbart vackert.
Men du, finns “hundbadstränder”? Lite kul att den är i anslutning till nudistbadet. HAHA!
Ha en trevlig helg.

21 03 2009
Anna (Sthlm)

Åh vad härligt med videung! Och gillade bilden på fotografen på stranden. Så “naturbad” betyder nakenbad🙂 Hur kommer det sig att ni bytte sommarställe förresten? Vad var “fel” på gamla stället?

21 03 2009
petchie

Sparkling, ja sommarstugorna har nog en speciell plats i folks hjärtan!

Erica, aha, då förstår jag bättre – jag misstänkte att det var brist på standard som var skälet till boendet i husvagn bredvid stugan!

Cecilia, det fotot får mig också att längta efter sommaren… Men nu ska jag ju först uppleva lite karibisk värme😉 – ska bli härligt efter 2 månader i kalla Europa!

21 03 2009
petchie

Simone, det kan jag tänka mig – min pappa älskar att titta efter fåglar och har för det mesta kikaren med sig på sina promenader. Tyvärr är det ingen av oss barn som delar hans fågelskådningsintresse…
Jag har aldrig åkt på Helgeå (eller någon annan å i Sverige) men det kanske man skulle försöka göra en sommar!

Taina, visst finns det hundstränder – jag får väl lägga upp fotona på hundbad-skyltarna också🙂 Jag tycker också att det är lite komiskt att de lagt nudist- och hundbaden bredvid varandra!

Anna, tack – det är min pappa som tittar i kikare, kameran har han på axeln! Japp, naturbad = nudistbad, på någon skylt står det faktiskt nakenbad…
Vi hade en stor diskussion om vide – videkissar – videung / vide ung idag med mina syskon, mormor och moster: jag googlade det (och kollade upp i SAOL) att det heter videkisse, “vide ung” kommer från sången och är bara ungt vide. Videung som ord fanns iaf inte i mormors SAOL! Kanske värdelöst vetande men vem vet när det kan komma till användning, hi hi😀
Det var inget fel på den gamla sommarstugan men pga delat ägande och lite släktkonflikter så tog mina föräldrar beslutet att köpa ett nytt ställe. Väldigt sorgligt men vi hoppas få fortsätta att åka till det gamla stället också…

21 03 2009
Anna (Sthlm)

Det är bara intressant för en språkfantast som jag, så tack!

22 03 2009
Mia

Har du märkt det att platser hjärtat klappar extra för är de man har minnen till. Egentligen har det inte så mycket att göra med själva platsen…

Stor kram Mia

22 03 2009
Karlavagnen

Hahaha, jag har mitt sommarhus ungefär 8 km ifrån ert!!! Liten är världen!

22 03 2009
Desiree

Jag förstår att detta är en plats du tycker mycket om. Det är mycket vackert även under tidig vår. Det nya huset ser jättefint ut och jag förstår att det blivit väldigt lyckat. Klart man längtar till sommaren och kunna sitta ute och äta. Sådant är så himla mysigt och sommrigt. Ha det bra och hoppas att det gått bra med visumet.

Kram
Desiree

23 03 2009
Annika

Vilka härliga ställen!!
Ert nya ställe ser helt underbart UT!!! Så vackert LJUS på den bilden.
Naturbad är alltså nudistbad. Lite kul!!
Sommaren ja…Ja, nu börjar man längra…Men first things first…Snart kommer vi till PR!!!!
KRAMAR!!!!

23 03 2009
petchie

Anna, jag är också lite av en språkfantast och gillar att ta fram SAOL eller andra ordböcker eller googla när jag undrar om något…

Mia, visst är det så – utan minnen är ju platser bara platser så att säga! Klokt sagt!

Karlavagnen, nämen vad kul!! Nu blir jag jättenyfiken – norr, söder eller västerut?? När åker du dit nästa gång? Jag planerar att vara tillbaka i Skåne i juli… Eller så får vi försöka oss på en träff i Madrid🙂

Desiree, det nya sommarstället var verkligen en fullträff – på ett sätt skönt att det är så annorlunda det gamla (nytt istället för gammalt etc), då är det lättare att låta bli att jämföra!
Läste precis på din blogg att ni suttit ute i helgen och ätit – ser framemot att sitta på en uteservering i PR men det blir ju aldrig riktigt samma grej här eftersom det är samma värme året runt.

Annika, tack – det är helt underbart! Mina föräldrar passade på att köra dit över dagen igår efter att de lämnat av mig på Malmö C kl 06.20. Det tar ca en timme att köra dit från Eslöv och de försöker ju att tillbringa helgerna där men pga min avfärd fick det bli ett dagsbesök igår.
Mindre än två veckor nu tills ni kommer – jättekul!

Stor kram tjejer!

23 03 2009
Karlavagnen

Väster (typ; kanske jag är lite nord eller sydväst) och tror att jag är hemma i juli som det ser ut nu.

25 03 2009
Västmanländskan

Vackra foton!

27 03 2009
petchie

Karlavagnen, kul – då kanske vi kan ses i sommar!

Västmanländskan, tack!

Leave a Reply

