A traveller’s complaints

23 03 2009

I am back in Puerto Rico and it feels great to be home, but also a bit weird after two full months in Europe! I haven’t done much today, slept until 10, tried to unpack (boooring!) and get some order in the apartment. O had already done some heavy cleaning in parts of our home (bathroom, kitchen) but I think we need to do a proper spring cleaning (inspired by Anne in Oregon!).

Newark airport: planes ready for take-off
Planes ready for take-off at Newark airport in New Jersey

My trip back yesterday went ok but some remarks:

  • Why is it impossible to plan the security check zone in a more practical manner? There is always a buildup after the x-ray scan where people are trying to put on shoes, belts, put laptops back into bags as soon as possible (and still you are told to hurry up)… And very often there is no place to actually sit down while putting back your shoes – I feel sorry for old travellers and people with children.
  • Why is it not possible to buy credit for your mobile phone in an American airport? I have a “pay & go” AT&T phone and the credit expires so quickly (I think it is 30 days if you recharge with $15) that my credit was no longer valid when I got back yesterday. In Europe every news agent sells phone credit!!
  • The Delta business lounge in Atlanta is a joke – internet is not for free if you are not a Delta member (not the case for Continental in Newark), there is hardly seating for everyone and they only serve some sad looking snacks. In the Novia lounge in Copenhagen I had a great breakfast with a choice of different rolls and bread, cheese, jam, cookies and pastries + newspapers in almost every European language. I actually left the Delta lounge because it was too crowded and not very nice at all – I preferred sitting at the gate!
  • Copenhagen airport
    Copenhagen airport

  • Why are you questioned as a [young] woman travelling business? While waiting for the check-in desks in Copenhagen to open I was asked by three staff members if I was really travelling business… Just because I am not wearing a suit and tie!?
  • Why are all the in-flight movies in economy either action or a true story about a baseball / football team? Fortunately I was travelling business and got to watch 3 films that I have wanted to see for a long time: Changeling, Doubt and The Secret Lives of Bees.
  • In the last two months I have travelled to / from / via the airports in San Juan, Newark, Copenhagen, Sturup (Malmö), Bromma (Stockholm), Brussels (Zaventem), Charleroi, Zaragoza, Madrid and Atlanta – and Copenhagen remains a firm favourite! The atmosphere, shops, restaurants and service is the best according to me. Madrid was a disappointment, where there seemed to be no independent shops, only boring old duty-free (I don’t usually do a lot of shopping in airports but it is nice to “window-shop” while waiting for a connection)!
  • Copenhagen airport view
    Copenhagen airport view

  • I met the nicest immigration officer ever yesterday in Atlanta – he turned out to be Puerto Rican and we had a nice chat about electricity prices in PR (very high compared to mainland US), the housing market and what to visit on the island!
  • Am I the only one who never drinks alcohol on planes? I get so dehydrated anyway so I stick to lots of water! In the Copenhagen business lounge two Swedes (of course!?) drank beer at 07 in the morning!

But really, I prefer taking the train – which I did last Thursday when going back to Skåne from Stockholm; a 5½ Inter-City train-ride! No worries about liquids in your hand-luggage, no stressful security check (which you actually have when travelling by train in Spain for obvious reasons), space to walk around and a great view from the windows! However, the people travelling from Stockholm to Sävsjö can’t have been very happy as the train driver forgot to stop at that station!?

A view from a train in Sweden
The view from my train window last week


Actions

Information

17 responses

23 03 2009
Karlavagnen

Wow… att bli ifrågasatt/ignorerad som kvinna som flyger bizniz det har jag varit med om flera flera gånger… Jag hatar det.

23 03 2009
Desiree

Hej, välkommen tillbaka hem till PR. Jag förstår att det måste kännas lite konstigt att vara tillbaka efter nästan 2 månder i europa. SKönt att komma hem till sitt och sin egen vrå och slippa kuska omkring fast sammtidigt tomt och konstigt på ett annat sätt. Men du får nog ge det några dagar att komma över jetlagen och att anpassa dig igen för att få tillbaka den där hemma känslan. Ja håller helt med dig gällande “travelers complaints”. Blää för dessa flygresor. Långa, jobbiga och ett allmänt helvete brukar det vara. Man får vara glad så länge man slipper jätteförseningar, inställda flyg och att resväskorna kommer bort eller blir försenade. Jo jag har nog märkt att på många sätt ligger europa före vad gäller det praktiska och moderna. Vad ohövligt de behandlade dig fast du flög buisness. ALla kan ju inte vara män i kostym. Nej du är inte den enda som inte dricker på planet. Jag brukar inte heller dricka något. Brukar till och med hoppa över vinet.Det var en rejäl lista på flygplatser du har passerat under den här perioden. Det var så länge sedan jag passerade Köpenhamnsflygplats så jag minns den inte direkt men jag kan tänka mig att den är underbar. Atlanta gillar jag inge vidare. Det är tydligen världens största flygplats läste jag vad gäller antalet start och landningar iallafall. TUr att du råkade på en riktigt trevlig immigration officer. Välkommen hem till PR än en gång. Ha det gott och sköt om dig.

24 03 2009
Anne

Hihi, plus till O som städat och grejat en del på egen hand. Ett föredöme🙂
Intressanta reflektioner över flygplatser, resande och andra detaljer. Du har ju rest en hel del på sistone och kan jämföra och ranka flygplatser. Jag tycker om Newark, den är lätt att hitta i och känns inte så stor (även om den ju nog är det). Chicago är en klassisk bytesflygplats om man flyger från Europa till amerikanska västkusten, men den gillar jag inte. Inte alls, den är stökig på nåt sätt och med otrevlig atmosfär. Men nån annan kanske tycker nåt annat. Frankfurt i Europa suger, men återigen, nån annan kanske tycker nåt annat.
Köpenhamn har jag nog aldrig mellanlandet i, men vad roligt läsa och höra att du med erfarenhet från så många flygplatser håller den högt rankad.

Det där du skriver om säkerhetskontrollen håller jag helt och hållet med om! Jag tycker det är likadant oavsett flygplats också. Det är ju totalt kaos, personalen som hetsar aggressivt och tror kanske att deras beteende ska frammana nån sorts ordning och reda men jag tycker det är tvärtom. Och precis, en stol att kunna sitta på för att ta av sig skorna skulle ju inte vara helt fel. Alla som reser är ju inte i toppform. Jag tycker de alltid är så buttra och allmänt otrevliga också. Nej, säkerhetskontrollen är inte rolig alls att gå igenom.
Vad skönt du hade en trevlig och pratglad kille vid immigration. Jag har heller aldrig råkat ut för nån dålig erfarenhet där, men man hör ju så mycket och jag tycker alltid det är lite halvläskigt gå igenom där. Även om man har rent mjöl i påsen ju och har alla papper i sin ordning och inte gör nåt fel, så känns det ändå lite sådär miniobehagligt passera.

Håller helt med dig! Inte heller jag förstår vitsen med att dricka alkohol på flyget. Dels blir man ju extra kissnödig av alkohol (sååå roligt är det ju inte att behöva springa på flygtoan stup i kvarten) och vad är det liksom för nöje att sitta salongsberusad i en trång sardinburk på hög höjd. Nä, jag har svårt att förstå det. Ok, om nån tar ett glas vin till maten eller liknande. Men vissa tar ju rätt rejält.
Vilka bra filmer du fick se i business, ja det är nog säkert en stor skillnad då det gäller flygning. Dels har väl alla egen tv-skärm direkt framför sin stol också.
Av de filmer du räknar upp har jag sett Changelin, jag tyckte om den! Är inget överdrivet stort fan av Angelina Jolie men tycker filmen var riktigt bra.

Välkommen “hem” till PR igen också🙂

24 03 2009
Mary T

Welcome Home🙂

24 03 2009
Anna (Sthlm)

Det där med att ladda din mobil med pengar – är inte allt som har med mobiltelefoni att göra lite krångligare i USA? T ex att alla inte har sms inkluderat eller man har en “plan” för en viss summa och ringer man mer än det blir det problem/jättemycket dyrare? Varför går krediten ut överhuvudtaget?! Jag tror det är ett år i Sverige och efter det måste man återaktivera sim-kortet.

Litet i-landsproblem där på businessloungen😉

Amrisarna är ju så oroliga för nakenhet och sånt så bäst att visa lite traditional violence! Hur var Changeling förresten? Skulle vilja se den men jag gillar verkligen inte Angelina Jolie.

Lite godtycklig jämförelse mellan t ex stora Newark och lilla Bromma men men… Arlanda har faktiskt fått mycket mer affärer senaste åren och just klädaffärer med olika märken snarare än den gamla vanliga dutyfree-affären. Dock inte individuella affärer så det är ju ändå ett slags dutyfree-affär.

Hur kunde tåget glömma att stanna i Sävsjö?? Vad hände med dem? Hur långt bort var nästa station?

24 03 2009
Annika

Hey BABE!!
Välkommen tillbaka igen!!!
Skönt att ha dig på plats på din ö igen! Förstår dock om du har lite svårt att landa efter så lång tid i Europa. JAG vet så väl hur det är…
Men snart börjar det nog kännas normalt igen. Det brukar ju ta ngra dagar.

Kastrup var jag ju just på själv när jag flög tillbaks till DC med SAS.
J-gt dyrt att koppla upp sig på internet där, måste jag säga. PUST!! jag kopplade inte als upp mig på vägen hit igen. Däremot hade jag fyra timmar på Kastrup på vägen mot Sthlm och då kopplade jag upp mig… SVAJNDYYYRRT!!!

Jag tar ALL alkohol jag får gratis ombord🙂
Men jag ids inte köpa (fasiken vad SNÅL jag låter i den här kommentaren, hahaha!!!)
Kopplar av bättre med lite rödvin innanför västen. hihi!!
SAS är ganska generösa med sin alkohol.

KUL att du fick en TREVLIG immigration officer i Atlanta. DET händer ju i princip ALDRIG!!!

Och sen kan jag verkligen förstå att du blir LACK när dom ifårgasätter om du ska flyga Business…WHAT THE HECK????? Måste man se ut på ett speciellt sätt för att flyga där?

HAHA, btw, vi flyger First Class när vi kommer ner till Puerto Rico🙂 Looking forward to it. Undrar om vi blir ifrågasatta???? en familj??? Casual…???
Hmmmm….

All in ALL att flyga är JOBBIGT, prövande och nervöst…ALLTID…
OM det gick ett tåg mellan USA och Europa skulle jag TA det…HAHA!!

KRAMAR och tack för ditt GULLIGA mail…Ska svara på det idag!!!

24 03 2009
Lia

Så härligt att höra att allt har gått bra och att du är hemma igen!! Förstår dock om luften går ur en lite, när mn har varit ute och flängt så länge=).
Och WTF???!!! Skulle det vara vettigare om du satt en lååångflygning i en liten bizznizzdräkt med kortkort kjol, jätteslimmade staypus, pumps och en liten scarf??? Skulle det ha varit mer läpligt eller? Jag blir så trött! Kramkram söta!

24 03 2009
petchie

Karlavagnen, visst är det sååå irriterande att bli ifrågasatt som kvinna i business class! Alla 3 antog att jag stod i fel kö för incheckningen – grrr… jag kan läsa innantill och har rest förut, varför skulle jag ställa mig i fel kö liksom? Skönt iaf att höra att det inte bara är jag som har blivit ifrågasatt trots allt!

Desiree, tack så mycket, du är så gullig! Kul att få så långa kommentarer när jag nu är hemma igen🙂 Visst, det är både på gott och ont att kuska runt och hälsa på familj[er] och vänner i 2 månader – jag känner mig väldigt priviligerad samtidigt som det är sååå skönt att komma hem och leva med en riktig garderob (även om jag ska erkänna att jag inte packa upp riktigt än) och egna rutiner! Någon jetlag känner jag egentligen inte av förutom att jag sov till 10 igår och 9 idag, vilket egentligen inte är ovanligt för mig😉 och ja, la mig vid tio-tiden igår…
De här långa flygresorna är verkligen inte roliga, och allt strul med att hämta ut väskorna och sedan checka in dem igen – det känns som det är bud på att de ska komma bort (nu har det bara hänt mig en gång att väskorna inte kom med mig hela vägen) i röran.
Jag dricker ingen alkohol alls på planet, hoppar över både champagnen som man får i business och vin – och försöker dricka så mycket vatten som möjligt. Jag tycke att hela jag blir så uttorkad, till och med håret blir torrt och konstigt under en flygresa.
Atlanta är verkligen ingen rolig flygplats, överhuvudtaget är jag inte särskilt imponerad över amerikanska flygplatser.

Kram!

24 03 2009
petchie

Anne, O är urduktig på att städa och tar gärna de där “storstädningsmomenten” som jag själv inte gillar (klorintvätta duschdraperiet t.ex) samtidigt så är det ju som hos er att det är jag som nuförtiden “vardagsstädar”, av förklarliga skäl. Kanske en “kvinnofälla” men jag vill ju gärna umgås med O på helgerna och inte behöva tänka på städning etc.
Jag gillar också Newark av de amerikanska flygplatser jag besökt. Det är lätt att hitta, finns många roliga restauranger och affärer att kolla i medan man väntar… Chicago har jag inte varit på men hört skräckhistorier! Frankfurt mellanlandade jag på 1992 tror jag så kommer inte ihåg så mycket😉 Det är intressant att se vilka mellanlandningsflygplatser man hamnar på beroende på var man flyger – Annika verkar ju alltid mellanlanda på Kastrup t.ex, du på Chicago och Frankfurt och för mig blir det antingen Atlanta eller Newark för det mesta. Nu insåg jag att jag glömde en flygplats i min lista – jag var ju på Schiphol i Amsterdam på vägen från Madrid till Kph!! Det var bara andra gången jag var där men annars är det nog också en typisk mellanlandningsflygplats…
På Kastrup har man nyligen byggt om säkerhetskontrollen men det är FORTFARANDE kaosartat och stressigt – absurdt att det inte går att planera bättre! Det är lite som i mataffärskassorna utomlands – det är ytterst sällan att de är uppdelade i två fack som i Sverige och det blir alltid stressigt när man ska hinna packa sina varor innan nästa kunds varor kommer.
Passpolisen i söndags var så gullig, han började med att vara ganska butter men när han såg min adress så sken han upp och frågade vad jag tyckte om PR – jag tror att han förväntade sig att jag skulle säga något negativt (vilket folk alltid verkar göra)! Han berättade att han flyttat till Atlanta för 2 månader sedan för att hans barn skulle få bättre möjligheter i livet men han hade problem med att sälja sitt hus i PR… Men han var iaf positivt överraskad över de billiga elpriserna i Georgia, liksom vi fortfarande inte kan fatta hur dyr elen är i PR.
Ha ha, jag är också en sådan där som blir extremt kissnödig när jag flyger – det är en avvägning mellan dricka mkt vatten för att inte bli uttorkad och inte gå på toaletten så mycket (på första flygningen var jag på toa en gång i timmen tror jag – pinsamt!!). Tur att jag inte behövde störa någon grannpassagerare när jag skulle upp ur stolen.. De senaste gångerna jag flög ekonomi över Atlanten (med British Airways och Continental) så hade jag egen tv-skärm men kommer inte ihåg om man kunde välja själv filmen. Changeling var bra trots att jag precis som du och Anna inte är något större Angelina Jolie-fan. Doubt och Secret lives of bees var också bra och kan rekommenderas. Meryl Streep är urbra i Doubt!
stor kram vännen!

Mary T, thanks! It feels great to be back even though a bit weird still. We will definitely head to the beach this weekend, need some sun!

24 03 2009
petchie

Anna, jo allt med mobiltelefoner är sååå krångligt i USA / PR. Jag blir vansinning på hur komplicerat det ska vara – och varför kan man inte fylla på mobilen på en flygplats?? Det måste ju vara jättemånga som kommer “hem” och inser att de inte har kredit kvar. Och japp, speciellt som krediten “går ut” så fort – i EUropa är det 1 år oavsett hur mycket du fyller på med. Jag ser ju alltid till att fylla på när jag är i Europa så att jag inte “tappar” mitt nummer (Marianne skrev ju att hon blivit av med sitt svenska nummer nu – så irriterande).
Jag vet, i-lands / lyxproblem så att det stänker om det att klaga på att business loungen är dålig, ha ha😀
Ha ha, jag undrade just om någon skulle påpeka att man inte kan jämföra Bromma, Sturup, Zaragoza och till viss utsträckning Charleroi med de stora flygplatserna😉 Och naturligtvis förväntar jag mig inte heller att de ska vara några toppflygplatser – men på Sturup hade jag nog den lugnaste och mest avslappnade säkerhetskontrollen eftersom jag var helt ensam så kunde småsnacka lite med personalen medan jag satte på mitt skärp etc. Skööönt!
Changeling är bra trots Angelina Jolie – det är ju Clint Eastwood som regisserat. Men Doubt var nog ett strå vassare, Meryl Streep och Phillip Seymour Hoffman är bara så bra!
Jag vet faktiskt inte hur man kan glömma en station som tågförare men enligt min syster har hon råkat ut för det på Pågatågen (lokaltrafiken i Skåne) och de fått BACKA tillbaka… men Intercity-tåget hade väl sådan fart att det inte gick att backa! Jag tänket så klart inte på det eftersom jag inte hade någon koll på vilka stationer tåget skulle stanna på men konduktören kom i högtalaren och sa något om att de “missat” att stanna i Sävsjö så kunde de passagerare som skulle av där kontakta konduktörerna! Nästa station var nog Alvesta, ingen aning om hur långt det är mellan de två stationerna. Men kan du tänka dig så snopet för de som stod på stationen och skulle PÅ tåget!!?😕

24 03 2009
petchie

Anna, jo allt med mobiltelefoner är sååå krångligt i USA / PR. Jag blir vansinning på hur komplicerat det ska vara – och varför kan man inte fylla på mobilen på en flygplats?? Det måste ju vara jättemånga som kommer “hem” och inser att de inte har kredit kvar. Och japp, speciellt som krediten “går ut” så fort – i EUropa är det 1 år oavsett hur mycket du fyller på med. Jag ser ju alltid till att fylla på när jag är i Europa så att jag inte “tappar” mitt nummer (Marianne skrev ju att hon blivit av med sitt svenska nummer nu – så irriterande).
Jag vet, i-lands / lyxproblem så att det stänker om det att klaga på att business loungen är dålig, ha ha😀
Ha ha, jag undrade just om någon skulle påpeka att man inte kan jämföra Bromma, Sturup, Zaragoza och till viss utsträckning Charleroi med de stora flygplatserna😉 Och naturligtvis förväntar jag mig inte heller att de ska vara några toppflygplatser – men på Sturup hade jag nog den lugnaste och mest avslappnade säkerhetskontrollen eftersom jag var helt ensam så kunde småsnacka lite med personalen medan jag satte på mitt skärp etc. Skööönt!
Changeling är bra trots Angelina Jolie – det är ju Clint Eastwood som regisserat. Men Doubt var nog ett strå vassare, Meryl Streep och Phillip Seymour Hoffman är bara så bra!
Jag vet faktiskt inte hur man kan glömma en station som tågförare men enligt min syster har hon råkat ut för det på Pågatågen (lokaltrafiken i Skåne) och de fått BACKA tillbaka… men Intercity-tåget hade väl sådan fart att det inte gick att backa! Jag tänket så klart inte på det eftersom jag inte hade någon koll på vilka stationer tåget skulle stanna på men konduktören kom i högtalaren och sa något om att de “missat” att stanna i Sävsjö så kunde de passagerare som skulle av där kontakta konduktörerna! Nästa station var nog Alvesta, ingen aning om hur långt det är mellan de två stationerna. Men kan du tänka dig så snopet för de som stod på stationen och skulle PÅ tåget!!?😕

Annika, tack🙂 Det känns bra att vara tillbaka! Det tar ju alltid några dagar att landa, både fysiskt och psykiskt men imorgon har jag spansklektion kl 8 så en rutin kommer på plats!
Jag har faktiskt aldrig använt internet på Kastrup – brukar mest kolla lite i affärerna och äta en röd pölse😉 men i söndags blev det en god frukost och DN helt gratis i business loungen, lyxigt värre! I Atlanta skulle de ha $7 för internet i business loungen vilket jag tyckte var urkasst – vad är det då för ngn mening att sitta där, speciellt som det inte fanns sittplatser för alla.
Ha ha, så du gillar alkohol på flyget – O brukar också dricka vin för att slappna och sova bättre, men jag sover så lätt ändå på flygplan och tåg.
Vet du vad, jag märkte att det var en helt annan spridning på folket som flög business från ATL till SJ än från Köpenhamn så jag tror inte att någon kommer att ifrågasätta er – dessutom har ni ju en MAN med er😉😉
Tåg till USA från Europa – vad härligt det hade varit!! Jag älskar tågresor, den längsta var från Köpenhamn till Neapel år 2000!

Lia, det är skönt att vara hemma igen även om det känns lite tomt efter att ha umgåtts med familj och vänner så intensivt i 2 månader. Men nu kommer ju snart Annika och co till oss och sedan Desiree och hennes C + eventuellt Os mexicanska kompis så vi ser framemot att ha gäster hos oss igen!
Jag blev bara så irriterad på personalens attityd på Kastrup – precis som jag inte fattade att det var business-kön! Jag kände igen en av killarna, en amerikan som har haft konstig attityd mot mig innan. Jag funderade just på det, där var två amerikaner som frågar ut en före in-checkningen (säkerhetsfrågor om man har vapen, packat själv etc – vad tror de, om man nu inte har rent mjöl i påsen – skulle man säga det då??) och jag undrar om de jobbar för flygbolaget eller för amerikanska staten?? Kommer nämligen inte ihåg om jag kände igen amerikanen från förra gången jag flög Delta eller om det var från Continental i somras.

Stor kram tjejer!

24 03 2009
Anna (Sthlm)

Så sant det där med matkassorna som du skrev till någon. Utomlands har de aldrig en sådan där avdelare och det blir stressigt! Dessutom är de jättekorta ibland också.

När vi reste till USA från Arlanda förra sommaren hade de också folk innan incheckningen som gick igenom alla blanketter med en och frågade om bagaget. Så det är väl någon ny rutin.

24 03 2009
Emmapiraya

Välkommen hem igen! Det har varit sueprkul att läsa om din europaresa och se alla bilder (inte minst på svenska skyltar, hehe) men nu är det kul att du är tillbaka och kommer blogga om PR igen! Verkar som om Annika ska komma och hälsa på, vad kul i så fall!🙂

Hoppas du snart kommer in i PR-lunken igen! Kram!

24 03 2009
petchie

Anna, jag förstår inte varför kassorna inte är bättre utformade utomlands – även i stora mataffärer som Carrefour där folk handlar MYCKET så finns det inga avdelare. Grr…
Ja, det är väl en relativt ny säkerhetsrutin att de frågar ut passagerarna innan incheckningen när man ska flyga till USA + extra säkerhetskontroll vid gaten – första gången jag fick gå igenom det var 2005 i Bryssel. Även flyg till Israel har samma säkerhetsrutiner men en sådan “missade” jag eftersom jag inte flög direkt utan via Wien (konstigt egentligen, så terrorister flyger alltså bara direkt?).

Emma, kul att du gillat mina Europainlägg – det blir nog några fler, jag har en massa foton från Bryssel och Spanien som jag inte har delat med mig av än😉
Annika och hennes familj kommer den 4 april och stanna en natt innan de ska åka på kryssning! Ska bli så kul att träffa dem igen!
Tack, jag tar det lugnt nu de första dagarna och försöker anpassa mig till PR-livet igen..

Kram!

25 03 2009
Anna (Sthlm)

Hoppas det inte var den här kvinnan som skulle av eller på i Sävsjö! http://www.tjuvlyssnat.se/mellersta-sverige/get-back-to-the-future

25 03 2009
petchie

Ha ha, jättekul!😀 Jag har varit inne några ggr på Tjuvlyssnat men nu var det ett tag sedan…

25 03 2009
Caroline

Valkommen tillbaks till “verkligheten”….haller med om att Kopenhamns flygplats har en harlig atomsfar. Tyvarr sa hinner jag aldrig att strosa runt o bara titta lite…..brukar alltid fa rusa till taget eller till flyget till Goteborg. One of these days maybe?? Brukade alltid kanna motstand for att boka flyg fran eller till JFK…..tyckte alltid att det var en fruktansvard flygplats. Nerganget…gammalt…bortglomt pa nagot satt. Men i julas fick vi en glad overraskning…de hade byggt om totalt. Frascht o fint!

Leave a Reply

