Friday theme / Show & tell: Yellow

3 04 2009

A new month and the Friday themes have been chosen by Västmanländskan:
3rd April: Yellow
10th April: Slowly
17th April: Spring signs
24th April: Abandoned

The first thing I think of when I hear “yellow” is the song:

I wrote a song for you,
And all the things you do,
And it was called yellow

I have a very vivid memory of this song from… well, if I should freak you out a little bit with my memory for dates, I think it was around the 27th April 2001 in Copenhagen! I had arrived that day by night train from Austria and was catching up with a Swiss friend, M while listening to Coldplay… After an hour or so, I realised that we had been hearing the same song over and over again!! My Irish friend O absolutely loved “Yellow” and had put it on repeat, and then left the room!

I really do like yellow, both as a song and as a colour. It can be very bright and cheerful but I wouldn’t really wear yellow, if it wasn’t a very pale shade. Here are some of my examples of yellow:

A yellow house in Cabo Rojo

A yellow house in Cabo Rojo, Puerto Rico.

I grew up in a yellow brick house (that’s almost a song as well, “Yellow brick road”). Our house was built in the former brick yard (tegelbruk) and the houses were grouped according to colour – red, brown and yellow

A blue and yellow dalacarlie horse in Keukenhof

A Swedish Ikea inspired dalacarlie horse in the beautiful gardens of Keukenhof, the Netherlands

Yellow tulips in Keukenhof

Yellow tulips in Keukenhof – I really miss tulips, they are such a symbol of spring for me!

Blurry rainforest spider

A blurry yellow and red spider in the rainforest El Yunque, Puerto Rico – unfortunately I haven’t been able to find what it is called

Yellow doors, yellow table runner and some yellow flowers

Yellow doors, yellow table runner and some yellow flowers

What I want to show here is not the yellow flowers, nor the yellow table runner, but the yellow doors in the background! My apartment in Brussels had apricot (!?) walls in all the rooms and yellow doors… Straaange combination! In our apartment in Puerto Rico all the walls are yellow!! I am longing for white walls…

Office/guest bedroom

The yellow walls of our apartment in Puerto Rico + a hideous yellow leather sofa in the guest bedroom!

It is not that I have something against yellow walls in principle – I think it can make a room seem warm and bright. However, I don’t understand why all the rooms have to be yellow – especially here in Puerto Rico where we have lots of sunlight and heat anyway. I have understood though, from HGTV, that Americans seem to have almost a fear of white walls!? Nevertheless, yellow leather sofas are just plain awful!

Guineos de manzana and another fruit...

Guineos de manzana or apple bananas – they really taste like apple! and another fruit, unfortunately I can never remember the name – but we didn’t like the taste

The sun setting on Culebra

A yellow sunset over El Yunque, the rainforest, seen from the Puerto Rican island Culebra

Tomorrow Annika in Virginia and her family are coming to Puerto Rico! We are planning to take them to the rainforest for a walk, and then have dinner in our favourite restaurant, Café La Princesa in the Old San Juan. It will be so much fun to meet again, it will be the third time actually – first time was in Virginia in August last year and then in NYC in November. I am really looking forward to showing them around our beautiful island, even if it is just for one day. On Sunday they will be off on a cruise around the Caribbean – and it will be interesting to hear about their experience afterwards.

People in Puerto Rico keep telling us that cruises are the best way to travel in the Caribbean and to see the other islands. We have been quite anti-cruise but since I am not too keen on travelling by the small planes I see passing our windows every day, I think that we will definitely consider a cruise holiday!

Here are the other Friday theme bloggers:
Anki, Anna, Anne, Annika, Cecilia, Christel, Desiree, Emma, Erica, IngaBritt, Jemaya, Jennie, Lena, Lena W, Leopardia, Lia, Mais-oui, Marianne, Marie, Marina, Marskatten, Mia, Mia D, Millan, Moster Mjölgumpa, Musikanta, Nilla, Norrsken & Stjärnfall, Petra H, Saltis, Sara, Simone, Sparkling, Strandmamman, Taina, Under Ytan, Victoria, Victoria V and Västmanländskan.

Updated: Somebody ended up on my blog today by searching for “yellow tapas tree” – what is that??

And apparently I forgot to publish this photo of a yellow tree – also in Puerto Rico:

A yellow tree in Puerto Rico


Actions

Information

22 responses

3 04 2009
Solweig

Very interesting blog! And fantastic to find a Swedish girl … här i Puerto Rico!
Yes, I am also Swedish and live in PR..
If you can tell me how to find some fresh parchas so that I can get the seeds and lant them in my patio I would be …. tacksam!!
Hej!
Solweig

3 04 2009
Taina

Äppelbananer? Har aldrig hört. eller sett. Coolt. Och gula är de också😉
Javisst har amerikanarna mycket färg på sina väggar och vi har ju också ett rum som är gult. Och ett som är rosa! Ja ROSA!!
Så spännande med “familjen Annika” på besök då!
Hoppas ni får det trevligt. Och soligt, dvs guuuuuuult.
Kram

3 04 2009
Anne

Åh, vad fina de gula dubbeldörrarna var. Inte bara färgen utan dörrarna i sig. Dubbla glasdörrar är en annan sak jag skulle vilja ha i mitt drömhem en vacker dag… Jag tycker “dina” dörrar var väldigt fina i den kulören, just gult är nog en sån färg som det är viktigt det är “rätt” nyans på, annars kan det bli helt fel. Gula målade hus tycker jag om, hehe vårt radhus här i USA är ju gult. Det är annars superovanligt, ofta tycker jag husen här är målade i rätt murriga och trista färger.
Apropå HGTV och färger, nåt som man ju ser alltför ofta är alla dessa färgade heltäckningsmattor. Då menar jag ilsket färgade mattor typ röda, lila, blåa, gröna. Jag fattar inte hur man kan sätta in sådana färgade heltäckningsmattor. Det är gräsligt! Sorry nu om nån läser det här och tycker en grannlila heltäckningsmatta är det läckraste som finns. Not in my house.
Annikas kryssning inspirerar, inte heller jag har kanske tänkt på en Karibienkryssning tidigare men det låter väldigt inspirerande och jag skulle nu väldigt gärna åka på en liknande. Ska bli väldigt spännande höra och se bilder från deras kryssning.
Andra Petra åkte ju också en kryssning tidigare.
Du och O måste ju bara åka på en kryssning innan ni flyttar, om inte annat så för att säga att ni liksom gjort det…
Ha en trevlig helg, KRAM!

3 04 2009
Ulla

Huuu, dendär spindeln såg för läbbig ut!! Har alltså obehag för spindlar🙂. Annars ett trevligt inlägg, skojiga bilder , jag förstår att du tycker att det kan bli lite väl mycket av det gula. Jag förstår inte omvänt varför alla officiella byggnader som numera byggs måste vara grå-brun murriga – vi skulle ju verkligen behöva färg att se på största delen av året. I Helsingfors finns härliga kvarter med byggnader från början av 1900 talet – ljusgula, vita…ah!

3 04 2009
Anna (Sthlm)

Vad smart att du tänkte på någon låt! Jag har såklart hört den där Coldplay-låten men kom inte ihåg vad den hette (är så dålig på titlar). Den enda låten jag tänker på är väl Yellow Submarine i så fall🙂
Era gula dörrar var ju jättefina! Men inte de aprikosa väggarna… Och kombinationen är ju ännu värre! Svenskar kan ju bli lite tråkiga åt andra hållet å andra sidan. Vitt, vitt, vitt. Men man kan ju ta äggskalsvitt eller stockholmsvitt iofs för att variera lite…
Jag vill prova äppelbananer!

3 04 2009
annaluna

Den andra frukten ser ut som quenepa – fast beror på storleken. Så himla goooda! Vi brukade köpa en påse för en dollar av vägförsäljare..😀

3 04 2009
Christel

Älskar också Coldplays gula låt. I kväll har jag legat i soffan och småsovit till Så ska det låta på TV, där sjöng Markus Fagervall Fix it, med samma band, också en skön låt. Hela ditt inlägg känns så hemtrevligt och skönt, jag trivs verkligen på din blogg! Trevlig helg!

3 04 2009
Fritt ur hjärtat

Kära nån så mycket nytt, sången och äpplebanan. JÖSSES. Solnedgången är fantastisk och IKEA hästen var faktiskt cool;-)

3 04 2009
Västmanländskan

Kul att du hittade musik på temat också! Många fina bilder. Ha det gott!

3 04 2009
Musikanta

Så fina foton du har tagit. Har lyssnat på sången och tyckte mycket om både den och killen som sjöng. Han sjöng så absolut rent…

Så roligt det måste vara för dig att träffa Annika med familj. Önskar att jag hade varit med!
Ha en skön helg/M

3 04 2009
Millan

Ah vilka harliga gula foton!! O Coldplay ar ju bara for bra! De gor sin avskedturne i ar tydligen (men vem vet… det sager ju band mest hela tiden och sedan dyker de anda upp igen ;-)) och jag skulle sa garna vilja se dem live! Men det ar nog en omojlighet for jag tror biljetterna redan ar slutsalda😦.
Hoppas att ni far det toppen med Annika med familj i morgon. Jatte skoj!! Jag aker till goteborg i morgon och ar borta i nagra veckor sa det blir nog inget bloggande for mig pa ett tag. Passar darfor pa att saga GLAD PASK!!🙂 kram

3 04 2009
Desiree

Härlig tolkning av temat gult. Jag gillar verkligen det gula huset. Just i karibien verkar det som om det ofta förekommer färglada hus med många starka färger. Jag har varit på Aruba och Curacao och där var det också många färgstarka hus. De där småbananerna har jag ätit och de är ju hur goda som helt. Helt beroendeframkallande. Varför det är så vanligt med gula väggar vet jag inte men det är något jag även märkt här i många hem. Jag opponerar mig dock inte så mycket för så länge det handlar om en färg som är ljus och ganska neutral så är jag glad. Vi har ganska gott om ljusgula väggar hemma hos oss här också. Din lägenhet i Bryssel med de franska glasdörrarna såg jättefin och mysig ut. Måste varit svårt att lämna denna. Fast å andra sidan bor du inte helt tokigt nu heller med den där fantastiska utsiken. Vad kul att du får besök av Annika också nu till helgen. Ni har verkligen haft mycket besök men vem vill inte komma till vackra PR en underbar tropikö? Det märks att du blivit en mycket van värdinna. Om du skulle få för dig att någondag framöver öppna ett B&B så skulle du nog inte ha några som helst problem med den erfarenhet och alla besök du fått vid det här lagt. Jag är som sagt jätteglad över att du gärna tar emot oss också. Ha en rikgit skön och härlig helg med Annika. Annika är verkigen en jättetrevlig och mysig tjej. Jag träffade henne i Stockholm och det var en underbar långträff vi hade.

3 04 2009
StrandMamman

Den gula spindeln ser läskig ut – och trädbilden helt underbar!!
Ha det så mysigt i regnskogen med Annika!!

5 04 2009
Mia

Jag brukar inte vara så förtjust i såna här temainlägg men du lägger ner tid och energi på dem så jag bara älskar dem!

Det är ju lite kontroversiellt i dövsamhället med dessa implantat. En del ser det som en förolämpning, att det är något fel på de och att de inte duger som de är. Att de måste förvandlas till robotar. Dövas hörselnerver kan man inte återskapa men finns det några procent, i min systers fall 2% så kan man återskapa vibrationerna och förstärka dem. Vi hörande, hör 95-100 på den här poängskalan och med lite tur kommer Emma höra ca 60-70. Så det kommer bli fantastiskt!

Kram

5 04 2009
Sara

Nej, undra om jag hittar vilda angsblommor i England till min brud bukett, det blir att borja leta tidigt : )

Tulpaner ar min favorit blomma, har turen att fylla ar i borjan av Mars, da far jag oftast tulpaner, fin bild!

5 04 2009
Lia

Tack snälla för ditt mail Petra! Det känns värmande att någon märker när man blir frånvarande. Svar kommer, nu när det äntligen är påsklov! Jag har, milt sagt jobbat sönder mig nu, och det har inte blivit många minuter framför datorn alls. Men jag har roligt iaf =). Vilket härligt inlägg, och sååå coolt med annorlunda frukter! HÄLSA till underbara Annika med familj, det låter som att du har planerat en fantastisk tripp runt ön! Kram

5 04 2009
Saltistjejen

Underbart att få ha Annika med familj hos er! Nu ahr de kanske åkt igen, men jag gissar att ni fick en jättemysig dag ihop! jag är avis på de och på er…..
Som sagt, jag ska prata med M och se ifall vi inte kan försöka komma o hälsa på er vi med innan ni lämnar PR. Det hade varit såååå skoj!!!🙂
Fina bilder på temat också.
sSjälv skrev jag fredagstemat idag lite sent, men jag har inte riktigt kommit i ordning än sedan Sverigeresan. Men hoppas att det ska gå böttre nu under veckan.
Kraaam!

6 04 2009
petchie

Solweig, it’s not the first time you visit my blog – I think you read my blog already last year!?
I am sorry but I don’t know when the season for passion fruit / parcha is and I don’t have a garden myself.

Taina, äpplebananerna är så ovanliga (??) att inte ens min puertoricanska spansklärare hade hört talas om dem – men så är han också en stadskille! De säljs oftast inte i affärerna utan vi fick några av vår granne för att smaka. Det kommer en ny bild på andra bananer idag på bloggen😉
Det värsta är väl ändå när amerikanerna målar sina väggar i färger som “taupe” = mullvadsgrått.. Varför?? Det ser ju bara smutsigt och tråkigt ut, tycker jag! Hi hi, jag förstår att minstingen är kanske den enda som uppskattar rosa väggar hos er!
Vi hade en jättehärlig helg med Annika & co men det kommer ett inlägg om deras besök, förhoppningsvis redan idag!

Anne, mina dubbla glasdörrar var jättefina – hela lägenheten var väldigt mysig (inkl stuckatur i taket) men jag var inte lika förtjust i de aprikosfärgade väggarna. De gula snickerierna hade passat mycket bättre till vita väggar!
Jag förstår varken heltäckningsmattor i starka färger och väggar i typ mullvadsgrått som jag skrev ovan till Taina. Amerikanerna verkar vara skitskraja för vita väggar av någon konstig anledning. Det är verkligen fascinerande att se på HGTV ibland när de målar väggarna smutsgrå…😕
Precis, det blir nog en kryssning innan vi lämnar Karibien, om inget annat för att se några av de andra öarna!! Vi ser också verkligen framemot Annikas kryssningsinlägg🙂

6 04 2009
Anna (Sthlm)

På tal om färger på väggar, jag såg ett gammalt avsnitt av Fab 5 (eller Queer Eye for the Straight Guy eller vad det nu heter) i helgen. De gjorde faktiskt om hemma hos en tjej den här gången och hjälpte henne och en (internet)dejt att göra sig redo för dejten. I alla fall fixade de snygga möbler och gjorde fint i övrigt men de målade över hennes vita väggar med en röd fondvägg (vilket jag tyckte var snyggt och färgglatt) till en GISSA??!! Jo, gula väggar. Ljusgul i en tråkig nyans. Och hela rummet också. Hennes röda fondvägg was no more😦

6 04 2009
petchie

Ulla, spindeln var verkligen pytteliten så den var inte sååå läskig😉 Vi har dock fått höra att det finns stora ludna spindlar på andra ställen på ön – och det vill jag inte tänka på, oavsett hur ofarliga de här! Hu!!
Jag har aldrig varit i Helsingfors men jag har fått för mig att det är en väldigt fin GUL stad! Hoppas att jag får tillfälle att besöka den i framtiden!

Anna (Sthlm), Yellow submarine tänkte jag inte alls på, ha ha! Efter att ha hört Yellow på repeat i över en timme så lär jag inte glömma den i första taget😉
Min fd hyresvärd var visst helt kär i den aprikosa färgen och berättade för mig att han hade tänkt måla även trapphuset i den färgen – som tur var tänkte han om och det blev ljusblått… Konstig italienare!
Jag har ingen aning om det finns äpplebananer någon annanstans än i Puerto Rico??

Annaluna, ja, det var nog quenepas!? Vet inte om de var kanske omogna men vi förstod verkligen inte hur de skulle ätas. Jag tyckte att de luktade lite svettaktigt! Men bananerna var goda!

Christel, Coldplay har många bra låtar! Tack för din gulliga kommentar, kul att du tycker att det är hemtrevligt på min blogg🙂

Simone, hi hi, det blev en mycket blandad gul kompott! Visst var dalahästen cool med Ikeas vattenkannor! Hela Keukenhofs blomutställning hade Sverige / Ikea-tema pga Linné-året så det var riktigt kul att besöka den! Och så klart helt underbara vårblommor…

Västmanländskan, tack för ett kul tema och det var extra kul att jag kunde illustrera med en sång!

Musikanta, tack! Vad roligt att du tyckte om sången, du är ju expert på det där med musik😉 Jag hittade ju ganska många foton med gult i till slut – inte ett enda var nytagit!

Kram allihop!

6 04 2009
petchie

Millan, oj det visste jag inte att Coldplay redan ska sluta spela!! Jag hade också gärna sett dem live men det är väl en ännu mindre chans än för dig😉 Undra om de vägrar att spela Yellow / Trouble nu precis som band som t.ex Radiohead som vägrar spela Creep? Jag tycker att det är lite löjligt när band vägrar spela sina största låtar, eftersom det ju oftast är tack vare dem som de fortfarande kan spela in skivor och ge konserter!
Hoppas att ni får ett riktigt härligt påsklov i Gbg!

Desiree, absolut – nästan alla hus i Karibien är ju färgglada! Man blir verkligen glad av att se dem!
Kul att du också testat äpplebananer, var det i Nicaragua eller i Aruba / Curacao?
Jag tycker inte heller att det gör något med ljusgula väggar, även om jag egentligen kanske föredrar vitt – men det är nog mest för att jag inte haft vita väggar på så länge! Ljusgult är som du säger ganska neutralt och väldigt fräscht och soligt! Det var mycket som var fint och mysigt med lägenheten i Bryssel men den var också extremt kall, dragig och fuktig på vintern och köket var minimalt för att inte tala om toaletten😉 Det var ändå lite sorgligt att lämna den efter 4½ år, speciellt som den ju också var Os och min första bostad tillsammans.
Japp, vi har haft många besök sedan vi flyttade till PR men det är inte alla vänner som är intresserade av att hälsa på – för vissa är det inte exotiskt nog!! Jag ska snart skriva ihop ett litet inlägg om Annika & co besök, det var jättetrevligt! Och jag är säker att det blir lika kul när ni kommer i maj!

Strandmamman, tack! Jag måste försöka ta reda på vad trädet med de gula blommorna heter!
Regnskogsbesöket med Annika & co var mycket lyckat, och vi såg inga spindlar😉

Mia, tack!!😀
Jo, jag har förstått att cochleaimplantat är mycket kontroversiella i den icke-hörande världen. Men jag hoppas att din systers operation var lyckad och att hon snart får chans att höra! Det är ju helt fantastiskt att man KAN göra sådana här operationer!

Sara, jag håller tummarna att du hittar några fina ängsblommor till din brudbukett.
Tulpaner är härliga blommor, men av någon anledning gillade jag inte dem när jag var yngre…

Lia, vad skönt att höra att allt är bra och du nu får tillfälle att vila upp dig under påsklovet! Och så länge du har kul så är det ju huvudsaken, även om man också måste ta det lugnt ibland!
Det är superintressant med alla dessa ovanliga frukter och växter i Puerto Rico – tyvärr vet jag ju inte vad hälften heter!😦

Saltis, vi hade ett härligt dygn med Annika & co! Short but sweet… Karolina var så exalterad inför kryssningen och det förstår jag.
Ja, hoppas att ni kan komma och hälsa på i PR, det skulle vara så kul! Här är gott om plats för lilla Ella att tulta omkring – hon kanske har börjat gå innan ni hinner hit! Och så klart plaska i havet!!

Kram tjejer!

6 04 2009
petchie

Anna (Sthlm), såg precis din andra kommentar! Jag har bara sett A queer eye for a straight guy en gång och det var inte helt snyggt det de gjorde som inredning – men ok, det var gräsligt innan the make-over också! Men vad tråkigt att de målade över en röd fondvägg, vad konstigt! Man hade ju kunnat tänka sig att det skulle vara precis tvärtom!!

Leave a Reply

