Happy Easter! Glad Påsk! Feliz Pascua! Joyeuses Pâques!

12 04 2009

Easter decorations on a plate
As we didn’t have any branches to hang the Easter decorations on, I decided to use a glass cake plate to display them. I saw in Martha Stewart’s magazine Living that she had done the same – am I a true housewife, or what!!? Actually a bit scary, especially as I truly dislike Martha…

A bit late maybe, but just wanted to wish everyone a Happy Easter! I hope that most of you have some time off – O didn’t work on Friday, the lucky Swedes have Friday and Monday off, and the Eurocrats in Brussels have Thursday, Friday and Monday off…

The Easter egg has been filled...
With the Swedish Easter sweets I brought from Sweden I filled three Easter eggs – for myself, for Swedish B and Annika’s daughter Karolina. I hope that she shared a few sweets with her mother🙂

Easter sweets
I was very proud that I didn’t open our Easter egg until yesterday evening (I might have had a nibble or two of the sweets while filling them though)

Easter kitchen towel
A few Easter decorations found their way into our home

Easter pot holder
I will use these pot holders for the first time today when I bake our Easter dessert

A collection of Easter eggs
My collection of Easter eggs – they are all empty though

My first Easter egg from 1977
My first Easter egg from 1977! I remember a few years ago when my mother decided to hide our Easter eggs – I couldn’t find mine and got really bored and said something like “Just give me the damn sweets”😉 Apparently I was too old for that kind of game…

Easter decorations
All Swedish Easter decorations from Åhléns

——– Happy Easter! Glad Påsk! Feliz Pascua! Joyeuses Pâques! ——–

PS I will answer the comments on the previous posts later on, O is in church this morning and I should be baking instead of blogging…


Actions

Information

15 responses

12 04 2009
Ulla

VAd härligt med din äggkaskad🙂 – de stora paffäggen är härliga! Vilket skojigt sätt att tolka “långsamt”- temat du hade, njöt av att följa med er på olika håll i staden och höra om vanorna och se de så underbart färggranna byggnaderna och detaljerna. Roligt också att få se vad Annika & co sysslade med när de var hos er, vad härligt att bloggbanden hoppas ut i verkliga livet🙂. Hoppas du haft en fin påsk! Kram!

12 04 2009
Ingabritt

Hoppas påsken varit trevlig! Underbara färgglada bilder. Det där med godis i påsk undrar jag om det inte är ganska typiskt svenskt. Mina barn, som nu är vuxna, frågar veckor i förväg om inte påskharen ska komma med godis, det blir de aldrig för stora för…

12 04 2009
Anna

Vilka fina dekorationsägg! Har du pysslat själv eller köpt färdiga?
Det är ju inte alls för sent att önska glad påsk eftersom det egentligen är idag det är påsk…Det är ju bara via svenskar som firar på aftnar och på påsken blir det ju nästan redan på långfredagen. Så fort ledigheten börjar helt enkelt🙂
Vad kul att du har kvar ditt ägg från 1977! Fick du godis i det då eller russin kanske?
Jag tycker förresten det där typiska påskgodiset, de där äggen som bara är socker, är äckliga😦 Då är ju jelly beans hundra gånger godare!

12 04 2009
Taina

Bra idé med fatet! Snyggt. Jag har plockat ris och hängt upp ägg och satt fast påskfjädrar. Amerikanarna tycker nog det ser lite konstigt ut. HA! Who cares.
Godiset är snart uppätet. Fattar inte hur mycket man kan stoppa i sig på ett par dagar.
Ha en fortsatt trevlig påsk.
Kram

12 04 2009
Ida

Glad påsk tillbaka! Det där ägget från -77 känner jag igen från mitt föräldrahem också. Det var nog det som gällde på 70-talet!

13 04 2009
Saltistjejen

Glad påsk till dig med!
Och du vilken lyx med svensk påskgodis!!
Haha dessutom var det kul att se att mönstret på handduken (eller är det en duk??) samt grytlapparna är något jag känner igen från mitt besök hos svärmor i Skåne. Är det månne skånskt??🙂
Kram!

13 04 2009
Annika

Petra!! Hemma i Washington igen!!! Vilken vecka vi har haft.
SKA maila dig pronto.
men vill bara säga ett stort TACK redan här!! TACK för att ni tog emot oss med öppna armar!! TACK för allö guidning och sightseeing.
TACK för att ni körde oss till hamnen!!!
Jättekram!!
OCH TACK för det fina och goda påskägget som du gav Karolina. Jag blev nästan rörd när hon öppnade ägget som svämmade över att svenskt godis och gulliga små pyntägg!! OCH jo, jag fick smaka😉
KRAM igen!!

13 04 2009
petchie

Ulla, visst är det härligt med påskpyntet – man blir glad av alla färgerna!
Kul att du gillade fredagstemat, jag ville ju få berättat om långfredagstraditionerna i Puerto Rico i fredags så jag klurade ett tag på HUR jag skulle få ihop det.

Ingabritt, ja i Spanien äter man definitivt INTE påskgodis! Där handlar ju påsken nästan endast om det religiösa… Påskägg kan man nog aldrig bli för stor för (bara själva gömmandet kanske😉 )!

Anna, alla äggen är köpta! Det med godiset i är från Åhléns precis som handduk och grytlappar + hararna på påskfatet och några av de små äggen också! Det mesta köpta jag när jag var hemma nu i mars men några grejor är från föregående påskar (de stora äggen är alla gamla, det största är faktiskt från Bryssel!)
Jag kan med säkerhet säga att jag absolut INTE fick godis i mitt första påskägg från -77! Vet inte när jag började äta godis men det var relativt sent… så det var säkert russin i det😀 Hi hi, jag ÄLSKAR de där godisbitarna som är formade som ägg!! Mycket godare än Jelly Beans😉
Naturligtvis var det ju Påskdagen igår, men eftersom vi inte har Annandag Påsk i PR så kändes det som påsken nästan var över igår.

Kram allihop!

13 04 2009
petchie

Taina, snacka om att jag kände mig som en desperat hemmafru när jag såg att Martha Stewart också lagt påskpynt på ett kakfat med fot😉 Jag hade gärna haft ett påskris men det är svårt att hitta grenar utan blad på här – och jag vet inte om jag skulle våga gå ut och klippa från någon annans buskar… Ditt påskris var jättefint tycker jag!
Mmmmm… påskgodis – jag har lite kvar i mitt ägg fortfarande.

Ida, kul att du hittade hit – jag visste inte att min syster hade skvallrat om min blogg😉 Vad festligt att dina föräldrar har likadant påskägg – men det fanns väl inte så mycket att välja mellan på 70-talet…

Saltis, det är en kökshandduk och grytlappar från Åhléns påskkollektion 2009 så det är ett nationellt mönster😀 Jag tyckte det var så gulligt och kul att ha något påskigt i köket!
Det svenska påskgodiset köpte jag när jag var hemma, hittade inget på ICA men Domus hade fått in påskgodis i mars till min stora lycka!

Annika, tack själva – ni var jättetrevliga gäster! Och det var bara kul att få visa er runt lite, synd att ni inte hade mer tid bara. Ni får komma tillbaka och upptäcka vår fina ö, nu när ni vet hur smidigt det är att flyga från Dulles!
Vad roligt att ni gillade det lilla påskägget – jag tyckte att ni behövde lite påskstämning, särskilt efter ditt “anti-påskinlägg”🙂

Kram till er alla!!

13 04 2009
Anna (Sthlm)

Jag visste inte heller vad godis var tills jag var ganska stor. Och läsk var någonting vi fick hemma hos farmor och farfar då och då och även då var jag nog ganska gammal, skolåldern i alla fall. Och chips var jag nog 10-12 år innan jag åt första gången! Vi hade dock desto mer bullar och kakor hemma🙂

13 04 2009
Desiree

Jättefina bilder Petra. Här får man verkligen påskkänsla. Vi upplevde inte så mycket påskkänsla. Några påskägg hade vi inte, jo riktiga ägg som jag kokade till frukost på lördag morgon och färgade fick det faktiskt bli. Lite påsk fick vi till men inget påskgodis här. Jag bakade en riktigt smarrig chokladkaka istället som tröst och det var riktigt gott. Ha en bra start på veckan. Skönt att ni fick lite ledigt ihop du och O under påskhelgen. Vi har istället haft det bra tillsammans med vårat Sverigebesök.

14 04 2009
Lia

Så SNYGGT det blev med alla påskdekorationer! Allt det färgglada verkar passa så bra in med PR i övrigt! Godis är ju bara för gott, livsfarligt! Hoppas ni har det bra bägge två, och om du badar så tänk på oss stackare som bara kan drömma om havet och stranden =( Kram!

14 04 2009
petchie

Anna (Sthlm), så vi är båda från “nyttiga” familjer😉 Vi hade aldrig lördagsgodis i vår familj utan när vi väl hade “åldern inne” så fick vi godis lite då och då men absolut inte varje vecka.😦 Och läsk var också något vi fick hos farmor och farfar, hemma och hos morföräldrarna var det saft som gällde! Japp, chips dröjde också innan vi fick äta… kanske därför jag är en sådan chipsoman!?

Desiree, tack! Det är så många år sedan jag firade påsk i Sverige – 2000 tror jag det var senast, så jag vet knappt vad riktig påskkänsla är!? Men det här året ville jag verkligen anstränga mig lite – påskpyntet köpte jag hemma i Sverige eftersom jag för en gångs skull var hemma när det fanns påskpynt i affärerna! Jag tyckte definitivt att pyntet i Sverige är så mycket finare och smakfullare än det amerikanska… Vår äggkonsumtion var ganska hög under helgen med det blev mest i sallader och i kakan jag gjorde (receptet kommer!).

Lia, tack😀 Du har rätt i att det är ganska färgglatt i våra omgivningar så det passar bra med påskpynt, hi hi.
Havet är ganska lugnt nu för tillfället så det blir nog ett litet dopp nästa helg😉

Kram tjejer!

4 05 2009
Annika

Hi! I just wanted to say hello and how wonderful to meet someone Swedish who enjoys Puerto Rico. I am half Swedish, half Puerto Rican. 🙂 Feel free to email me anytime🙂

5 05 2009
petchie

Annika, thanks for your comment! I love Puerto Rico! We are a handfull of Swedes on the island and everybody seems to like it here🙂
That’s very interesting that you are half Swedish, half Puerto Rican! Where do you live?

Leave a Reply

