A Spanish treasure hunt

18 04 2009

After the internet problems on Thursday and a busy day yesterday, I decided to skip the Friday theme – especially as it wasn’t a very easy theme for me to illustrate… Spring signs! We do have spring in Puerto Rico; it is for example getting [even]warmer after winter and the sun doesn’t set as early as before but really, I couldn’t tell what the real Puerto Rican spring signs are.

For me spring should be more obvious – like new leaves on the trees after a cold and dark winter, when nature becomes colourful again after the greys and browns of the colder season and when people start dressing accordingly in lighter and brighter clothes and sit on terraces and park benches sipping coffee and eating ice cream… Nope, those kind of spring signs we don’t get in the Caribbean! I wrote a spring flower post last year and here is another one with lots and lots of spring flowers from the Dutch Keukenhof flower exhibit!

Instead, I would like to share some more photos from our stay in Spain in March. O’s parents are true collectors and they keep everything – fortunately they have a lot of space to store all these things… For me, as a person who loves old objects with a history, it was a true treasure hunt to discover what is kept in the various storage locations.

Here are a few of the treasures we found – hopefully we will be able to salvage them to be used again once we move back to Europe!

An old tobacco box
An old tobacco box – I love these old tin boxes

My grandfather [and now father] used to keep nails and screws in such boxes. I think it is a pity to keep them in the garage, and I would like to have them on display instead – but my father was wondering where he should put the nails then…

Old medical supplies
Supplies for the medicine cabinet!

Old cutlery
Old cutlery

This cutlery reminds me of the [nysilver] cutlery I have lost (!?) from my great-grandmother – it had a P inscribed for Persson but fitted perfectly with my name! And my brother’s name D corresponds with my mother’s maiden family name – quite clever actually! Unfortunately there is no family silver ware with J for my sister’s name…

The great grandmother
O’s father’s grandmother – I think it is Joaquina, the paternal grandmother!

I “interviewed” O’s parents to find out what the names of their grandparents and what they did as a profession as I am very interested in genealogy (släktforskning). It was very fascinating, and they were both very pleased that I asked those questions since I guess their children don’t really care. O’s father has promised to show me more photos next time I visit!

On both my parents’ sides we have records of our ancestors hundreds of years back, while no ancestral research has been done yet for O’s family. I think it is a cultural difference – in Spain people have been busy working and surviving also in recent years and there hasn’t been time left over for hobbies… While in Sweden already my grandparents’ generation had the opportunity to retire fairly early and discover hobbies such as studying family history.

An old garden chair
Isn’t this garden chair so much more charming than those plastic white chairs that you can buy by the dozen…

Old chairs!
Old chairs that I really hope we can save – I love the old-style with a wicker seat

An old table
O’s father is a tailor by profession – this table was part of the tailor workshop

Almonds!
Whenever O’s father has some time off, he sits in the office chair and crack some almonds… He also makes his own almond paste – delicious! The almonds are of course from the family almond grove

A box full of stuff, including sea shells
I wonder how the sea shells ended up in the box with knick-knacks

A wine press + one of two Singer sewing machines
A wine press, one of two Singer sewing machines and una tinaja (a storage container for oil, water or wine) – the clay pot in the background

A funky lamp
A funky lamp – I love it!

Seeing all these things just left to dust in storage makes my heart break – I could furnish and decorate an entire house with it! And of course hang Joaquina’s portrait on the wall! Fortunately O loves old stuff just like me, and O’s siblings don’t seem the least interested…

Once again I think it is a cultural difference – Spain was poor and “under-developed” (sounds so conceited but I can’t find a more diplomatic way to express it) for a longer time and people have just started appreciating old things. Just like my grandmother can’t understand why I love keeping her grandmother’s hand-made rug in the kitchen!


Actions

Information

19 responses

18 04 2009
Ulla

Jag älskar också gamla saker, tyvärr finns det inte mera så mycket att finna på vår vind. Min pappa, medan han levde, skrattade ofta förnöjt åt att han fick sälja bort “skräp” till antikhandlare på 60-talet som gick från gård till gård och samlade på sig saker och ting. Snyft! Speciellt stolarna du visade var underbara!! Hoppas du har möjlighet att ta i bruk saker och ting! kram

18 04 2009
petchie

Ulla, visst är det tråkigt när den äldre generationen har gjort sig av med gamla saker. Jag är lite orolig att Os föräldrar helt plötsligt skulle få ett sådant ryck och få för sig att slänga alt sälja alla grejor… Men O brukar lugna mig med varför de skulle göra det nu när de varit samlare i så många år? Man vet ju aldrig😉 Detta är bara en BRÅKDEL av vad de har – de har TVÅ stora lägenheter som står “tomma” i byn de bor i (i Spanien sparar man inte pengar på banken utan investerar i fastigheter, oavsett om det finns en marknad för att senare sälja lägenheterna…) och de är FULLA med så mycket att det inte ens går att föreställa sig. Os mamma har säkert 10 olika uppsättningar serviser som inte används (aldrig använda tror jag), kastruller, sängar, madrasser… you name it och familjen har det i 10-tal! Vi behöver iaf inte oroa oss för att inte ha några möbler när vi flyttar tillbaka till Europa – vi sålde nämligen nästan allt när vi flyttade från Bryssel.
Kram och trevlig helg!

18 04 2009
Saltistjejen

Å vad fin bloggen är nu! Du har ändrat utseende på den!!🙂
Och beträffande gamla saker så har du säkert rätt i det att det är till stor del är olika intresse för gamla prylar beronde på kultur och generation.
Jag måste säga att jag tycker om VISSA gamla saker, men skulle nog bli tokig om jag skulle spara så mycket som O´s föräldrar verkar göra, haha! Jag tycker själv jag är dålig på att rensa och samlar gärna på mig saker som jag tyker “ör fina eller söta eller kanske bra att ha någongång…” vilket inte är så bra när man har ont om förvaringsutrymme…
Men som sagt, vissa gamla saker och möbler är oerhört vackra! Och det är nästan alltid väldigt bra kvalitet också! Till skillnad från det mesta som produceras i modernare tid.
Hoppas att ni kan fixa en del av möblerna så småningom och ha dem i ert framtida hem!🙂
Kramar!

18 04 2009
petchie

Saltis, tack – jag kände för lite ombyte (igen!) – kanske ett vårtecken😉
Jag håller med, jag skulle få panik om jag hade lika mycket som Os föräldrar – jag blir alldeles matt bara jag tänker på allt de har i olika förråd och lägenheter. En rejäl utrensning hade verkligen varit läglig!! Och visst, jag skulle inte vilja möblera en hel bostad med bara gamla grejor – men några fina gamla stolar, klassiska spanska sänggavlar, och det vackra fotot på Os pappas farmor etc skulle vara kul! Jag vill ju ha en ny, modern och stor soffa till exempel😀
En plan är att ha ett sk sommarställe hos Os föräldrar (en av lägenheterna som nu står obebodd) som även min familj och vänner skulle kunna utnyttja. Det är faktiskt ett projekt för sommaren om vi har tid och då skulle vi försöka återanvända ganska mycket möbler och serviser etc men även köpa nytt (på Ikea, hi hi)… En av Os bröder har precis ny-inrett sitt rum hos föräldrarna, med BARA Ikea-möbler – vilket jag tycker kan vara lite tråkigt – när de nu har en massa fina gamla saker som skulle kunna utnyttjas.
Kram!

19 04 2009
Anna (Sthlm)

Vilka fina grejer! Jag gillar särskilt den limegröna tobaksasken och porträttet. Och de blir ju jättefina när man har tvättat dem och gjort ordning dem. Synd att de bara ligger där i alla bråte! Ni borde ju rensa lite varje gång ni är där för O:s föräldrar verkar ju inte göra det. Förstår att du längtar efter att skapa ett hem med de här sakerna!

Gillar också nya looken på bloggen!

19 04 2009
Karlavagnen

Waow awesome! The sideboard would be very nice in a hall or living room. Let the old family photos get a more prominent position. It is very good to put the information on the back of the photos. Good of you to ask the questions! I have also done a bit of family tree researach.

19 04 2009
Marianne

Nu har jag läst ikapp hos dig. Men så mycket kom emellan att jag inte kommer ihåg allt jag ville säga. Kan i alla fall konstatera att vårt hem inte är så udda trots allt när det gäller tvättkorgen och strumpor …

Ska spara recepten.

KRAM!

19 04 2009
mz.olsson

Härligt att ni fått igång internet igen!!
Vad kul o intressant!! Så din man är spanjor?? När ni flyttar till Europa igen, är det Spanien du menar då. Eller Sverige??
Kul med alla skatter!! Historia är ju så intressant!

19 04 2009
petchie

Anna (Sthlm), de är också mina favoriter! Lättare att rengöra och kanske hitta en plats för i ett hem… Men vi är sugna på att göra något med alla gamla möbler också! Vi ska få ett eget rum i Os föräldrars hus till sommaren (Os farmor Agustinas gamla rum, hon dog samma år som O föddes och det har använts som ännu ett förråd sedan dess. Vår idé är att återanvända nga stolar, nattduksbord etc till det rummet + till mormorns gamla lägenhet som ska inredas till gästlägenhet! Det är helt otroligt hur mycket PLATS och UTRYMME familjen har!!
Och ja, utrensning är på programmet i sommar – jag måste ha något att göra när jag är i Spanien annars blir jag knäpp [av svärmors ständiga babblande]…

Karlavagnen, I thought that it was a sideboard but O told me that it is big enough for a dining table – and it is OAK! We hope that it is possible to remove the lower shelf to use it for dining – or maybe as a kitchen island for a huge kitchen!! O’s mother wants to convert the old garage into a kitchen and it might fit there…
My grandmother is working on putting labels / name tags on the back of her old photos and I will make sure that O’s father does the same (or I will do it). I think it is really important to ask these questions while the ones who know are still around…

19 04 2009
petchie

Marianne, det var inte lite du har läst ikapp nu! Skönt att höra att ni har samma mysterium i ert hushåll med tvättkorg och strumpor😉

Mz. Olsson, japp, O är spanjor från Zaragoza (eller egentligen en liten by utanför). Vi vet inte när, var och hur vi flyttar tillbaka till Europa – vi bodde i Bryssel innan vi flyttade till Puerto Rico 2007 och det är möjligt att vi flyttar tillbaka dit. Planen är dock att förr eller senare flytta till Spanien – vi får se när det passar med jobb och andra framtidsutsikter. Och ja, det är meningen att vi ska lämna PR i slutet av 2009 men allt kan ju förändras innan dess… speciellt när ett multinationellt företag är involverat!

20 04 2009
Annika

Kul skattjakt! Den gamla tobaksburken är guld!! Gamla burkar är verkligen ett roligt samlarobjekt.
OJ, vad saker..Det ser ut som hos min mormor. Jag kollar in grejjer där varje ggn jag är där, och vissa har jag redan lagt beslag på, som gamla foton i vackra ramar.
Min mamma och moster är galna i gamla saker, min mormor, 90, vill bara ha nytt. Så visst är det förmodligen så att det är en generationsfråga detta med intresse för gamla saker.
Intressant med alla mandlar!! Och vad spännande att han gör sin egen mandelmassa. jag kan tänka mig att den blir så god!
Kram!!

20 04 2009
petchie

Annika, jag gillar också gamla burkar – och de är ju användbara till allt småplock man har hemma (ha ha, spik och skruvar t.ex😉 men då ska de ju inte förvaras i garaget!).
Kul att du har kunnat gå på skattjakt hemma hos din mormor, du ska ju kolla efter trasmattor i sommar, eller hur!
O och jag har diskuterat det där med gamla saker och kommit fram till att det som i Sverige är en generationsfråga släpar fortfarande några generationer i Spanien eftersom man var fattiga där längre… En annan intressant grej jag har lagt märke till är att de möblersom Os föräldrar har är av mycket sämre kvalitet än de mina föräldrar har – medan mor- & farföräldrarnas gamla möbler ligger i förräden och samlar damm trots att de är mycket mer gedigna! Synd!
Visst är det lite absurdt att se mandlarna bara ligga på golvet – de har alltså ett “mandelrum”😀 Men de blir ju inte dåliga eftersom de skyddas av det hårda skalet…
Kram!

20 04 2009
Anne

Oj, vad mycket fint! Jag älskar gamla saker och skulle njuta av att gå runt och titta i de här gömmorna.
Ni har verkligen bra projekt på gång för sommaren, det finns nog hur mycket som helst ni skulle kunna göra. Jag tycker det är väldigt roligt att ni båda är så intresserade av gamla saker och att ta vara på, vilka fina hem det skulle bli med alla de där sakerna du bara visar axplock på härifrån. Gamla saker ger på nåt sätt en själ till ett hem, inget ont om Ikea (är ju ett äkta sant Ikea fan) men att bara ha hela hemmer fullt med Ikeasaker känns lite trist.
Intressant det där du säger om kvalitén på möblerna från O’s släkt jämfört med de svenska. Min erfarenhet av svenska (och åländska, finska) grejer är att de är väldigt rejäla och mycket hög kvalité. Naivt kanske men jag har nog tänkt mig att alla saker “från förr” är på det sättet. Men så behöver det ju så klart inte alls vara….
Jag gillar också bloggutseendet🙂

20 04 2009
Desiree

Jättekul att du valt detta istället för vår som var fredagens tema. Jag har full förståelse för att det där temat inte kände så aktuellt för dig som bor i tropikerna. Men det här reportaget var ju underbart! Oj vad mycket fina gamla klenoder du hade hittat. Jag måste säga att den gammla tobaksburken blev min favorit på en gång. Kul att du är interesserad av släktforskning. Min pappa har hållt på en hel del med släktforskning så jag får väl ta över när jag har mer tid så smånigom. Jouaqina låter som ett relativt ovanligt namn fast det kanske var vanlig på den tiden. Wow vad mycket mandelskal! Det var inte lite nötter den mannen konsumerade eller så var det under en längre period (vilket jag antar att det var). Häftigt att faktiskt ha låtit dessa skal ligga kvar. Man kan liksom verkligen föreställa sig hur han jobbade där och skaparglädjen. Finurligt med de där silverbesticken. Det är klart du ska ha dem då de redan har ett P ingraverat. Det är verkligen kul att ha sådana fina släktklenoder att kunna ta fram och använda. Verkligen härligt och fint blogreportage.

20 04 2009
petchie

Anne, vad roligt att du också är en skattletare😉 Absolut, jag tycker också att ett hem ska vara en balanserad blandning av nytt (Ikea t.ex) och gammalt. Man vill ju inte bo i ett Ikea-katalog-hem men inte heller i ett museum…
Skillnaden mellan Os föräldrars möbler och mina föräldrars möbler är nog lite en generationsfråga (Os föräldrar är lite äldre) plus att utvecklingen varit lite långsammare i Spanien. De möbler mina föräldrar köpte i början av 70-talet är betydligt mer gedigna än de som Os föräldrar köpte i slutet av 60-talet i Spanien. Däremot tror jag att den äldre generationens möbler är av ungefär samma kvalitet – även om de spanska släktingarna var fattigare (svårare tider med inbördeskrig och diktatur). Det är svårt att förklara vad jag menar med kvalitet, men som sagt de känns mer rejäla än möblerna som tillverkats industriellt på 60- & 70-talen i Spanien…
Tack! Roligt att du gillar den nya looken – såg att det är samma “designer” som på din, de påminner om varandra men är inte riktigt samma.

Desiree, det verkar som många gillar den fina tobaksasken – jag får nog lägga beslag på den nästa gång vi är i Spanien!
Min morfar och farmor sysslade båda två med släktforskning så vi har ganska mycket material som jag har vissa planer på att sammanställa elektroniskt (de gjorde det här arbetet på 80-talet utan datorer).
Visst är Joaquina ett häftigt namn, andra släktnamn på Os sida är Teofila, Genoveva och min stora favorit – Saturnino!!
Det är inte mandelskal på golvet utan hela mandlar!! Dvs de är oskalade… Os pappa brukar ta en näve och knäcka de hårda skalen – mandlar ser ju ut som vanliga nötter innan de har blivit av med skalen (sedan har de ju ett extra skal som man tar bort genom skållning). Så mandelknäckningen är “a work in progress” fortfarande😉 Utanför det här “mandelrummet” står det säckar med ännu mer mandlar… jag antar att de inte blir dåliga i första taget så länge de är oskalade!?
Tack, jättekul att du gillade mitt blogginlägg!

Kram tjejer!

21 04 2009
Anna (Sthlm)

Vilka namn! Saturnino?? Teofila är också lite roligt🙂 Jag föredrar nog Teodora.
Så de säljer inga mandlar? De bara käkar dem själva?

21 04 2009
petchie

Anna (Sthlm), visst är Saturnino bara så kul som namn!! Tror dock inte att någon eventuell son kommer att få det namnet😉
Nja, jag tror att de säljer mandlar också – kilopriset är ju ganska högt men kommer inte ihåg om de säljs med eller utan det yttersta skalet!?
Skörden från deras fikonträd säljs dock inte (tror inte att det finns någon större marknad i Spanien eller iaf inte i regionen, de är väl billigare från andra ställen som Marocko), och när vi berättade för Os pappa hur mycket ETT färskt fikon kostar i Sverige ville han köra upp ett lass😉 Första gången jag tog med O till Skåne blev vi bjudna på fikonmarmelad hos nästan alla (mina föräldrar och kompisar) och O tycker att vi borde starta ett fikonexportföretag!

23 06 2009
Tom Smith

I love singer sewing machines.

13 08 2009
An indoor summer project « Petchie’s adventures

[…] her own room)**. However, the grandparents’ old room had been “empty” (there is no such thing as an empty space in my parents-in-laws’ home) for the last 10 years or so, and even though it is a tiny room, it would be perfect for us. To […]

Leave a Reply

