Wednesday recipe: Tuna & lime egg salad and our fridge…

22 04 2009

Lately I have had problems finding lemons in the supermarkets, and a few weeks ago we came home with a big bag of limes instead. The problem is though that lime is a difficult fruit; if it isn’t completely ripe it is impossible to squeeze any juice out of it and most recipes call for lemon [juice]. And it is funny, in Puerto Rico they don’t really make a distinction between limón y limas and the French actually call lime “citron vert” (green lemon). Aren’t they two [almost] completely different fruits?? You wouldn’t make a mojito with lemon or … can’t think of more examples since I did make the lemon meringue cake with a mix of lemon & lime.
I have been experimenting with the limes though and we have ended up eating a lot of different dishes with lime peel as an extra flavour. Not bad actually!

Here is a recipe I made during Easter:

Tuna & lime egg salad
1 can of good tuna (in oil or in water – just make sure it is chunks, otherwise it looks like cat food to me!)
2 teaspoon French Dijon mustard
1 teaspoon mayonnaise (or swap quantities with the mustard, depending on what you prefer!)
½ box of Philadelphia cream cheese (can be excluded, and replaced with more mustard & mayo)
olive oil
lime / lemon zest (peel)
lime / lemon juice (if possible to squeeze any juice out of the fruit)
salt & pepper
4 soft-boiled eggs
lettuce / fresh spinach
tomatoes, cucumber
2-4 bread slices – slightly toasted

Mix the tuna with mustard, mayo, Philly, lime / lemon zest, lime / lemon juice and a little olive oil. Salt & pepper. Prepare a salad with the lettuce / fresh spinach, tomatoes and cucumber on big plates. Cut the soft-boiled eggs in quarters and add as decoration to the salad. Spread the tuna mix on the toasts and place in the middle of the salad plate. Pour a little olive oil on top of all of it.
Enjoy!

Tuna and lime salad

Emma in Aberdeen published a photo of her fridge a few days ago (by the way, what do I mean – it isn’t just her fridge, but also her banana-growing husband’s and beautiful son’s fridge – trying to be politically correct here!), and I went straight out in the kitchen to take a photo of our fridge as well… Here is a “before & after”, I am not sure if you can see any difference!?

Fridge - empty!?

Our fridge before Sunday shopping – top shelf houses coffee, almonds, and rice to avoid any unwelcome guests (bugs!) if stored outside in the humidity + one tomato, milk and eggs, the plastic containers on the second top shelf contain chick peas (boiled by moi-même after a year or so of O asking me to do it – I just find using canned garbanzos so much easier!), pickled herring from Xmas that I should throw out, another tomato (!), Maizena and half a loaf of bread (for same reason as above). Third shelf – lettuce, blueberries (thanks to Costco) and a tin box of ginger snaps (also left over from Xmas)… Well, maybe I won’t list every little thing in the fridge.

Fridge / supposedly more full!?

The fridge is supposedly more full – you can’t really see the smoked salmon underneath the new tomatoes, and there are some quesitos instead of the chick peas in the plastic container on the top shelf… The cabbage, lettuce and cucumber don’t seem to have moved an inch but the tomato on the second shelf has moved from one side to the next – absolutely fascinating!!😀

Oh, and the rest of the shopping ended up in the freezer and the cupboards. We have decided to try to empty the fridge as much as possible this week and that’s why we didn’t buy more on Sunday. It is so easy to just buy more food instead of trying to create something with what you have  so every once in a while we try to have an “empty-the-fridge-week”.

Don’t forget to watch The Daily Show tonight at 11 pm (23.00), as supposedly more on Sweden is coming up (see below post about The Stockholm Syndrome)!?


Actions

Information

10 responses

23 04 2009
saltistjejen

Vad gott det ser ut. Oj jag blev hungrig nu!!!
Har ar det jattesvart att hitta tonfisk som itne ar helt “malen”. Alltsa supersma bitar som verklgien ser ut som kattmat! Inte som i Sverige dar burkarna ofta inneholl stora bitar. Kanske finns det men an har jag inte lyckats hitta.
Jag gillar anda tonfisk och pa sommaren gor vi en hel del tonfisksallad.
Kul med er kyl ocksa. Var ar nog ratt tom nu. Har en bestallning pa gang med mat som ska komma nu till helgen.
Oj jag ska forsoka komma ihag Daily Show ikvall ocksa. Fast vi spelar alltid in det sa om jag missar ikvall kan jag ju se en annan kvall. The Stockholm Syndrome var ju sjukt kul!
Kraaam!

23 04 2009
Desiree

Tack för receptet. Ser gott och fräsht ut. Jag gillar verkligen tonfisk i alla dess former. Så gott då man grillar hel tonfisk. Kul idé det där med att fota kylen. Det kanske jag också tar och nappar på. Ha en fin torsdag.

23 04 2009
Anne

Jag tycker jättemycket om tonfisk så det här går hem hos mig, ser smaskens ut och helt rätt för mina smaklökar. Jag tycker tonfisk i olja är mycket godare än i vatten, det blir mer kattmatskänsla och lukt över den som ligger i vatten. Oljan häller jag bort, men smaken som blir kvar är ändå godare. Numera äter jag bara tonfisk i olja.
Hur gör du?
Kul med en titt in i kylen, jag tror jag apar efter det vid ett senare tillfälle. Det är väldigt roligt se in i andras kylskåp, kanske nån mystisk böjelse då jag tycker det😉
Blåbären från Costco känner jag igen, storpacket sallad också. Det är helt klart smart att ibland fokusera lite mer på att tömma frys och skafferiet överhuvudtaget istället för att bara fortsätta bunkra upp. Känns rätt bra att göra de här “tömningarna” ibland och försöka komponera ihop av det man har i frysen.

23 04 2009
Anna (Sthlm)

Låter gott! Det är ju verkligen skillnad på citron och lime! Får se när jag får till den där kylskåpstitten!

23 04 2009
Emmapiraya

GOTT! Yum! Och att bananodlarn fick vara med på ert hörn, underbart!🙂🙂 Jo, skillnad ser jag allt och det är spännande att se det!

Kram!

23 04 2009
cecilia

Jag har kopierat ditt recept och ska genast testa det, det ser verkligen gott ut!!

24 04 2009
Marianne

Tonfisk är gott. Vi ska ha färsk tonfisk i kväll, funderar som bäst vad jag ska göra till. Men jag tror jag ska koka lite ris som får svalna och sedan steka det med lite kikärtor och grönsaker och göra någon sås till det på olja, soja, wasabi, ingefära och vitlök. Vad tror du om det?

Jag ska också göra kylskåpet någon dag. Mitt är så tråkigt, lågt och hemskt. Ditt ser ut att vara riktigt bra.

Kramar!

24 04 2009
Annika

Plåta kylskåpet!! HAHAHA!! jaja, kanske det ja…
K avskyr tonfisk, så det kan jag aldrig göra. Hon påstår att det är kattmat…tjaa…
jag tycker det är gott, iallafall ibland!
The Daily Show ja…del två var ju ganska kul, men del ett var bättre.
Glimten i ögat, som sagt…
KRAM!!!

24 04 2009
petchie

Ojoj, nu har jag varit dålig på att svara på kommentarer igen – jag har varit på AF varje dag den här veckan och nu måste jag ta itu med städning etc innan helgen…

Saltis, jag håller med dig!! Tonfisken vi har nu (köpte 10-pack på Costco) är Bumble Bee Solid White Albacore – god men jag vet inte riktigt om jag håller med om SOLID.. Den är absolut inte i stora bitar som man är van vid från Europa men den är bättre än många andra märken vi testat.
Kul att du tycker receptet låter / ser gott ut – jag var inte så säker på om “presentationen” var så aptitretande!?
Ni kanske också tycker att The Daily Show är lite sent – kl 23 är vi på väg i säng… Vi kan inte spela in men tur att man iaf kunnat se de sk reportagen från Sverige på nätet efteråt!

Desiree, jag är också ett stort tonfisk-fan! Tonfisk på burk är ju så praktiskt att ha hemma, vi äter tonfisksallad minst en gång i veckan.
Hoppa gärna på kylskåpsutmaningen – det är några stycken som gjort det redan.

Anne, roligt att du nämner det med tonfisk i olja vs vatten – O och jag har haft många diskussioner om det: jag föredrar också i olja men O tycker att det är slöseri att hälla ut oljan… Han fattar liksom inte att tonfisken har en annan smak om den legat i olja även om den hälls av!
Kylen har sakta men säkert tömts den här veckan så nu har jag en lång shoppinglista för imorgon – Costco + vår andra mataffär där vi köper allt vi inte hittar på Costco😉

Kram tjejer!

24 04 2009
petchie

Anna (Sthlm), skönt att höra att du också tycker att det är skillnad på lime och citron😉 Varken O eller jag förstår puertoricanernas resonemang – det är tom så att om man frågar om “limón” så hänvisar de till limen, så jag är inte säker på att de gör skillnad på de två olika frukterna i PR (även om lime som sagt heter lima i Spanien iaf). Jag har fått höra att limen blir gul om man låter den ligga och mogna men än så länge har det inte hänt här utan de har bara blivit ännu hårdare!

Emma, naturligtvis ska bananodlaren vara med på ett hörn😀 Det var ju hans kyl också som du visade, hi hi!

Cecilia, hoppas att du gillade receptet – vääääldigt enkelt men supergott med lime / citron-skalet i tonfiskröran. Jag var lite osäker på om salladen på fotot såg aptitligt ut men uppenbarligen gjorde den det😀

Marianne, det receptet låter jättegott!! Jag har aldrig stekt kikärter – det låter som en mycket intressant kombo. Själv gjorde jag stekt ris med ägg, grönsaker och strimlat kött igår till lunch – det blir rester idag, mums!
Nu blev jag riktigt nyfiken på ditt kylskåp! Vi hade en miniliten kyl i Bryssel och det var fasligt irriterande eftersom vi alltid handlade mer än vad som fick plats…

Annika, jag tror att det är ganska vanligt att man inte gillar tonfisk på burk – har hört det där med kattmat flera gånger! Men det är ju verkligen skillnad på tonfisk och tonfisk – det ska vara den vita sorten och i bitar, inte “malen” som Saltis kallade det. Usch för sådan tonfisk!
Hoppas att det blir ett kylskåpsinlägg från VA också!
Jag visade O The Sthlm-syndrome-klippen igår och han skrattade gott🙂 Har Peter sett dem??

Kram allihop!

Leave a Reply

