Friday theme / Show & tell: Abandoned

24 04 2009

The last Friday theme chosen by Västmanländskan in Skåne is abandoned. Since I realised that I still haven’t shown any photos from our visit to Brussels in February, I have chosen some abandoned scenes to publish today:

Abandoned metro station

An abandoned metro station – this is actually the busiest metro station, Arts-Loi (Kunst-Wet in Flemish), but not just after a train has passed!

A few abandoned Metro(s) in Flemish

A few abandoned Metro newspapers in Flemish… Brussels is officially a bi-lingual city – French and Flemish – but most people speak French (or English, or Arabic, or Turkish…) and therefore there are always Flemish Metros left at the end of the day while the edition in French disappears quickly!

Abandoned park

An abandoned park – Parc Cinquantenaire (Jubelpark in Flemish) was quite empty on a misty February afternoon but I love walking in “my” park. I have so many memories from this park, which is situated just opposite my first office building (Breydel). We used to eat our lunch sandwiches in the park, I participated in one or two Friskis & Svettis sessions there and I have had a few pic-nics on the lawns…

Abandoned jogging route in the park

An abandoned jogging trail in the park – I used to jog here and the trails would be full of other joggers. I always met the same old man, he was in a great shape which was not surprising as I never ran at the same time so I figured that he spent hours (??) jogging every evening!

The park

Another abandoned angle of the park – no sight of the famous wild parrots! My parents always used to see them when they were visiting but Parc Leopold is a better parrot viewing park.

A abandoned sign

An abandoned sign hidden behind the base of a statue, I guess the cyclists don’t need to get off their bikes anymore…

My old kitchen and livingroom windows

The kitchen and living room windows in my old apartment in Brussels. I abandoned it in September 2007, and still miss it!

Former home in Brussels

O abandoned his apartment on the second floor in this building to live with me in my apartment in January 2007. He drove me home on the first night we met and it turned out that we more or less lived on the same street (different street names though), 220 metres apart!

The other Friday theme participants can be found here:
Anki, Anna, Anne, Annika, Cecilia, Christel, Desiree, Emma, Erica, IngaBritt, Jemaya, Lena W, Leopardia, Lia, Mais-oui, Marie, Marskatten, Mia D, Millan, Moster Mjölgumpa, Musikanta, Nilla, Norrsken & Stjärnfall, Petra H, Saltis, Sara, Simone, Sparkling, Strandmamman, Taina, Under Ytan, Victoria, Victoria V and Västmanländskan.

Next month the themes will be chosen by Musikanta.


Actions

Information

22 responses

24 04 2009
Ingabritt

Tänk att bilder på övergivna och tomma platser kan vara så fina! Rolig vinkling på temat. Trevlig helg önskar jag dej!

24 04 2009
Desiree

Superbra tolkning av fredagens tema. Jag tyckte faktiskt att det var svart att komma pa vad jag skulle skriva om an mindre hittade jag nagra bra bilder till temat. Men du har ju verkligen varit kreativ och hittat massor med bra bilder. Toppen ocksa att fa visa upp lite fler av dina fina foton fran veckorna i europa. Ha en skon helg.

Kram

24 04 2009
Taina

Oj, en “egen park! Hihi, den såg fin ut och jag kan tänka mig att du saknar den. Men du har säkert hittat nya parker att picnica på (eller i eller vad man nu säger på svenska).
Kul med att ni bodde så nära varandra! Och visst är det ledsamt att titta på ett fönster som har tillhört en annan…suck. Speciellt om det finns fina och roliga minnen därifrån.
Ha en trevlig helg säger jag från ett SOLigt Connecticut!
Kram

24 04 2009
Mia

Vilken fin tolkning och vilka bra bilder. Kul att de kom till användning och att vi fick se dem! Ha en underbar helg!

24 04 2009
mz.olsson

Vilka fina bilder på temat övergiven!!

24 04 2009
Annika

Jättefin tolkning på temat. Den mest annorlunda jag sett idag, näst efter Tainas.
Roligt att se övergivet som egentligen inte alls är övergivet.
HA en fin helg!!
Kram!

24 04 2009
Ulla

Så trevligt att se bilder från Bryssel – och annorlunda än man vanligen ser! Känner igen dendär vemodigt konstiga känslan av att se “sitt” fönster efter att man flyttat. Lite som en tidsmaskin, allt verkar som förr, man skulle vilja stiga in i det livet man då levde, men så är det ju inte! Trevligt veckoslut! kram!

25 04 2009
Marianne

Hahaha, man skulle kunna tro att Bryssel är en rätt folktom stad! Fina bilder!

Vilken grej att ni bodde så nära varandra. För oss var det tvärtom, kan man säga. Stockholm-Helsingborg är ju inte nästgårds direkt.

Det blev gott i går, jag lade till en nypa socker också. Rörde ihop såsen så att den fick stå och dra i några timmar, sedan hällde jag den över tonfisken i pannan den sista minuten så att den fick sjuda upp. Nu är jag lite stolt över mig, för det där var rent “hittepå”.

Kram!

25 04 2009
Lotta

Vilka fina bilder! Trevlig helg!

25 04 2009
Indie

The photos of trees is just exquisite!

25 04 2009
Lia

Hej vännen! Återigen lyckas du hitta en persolig och smart tolkning av temat. Jättefina bilder. Och som den obotliga romantiker jag är (tacka Nora Roberts?) så tycker jag ju att historien om O och er första kväll var underbart söt =) Kram

25 04 2009
SweFlo

Förlåt att jag är så dålig på att kommentera! Jag läser troget, men tiden hinner inte riktigt med ibland (elle rom det är jag som inte hinner med tiden eller hur det nu blir!)

Ja, mors dag är lätt för mig att komma ihåg, Sarah föddes torsdagen den 8 maj, och den följande söndagen fick jag åka hem med henne, på självaste mors dag! Snacka om perfekt morsdagspresent! Kram!

26 04 2009
Västmanländskan

Tack för fina bilder på temat. Hoppas du har haft en härlig helg!

26 04 2009
Saltistjejen

Vilken bra tolkning av temat petra!🙂
Men det kändes lite sorgligt att läsa att du fortfarande saknar ditt gamla hem i Bryssel. fast jag tror det är så det är. För varje gång amn flyttar så rotar man sig lite på det nya stället, och amn saknar de gamla hemmen lite. Kanske inte allt med dem, men vissa saker, och framförallt själva “tiden”. Alltså själva livet man levde där och då. Iallafall känner jag så. Att det handlar om alla minnen man har bundna till de hem och platser där man bott, Man kan sakna det man hade då. Men att flytta tillbaka skulle kasnke bara göra en besviken eftersom man själv, omgivningen och lviet har förändrats sedan man senast övergav platsen och hemmet där.
Kram!

27 04 2009
Mary T

I miss your apartment too! Loved that place… You’re pictures of Brussels have mae me even happier that I will be back there soon! Booked tickets to go in June🙂

27 04 2009
Anna (Sthlm)

Jag har aldrig varit så förtjust i belgiska (franska) parker. De är så tomma (inte på folk som du illusterade utan på växtlighet) och allt är i så raka rader à la fransk trädgårds/parkstil. Jag föredrar engelska parker där det är lummigt, assymetrisk och “rörigt”🙂
Men bra tolkning av temat!🙂

27 04 2009
petchie

Ingabritt, tack! Det var kul att upptäcka att jag hade så många “övergivna” foton från Bryssel – perfekt!

Desiree, jag försöker ju alltid att använda redan tagna foton till fredagstemat och det var ju passande med Bryssel-bilder eftersom jag glömt bort att visa dem.

Taina, hi hi, det är faktiskt första gången som jag haft en “egen” park – har aldrig bott / arbetat nära en park förut. Tyvärr har jag inte hittat någon ny park i San Juan, inte som ligger i närheten – men jag har ju havet istället😀
Det var verkligen en kul överraskning att upptäcka att O och jag bodde så nära varandra – och väldigt praktiskt dessutom! Jag blir alltid så nyfiken på hur folk har det i mina gamla lägenheter – men man kan väl inte bara ringa på och fråga om man får titta… En kompis till mig tog över lägenheten och bodde i den i ca ett år men han flyttade för några månader sedan och det kändes riktigt sorgligt!

Kram allihop!

27 04 2009
petchie

Mia, jag har fler foton från Bryssel som jag måste visa – och ju berätta hur det var att vara tillbaka i vår gamla hemstad! Tyvärr är de flesta fotona väldigt gråa och trista – jag var sjuk 3-4 dagar och missade de soliga dagarna!!😦 Och grejen är ju att de flesta tycker att Bryssel är en väldigt grå och regnig stad så mina foton kommer ju verkligen att bevisa det…

Mz. Olsson, tack så mycket! Det var ett kul tema!

Annika, vad roligt att du tyckte att mitt inlägg var annorlunda. Jag har inte alls haft tid att titta runt på de andra bidragen men ska försöka beta av dem under veckan (och svara på ditt email!!).
Ordet övergivet är intressant och kan ge verkligen helt olika tolkningar – och som sagt något kan SE övergivet ut men inte vara det…

Ulla, jag antar att de flesta tänker på det vackra torget Grand’ Place eller Europaparlamentet när man hör Bryssel… Jag tror inte att jag besökte Grand’ Place den här gången jag var i Bryssel men EP såg jag ett antal ggr (har kompisar som jobbar där).
Visst är det vemodigt att se hus / lägenheter som man har en massa minnen från… Vi pratade om det igår, att vi saknar “min” lägenhet men absolut inte Os – men jag skulle inte vilja flytta tillbaka dit. Den var fuktig, hade en minimal toa och köket var väldigt opraktiskt. MEN, vi har många fina minnen därifrån!

Marianne, precis som Lund i mitt inlägg från i februari – jag gör alla städer till folktomma ställen med mina foton😉
Det var enormt praktiskt att bo så nära varandra i början av vårt förhållande men sedan tyckte jag att O kunde flytta ännu närmare😀 Chattade förresten med en kompis idag som bor i London och som har träffat en ny pojkvän… i Australien! Det kan man kalla långdistansförhållande!!
Jag ska skriva upp ditt recept, lät väldigt gott och vi gillar ju kikärtor.

Kram!

27 04 2009
petchie

Lotta, tack – jag strövade runt i Bryssel och fotograferade medan kompisarna och O jobbade… Det var kul att ta bilder på ställen som jag passerade dagligen när jag bodde där.

Indie, thank you! I have a few other tree-photos from the same park that I need to show you as well! There will be another Brussels-post soon I think.

Lia, tack gulliga du! Hi hi, du har väl inte glömt att det var på en Eurovisionsfest arrangerad av en irländsk bög som vi träffades… Jag var nyss hemkommen från en semester i … Karibien! Romantiskt, tja, lite iaf😉 speciellt som det ju var en svensk-grekiska som vann Eurovisionsfestivalen!

SweFlo, ingen fara – jag “smygläser” din blogg också och hinner inte alltid kommentera😉 men kul att du är en trogen läsare!
Härligt morsdagsminne – jag förstår att den presenten är svår att överträffa!

Kram!

27 04 2009
petchie

Västmanländskan, tack för roliga och utmanande fredagsteman den här månaden!!

Saltis, det är inte så farligt som det kanske låter – jag trivs ju väldigt bra i både vårt hem här och i Puerto Rico som ställe. Men Bryssel kommer ju alltid att ha ett speciellt ställe i mitt hjärta – jag har ganska stora nostalgi-tendenser😉 Och som sagt, jag skulle inte vilja flytta tillbaka till DEN lägenheten igen, så underbar var den inte!
Men det är intressant vad du skriver, för det är ju stor chans / risk att vi kommer att flytta tillbaka till Bryssel efter PR. I början kände jag nej, nej, nej, det skulle kännas helt fel att flytta tillbaka till Belgien. Nu känner jag mer att det skulle vara helt ok – det skulle tom vara “lätt”, det är en stad vi känner till, språket, vännerna… Vem vet, vi får se och om det blir Bryssel, får vi se hur det går andra gången – om det blir en besvikelse eller inte!?

Mary T, that’s sweet that you miss my apartment as well😀 But really, I wouldn’t want to move back to that place again – it was humid, cold, remember the tiny toilet? kitchen was impractical and it was a little too small for 2..
Wow, I am so jealous – I also want to visit Brussels this summer but we won’t have time😦

Anna (Sthlm), jag är lite kluven till franska parker – jag gillar symmetri i teorin men samtidigt kan jag hålla med om att engelska parker är mycket mysigare och lummiga. Franska parker är mer pampiga – och kanske inte så inbjudande.

Kram!

30 04 2009
Musikanta

Eftersom jag inte hade med ditt namn på fredagslistan (kopierat från Västmanländskan) visste jag inte att du var med på temat. Har lagt till ditt namn där idag.

Underbara bilder på “övergivet” som du visar. Det är rätt kul med fredagstemat; man ser världen på ett lite annorlunda sätt när man ska skriva om det…

Jag är nyfiken på vad du sysslar med och hur du hamnade både i Bryssel och i Puerto Rico. Roligt om du e-mailade mig någon gång när du har tid över (*ler*) och berättar.

Kram/M

2 05 2009
petchie

Musikanta, ojoj, nu får jag direkt dåligt samvete eftersom jag inte deltog i fredagstemat igår😦 Jag skrev ett långt inlägg om Valborg förra året och kände att det bara skulle bli ett upprepande att skriva något igen – hade inte så mycket nytt att tillföra eftersom vi ju inte firar Valborg i Puerto Rico😉 https://petchie.wordpress.com/2008/04/30/30th-april-walpurgis-night-the-biggest-student-party-of-the-year/
Jag skickar ett email!
Kram

Leave a Reply

