Living in Brussels…

4 05 2009

Every spring for the last three years I have been wondering about my future. Three years ago I was wondering if we were going to move abroad – O had been offered to move to Texas, two years ago I was wondering when we were going to move to Puerto Rico, one year ago I was wondering when and where we would be moving next and… Well, once again I am wondering when and where!

Montgomery in Brussels

There is a big probability that we move back to Brussels at the end of the year, and it doesn’t feel too bad actually. Both my visit last summer and my most recent Brussels trip in February, made me realise that I wouldn’t mind returning to the capital of Europe!

Here are some of the Brussels thoughts I wrote down over a coffee at the sandwich shop Pulp by Schuman in February:

It is easy to:

  • live in Brussels
  • to get addicted to the international life in Brussels
  • to leave Brussels, i.e to travel to other European destinations (London 2½ hours by train, Paris 1½ hours, Amsterdam 3 hours)
  • to get a kick out of using all your language skills in one day
  • Many languages at the European Parliament

  • to eat cheap and well in Brussels
  • to find a charming apartment with high ceilings with stucco, and old fireplaces in Brussels
  • to fall in love in Brussels
  • to make new friends in Brussels
  • to get quick and good health care in Brussels
  • to figure out the metro system as there used to be only 2 metro lines – this has been changed since April

A very high door in a Brussels apartment

However it is also easy to:

  • to get stuck in Brussels because you can’t think of a better alternative
  • get so tired of the rain (even though I managed to get sun stroke in a local park my first summer in Brussels)
  • to find a crappy, draughty old apartment with a tiny toilet
  • to get shockingly high electricity bills from trying to heat a draughty apartment
  • to become very annoyed with the complicated bureaucracy
  • to get your heart broken in Brussels
  • to realise that all of your friends have left Brussels in the last year
  • to always be late if depending on public transport, especially buses and trams
  • Trams and buses in Brussels

  • to be sick and tired of the traffic
  • to live in Brussels and only see the Grand’ Place when you have visitors
  • to live in Brussels and never see the Belgian countryside
  • to live in Brussels and not speak / learn French
  • to not recognise the city after a year away…

Personally it would be easy to move back for O and I since we know the city already (despite the last bullet in the list) and we still have quite a few friends who live in Brussels, even though we have a lot of friends who have left – including some Belgians! And it would indeed feel like moving home.

Brussels backyards


Actions

Information

30 responses

4 05 2009
cecilia

Hmmm… Many pros and many cons. the pros are vey good pros though. I like to think that nothing is forever and you make decisions not for the rest of your life, but for what is good right now.
I’ll keep my fingers crossed for you, what every your heart is set on:).

5 05 2009
petchie

Cecilia, exactly! We have to make a decision for what is right for us right now and that is probably Brussels… as hopefully at least O will have a job there. We still hope to eventually move to Spain…
Thanks🙂

4 05 2009
Saltistjejen

Jadu petra. det är inte lätt att veta var man ska leva. Ofta handlar det till sist om var man kan jobba och tjäna sitt uppehälle ju. MEN att Bryssel faktiskt är ER stad. Er GEMENSAMMA stad måste kännas väldigt speciellt. Något ni alltid kommer känna särksilda hemkänslor för tror jag. För Sveige är DITT land och Spanien är O´s land men Bryssel är lika mycket din som hans stad! Att ni fortfarande har väner i staden är också ngt som är en klar fördel! Där man har vänner och ett socialt nätverk där tycker jag det är lätt att känna sig hemma. För mig betyder sådant mycket iallafall. Visst sedan är kanske inte vädret det allra bästa. Särksilt inte jämfört med PR, men DET ä ju svårt att slå…!😉
Hoppas att vi hinner besöka er innan ni flyttar dock. För för oss är det enklare och känns betydligt mer lockande med en långhelg i PR än i Bryssel….😉
KRAM!!

5 05 2009
petchie

Saltis, det är ju precis det – det kommer antagligen att bli Bryssel eftersom O förhoppningsvis kan få en tjänst på sin gamla arbetsplats. Kanske vi stannar några år i Bryssel innan vi flyttar någonannanstans… Jag känner lite att det skulle vara lite jobbigt att börja om IGEN på ett helt nytt ställe – nytt land – nytt språk etc så på det sättet är Bryssel perfekt. Och naturligtvis har Bryssel en speciell plats i våra hjärtan – som du säger, det är VÅR GEMENSAMMA stad.
Till att börja med kan det nog kännas exotiskt med regn och rusk, hi hi😀
Jag hoppas också att ni hinner komma hit först och det är jag säker på – det är ju mer än ett halvår kvar!
Kram!

5 05 2009
Indie

A beautiful city…

I admire so much that you have such a range of language skills to use in that international place. Monolingualism is one of the biggest drawbacks to being American. Of course I did have high school French, and a year of Spanish in college. But my skills are so low in those, even so.

5 05 2009
petchie

Indie, Brussels is maybe not a beautiful city in comparison with Paris or Rome, but it definitely has its charms and it is a city that grows on you!!
Language skills is a must for a Swede who wants to live outside of Sweden – it is simple as that! My language skills have sprung from necessity😉
I am sure that if you spent an extended period of time in France / Spain / Mexico / Puerto Rico your foreign languages would come back to you. It’s all about practise!

5 05 2009
Mia

Det ska bli spännande att se vart ni tar vägen härnäst! Förstår att det skulle vara skönt att flytta tillbaka till en stad som ni redan känner och där ni redan har ett umgänge. Det tar ju alltid lite på krafterna att börja om från början när man flyttar. En av anledningarna till att vi flyttade till Göteborg var att vi hade alla våra vänner här och kunde lätt komma in i ett socialt nätverk igen. ha en bra dag! Kram!

6 05 2009
petchie

Mia, jag börjar känna att det är lite tröttsamt med den här “spänningen” varje år när det gäller vår framtid😉 Hade gärna kunnat planera några år i stöten… Det tar ju nämligen precis som du säger på krafterna att börja om hela tiden, eller bara det att TÄNKA om “Ok, nu stannar vi här ett år till” om man har varit inställd på att flytta. Det hade ju varit perfekt på ett sätt att flytta tillbaka till Bryssel och återuppta kontakten med alla vänner (ja, som vi så klart håller kontakten med redan – och de hoppas att vi kommer tillbaka) och förhoppningsvis kanske lättare att hitta ett jobb för mig också som har EU-erfarenheten. Var bodde ni förresten innan ni flyttade till Göteborg?
Kram

5 05 2009
Mary T

Oh dear what a predicament… when I moved back to Brussels the second time, there was part of me that felt like I was coming home and part of me that felt as though I should have left it as it was first time round and not try to re-live what was a great year in my life… although if I hadn’t moved back the second time I would have never met you! And you would probably never have met O! So maybe things do work out well in the end!

6 05 2009
petchie

Mary T, that is exactly my fear – that I will get disappointed the second time around! But I lived a second time in Geneva and it was great, different but at least as good as the first time.
Ha ha, I am VERY grateful that you came back a second time to Brussels!! And I hope that YOU had a good time as well, I definitely did😀

5 05 2009
Johanna

Jag kommer och hälsar på oavsett om det blir Bryssel eller någon annanstans! Ser fram emot er flytt tillbaka till Europa! Kram lillasyster

6 05 2009
petchie

Johanna, det låter bra!! Men du kommer nog inte att bli lika brun som när du besökte oss i Puerto Rico😉
Kram och tack för kommentaren, det händer ju inte så ofta!

5 05 2009
Annika

Petra, på ngt konstigt sätt ser jag dig och O i Bryssel. På ngt sätt tycker JAG att ni hör hemma där. Det är er stad, ni träffades där, ni trivdes där.
Så ja, jag hoppas på ngt sätt att det är där ni ska “settle down”.
Läget är ju så bra också, nära Sverige och nära Spanien.
Jag tycker Bryssel verkar vara en trevlig stad! Och som du skriver kan jag mkt väl tänka mig att det är lätt att skaffa kompisar där.
Vädret är inte som på det ljuvliga PR, men å andra sidan är det lite mysigt med regn och rusk också😉
Go for it!
VI kommer och hälsar på er!!!

KRAMAR!!!

6 05 2009
petchie

Annika, du har så rätt!! Bryssel ÄR vår stad och kommer alltid att vara det! Den har ju dessutom det perfekta läget mittemellan Sverige och Spanien! Enda problemet är att Belgien är ett två-språkigt land och om vi får barn i framtiden så skulle det kanke bli language-overload!! Men den dagen den sorgen… Jag tror inte att OM vi flyttar tillbaka till Bryssel att vi kommer att stanna där för alltid (men man ska aldrig säga aldrig) men vi får se.
Vi skulle ju alltid kunna åka till Spanien när vi blir trötta på regnet och rusket i Belgien… Och det ÄR mysigt att kura under en filt med en kopp varm te – något jag saknar i PR.
Ni är så välkomna, oavsett var vi hamnar i Europa!
KRam

5 05 2009
Anna (Sthlm)

Åh, jag måste kommentera på detta ikväll (när jag inte är på jobbet)!

6 05 2009
petchie

Anna (Sthlm), jag väntar på din kommentar eftersom jag vet att du inte var så överförtjust i Bryssel😉

5 05 2009
Taina

Oj så svårt! Jag kan känna igen mig. Har den senaste tiden funderat VÄLDIGT mycket på framtiden. Eftersom vi är här på 3-års kontrakt så är vår framtid mycket oviss just nu. V kommer INTE att hamna i den lilla kommun vi flyttade ifrån utan det skulle i så fall bli där huvudkontoret ligger, dvs Göteborg. Det kan också bli förlängt här. Eller flytt någon annanstans i världen. Det går bra med Minstingen som är 5 år, men värre för Tonårstjejen som är 16 och blir 17 i år. Hon ska ju börja studera senare förhoppningsvis. Inte lätt. Men din koppling till Bryssel tycks vara väldigt stark så kanske det blir Bryssel igen då? Lycka till med besluten😉
Kramen

6 05 2009
petchie

Taina, jag förstår att det blir mycket mer komplicerat när man har barn, speciellt lite äldre. Det går ju inte att flytta hur som helst och man måste ha lite mer framförhållning – vilket stora företag är URKASSA på!! Jag önskar att de försökte förstå att det är VÅRA LIV det handlar om!
Jag hoppas att ni snart får besked och att ni har möjlighet att välja det alternativet som känns bäst för er.
Jag tror att det blir Bryssel för oss och det känns bra, men frågan är nog mest NÄR just nu… Slutet på året, men blir det före eller efter jul? Vi sa ju i julas att nästa år (i år) ska vi minsann inte sitta ensamma i PR igen på julafton!
Kram

5 05 2009
Desiree

Jättekul och interessant att få ta del av dina åsikter här om Bryssel. Alla ställen har ju sina för och nackdelar. Det var en smal men vacker trappa du hade fotat. Jag tycker om dina bilder. Det ser trevligt ut i Bryssel trots gråväder. Jag förstår att ni också funderar på att flytta tillbaka dit då ni bott där så pass länge och redan byggt upp ett liv där. Är det helt öppet fortfarande vart ni tar vägen efter PR eller står det lite mellan antigen Bryssel eller Spanien?

6 05 2009
petchie

Desiree, jag tror att fördelarna med Bryssel väger över nackdelarna… Så länge vi hittar en bostad som inte är dragig och kall
Visst är det en fin trappa, med en jättehög och smal dörr! Det är entrén till våra fransk-grekiska kompisars lägenhet i ett typiskt Brysselhus.
Bryssel kan vara väldigt grå som stad men så är det ju med de flesta städer när det regnar och ruskar. Men när solen kommer fram upptäcker man att staden är full med uteserveringar, parker och mysiga torg.
Det har inte nämnts några alternativ till Bryssel så det blir nog där vi hamnar, Spanien är inget alternativ om O ska stanna i företaget…
Kram!

5 05 2009
Emmapiraya

Jag ÄLSKAR Bryssel! Har bara varit där två ggr men det var en stad som jag snabbt blev otroligt förtjust i! Kul att läsa att det är “er” stad!
Kram!

6 05 2009
petchie

Emma, vad kul att du älskar Bryssel!! Jag visste inte att du varit där – var du bara på semester, eller?? Ni får komma och hälsa på om och när vi har flyttat dit!
Kram!

6 05 2009
Ulla

Roligt att läsa din lista med för-och nackdelar. Då är man ju riktigt hemma då man känner till båda, tror nog att om det väl blir bestämt kommer ni att ha det jättebra där🙂. Sen tänkte jag kommentera något annat också, men det var nattning här emellan och nu fortsätter Grey’s anatomy, så det får bli så här…kram!🙂

7 05 2009
Petchie

Ulla, det har du rätt i – och efter 5½ år i Bryssel känns det ju verkligen som hemma.
Mysigt att titta på Grey’s Anatomy – själv glömmer jag alltid bort vilken dag, tid och kanal det visas på här…😕
Kram!

6 05 2009
mz.olsson

Det är ju närmare till… allting, åtminstone!! Det är i Europa!! Jag skulle nog inte ha något emot det själv… man är ju så långt borta här! Trivs ju så bra i USA som land, men önskar ibland att det låg i England…

7 05 2009
Petchie

Mz. Olsson, det är ju just det – Bryssel är mitt i smeten / Europa! Det är nära till både Sverige och Spanien, plus alla vänner och bekanta som bor i andra europeiska länder. Det är egentligen inte klokt hur mycket vi reste när vi bodde i Belgien – men det var lätt och billigt att hälsa på kompisarna… Känner mig lite fast här ute på en ö i Karibien, men jag klagar inte😉

12 05 2009
Marianne

En överflödig punkt på listan: Du behöver inte bli kär igen : )

Spännande att se hur det blir. Jag är så glad för att vi nu har kontrakt till augusti 2012, så jag kan slappna av och glömma alla de där funderingarna ett par år i alla fall. Ja, om inget oförutsett händer förstås, det vet man ju aldrig. Hoppas att ni får klara besked ganska snart så att ni kan planera!

Kramar!

12 05 2009
Marianne

Ps: En överflödig punkt till, du ska ALDRIG mer få hjärtat krossat!!!!!!!! Det har jag bestämt, så det så!

12 05 2009
petchie

Marianne, du är så söt!! Tack, jag hoppas också att jag ska slippa behöva bli kär igen och få hjärtat krossat… Jag tänkte kanske mer generellt nuförtiden när det gäller de två punkterna😉
Ja, vi är väl några utlandssvenskor som vet hur det är att inte VETA hur länge man ska stanna på ett ställe och vart det bär av till senare…
Kram!

23 09 2014
verity

Love it, Alyson. Thanks!

Leave a Reply

