A Tuesday mix

5 05 2009

I don’t know what happened last week but I completely forgot to write any posts after Monday!? So I will try to catch up this week:

I didn’t participate in last Friday’s Theme / Show & tell since I felt that I had already said all I had to say about Walpurgis Night / 30th April / 1st May last year. However, this weekend I was working on a photobook (MyPublisher, just like Annika in Virginia) for my grandmother and I found a really cool photo of her, my father and a bonfire on the beach… (for you non-Swedes: Walpurgis Night on the 30th April we lit bonfires in Sweden, I think that it is an old pagan tradition but it is also officially the last day before summer that you can make a fire to burn garden waste etc without a permit) 

A bonfire on the beach

A bonfire on the beach, spring 2003

Some of you might remember my blog posts from last year about the housing boom in Spain (Overpriced and over-developed: the Spanish housing market). Well, I read a very sad article today (in Swedish, sorry but here’s another one in English) about the Spanish building crisis – or rather economic disaster in general – there are 3.5 million empty homes in Spain and 17% of the population is unemployed!! No wonder when the building industry consistuted 11% of the economy! The article tells the story of the village called Espera* where 80% is unemployed and 35 out of 40 construction companies have gone bankrupt. However, consider this – the village has 4000 inhabitants and there were 40 – (FORTY!!) companies devoted to construction! Something was definitely wrong from the beginning, but the situation was similar all over the country…

Apartments for sale in Zaragoza
Apartments and offices for sale / rent in Zaragoza 

O is definitely right when he says that now is not the time to move to Spain – so just like I wrote yesterday, Brussels it probably is – post-Puerto Rico!

*) One of the Spanish families interviewed has a puppy called Obama – that’s what I call globalisation😉


Actions

Information

14 responses

5 05 2009
saltistjejen

Men kanske ar det just NU ni ska kopa ett hus!!!! i Spanien alltsa. Gissar att priserna pa hus maste gatt ner drastiskt. Maste ju vara koparnas marknad dar nu. Kanske “gamigt” att gora sa, men OM man kan ar det sakert en jattebra affar….?
Dock otroligt sorgligt med alla som ar arbetslosa och som har mist sina hem ocksa! Fy!
kram!

6 05 2009
petchie

Saltis, kanske du har rätt men priserna har fortfarande inte gått ner så mycket som förväntat i Spanien (enligt O). Dessutom är vår tanke mer att köpa en bostad som går att HYRA ut om vi inte bor där – och i så fall är Bryssel ett bättre ställe eftersom hyresmarknaden är säkrare där (med alla “eurokrater” som jobbar på de europeiska institutionerna). Vi får se vad det blir!
Jag tror att den stora skillnaden mellan USA och Spanien är att de bostäder som står tomma i Spanien är för att de aldrig har SÅLTS, inte för att folk har förlorat sina hem (naturligtvis finns det sådana fall också). Det har byggts FÖR MÅNGA bostäder i Spanien och det finns inte längre en efterfrågan för att sälja dem / förut köpte spanjorer 2-3 extra bostäder som investering.
Kram!

5 05 2009
Annika

Som sagt, jag tycker att ni hör hemma i Bryssel!
Sorgligt med nedgången i Spanien, verkligen. Som Saltis säger är det kanske just nu ni borde passa på att köpa? Om ni tänkt köpa där, vill säga.

Fotot på stranden är LJUVLIGT!!! Verkligen!
Vilket ljus och vilken stämning det är över DEN bilden.
Där hade man velat vara med!

KRAMIS!!!

6 05 2009
petchie

Annika, ha ha, du röstar för Bryssel har jag förstått😉
Det blir nog inget köpt i Spanien än på många år, som jag skrev till Saltis vill vi ju kunna hyra ut om vi inte ska bo själva i bostaden och det finns för många bostäder överlag i Spanien för att en sådan investering skulle löna sig.
Visst är fotot på brasan underbar! Jag var själv inte med när bilden togs men resten av familjen hade jobbat hårt med att städa sommarstugetomten…
Kram!!

5 05 2009
Anna (Sthlm)

Håller med Saltis. Ni kan ju i alla fall köpa ett hus i Spanien som investering och rusta upp det på semestrarna!

Hörde någonting om idag att det är jättedyrt för företag i Spanien att säga upp folk. Kanske därför landet hade hög arbetslöshet till att börja med? Det var tydligen något reportage på TV om att folk som är med i a-kassan i Spanien kan få ut så mycket som en miljon när de blir uppsagda. En av de intervjuade skulle skriva en bok nu… Men de som inte är med i a-kassan har det desto värre.

6 05 2009
petchie

Anna (Sthlm), Os föräldrar har så många bostäder redan som borde renoveras / fixas så vi har nog att göra ändå på semestrarna😉 Och som sagt, enligt O har priserna inte gått ner så mycket som man skulle kunna förvänta sig med den ekonomiska krisen!?
Jag ska kolla med O och se om han vet något om det är dyrt att säga upp folk. Det låter ju helt otroligt att man skulle kunna få en miljon från a-kassan!? Och frågan är hur många som tillhör a-kassan.. Jag vet inte mycket om arbetsrätten i Spanien och vet inte hur mycket O vet heller eftersom han aldrig riktigt jobbat där. (vi har ju båda två jobbat mer i Bryssel än i våra hemländer).
Kram
Kram

5 05 2009
Desiree

Ah superskoj att också du jobbar med din bok i My Publisher. Jag håller faktiskt på med två stycken och det är himla kul. Rent beroendeframkallande dock. Det tar sin tid men det blir ju bra. Får se när jag får klart min, när man ska hinna jobba också.
Hm oj vad mycket tomma lägenheter det finns i Spanien. Inte lätt att lösa sådant i dessa eknomiska kriser. Ha en bra tisdag.

6 05 2009
petchie

Desiree, jag hörde från Annika att du berättat för henne att man får extra rabatt om man beställer via Costco – synd att hon inte vetat det när hon gjorde de första böckerna. Visst tar det tid att göra böckerna, inte för att det är krångligt utan för att man ska välja ut bilder, komma fram till hur de ska placeras, kanske skriva någon text etc…
Det är så sorgligt att se alla halvbyggda och tomma lägenheter i Spanien… Både för att det inte är särskilt estetiskt i ett samhälle men också för att det visar hur stor den ekonomiska krisen är.
Kram!

5 05 2009
Millan

Men oj ar det sa illa stallt i Spanien alltsa. Sa trakigt😦. Det later juinte sa lockande att flytta dit just nu da nej… Men det later a andra sidan inte som om ni har nagot emot att flytta till Bryssel heller! Jag har aldrig varit i Bryssel men val i Brygge (men sa stavas det med all sakerhet inte) vilket var en himla trevlig stad tyckte jag da (men det var i borjan av 90 talet :-)). Huvudsaken ar ju att ni bada tycker att en flytt tillbaka kanns ratt sa blir det nog det ocksa. Kanner du dig redo att lamna PR nu? Jag menar, ser du fram emot en flytt over atlanten igen eller hade du stannat langre om det gatt?
kram

6 05 2009
petchie

Millan, det är verkligen inte rätt tid att flytta till Spanien och försöka skapa sig ett liv! Det kanske är lättare att hitta en bostad än förut men absolut inte ett jobb!
Bryssel är en mysig stad som både O och jag trivdes väldigt bra i. Brugge (NL) / Bruges (FR & EN) / Brygge (SV?) är en vacker stad men väldigt turistig, full med busslaster av pensionärer… Gent är en roligare stad, minst lika vacker men mer levande med en massa studenter!
Som det känns nu skulle det vara helt ok att flytta härifrån i december-januari. Förra året i december kände jag absolut inte att jag var klar med Puerto Rico och vill gärna stanna längre – för att lära mig mer spanska etc. Men vi vill ju egentligen hem till Europa för närheten till familj och vänner.
Kram!

6 05 2009
Anne

Jag gillar också bilden med brasan på stranden, en speciell stämning med bilden. Det slog mig direkt, före jag hunnit läsa att Annika kommenterat stämningen och bilden.
Förresten, precis som Millan har även jag varit till Brügge (rätt stavat?) en gång i tiden.
Sorgligt och ledsamt det du skriver om arbetslösheten och krisen i Spanien. Ja, det är nog inte helt lätt på många håll i världen just nu.
Här i Oregon är arbetslösheten just nu 12%, tror det bara är staden Detroit (med stor bilindustri) som är värre. Tror snittet för hela USA ligger på 8-9% (ej helt säker dock).
Man ska nog vara glad om man har jobb just nu och tacksam för det. Tufft för nyexaminerade just nu, de som kommer ut på arbetsmarknaden just nu. Finns nog inte mycket att få nu.
Oj, vad mörk den här kommentaren blev. Men snart vänder det nog överallt!

6 05 2009
petchie

Anne, jag håller med dig och Annika – det är något speciellt med fotot från brasan på stranden. Jag skrattar dock åt min mormor, hon ser nästan ut som en liten KKK-gumma där hon står och vaktar elden i sin vita regnrock och med spaden i handen😀
Ha ha, jag är inte heller säker på stavningen av stadens namn, tror att Brügge är den tyska stavningen, vet bara att Bruges är den franska och engelska stavningen!
Oj, jag visste inte att Oregon hade en så hög arbetslöshet, vad beror det på? Är det många som har fått gå från Intel och de andra IT-företagen? Detroit kan man ju förstå eftersom bilindustrin är i kris…
Jag hoppas att det vänder överallt snart, men spanjorerna får nog tänka om rejält när det gäller deras ekonomi – man kan INTE bygga fler bostäder än det finns invånare (även om många utlänningar köper bostäder i Spanien). De har ju byggt mer än britterna, fransmännen och tyskarna SAMMANLAGT!!
Kram!

12 05 2009
Marianne

Verkligen häftigt foto!

12 05 2009
petchie

Marianne, visst är det! Det är min mor som tagit fotot om jag inte tar fel, jag befann mig iaf inte i Sverige vid fototillfället…

Leave a Reply

