Wednesday recipe: The best pasta sauce ever with spinach & roasted tomatoes

27 05 2009

Wednesday again and I haven’t written anything for a week! I blame it on the visits we had last week – the Mexican friends + my blog friend Desiree and her C from Alabama. Desiree is half-Mexican, halft-Swedish – the Mexicans were very excited to meet a Mexican Swede / Swedish Mexican😉 We had a lovely time with both couples, very intense with lots of activities, late dinners (Spanish timing!) and a long Sunday brunch.

The weather stayed quite stable, which was lucky because both before and after the weekend the weather has been utterly crap! I am writing this while the rain is pouring down outside, the apartment has become very dark, thunder is rumbling very loud and lightning is striking!* 

Brunch table
Our Sunday brunch

I will write about our excursions but today I wanted to share with you the best pasta sauce ever. Annika wrote today that she is bored of her everyday recipes and was hoping to find inspiration among us Wednesday recipe-bloggers (we are not that many and not very consistent about publishing recipes on Wednesdays..):

The Best Pasta Sauce ever (at least according to me!): Spinach and roasted tomatoes

4-6 roma tomatoes (or any other tomato)
1-2 cloves of garlic, crushed
1 onion, chopped
500 g fresh [baby] spinach
2½ dl (1 cup) vegetable stock
1,25 dl (½ cup) cream
juice from 1 lemon
50 g fresh parmesan cheese, grated 
pasta (fettucine, spaghetti or pasta of your choice!)

Heat the oven to 220 C / 425 F. Cut the tomatoes into quarters and put in an oiled baking tray, sprinkle some salt on top. Bake for ~30-35 min. (or just fry the tomatoes in a frying pan in some olive oil, on high heat)
Fry lightly the chopped onion and crushed garlic. Add the spinach, stock and cream. Let it boil up and lower the heat to let it simmer for 5 min. Add salt & pepper + freshly squeezed lemon juice.
Blend the mix in a blender / food processor together with a few of the baked tomato wedges + a handful of parmesan cheese.
NB. Blending really is the secret here, I tried to make the sauce without blending (since the blender broke!) but it just doesn’t taste the same!!
Toss the cooked pasta with the sauce and serve with the parmesan cheese and tomato wedges on top.
It is possible to freeze the sauce if you have left-overs.

(Inspired by a recipe from the cookbook Bowl Food. The new comfort food for people on the move. I love this series of cookbooks including titles such as Fast Food, Cool Food and Family Food)

Preparing the pasta sauce

*) Getting just a little worried about how I will get to l’Alliance Francaise this afternoon without getting drenched…


Actions

Information

20 responses

27 05 2009
Fran and Steve

The pasta sauce looks very yummy… But don’t think I’ve forgotten your promise of O’s banana cake recipe…. Especially after teasing us with that photo!🙂 Fran

27 05 2009
Petchie

Fran, ha ha, I promise that I will post the banana cake recipe – just need to ask O again for the measurements of the ingredients / it’s all in his head…😀

27 05 2009
Annika

Mmmmm…Petra!! DET ska jag fixa…det ser SUPERGOTT UT!!!!
OCH det verkar lätt också! Ska fixa light versionen av det.
MUMSIGT!!!
TACK Petra, klar inspiration.
OCH vad mysig helg ni verkar ha haft med Des och Cal och era kompisar!!
GLAD att vädret blev bättre!!!
Ska maila dig och Des om en stund om TEMAT!!!!
Jeeeeezus, it is OUR turn!!! Bäst vi har ämnena klara på fredag!!!

28 05 2009
petchie

Annika, vad roligt att du blev inspirerad!! Hoppas att såsen blir god!
Jaaa, det var en mysig helg men jag har verkligen behövt hela veckan för att återhämta mig!
Kram!

27 05 2009
Desiree

Mums ännu ett gott recept att lägga till min sammling att göra. Ha ha jag tog också en bild på våran underbara söndagsbrunch. Den blev verkligen mycket lyckad. Mums vad mycket gott vi hade på bordet. Jag tycke det var himla kul och jättetrevligt att träffa Joel och David. Jag ska ta och maila och fråga om receptet här. Ha en bra dag och hoppas att du klarar dig från att bli helt genomblöt. Här kommer det ockå rejält med regn i skurar. Vi hoppas kunna klippa vår gräsmatta som vuxit upp som en djungel på bara några dagar innan det kommer mer regn.

Kramis
D

28 05 2009
petchie

Desiree, det blev en så lyckad brunch tack vare din och Calles hjälp! Tack ännu en gång! Jag gillar att organisera bruncher, det är lättare och mindre pretentiöst än en 3-rätters middag. Mycket av maten är ju bara att lägga upp + en massa frukt och grönt!
Jag hade tur med vädret igår, det blev uppehållsväder precis när jag skulle till AF och idag har det varit sol hela dagen – första dagen på länge!
Kram
PS Jag vill också ha mexarnas recept – den kycklingrätten var urgod!

27 05 2009
Taina

Åhhh! Tackar! Det hör behöver jag med!

28 05 2009
petchie

Taina, hoppas att såsen smakar lika gott i Connecticut som i Puerto Rico😉
Kram!

28 05 2009
Mary T

Yum Yum Yum! Definitely going to try this! My Mum is coming round for dinner tonight – this is what we’re having, you should try it it’s delish! http://italianfoodies.ie/2007/07/09/tagliatelle-al-salmone/

28 05 2009
petchie

Mary T, I in a fresh spinach phase and O is getting just a little tired of my spinach recipes but this sauce is just sooo yummy!
Thanks for the link, it was a really interesting article about having to adapt Italian cuisine to Irish palates!

28 05 2009
Anna (Sthlm)

Låter gott! Det ska jag prova någon dag! Kolla in min blogg – ett recept särskilt för dig skulle man kunna säga!🙂

28 05 2009
petchie

Anna (Sthlm), tack för receptet, det låter jättegott. Jag har inte hunnit kommentera ännu men det kommer…

28 05 2009
Lia

ÅH, gott! Kom hem hit och laga mat till mig, jag känner mig inte i form att laga mat här hemma, när jag för tillfället lagar till alla andra (känns det som). Petra, the word is out! Eller, i alla fall lightversionen av det, hihi. KRAM

28 05 2009
petchie

Lia, vad glad jag blir att DU tycker att det låter gott! Du som är professionell matlagare nuförtiden – middagen ni bjöd oss på var dessutom supergod!
Jättekul att du “kommit ut” om framtiden😀 Jag håller tummarna för er, det vet du och är det något mer ni undrar om så fråga på!
Stor kram!

31 05 2009
Marianne

Å, det låter verkligen gott! Jag har redan förberett en improviserad pastasås i dag, för jag gjorde misslyckad tjälknöl i går som blev alldeles för salt. Synd att slänga så mycket kött, så jag rev köttet och kokade upp det med grädde (INGET salt), hackad basilika, en sked lingonsylt och flingchili. Nu får det stå och dra en stund och sedan när jag har värmt upp ska jag ösa i färsk spenat. Pasta till. Hoppas det blir gott.

Hmm, sorry, jag ska försöka komma igång med onsdagsrecepten igen.

KRAM!

31 05 2009
petchie

Marianne, vad tråkigt att tjälknölen blev misslyckad😦 Hoppas att du inte ger upp utan att den blir bättre nästa gång. Din pastasås låter dock riktigt smaskig, även om kombon lingonsylt och flingchili låter … intressant Lingonsylt får vi ändå inte tag på här men kanske man skulle testa med cranberry jam (som jag tror finns att köpa). Färsk spenat kan jag iaf inte få nog av!!
Och du, jag tänkte på dig idag då jag gjorde fiskpaket i ugnen – sååååå goda! Jag lovar! Det får bli ett onsdagsrecept – tyvärr blev det inga foton dock.
KRAM!

3 06 2009
Marianne

Jag får nog ge upp onsdagsrecept medan jag pluggar arabiska. Det är ju intensivkurs, och det märks … Försök säga sked: Ma(harkelljud samtidigt som man låter som om man ska spy)la(glottal stop)a. Så du fattar att jag har att göra!

Jag brukar ofta ha i lite, lite sött när jag har chili för att balansera. Lingonsylt eller vinbärsgele eller honung. Det brukar bli bra.

Gott med fiskpaket. Det kanske det får bli i morgon. I dag blir det bara en carbonara.

Kram!

3 06 2009
petchie

Marianne, jag förstår att arabiskkursen tar all din energi – spanska är ju en barnlek i jämförelse med arabiska! Jag beundrar din motivation!!
Vilket intressant tips för chili-matlagning, ska testa med honung som är det enda vi har hemma😉
Vi pratade om våra urgoda söndagsfiskpaket igår igen – det blir nog samma recept i helgen och kanske tom några foton! Mums!!
Kram

2 12 2009
Wednesday recipe: Chicken with chèvre & tomato sauce and an etiquette poll on party arrival time « Petchie’s adventures

[…] *) I have already published a recipe inspired by that cookbook – “The best pasta sauce ever“… […]

11 11 2014
machines a sous gratuites burning desire

machines a sous gratuites burning desire

Wednesday recipe: The best pasta sauce ever with spinach & roasted tomatoes | Petchie’s adventures

Leave a Reply

