Friday theme / Show & tell: Inspiration

29 05 2009

The last Friday theme from Musikanta is quite simply “inspiration“, which is quite fitting since I feel that I have been lacking in the inspiration department lately… All kinds of inspiration has been missing from my life; blogging, studying, exercising, emailing, cleaning, ironing, cooking😩 I guess most of us go through these periods of lack of inspiration, or maybe I should call it motivation?

Brussels house

I am struggling to find the inspiration / motivation again, but knowing that I am going home to visit my family and friends in Sweden (+ France and Spain) in one month’s time is inspiring! I will be in Europe for one month and I can’t wait to spend the summer with everybody again. Not that I didn’t enjoy our 2-month stay in Europe in January – March but going home in the summer is so different!

Nevertheless, planning travels actually always inspire me… Maybe that’s why I have been unmotivated lately – there hasn’t been any trip to plan since we came back to Puerto Rico at the end of March!?

Brussels staircase
Narrow staircases in a triplex apartment in Brussels (triplex = three floors)

What more inspires me? Well, I very interested in interior design and I am impatient for O and I to get our own home – hopefully very soon in the future! At the moment we live in a furnished apartment, and we don’t actually own a lot of furniture anymore since we sold most of it when we left Europe.

Brussels gardens
Typical Brussels gardens / backyards

We are more and more thinking that it will be Brussels we return to, probably in mid-December. And we are actually considering buying a home there. However, the location of our re-relocation is not really up to us to choose, but rather where O and his company can find him a job position… Fingers crossed that we will know soon where our future is going to take place!

Brussels livingroom
A French-Greek livingroom in Brussels – I love their rug (KibĂ€ck from Ikea)!

So, I am day-dreaming about a future home in a Brussels apartment or house with high ceilings, stucco, fire places (usually not working), double doors and narrow staircases… A terrace or a garden is a must, and preferably parking as well. It might sound like an impossible wish list in they eyes of people who live in other European capitals but really, in Brussels the only requirement that is almost impossible to attain is parking!

Brussels terrace
A terrace in Brussels is usually just the roof of an extension (with or without protective railings), like this terrace, as well as on top of the multi-coloured part of the neighbouring building where some flower pots are visible.

While I try to imagine how our place will look like, I read interior design books and magazines, check out design web-sites such as Apartment Therapy and look at my photos of my friends’ apartments in Brussels. My Irish friend MT used to keep a very inspiring blog about interior design – you can still check it out, but it is unfortunately not being updated anymore.

Brussels livingroom with double doors
A Swedish-Cypriot home in Brussels with beautiful double doors, wooden floors and a fireplace (to the left).
————————————————————————————————————————-

My participation in the Friday theme / Show & tell has been a little sporadic lately, mostly due to the lack of inspiration but also because it seems like the initial idea which was Show & tell has been somewhat lost on the way since December 2007 when it started. AuroraBuddha in Texas, a Swedish expat, took the intiative of Show & tell which was not even called Friday theme, the weekday just happened to be Friday. A definition of Show & tell can be found on Wikipedia where it is explained that it is quite a common phenomenon in American schools where children are usually asked to bring something from home to talk about.

To find inspiration for the Show & tell I enjoy trying to find photos, either old ones or newly taken pictures, to illustrate the Friday theme. I don’t want to sound conservative and reactionary (bakĂ„tstrĂ€vare) but I hope that we will be able to return to the show-part of the Friday theme! Annika in Virginia and Desiree in Alabama have written up (in Swedish) some good “rules” about the participation in the Show & tell today. The most important thing is to interact with the other bloggers; check the other blogs and comment, and answer the comments that you get on your blog. I know that I haven’t always checked all the other participants’ blogs but as I know that it is a reciprocal thing I hope to be more diligent in the future!

Annika and Desiree have chosen the themes for June, and I hope that many of you will feel inspired by them:
5th June: Blue & yellow
12th June: half-year check-up (show one photo per month from your photo folders January-June (6 photos in total) and tell something about the background)
19th June: Summerday / Summer evening
26th June: The light of the city

The other Friday / Show & tell bloggers can be found below:
Anki, Anna, Annika, Christel, Curieux, Desiree, Emma, Erica, IamAnnika, IngaBritt, Jemaya, Lena W, Leopardia, Mais-oui, Marie, Mia D, Millan, Minerva, Moster Mjölgumpa, Musikanta, Nilla, Norrsken & StjÀrnfall, Petra H, Saltis, Sara, Simone, Sparkling, Strandmamman, Taina, Under Ytan, Victoria V and VÀstmanlÀndskan.


Actions

Information

41 responses

29 05 2009
leopardia

Jag förstÄr att det kan kÀnnas jobbigt att inte veta vart man ska flytta, men samtidigt spÀnnande ju!
Det dĂ€r fransk-grekiska vardagsrummet sĂ„g ju supermysigt ut och jag blev bra nyfiken pĂ„ tavlan i bakgrunden…

29 05 2009
petchie

Leopardia, visst Ă€r det lite spĂ€nnande ocksĂ„ men jag Ă€r lite av en planerartyp och skulle vilja planera redan för jobbsök, lĂ€genhetssök etc…
Jag ska kolla med min franska kompis om tavlan, eventuellt Àr det hennes mamma som gjort den!?

29 05 2009
Annika

Bryssel!
DET Àr ju dÀr ni ska bo, ju!! Petra och O hör hemma dÀr.
Jag vet inte, men det kĂ€nns liksom bara sĂ„…
OTROLGT mysiga lgh ocksÄ!! Ni skulle kunna vara med pÄ house hunters international nÀr ni börjar leta lgh dÀr, hihi!
LĂ€skigt med terrasser och balkonger UTAN rĂ€cken, skulle bli lite skrajsen…

FörstÄr sšvÀl att du lÀngtar efter sommaren dÀrhemma nu.
DET Àr inspiration och det Àr underbart!

BRA med reglerna för show and tell. Hoppas vi kan vrida tillbaks det hela till det det en ggn var…

KRAM och ha en fin helg!!!

30 05 2009
petchie

Annika, du Ă€r nog en lika stor hejare pĂ„ Bryssel som vĂ„ra Brysselkompisar😀
Ha ha, House Hunters International, varför inte! Det Ă€r faktiskt ibland lite otĂ€ckt med de sk terrasserna utan rĂ€cken – de Ă€r inte officiellt terrasser men folk anvĂ€nder dem som sĂ„dana om de bor högst upp och har utbyggnadernas tak utanför fönsterna.
Jag tror att det har funkat, tycker alla har fÄtt mÄnga fler kommentarer Àn i vanliga fall!
LÀÀÀÀngtar efter svensk sommar, inklusive regn och rusk men mest ljusa grillkvĂ€llar och promenader utan att bli svettig😉
Kram!

29 05 2009
Miss Marie

Vilka vackra inspirationsbilder! Jag förstĂ„r precis hur du kĂ€nner! Jag har nyss flyttat ut min lĂ€genhet i Linköping o ska snart flytta till min blivande man i MĂŒnchen. DĂ€r blir vi kvar i högst tvĂ„ Ă„r till, i en hyrd lĂ€genhet med möbler köpta av företaget… Jag Ă€r ju sugen pĂ„ hus nu!🙂 Men det Ă€r bra att spara inspirationsbilder till den dag dĂ„ man faktiskt har ett eget hus att inreda!🙂

30 05 2009
petchie

Miss Marie, tack!
Det Ă€r inte kul att bo möblerat men man fĂ„r göra det till sitt eget hem med foton och tavlor, textilier (jag bytte t.ex direkt kuddöverdrag pĂ„ soffkuddarna nĂ€r vi flyttade in) och smĂ„ minnesgrejer hemifrĂ„n. Vi anvĂ€nder t.ex vĂ„ra egna lakan och porslin, och har köpt till nĂ„gra möbler som vi tyckte fattades i lĂ€genheten. Hoppas att du kommer att trivas i MĂŒnchen, sĂ„ spĂ€nnande!

29 05 2009
Fritt ur hjÀrtat

HÀlrliga bilder du visar, jag som inte rest sÄ mycket (eller det har jag men bara till Grekland) tycker det Àr spÀnnande och inspirerande. DIna drömmar och önskemÄl om eget boende Àr sÄ förstÄeliga och att planera och drömma med inspirerande tidningar Àr bÄde kul och inspirerande. Sedan Àr det pÄ nÄgot sÀtt sÄ att det blir aldrig som man tÀnkt sig, (kan bli bÀttre eller sÀmre eller nÀstan lika) fast det Àr ocksÄ inspirerande!

30 05 2009
petchie

Simone, roligt att du gillar mina bilder frÄn Bryssel.
Visst blir det ofta inte riktigt som man har tĂ€nkt sig och drömt om, men jag hoppas att det blir bra Ă€ndĂ„. Jag Ă€r lite orolig att en flytt tillbaka till Bryssel kan bli en besvikelse eftersom vi trivdes sĂ„ bra dĂ€r första gĂ„ngen. Du vet, för höga förvĂ€ntningar men jag Ă€r beredd pĂ„ att det inte kommer att bli likadant – vissa kompisar har flyttat, jag har inget jobb till att börja med etc…
Kram!

29 05 2009
Taina

Det mÀrks, och kÀnns att du hör hemma i Bryssel. Jag hÄller med dig att det finns perioder dÀr inspirationen lyser med sin frÄnvaro och inte gör man mycket Ät att finna den heller. BlasÚ kÀnsla, typ.
Hoppas du kommer att kunna förverkliga dina drömmar om ett eget. Det skulle jag ocksĂ„ vilja ha. En dag. NĂ„got eget att vĂ„rda ömt och med kĂ€nsla. Nu nĂ€r vi hyr kĂ€nns det mer som “underhĂ„ll”.
Hoppas du fÄr en trevlig och inspirerande helg.
Kramen😀

30 05 2009
petchie

Taina, vi hör nog hemma i Bryssel bĂ„da tvĂ„ – iaf till att börja med😉
Visst Ă€r motivationen eller inspiration lĂ„g ibland – inte kul men jag kĂ€nner mig redan mer inspirerad, kanske tack vare inlĂ€gget igĂ„r!
Du / ni Ă€r ju i samma situation som vi, nĂ€r man inte vet hur lĂ€nge man ska stanna pĂ„ ett stĂ€lle Ă€r det svĂ„rt att veta hur mycket man ska “investera”, oavsett om det Ă€r husköp eller bara emotionell investering… Hoppas att ni ocksĂ„ snart fĂ„r reda pĂ„ nĂ„got om framtiden.
Kram!

29 05 2009
Desiree

Visst Àr det sÄ att vi alla gÄr igenom perioder dÄ inspirationen inte ligger pÄ topp. SÄ Àr det och kanske Àr det Àven sÄ att man behöver ett sÄdant vilolÀge ibland för att hitta och finna ny inspiration. Jag har verkligen förstÄtt att du Àlskar resor och att resa. Jag gillar verkligen ocksÄ det. Har nog Àrvt detta frÄn min pappa som alltid tog med oss pÄ bÄde resor utomlands och sÄ mÄnga olika utflykter dÄ vi bodde i Sverige. Varje gÄnga jag Àr hemma ser jag forfarande fram emot en utflykt med mamma och pappa. Jag gillar verkligen att plannera resor och tycker som sagt att det Àr viktigt att plannera och lÀsa pÄ innan man reser nÄgonstanns för att fÄ ut mer av resan i sig. Jag gillar natur, kultur,historia och mat. Att bara köra vilken solresa som helst och hÀnga vid en och samma pool i tvÄ veckor Àr inget för mig. Jag förstÄr att du lÀngtar ocksÄ efter ett eget hem om du Àr inredningsinteresserad. Det gÄr ju inte göra mycket sÄ lÀnge man hyr en bostad tillfÀlligt. Jag hoppas verkligen att ni hittar ett fint hem nÀr ni flyttar tillbaka till europa. Nog kommer det bli fint iallfall eftersom du har inredningsintresset. Det roliga Àr ocksÄ att du kommer att kunna fylla ditt hem med bÄde vackra och spÀnnande föremÄl frÄn hela vÀrlden och alla dina resor vilket kommer att göra erat hem vacker och personligt. SÄdant gillar jag! MÄste bara sÀga att de dÀr dubbeldörrarna bara var helt otroligt vackra. Jag gillar spröjsade fönster. Tycker det Àr jÀttevackert men det Àr ju ett helvete att putsa för det har vi nu hÀr pÄ vÄrat hus. Men sÄdana franska dubbeldörrar skulle jag jÀttegÀrna vilja ha nÄgon gÄng framöver. HÄller ocksÄ med om att en trÀdgÄrdsplÀtt eller en altan Àr ett mÄste numer Àven för oss i framtida hem. Ha en bra helg och ta det lugnt. Softa och njut av nÄgot du tycker om att göra.

Kram/Un abrazo grande.

PS. Jag mailade förresten Joel och han skulle skicka kycklingreceptet. Just nu var han i Montreol över helgen. DÄ han skickar det kan jag skicka det vidare till dig. Jag gillade verkligen kortet pÄ mig och Calle och vÄra Pina Coladas. TÀnkte jag skulle ta mig till Costco och göra en kopia som jag sedan skickar till dig som du kan ha i din bok som sagt. Ha en skön helg.

30 05 2009
petchie

Desiree, tack söta du! Vi ska ta det lugnt i helgen – ska pĂ„ poolparty i eftermiddag hos en kompis och jag ska ta en liten shoppingrunda med svenska B.
Jag tror att det ibland Ă€r en rastlöshet det dĂ€r att man alltid vill ha en resa att planera eller se framemot – men jag tror egentligen att alla behöver nĂ„got att se framemot i livet! Jag Ă€r ju sĂ„ van frĂ„n Bryssel att resa nĂ€stan en gĂ„ng i mĂ„naden – just för att det Ă€r sĂ„ lĂ€tt nĂ€r man bor mitt i Europa… Bo mitt i Karibien pĂ„ en ö Ă€r det dock lite svĂ„rare och dyrare att resa😩 Det Ă€r flyg, hyrbil och hotell som gĂ€ller medan vi i Europa körde med egen bil och hĂ€lsade pĂ„ kompisar = billigare resor!
Det bĂ€sta med Bryssel, förutom hur nĂ€ra det Ă€r till nĂ€stan alla andra stĂ€llen i Europa (relativt sett) Ă€r att det Ă€r relativt lĂ€tt att hitta mysiga lĂ€genheter som de jag lagt upp foton pĂ„! SĂ„ jag Ă€r ganska sĂ€ker pĂ„ att högt i taket, stuckatur och vackra fönster kommer att finnas i vĂ„r nĂ€sta bostad. Spröjsar Ă€r inte alltid sĂ„ kul, och inte heller jĂ€ttehöga fönster som man inte nĂ„r att putsa (om man inte stĂ„r pĂ„ stege och riskerar att falla ut…).
JÀttebra idé med det fina fotot pÄ er till gÀstboken!
Kram!

29 05 2009
saltistjejen

Ah Petra, jag kanner att jag ar en av de som ar dalig pa tt lagga ut bilder till Show and Tell… Sorry!! jag ska forsoka skarpa mig! lovar!🙂
Och du jag tycker det verkar som om ditt hjarta verkligen ar i Bryssel. De visar sa ofta bilder pa hus bade interior och exterior fran den staden och det marks att det ar med mycket karlek och varme. Sa jag tycker det later helt ratt att ni atervander just dit. tillER stad. iallafall som den forsta anhalten i Europa. Sa far ni se senare var och hur ni vill bo.
Jag ska forsoka maila dig snart ocksa! Har varit lite mycket har ocksa den senaste tiden, men jag ska forsoka fa ordning pa mitt liv nu…😉
Inspiration tycker jag verkligen kommer och gar. ibland ar man mer mottaglig for den tror jag. men med mycket annat i huvudet sa ar det latt att man itne riktigt orkar med att inspireras. Trots att man skulle vilja. Jag tror du kommer hitta tillbaks till din inspiration snart!!!!! bara att fa resa till Europa snart tror jag kommer att ge dig massvis med inspiration!
Varma kramar!!! Och ha en riktigt skon helg!

31 05 2009
petchie

Saltis, du behöver absolut inte be om ursĂ€kt. Jag tror att det Ă€r mĂ„nga som har missat vad idĂ©en med fredagstemat var frĂ„n början och det var dĂ€rför Annika, Desiree och jag bestĂ€mde oss för att köra lite bakgrundshistorik🙂
Du har rÀtt i att en del av mitt hjÀrta finns kvar i Bryssel, och det kÀnns helt rÀtt att ÄtervÀnda dit. Sedan fÄr vi ju se hur lÀnge vi stannar dÀr, men det blir en bra Äterstart pÄ livet i Europa.
Jag kÀnner mig redan mycket piggare Àn under veckan och hoppas att jag fortsÀtter i den hÀr mer motiverade stilen framöver. Det har varit en lugn men trots allt social helg som fÄtt mig att ladda batterierna.
Stor kram tillbaka!

29 05 2009
StrandMamman

Lycka till med flyttplanerna och husdrömmarna!! Under tiden: lÄt dig inspireras frÄn mÄnga olika hÄll och kanter, sÄ faller nog bitarna sen pÄ plats! Kram!

31 05 2009
petchie

Tack StrandMamman för de kloka orden! Jag har en viss benĂ€genhet till otĂ„lighet men det blir sĂ€kert bra till slut🙂
Kram!

29 05 2009
Pitetjej [FOTOBLOGG]

Jag vet precis hur det kĂ€nns att inte ha nĂ„gon inspiration/motivation till nĂ„got ibland. Har en sĂ„dan period just nu, mest för att jag (tyvĂ€rr) Ă€r arbetslös. DĂ„ brukar jag bli rĂ€tt “avtrubbad” och rastlös efter ett tag.

HĂ€rligt med bostadsdrömmarna. Hoppas de slĂ„r in snart🙂
Jag brukar drömma om den dagen jag ska skaffa hus (Ă€ven om det Ă€r lĂ„ngt in i framtiden). Men det Ă€r roligt att drömma🙂

Hoppas du fÄr en riktigt bra helg!

31 05 2009
petchie

Pitetjej / Erica, jag hoppas att du ocksĂ„ snart hittar din inspiration & motivation – och att du hittar ett inspirerande och intressant jobb snart! Jag Ă€r ju “frivilligt” arbetslös eftersom jag sade upp mig för att följa med min O till Puerto Rico. Som tur Ă€r har jag trots allt hittat en meningsfull vardag med spanskstudier och frivilligarbete pĂ„ en fransk organisation. Men det Ă€r inte alltid sĂ„ lĂ€tt att hitta nĂ„got att göra medan man vĂ€ntar pĂ„ ett jobb…
Jaaaa, det ÄR ju faktiskt kul OCH inspirerande att drömma om hur det skulle vara att ha ett eget hus / hem som man kan inreda och fixa som man vill..

29 05 2009
Millan

Ah jag alskar ocksa interior design och tycker det ar jatte skoj att se bilder som dina ovan med foton inifran (och utifran) andra manniskors hem. Jag har insett medans vi hallt pa att renovera att det ar otroligt svart och maste vara lite av en ‘gava’ att kunna inreda ett hem sa att det bade blir hemtrevlig och ‘stilrent’ (eller stilfullt kanske jag menar egentligen… inte kliniskt, men anda ostokigt… ah jag kan inte hitta ordet nu). Det blir oftast antingen eller… eller ingetdera!
Vad jatte spannande att ni kanske ska kopa ett hem snart. Jag forstar helt klart langtan efter ett eget hem som ni kan gora iordning precis som ni vill ha det. Har ni nagon soom helst aning om hur lange ni kan tankas stanna i bryssel? Det ser valdigt fint ut pa fotona!!

Maste aven fraga.. appropa Belgien. Har du sett filmen In Bruge? Och i sa fall, vad tyckte du om den??

Jag har haft hela manader da jag inte varit med i fredagstemat for att det helt enkelt inte funnits nagon inspiration alls. Men nu har jag tagit tag i saken igen och varit med i nagra veckor. Det ar ju en himla rolig ide egentligen, men mitt stora problem ar att det ofta blir lite med tid for mig att blogga pa just fredagar och helgen och framfor allt da att hinna titta pa alla andras och kommentera… jag vill sa garna, men tiden racker inte alltid.
Kram!!

31 05 2009
petchie

Millan, jag har förstĂ„tt att vi har inredningsintresset gemensamt och ert hem Ă€r en stor inspirationskĂ€lla för mig. Jag har ju nĂ€mnt förut att jag Ă€lskar engelska hus och jag tycker att ert hem har blivit sĂ„ fint! Jag förstĂ„r precis vad du menar med en balans mellan hemtrevligt och stilrent/fullt, det Ă€r svĂ„rt att fĂ„ till det sjĂ€lv men det ser sĂ„ fint ut pĂ„ bilder. Man ska nog komma ihĂ„g att de flesta hem Ă€r ju faktiskt stajlade innan de fotograferas – de Ă€r sĂ€kert ostilfullt stökiga i vardagliga fall😉
Nej, vi har ingen aning om hur lĂ€nge det kan bli Bryssel – först och frĂ€mst för att O fortfarande egentligen inte har nĂ„got jobb dĂ€r. Han Ă€r anstĂ€lld av det belgiska kontoret och har “rĂ€tt” att flytta tillbaka men hans tjĂ€nst finns inte kvar. Kanske vi mellanlandar i Bryssel pĂ„ vĂ€gn nĂ„gonannanstans eller sĂ„ stannar vi dĂ€r ett lĂ€ngre tag. Det beror ju ocksĂ„ pĂ„ om jag hittar ett meningsfullt jobb dĂ€r… Vilket jag vĂ€l egentligen har störst chans att göra just i Bryssel med tanke pĂ„ min EU-erfarenhet.
Jag har inte sett In Bruges men vill jĂ€ttegĂ€rna se den – vad tyckte du om filmen?
Jag förstÄr att det kan bli lite stressigt med fredagstema för dig med barnen och familjeaktiviteter under fredagarna och helgerna. Ditt eget inlÀgg kan du ju skriva tidigare och sÀtta timer pÄ nÀr det ska publiceras.
JodÄ, lite mer inspirerad kÀnner jag mig redan men det kÀnns skönt att höra att det Àr fler Àn jag som kÀnner sÄ ibland.
Stor kram!

29 05 2009
Millan

Ps.. det ar val sa ibland att man kommer in i en period av lite allman hagloshet da man varken kanner sig motiverad eller inspirerad. Men oftast brukar det komma tillbaka lite av sig sjalv igen… hoppas du snart kanner det sa! kram igen

30 05 2009
tjata

Vilka hĂ€rliga bilder, det gav mig inspiration!🙂 Trevlig helg!

31 05 2009
petchie

Tjata / Annika, tack! Alltid roligt om man kan inspirera andra🙂 Även om det i det hĂ€r fallet handlar om andras hem och inte mitt eget!

30 05 2009
Mia

Åh att planera resor Ă€r verkligen inspirerande! man vill bara ha mer!🙂 JĂ€ttefina bilder pĂ„ inredningsteman. Ha en bra helg! Kram!

31 05 2009
petchie

Mia, det blir ju lite av en drog att planera resor och resa – jag börjar nĂ€stan lĂ€ngta efter nĂ€sta resa nĂ€r jag kommer hem frĂ„n en semester! Men, det Ă€r ocksĂ„ sĂ„Ă„Ă„ skönt att komma hem till sitt eget! Man uppskattar sin vardag pĂ„ ett annat sĂ€tt tycker jag efter en resa.
Tack!
Kram

30 05 2009
VÀstmanlÀndskan

Det var inspirerande inredningsbilder. Jag gillar speciellt den med de vackra dörrarna mot det mörka golvet. Fiiint!!!
Roligt ocksÄ att fÄ höra mer om bakgrunden till Show&Tell.

Trevlig helg!

31 05 2009
petchie

VÀstmanlÀndskan, visst Àr det ett vackert vardagsrum med de fina vita dörrarna! Jag hade gulmÄlade gamla trÀdörrar i min förra lÀgenhet (i Bryssel) och jag tÀnkte alltid att de hade varit sÄ mycket finare i vitt!
Jag var inte med frÄn början av Show & tell, utan började nog i april-maj 2008 men jag lÀste iaf de andras inlÀgg redan frÄn början.

31 05 2009
Marianne

Hoppas du hittar din motivation och inspiration snart igen. Men jag vet, det Àr som ett limbo nÀr man inte vet var man ska ta vÀgen. Jag förstÄr att du drömmer om er alldeles egna bostad som ni kan inreda sjÀlva. Samma hÀr, Àven om vi har vÄra möbler med oss. Det blir liksom ÀndÄ ingen riktig idé att lÀgga ner för mycket jobb nÀr man vet att man ska flytta om nÄgra Är.

Hoppas nu det blir Bryssel!
KRAMAR!

31 05 2009
petchie

Marianne, jag börjar bli riktigt trött pÄ den hÀr limbo-situationen som vi varit i, i flera Är kÀnns det som och det Àr vÀl dÀrför jag Äterkommer till ovissheten inför framtiden med jÀmna mellanrum.
Du, Taina och jag Ă€r vĂ€l i mer eller mindre samma situation med oviss framtid – sĂ„n’t Ă€r livet som “expat”😉 Det kan bĂ„de vara spĂ€nnande och fruktansvĂ€rt frustrerande att inte veta var man ska befinna sig om nĂ„gra Ă„r!
Kram och tack!

1 06 2009
Anna (Sthlm)

Ska kommentera pÄ sjÀlva inlÀgget sÄ smÄningom (samt producera mitt eget fredagstema ikvÀll, om Àn lite sent) men jag ville bara lÀnka till en artikel om Jon & Kate som jag tyckte var bra. Har ju som sagt bara sett 5 minuter av ett avsnitt men man har ju hört en hel del om serien. Jag visste dock inte att den gÄtt i flera Är!
http://www.nytimes.com/2009/05/30/opinion/30collins.html?th&emc=th

1 06 2009
petchie

Anna (Sthlm), tack för lĂ€nken – det var inte intressant och bra artikel om det helt galna i sĂ„dana hĂ€r program om folks liv…

1 06 2009
Ida

Åh vilka vackra dubbeldörrar!

Jag tror att det kallar PjÀtt för Kull lÀngre norrut ocksÄ!

1 06 2009
petchie

Ida, visst Àr det ett vackert vardagsrum! Ja visst ja, kull eller tafatt Àr det man kallar pjÀtt norrut http://sv.wikipedia.org/wiki/Tafatt Undra om pjÀtt kommer frÄn danskan? FÄr kolla med min danska kompis i sommar!

1 06 2009
Annika

Petra, jag sĂ„g att Anna skrivit om Jon and kate ovan…detta hemska program som jag tittar pĂ„ fast jag inte vill.Hörde pĂ„ radion idag att det börjar snackas om Child labor dĂ€r nu.
Programmet mÄste stoppas.
Vet inte om du sett den hĂ€r bloggen…tycker att hela bloggen Ă€r toppen, och speciellt kul Ă€r det nĂ€r hon skriver om Jon and Kate.
Kolla in!!
http://thegirlfromtheghetto.wordpress.com/
Kram!!

1 06 2009
petchie

Annika, jag kan inte se ett helt program eftersom jag tycker att det Àr sÄ hemskt pinsamt för Jon och Kate, men samtidigt Àr det fascinerande!
Kul blogg, tack för lÀnken!
Kram

1 06 2009
Ulla

Jag kommer ihĂ„g dendĂ€r rastlösheten över resor frĂ„n tiden före Daniel – levde mest för resorna, men tydligen överlever man ocksĂ„ utan, om man har bloggar att lĂ€sa🙂. JĂ€ttefina foton, ursnygga lĂ€genheter. Tror det kommer att vara jĂ€tteskönt att inte behöva slĂ€pa pĂ„ en massa möbler och sĂ„nt sen nĂ€r ni vĂ€l vet vartĂ„t det bĂ€r av, utan kan göra det enhetligt och som ni vill ha det. Jag börjar bli mer och mer frustrerad över att ha ett stort hus proppfullt med möbler som jag inte sjĂ€lv valt (mina förĂ€ldrars…). Har ocksĂ„ insett att jag inte riktigt klarar av att se med nya ögon pĂ„ mitt hem, skulle jag ha pengar, skulle jag be nĂ„gon konsult komma och titta pĂ„ vad jag kunde göra. Men fĂ„r vĂ€nta pĂ„ pengaströmmarna att vĂ€nda mot mig istĂ€llet för frĂ„n mig först🙂. I varje fall Ă€r det ju roligt att bli inspirerad av bilder och andras kreativa idĂ©er. För mig har det ocksĂ„ kĂ€nts lite pressat med show and tell, eftersom bilden inte har kommit först, s.a.s. Försök att njuta av den underbara plats ni Ă€r pĂ„ nu, nĂ„gon regnig och ruskig Bryssel vinterdag kommer du sĂ€kert och lĂ€ngta tillbaka🙂. kram!

1 06 2009
petchie

Ulla, det Ă€r nog som du skriver att beroende pĂ„ vilken fas i livet man Ă€r sĂ„ upplever man den hĂ€r rastlösheten mellan resorna. Jag var ju dessutom extremt bortskĂ€md med utlandsresor under Bryssel-Ă„ren… Maj 2007 var vi ivĂ€g tre gĂ„nger (Finland, London och Normandie) vilket ju egentligen inte var riktigt normalt😀
Kloka ord Ă€ven om möbler – det var ju precis sĂ„ vi kĂ€nde nĂ€r vi sĂ„lde det mesta av vĂ„rt bohag – att det Ă€ndĂ„ var grejor som vi inte ville ha i ett framtida hem. Det var ju trots allt mest Ikea-möbler köpta i andrahand. Jag förstĂ„r att det Ă€r svĂ„rt att göra sig av med alla gamla möbler som tillhört dina förĂ€ldrar samtidigt som du kanske vill sĂ€tta din egen prĂ€gel pĂ„ hemmet. SvĂ„rt dilemma! Har du inga inredningsintresserade vĂ€nner som kan komma med rĂ„d om hur du ska göra? NĂ„gon som Ă€r objektiv och inte har dina kĂ€nslomĂ€ssiga band till tingen?
JodĂ„, vi kommer nog att lĂ€ngta tillbaka till solen och vĂ€rmen nĂ€r vi Ă€r tillbaka i Europa…
Kram!

2 06 2009
Mary T

Thanks for the mention! Hmmm I guess I’m also a little un-motivated about my blog… I still love everything about interior design but I don’t see myself starting up the blog again… who knows maybe one day!

3 06 2009
petchie

Mary T, I thought that maybe buying the house would give you inspiration to continue with the blog but I guess you are using the inspiration IRL instead of in the virtual world🙂

2 06 2009
Mia

Är det hĂ€r foton frĂ„n ert förra hem i Bryssel eller Ă€r det allmĂ€n surfning? Älskar dubbeldörrarna och precis som du mattan.

SÄ det Àr Bryssel ni hoppas pÄ. HÀftigt. DÄ hÄller jag tummarna för er.

Trodde förresten att jag stapplat in pÄ fel blogg nÀr jag sÄg Desirée. Kommer ihÄg henne, jag följde hennes blogg ett tag men hon visade aldrig nÄgot intresse för mitt liv sÄ kommunikationen blev vÀldigt ensidig.
Är ni bra vĂ€nner? Jag har aldrig haft en bloggdate, men det verkar sĂ„ himla roligt. Att det Ă€r möjligt liksom att finna riktiga vĂ€nner online. Underbart!

Stor kram

3 06 2009
petchie

Mia, det Ă€r foton frĂ„n kompisars lĂ€genheter i Bryssel! Lite roligt att jag tog alla fotona nĂ€r jag bodde hos kompisar och var sjuk och uttrĂ„kad… Det Ă€r nĂ„got med Bryssel och min hĂ€lsa😉
Ikea-mattan Àr verkligen ursnygg och jag har den uppskriven pÄ min shoppinglista inför nÀsta hem!
Desiree och jag trĂ€ffades för första gĂ„ngen nĂ€r hon och hennes man var hĂ€r pĂ„ besök för ngn vecka sedan. Det var jĂ€ttetrevligt och det kĂ€ndes verkligen som vi kĂ€nde varandra sedan innan, och det gjorde vi ju tack vare bloggarna. Det blir vĂ€l sĂ„ ibland att man inte klickar med alla pĂ„ nĂ€tet och om man inte fĂ„r respons pĂ„ sina kommentarer sĂ„ tröttnar man ju pĂ„ att lĂ€sa den bloggen…
Kram!

Leave a Reply

