Wednesday receipe: O’s Pan de guineo / Banana bread

3 06 2009

I seem to make a lot of promises on the blog and some I forget to keep (for example I never wrote about the third part of our trip in November to Niagara Falls and Canada…), but I didn’t want to forget to share the recipe for O’s pan de guineo with you! He actually calls it his yoghurt [pot] cake as his sister taught him to use a small yoghurt pot (of 125 ml) for the measurements. I call it pan de guineo as that is the Puerto Rican word for banana bread and nowadays he always puts a very ripe* banana in the cake mixture.

Ingredients for pan de guineo

O’s Pan de Guineo
3 eggs
4 deci-litre flour
3 teaspoons baking powder
125 ml plain yoghurt or milk
1 pinch salt
125 ml sugar
few drops of vanilla extract
3 tablespoons of melted butter
1-2 ripe bananas

Bake for one hour in the oven (180 C / 350 F).

Three eggs
3 eggs.

Whisk eggs and sugar together
Whisk the eggs and sugar together.

Sift the flour, baking powder and salt
Add the dry ingredients – through a sieve if you want to avoid lumps…

Melt the butter
Melt the butter and add to the cake mixture, as well as the ripe banana (cut into pieces) and the yoghurt / milk.

Grease the cake tin
Grease one big cake tin or two smaller ones.

Sprinkle some brown sugar on top
Pour the cake mixture into the cake tins and sprinkle some brown sugar on top.

Bake for about 1 hour
Bake for approximately 1 hour. Check if the cakes are ready by sticking a fork or knife into the middle of the cake, if clean when pulling it out – it is ready.

Pan de guineo
Ready to enjoy!

Swedish B had made a yummy pan de guineo as well last weekend and we had a cake tasting fika at home – both O’s and B’s cakes were good, but B’s banana bread had that little extra… chocolate chips!

*) The bananas are a bit of a problem for us – we buy the bananas green on the weekend but after 4-5 days they are completely rown and mushy. So instead of eating them with our cereal or porridge as we do when they are less soft, we try to use them for cooking and baking. Miri told me that you can freeze bananas if you plan to use them for smoothies or baking – but we can only have that many frozen bananas (especially as the blender is broken so no more smoothies)…


Actions

Information

22 responses

3 06 2009
Ida

Cake testing fika! Det måste jag också införa! Kakan ser väldigt smarrig ut! Kul att se alla den inhemska förpackningarna också. Fin bakpulverburk t ex.

4 06 2009
petchie

Ida, kaktestsfikat var egentligen inget planerat utan blev bara så eftersom både O och B hade bakat banankakor😉 Men det var en kul grej, som vi får göra om!
Visst är bakpulversburken fin, lite retrodesign… Jag ska köpa och visa snart min favoritkaffeburk från Puerto Rico som också är retro!
kram!

3 06 2009
Fran and Steve

Thank you! I will try this soon. 🙂 Fran

4 06 2009
petchie

Fran, I knew that you were impatiently waiting for this recipe😉 I hope that you will be able to work out the metric measurements… Good luck!
1 deci-litre – 100 ml

3 06 2009
Desiree

Ser verkligen jättegott ut Petra! Detta ska jag nog ta och prova redan till helgen. Jag känner igen dina fina söta bakformar. Vilka toppefoton också. Man blir såååå himla sugen. Du har rätt i att man faktiskt inte kan frysa alla bananer. Man kan ha en del men man kan ju inte fylla hela frysen med bananer.Jag vet hur det kan vara att det kan vara svårt att beräkna hur många bananer man faktiskt kommer att göra av med under veckan. Jag har skrivit om våran toppengoda brunch idag och lite om maten i PR. Jag gillade faktiskt Mofongo. Jag gillar bananer🙂

4 06 2009
petchie

Desiree, kul att höra att det är fler än vi som har mogna-banana-problemet😉 Hi hi, frysen får ju gärna innehålla mer än bara bananaer😀
Pajformarna är från Marshalls – det är ju vårt “Ikea” här i PR!
Gillade ditt puertoricanska matinlägg mycket!
Kram

3 06 2009
Saltistjejen

Å vad FINT du gjort inlägget med receptet i bildform!! me like!🙂
Kul!
Och det ser väldigt gott ut. problemet är bara att jag inte alltid är helt förtjust i banan i mat och baksaker…. Hm? Ibland går det bra, men ibland gilla jag det inte. Konstigt att man inte vet i förväg men så är det. Allt är beroende på rätten alt bakverket.
Ella gillar däremot banan bread! Hon har fått det på dagis ett par gånger och mumsar med stor aptit!🙂
Du ang PR-besök. Hur ser det ut för er i månadsskiftet aug-sept???
Dagiset är nämligen stängt en vecka då ungefär tror jag och då måste vi ta semester eftersom vi inte har barnpassning till Ella. Så det skulle passa bra då någongång. Jag ska kolla datum lite mer noga men ville mest höra ifall ni redan planerat alt är bortresta då.
KRAM!

4 06 2009
petchie

Saltis, jag försöker vara så pedagogisk som möjligt😀
Jag har nog inte heller varit så förtjust i banansmak på bakverk och absolut inte i matlagning men testa det här receptet – det smakar inte jättemycket banan (speciellt inte om du bara använder EN banan).
Vad kul att Ella gillar banana bread – det verkar vara en typiskt amerikansk kaka!?
Vi har inga planer för hösten, och efter mitten av augusti är inga gäster inplanerade så ni är välkomna! Vad jobbigt att dagiset stänger under en vecka – inte så kul om man bara har två veckors semester per år att tvingas ta semester just då!
Kram!

3 06 2009
Anna (Sthlm)

Åh, vad gott det ser ut! Får jag fråga varför du/ni sätter folie runt formarna? Vi har nämligen gasugn och vi kan inte använda teflon eller svarta plåtar utan det är bara gamla hederliga metallformar (aluminium eller vad det är) och -plåtar som gäller. Keramik också förstås. Men annars blir det bränt! Jag har dock provat med folie men det hjälpte inte😦

4 06 2009
petchie

Anna (Sthlm), eftersom vi använder kakformar med löstagbara bottnar brukar jag sätta folie runt eftersom kaksmeten ibland har en tendens att rinna ut!! Och jag HATAR att rengöra ugnen, vilket syns… Varje gång vi använder ugnen säger vi att vi borde rengöra den men det blir väl när vi flyttar ut😉
Gasugnar är inte kul, gasspis gillar jag men det ska vara elektrisk ugn!! Med gasugnar tycker jag alltid det antingen blir bränt eller ingen yta alls…😕
Kram och lycka till!

4 06 2009
Mia

Åh vad gott det ser ut, nu blev jag både sugen på att baka och på att äta nybakat! Frysa bananer, har jag aldrig testat!🙂 Kram!

4 06 2009
petchie

Mia, hoppas att du blir bjuden på nybakat snart alt. bakat själv. Jag är jätteglad att O har börjat baka (han påstår att han brukade baka en massa innan vi träffades men av någon anledning lade han ner bakningen under 3½ år…) eftersom jag egentligen föredrar matlagning.
Frysa bananer är perfekt om du har bananer som börjar bli bruna och ni inte hinner äta upp dem. Går utmärkt att använda för bakning och smoothies!
Kram!

4 06 2009
Anna (Sthlm)

Jag håller med i allmänhet: elektrisk ugn är bäst (men gasplattor). Men min förra gasugn i Årsta var faktiskt jättebra! Den var från när huset byggdes på 30-talet – jättefin men lite otäck innan jag vande mig vid den – och inget brändes och jag kunde använda alla möjliga formar. Så förstår inte riktigt varför vår typ 3 år gamla gasugn suger….😦

4 06 2009
petchie

Anna (Sthlm), du får väl snacka med tillverkaren och ifrågasätta hur man ska använda ugnen!?

4 06 2009
Anna (Sthlm)

Glömde kommentera på det som Saltis skrev om att dagis stänger en vecka. I Sverige stänger ju många förskolor 4 veckor på sommaren. Fast de samarbetar ofta med andra förskolor så att en i området är öppen i alla fall. Men privat drivna och föräldrakooperativ stänger ofta helt i flera veckor. Å andra sidan har ju folk minst 4 veckor semester så oftast är det ju inte ett problem. Barnen kanske också behöver lite ledigt från sitt “jobb” så att säga. Men med tanke på att man i USA har så få semesterdagar så är det ju ganska konstigt att de ens stänger en vecka. Men de måste väl också ha en chans att ta semester, och kanske planera och göra om lite eller liknande.

6 06 2009
petchie

Anna (Sthlm), du har rätt i att många förskolor stänger även i Sverige men det är ju annorlunda som du skriver när föräldrarna har mer semester! Om de inte stänger så drar de ju ner på verksamheten eftersom det är färre barn under somrarna…
Hoppas att du kan få besked från tillverkaren om hur du ska hantera gasugnen!!

4 06 2009
Anna (Sthlm)

Får göra det! Har tänkt på det många gånger men inte fått ändan ur vagnen🙂

9 06 2009
kuraisollu

I will try this soon!

14 06 2009
Marianne

MUMS vad gott! Det här ska jag göra!

Kram!

14 06 2009
petchie

Marianne, öka lite mängden på socker och bakpulver – min mamma hade problem när hon gjorde receptet. Hoppas att det funkar!

17 06 2009
Marianne

Jag bakade den här i förrgår! Jag hade inga problem med bakpulvret, men jag kan hålla med om lite mer socker och framför allt ska jag ha i mer bananer nästa gång. Fyra stycken tror jag . Så att det blir riktigt bananigt : ) Den var god nu, men med mer bananer blir den supergod!

Kram!

17 06 2009
petchie

Åh vad skönt att höra att du inte hade några problem med receptet!! Jag vet inte varför min mor misslyckades med det… Men även O har haft problem ibland – det är ett lynnigt recept, eller kanske är det bananerna? Kul att du tyckte att kakan var god – jag bjöd AF på banankaka förra veckan och en av tjejerna blev så inspirerad att hon hade bakat en egen kaka igår! Needless to say var alla sååå imponerade över att det var O, och inte jag, som bakat😀

Leave a Reply

