If you are European and you aren’t going to vote…

6 06 2009

…you should be ashamed of yourself*!!!

There is no excuse – nobody who reads any newspaper and / or watches the news can have missed that the European elections are taking place tomorrow**. I just can’t believe one survey made in Sweden which claims that 1 out of 4 Swedish voters do not know about the elections!
My busy friend Å in Copenhagen wrote on her Facebook status the other day: “[I] took a two minutes detour for democracy while rushing between work and kindergarten and speed-voted for the European Parliament. So anyone claiming “I did not have time to vote” will need to look for another argument…”
If you have other excuses why you are not voting – check out this blog (in Swedish) for some reasons why you should vote!

Many languages at the European Parliament

If you are still wondering how the European Parliament and its elections work – check out this FAQs on BBC News, information in Swedish here and this link to the European Parliament itself.

The European Parliament in Brussels
The European Parliament in Brussels

We are 375 million Europeans in 27 countries to vote for the European Parliament, which means that it is the biggest “trans-national election in history” (according to BBC News) and if that isn’t a reason enough to exercise your right to vote, consider that TODAY (6th June) the 65th anniversary of D-Day was celebrated in Normandie! See how far we have come with European integration since that day in 1944! Think of that and don’t tell me that the European Union isn’t important!

The Berlaymont building seen from Schuman
The Berlaymont building in Brussels which houses the European Commission

Why are Swedes such Euro-sceptics together with the British? Well, I think that it is very much a problem of how we look at Europe – as the Continent, or in other words as them, not us. We don’t feel as European as a Belgian, German, Italian or French. In most countries on the Continent the European flag always flies next to the national flag, and people cross borders and use Euros without considering it “travelling abroad” anymore…

Aix-en-Provence, France
The City Hall in Aix-en-Provence, France flies the European flag

Zaragoza, Spain
The City Hall in Zaragoza, Spain with the European flag

Lisbon, Portugal
The European flag outside a theatre in Lisbon, Portugal

My 89-year old grandfather is one of the anti-EU Swedes (but according to my father he has already voted!) and I think for his generation in Sweden it is a question of fear – they remember the mess of the Second World War, which happened mostly on the Continent and not in Sweden (even though both Norway and Finland were very much involved). So, while Europeans his age remember the war and therefore support the European idea, he and his generation in Sweden still want to keep out to avoid involvement.

Bastogne war monument
American war monument in Bastogne, Belgium

What I can’t understand is that the younger generation is still sceptical – haven’t they realised the marvels of being able to travel, study and work anywhere in Europe? Not having to worry about visas and work permits…

Trains, Venice
Arrivals and departures at the Venice trainstation – cross-border trains to Geneva (not part of the EU) and Slovenia

And if you are one of the critics of the European Union, without exercising your democratic right (obligation!), I believe that you have no right to criticise – there are lots of Euro-critical parties to vote for!

I am European and I am proud of it! GO and VOTE!!

Bruges
The European flag in Bruges, Belgium

*) In Swedish there is a saying that goes something like “you will never be a prophet in your own home[town]” and unfortunately O is one of the Europeans who hasn’t voted! I have told him that it is unforgiveable, especially as he has lived and studied / worked in two different European countries, and is married to another European! Without the European Union we probably never would have met…
**) Some member states, such as the UK and the Netherlands have already voted earlier this week.


Actions

Information

20 responses

7 06 2009
Fritt ur hjärtat

Strålande! Nu har vi i alla falla gjort vad vi kan!
Jag lägger dig bland de jag länkat, i mitt inlägg.

7 06 2009
petchie

Simone, nu har jag länkat dig också!! Nu håller vi tummarna att valdeltagande iaf blir högre än förra gången! Jag såg en väldigt bra artikel på Aftonbladet om varför man ska rösta även om man “inte orkar”: http://www.aftonbladet.se/nyheter/euvalet/article5310210.ab

7 06 2009
Elisabeth

Håller med! Ibland undrar jag varför de som inte röstar (i det här valet såväl som i andra) någon gång reflekterar över hur många människor som bara kan drömma om fria val – bara en sådan sak borde vara en anledning till att utnyttja sin rösträtt.

Angående att många i den yngre generationen ogillar EU så tror jag helt enkelt inte att de ens VILL utnyttja möjligheten att plugga/jobba i andra EU-länder. Många av dem jag kände när jag gick i skolan kan inte alls förstå charmen i att bo i ett annat land än Sverige; för de har det ju så bra här… Trist inställning, tycker jag, men den påverkar säkert även inställningen till EU. Dessutom har jag en känsla av att många i min generationen och de som är yngre (jag är född i början av 80-talet) tar mycket av det positiva med EU för givet, eftersom det “alltid” varit så.

(Jag hittade hit från Annikas blogg och har läst ett tag utan att ge mig till känna. Tack förresten för medhållet om svenskarna och (den påstådda) rädslan för flaggan! Jag kände mig lite ensam om den åsikten där ett tag. ;))

8 06 2009
petchie

Hej Elisabeth, kul att du kommenterade!
Jag tror att de flesta människor i västvärlden inte ens inser vilket priviligeium det är att FÅ rösta och det på vilket parti man vill!
Du har rätt i att jag borde ha hittat andra röstskäl för den yngre generationen – jag inser också att många inte är intresserade av att resa / studera / jobba utomlands. Det är ju de skälen som ligger mig närmast om hjärtat efter att ha bott i 6 olika europeiska länder och blivit “tvingad” att GIFTA mig för att få följa med O till Puerto Rico… Tänk så mycket lättare det är att flytta mellan länderna i EU!
Tidningarna tycker jag dock har gjort ett bra jobb på senaste tiden för att visa på att beslut som fattas i Europaparlamentet har stor inverkan på vardagslivet i Sverige.
Du har ingen egen blogg, eller hur? Och du bor i Tyskland?
Jag kunde inte låta bli att kommentera precis som du på Annikas blogg – jag tycker verkligen inte att rasisterna har tagit över vår svenska flagga!! Eller, beroende på sammanhanget så klart – går man runt med en t-shirt där det står 100% svensk så får man nog inse att man kommer att bli kallad rasist… Men svenska flaggan är ju så mycket mer “vardaglig” och varje mans egendom än t.ex i Spanien där man absolut bara ser flaggor på officiella byggnader. Inte är det någon som tror att man är rasist bara för att man har en flaggstång i trädgården i Sverige!

9 06 2009
Elisabeth

Precis, flaggan är mycket mer “vardaglig” i Sverige än i många andra länder! Det känns lite som en myt att den skulle vara förknippad/övertagen av rasister, och media ägnar sig flitigt åt att odla den myten.

(Nu ska det nog finnas en länk till min blogg här. Bor dock inte i Tyskland längre, det var bara ett halvår förra året. Nu är jag tillbaka i Sverige igen, med längtan tillbaka nedåt i Europa.)

10 06 2009
petchie

Elisabeth – tack för länken! Ska kolla in din blogg.
Konstigt att folk inte SER sig omkring mer – för då hade de ju upptäckt att den svenska flaggan är väldigt närvarande i vardagen!😕

7 06 2009
Ulla

jag röstade idag🙂.

8 06 2009
petchie

Ulla, bra gjort!! Hur såg valdeltagandet ut i Finland jämfört med Sverige? Är finländarna mer eller mindre positiva än svenskarna? Ni har ju EURON vilket kanske för EU lite närmare folket? Saknar folk den finska marken?
Många frågor…😉
Kram

7 06 2009
Annika

Petra, inget mail från dig…Skumt…
Prova att skicka till kankaglen@hotmail.com också…
Blir ju nyfiken och vill läsa🙂
Comcast verkar strula just nu….vet inte vad 17 det beror på…
Kram!

8 06 2009
petchie

Annika, jag skickade ett nytt email till din hotmail – och fick ju skriva lite mer, fick prestationsångest när du blev nyfiken över mitt korta och intetsägande email, ha ha!
Hoppas att emailet kom fram!
Kram

8 06 2009
Anna (Sthlm)

Jättebra inlägg! Bra att du tar upp det! Hoppas att några extra gick och röstade på grund av det!

Tyckte det om att det är det största transnationella valet i världen var ett superbra argument!

Vi svenskar måste dock känna oss mer europeiska än vissa andra länder eftersom valdeltagandet här ändå var 44%, vilket var precis över genomsnittet i EU. Det sjönk ju tyvärr (fast ökade avsevärt i Sverige). Å andra sidan kanske det är vi svenskars pliktkänsla… Och de som hade lågt kanske är nya medlemsstater?? Får kolla upp statistiken. Belgien drar ju upp snittet avsevärt också eftersom det är obligatoriskt där.

Varför har inte O. röstat då??

8 06 2009
petchie

Anna (Sthlm), tack! Du är min förebild när det gäller politiska / EU-inlägg så blev extraglad över berömmet!😉
Det var ett citat från BBC News att det var det största transnationella valet i världen – när jag tänker efter så finns det väl inga andra transnationella val???
Jag tycker att tidningarna (kanske annan media också men jag följer ju bara tidningarna från utlandet) har gjort ett bra jobb det här året med att pusha för EU så det är kanske därför? Och folk som röstade på Piratpartiet kanske är sådana som i vanliga fall är soffliggare? (sedan kan man ju tycka vad man vill om en-fråge-partier) Det är obligatorisk röstning i Österrike också tror jag (och Australien men de deltar ju inte, ha ha).
Ja du, varför har O inte röstat? Lathet? Ointresse för politik överlag? Han röstade inte i det spanska valet förra året (?) heller… Jag vet inte om han hade kunnat rösta på det spanska konsulatet här i SJ men eftersom han kunde förnya sitt pass där, gick det säkert även att rösta! Tror nämligen att det är ett generalkonsulat, till skillnad från det svenska konsulatet… Han har iaf inte fått några valpapper hemskickade som jag fick.
Jag ska minsann se till att han röstar nästa gång!!
Kram!

8 06 2009
Karlavagnen

Ok ska köpa EU flagga till stugan.
Röstade per post för ett bra tag sedan.

8 06 2009
petchie

Karlavagnen, bra idé! Visa att det minsann är en sann europé som bor i stugan! Har man bott i mer än ett EU-land inser man nog också hur mycket smidigare det är att flytta över gränserna tack vare EU.
Jag poströstade också för en månad sedan…
Kram

8 06 2009
Karlavagnen

Undrar om de säljer Europa flaggor hos Bo Ohlsson (i Tomelilla) ;-D

10 06 2009
petchie

Karlavagnen, nja, jag vet inte om kan få tag på EU-flaggor i Sverige!? Jag har lovat O att vänta på honom på Kastrup i juli med både en svensk och en spansk flagga – de säljer ju sådana på 7-Eleven i Ankomsthallen (snacka om bra affärsidé!).

14 06 2009
Marianne

Jag röstade första dagen man kunde rösta på ambassaden. Bara så du vet : )

KRAM!

14 06 2009
petchie

Marianne, jo jag misstänkte att du hade röstat – du skrev ju också om EU-valet på din blogg. Det är så mycket smidigare när man bor i en huvudstad och kan ta sig till ambassaden och få röstkort etc. Ja, jag bor ju faktiskt också i en huvudstad men dock inte i en självständig stat tyvärr😕

11 10 2009
Anna (Sthlm)

Sen, sen kommentar här för att tacka för komplimangen🙂 Och håller med dig, finns det några andra transnationella val??

28 08 2014
himalayatrekservice.com

Nice post. I learn something totally new and challenging on blogs I stumbleupon on a daily basis.
It’s always exciting to read content from other writers and practice something from other websites.

Leave a Reply

