Wednesday recipe: A super easy chicken & rice lunch

10 06 2009

What a busy week I have! O is on a business trip to New Jersey – I am hoping that he will come home with some news about our future… He did ask me if I wanted to join him and visit New York City during the days when he works, but to my disappointment this is the first week ever in Puerto Rico that I need to be here!! Talk about bad timing! Hopefully he will go back in August and I will get to join him!
Since I came back from Europe in March I have been working on a project for the Alliance Francaise which culminates tonight and tomorrow night with two perfume events. A famous French perfumer (creator of perfumes), Christophe Laudamiel has come to give presentations on the sense of smell and the perfume industry, and afterwards the participants will be served a three-course meal in a fancy French restaurant. We had the press conference this morning and it was absolutely fascinating to listen to the perfumer!! I took notes like a mad journalist and hope to find time to write a blog post as soon as possible. In the meanwhile, I hope you like this improvised super easy lunch recipe that I threw together a few weeks ago.

Canned fried red peppers - a staple in the Spanish kitchen
Canned fried red peppers (pimientos) are a staple in the Spanish kitchen – try frying them with some sliced onion and serve with meat

My super easy chicken & rice lunch (or dinner) for one
1 chicken breast, newly fried or cold left-over (fried with salt, pepper and some herbs such as basil or oregano)
1 portion of rice, newly cooked or cold left-over
1 small can of fried red peppers
a few tablespoons of pesto
a few tablespoons of French Dijon mustard

Mix together the pesto and mustard (you might recognise this mixture from my pesto salmon recipe – I love it!!). Cut the red pepper into small pieces and mix with the rice. Slice the fried chicken breast and place on top of the rice. Spread the pesto-mustard mixture on the chicken. If you are using cold left-overs, microwave for 1-1½ minute before serving!

Chicken and rice lunch
A really colourful lunch!


Actions

Information

14 responses

10 06 2009
Saltistjejen

Mmmmm! Ska testa din pesto-senaps mix någongång. Fast just nu har vi varken pesto eller dijn hemma så det får bli vid annt illfälle.
Häftigt med parfymkillen!!! .-) Var på ett parfymei i Grasse för lääääänge sedan i mina tidiga tonår. Minns att jg tyckte det var fascinernde. Men så är det väl med många sådana där industrier där det handlar om precision och att “blanda rätt”. Som emd vi och whiskey också!
Kram!

10 06 2009
petchie

Saltis, vi köper ju alltid så stora burkar pesto på Costco så det gäller att vara kreativ! Jag tycker dessutom att bara pesto kan bli för mycket pesto😉 så jag gillar att att blanda ut med stark senap för att få mer balans på smaken.
Jag hoppas att jag orkar skriva ihop ett parfyminlägg imorgon – ikväll ska jag vara parfym-assistent😉 Liknelsen med vin nämndes flera gånger under den väldigt intressanta presskonferensen!
Kram!
PSt.. jag har mailat dig på saltis-adressen!

10 06 2009
Desiree

Ja synd att du inte kunde följa med O till NY. Det förstår jag att du gärna hade velat. Men du måste berätta mer om hur det blir med parfym evenemanget. Låter himla kul och spännande. Du får berätta i nästa vecka eller slutet på denna mer om detta.
Tack även för ett toppen recept. Låter både gott och enkelt att sno ihop. Sådant här är perfekt att ha att ta till då man har lite bråttom eller inte orkar lägga ner för mycket tid i köket men man vill ändå ha något gott som smakar bra. Tack!

14 06 2009
petchie

Desiree, jag var väldigt besviken när O berättade att han skulle åka till NJ JUST DEN HÄR VECKAN! Det var ju inte bara att jag inte kunde följa med utan också att HAN inte kunde vara med på det här parfymevenemanget – något som jag jobbat så hårt för under 2-3 månader! Jag ska försöka skriva ihop ett inlägg idag eller imorgon om parfymören!
Receptet är ju egentligen inget recept, det är nästan för enkelt för att kallas recept😀 Men kan kanske användas som inspiration för något lättlagat – det går ju även att äta kallt…
Kram!

11 06 2009
Annika

Vilken fin och aptitretande tallrik.
MUMS!!
Trist det där med NJ som sagt, men vi ska hoppas att du snart kan hänga på dit, att O snart får resa dit igen.
KRAMAR!!!

14 06 2009
petchie

Annika, färgerna på min lunch var så fina att jag var tvungen att ta ett foto!
Ja, O åker ju med jämna mellanrum till NJ så det blir nog fler tillfällen… Och det är ju perfekt att jag kan åka in till NYC med pendeltåget när han jobbar.
Kram!

11 06 2009
Anna (Sthlm)

Verkar enkelt och gott!
Jag har en kompis som skriver om och jobbar med parfym. Kolla in hennes sajt http://perfumesmellinthings.blogspot.com/
Hon lever faktiskt på detta numera! Hennes PhD om “the Armenian diaspora” is no more🙂

14 06 2009
petchie

Anna (Sthlm), vad spännande med din kompis – jag kollade in hennes blogg och sökte på Christophe Laudamiel – och hon hade faktiskt skrivit om honom! http://perfumesmellinthings.blogspot.com/2007/02/articles-about-nobi-shioya-and.html
Jag blev riktigt nyfiken på det här med parfymer och parfymeriindustrin så kommer att läsa mer på din kompis blogg! Tack för tipset!
Kram

14 06 2009
Marianne

Vad spännande att vara med och ordna ett sådant besök! Hoppas du får lust att skriva om det han pratade om.

Hoppas också att allt har gått bra och jag hoppas VERKLIGEN att O kommer hem med goda besked!

KRAMAR!

16 06 2009
petchie

Marianne, det var verkligen en jätteintressant och kul upplevelse att få vara med och organisera parfymörens besök. Del I publicerades precis, men mer om parfymindustrin och luktsinnet i del II… Försöker att inte skriva så långrandiga inlägg😉
Jodå, O kom hem med några nyheter men fortfarande inte helt konkret. Det blir nog Bryssel iaf från december och det känns helt ok🙂
Kram!

16 06 2009
Mia

Vad gott det ser ut! Och enkelt, I like! Vi har en tendens att köpa hem pesto som sen blir stående och förstörs. Får bli bättre på att använda det för det är ju så gott! Hoppas allt har gått bra med parfym-eventet! Kram!

16 06 2009
petchie

Mia, tack! Vi brukade också köpa pesto och sedan inte äta upp ens hälften (burkarna här är ENORMA!) så jag har försökt hitta på några enkla men goda alternativ till “pasta med pesto” som jag tycker är ganska tråkigt som “recept”.
Idag ska vi utvärdera parfymevenemanget men det var i stort sett lyckat och det viktigaste var att AF-direktören var nöjd😀
Kram!

17 06 2009
Marianne

Åh, grattis! Även om det inte är konkret och bestämt är det i alla fall ett steg i rätt riktning! Hoppas, hoppas att det håller hela vägen!

KRAM!

17 06 2009
petchie

Tack! Vi hoppas också att det håller hela vägen! Jag har berättat det för mina kompisar i Bryssel och de är jätteglada🙂 Det är spännande, vi funderar på att köpa en lägenhet om det blir Bryssel så jag har redan börjat kolla lägenhetsannonser, hi hi..

Leave a Reply

