Réveille tes sens – the Perfume Event

16 06 2009

Since I came back to Puerto Rico end of March, I have been working for the Alliance Française on the organisation and preparation for an event called “Réveille tes sens” (Awake or arouse your senses). My colleague, who has also become a great friend, M from Peru, and I have worked 3-4 afternoons a week with preparing press releases, writing sponsor letters and meeting with potential sponsors etc. It has been a very interesting project for both of us especially as we didn’t have any previous experience of public relations work. We have had lots of fun while “learning by doing” and practising our Spanish (me) and French (M).

The event took place last week with a press conference and two so-called conferences + 3-course dinners at Bistro de Paris, a fancy French restaurant here in San Juan. Our collaborator and co-sponsor from Lancôme told us that we should be very happy with the press conference – we had representatives from the island’s main newspapers and magazines, plus one TV-station and an English-speaking radio station present to hear the perfumer Christophe Laudamiel talk about his fascinating work as creator of perfumes.

Perfume event
The journalists and participants of the event received small perfume echantillons (samples) of the Lancôme perfume Magnifique, and the smelling strips were handed out by yours truly during the presentation…

Both Wednesday and Thursday evening Christophe made his presentation to captivated audiences, before we all enjoyed a delicious dinner and culminated the soirées with a tombola / lottery. The prizes had been donated by luxury brands and boutiques such as Gucci, Cartier, Coach, Godiva as well as local establishments (a clothing shop, a spa and a fitness centre). It was great to see how the guests were enjoying themselves thanks to our hard work and also to read about the event in the local newspapers.

After having heard Christophe speak three times, I was still utterly fascinated by his world of scents and fragrances. He referred to the book “The Perfume, a story of a murderer” by Patrick Süskind as a bible for the perfume industry – not because of the murder story but because it so well describes smells and their influence on our everyday lives. I read the book a few years ago, and it is a fascinating but also disgusting story that doesn’t leave any reader indifferent… Christophe Laudamiel actually created a set of perfumes for the adaptation of the book to film and you can read more about that in this blog post*. I haven’t seen the film yet but happened to be in Barcelona (representing Paris in the 18th century) when they were filming parts of the film there 3 years ago.

Alley in Barcelona prepped for filming
Not the most exciting photo from a film shoot but this alley in Barcelona had been prepped for filming – if you look carefully you can see piles of dirt that were put there to hide traces of modern days – electrical outlets, sewage etc. I don’t know what they did with the still visible electrical wiring and graffiti though…

I will write more about the content of Christophe’s presentations another day; I had no idea that the world of perfumes could be so interesting!

*) Check out this blog which is written by a friend of Anna Fair and True, Marina Geigert, who works with perfumes.


Actions

Information

15 responses

16 06 2009
Desiree

Åh vad kul och spännande att få höra mer om hur det gått med erat evenmang som ni ordnat och jobbat så hårt med. Jättekul att det blev så lyckat och fick så otroligt mycket positiv respons med tidningar allt. Wow, det är mycket man inte kan och inte refelekterat över. Parfymens värld verkar både facinerande och full av saker man inte vet om. Det där med att ta fram en ny perfym eller doft verkar vara mycket komplext och ta mycket lång tid. De som jobbar med sådant måste verkligen ha ett enastående luktsinne. Jättekul att det blev så lyckat! De där inbjudningarna känner jag igen🙂
Jag hade gärna gått om jag hade bott på PR.

17 06 2009
petchie

Desiree, ja, vi var jätteglada över att det gick så bra. Tyvärr var det inte så många som kom på onsdagen men på torsdagkvällen hade vi kunnat fylla en dubbelt så stort lokal! Vi har lärt oss en massa för framtiden, vilket vi ska diskutera imorgon under vår utvärdering.
Jag ska skriva mer om vad parfymören pratade om, men han menade att alla kan öva upp sitt luktsinne.
Kul att höra att du hade velat komma om du bodde här!
Kram

16 06 2009
SweFlo

Häftigt! Jag läste boken för många år sedan och tyckte den var väldigt bra. Det var med stor förväntan som jag tittade på filmen, men det var verkligen ett stort fiasko enligt min åsikt. Den kändes väldigt platt och jag tittade inte ens klart, den var så dålig. Synd, boken var verkligen bra!

17 06 2009
petchie

SweFlo, jag har också hört att många tyckte att filmen var urkass. Kanske främst de som läst boken och tyckt att den var enormt bra!? Jag tror att boken är en sådan där berättelse som de flesta antingen hatar eller älskar! Jag är lite kluven, jag tyckte att den var riktigt ÄCKLIG men ändå fascinerande…
Kram!

17 06 2009
Marianne

Grattis till lyckat jobb! Men jag trodde heller ingenting annat! Ska bli skoj att läsa om det han pratade om, jag kan inte mycket om det där med dofter. Men jag läste för något år sedan (?) om en tjej i London som hade gått lärling hos någon stor parfymmakare och sedan blivit sin egen helt och hållet. Kommer inte ihåg vad hon hette, men det var en ung tjej och riktig parfym, inte syntetisk som många av de här modeparfymerna är. Hon blir nog stor tror jag.

En av mina bästa kompisar har varit kostymör i film och teater (bl.a. Jägarna), och jag vet hur enormt mycket jobb hon fick lägga ner på patinering med mera. Typ jordhögarna fast på kläder. Ett intressant jobb som ingen tänker på utom när det är dåligt gjort! Snacka om otacksamt : )

Jag läste också boken för många år sedan, undrar om jag har den kvar förresten? Nej, tror inte det när jag tänker efter.

KRAMAR!

17 06 2009
petchie

Tack Marianne! Det var väldigt lärorikt men också frustrerande att jobba med planeringen – det blev ju bra till slut.
Jag ska skriva mer om parfymindustrin eftersom parfymören bl.a tog upp just de “syntetiska” dofterna och hur han ser på saken… Återkommer, jag lovar!
Vilket intressant jobb din kompis har, och jag förstår att det är otacksamt – folk tänker väldigt lite egentligen på allt förarbete som ligger bakom agerandet och själva filmningen. Det är ju inte bara skådisarnas insats som gör en bra film!
Tyckte DU om boken?
Kram!

17 06 2009
Jess

Du verkar ju ha hittat en jättebra volontär jobb som ger bra erfarenhet för framtiden.
Intressant med lukter och sånt.
Jag har själv en supernäsa..:D
Kan känna lukter på långt avstånd och kunde som barn gissa vad vi skulle ha till middag när jag var på väg hem.😀
En riktig sniffare är jag. Lukta på nya böcker och tidningar är en skum sak som jag gör..
Även lukten av badboll och vissa plaster är “intressanta”..ha,ha…
Men även en en supernos har sina nackdelar. Att sitta på en buss med en massa folk som inte delar samma bashygien som de flesta andra är ingen höjdare.

Filmen “The Perfume, a story of a murderer” gillade jag. Den var lite mörk men själva besattheten av att hitta den perfekta doften gjorde filmen sevärd.

KRAM!

17 06 2009
petchie

Jess, det är ett kul volontärjobb och det är verkligen jättebra att jag får öva både min franska och min spanska… Och att skifta mellan språken vilket är komplicerat i början eftersom de är så närbesläktade!
Vad intressant att du har en supernäsa!! Du kanske skulle ha blivit en parfymör(ska) du också! Du skulle säkert ha tyckt att det var extraintressant att höra den här fransmannen prata om luktsinnet och olika dofter.
Hi hi, kan förstå att det inte alltid är så trevligt att ha ett välutvecklat luktsinne!😕
Jag ska försöka att få tag på filmen och bilda mig en egen uppfattning av den.
Kram!

17 06 2009
Annika

Vad roligt att allt gick så bra, Petra!
NI har ju verkligen jobbar hårt med det hela.
Skönt att det är i hamn nu!
Parfymer är fascinerande! Mycket!
När jag var yngre hade jag hela filosofier runt vissa dofter. OCh än idag lever jag kanske lite efter dom…
Har inte sett filmen du pratar om.

KRAMAR!!!

17 06 2009
petchie

Annika, det var lite stressigt förra veckan men det var en skön känsla av “accomplishment” i torsdagskväll då vi såg att det var fullsatt och alla lyssnade intresserat på vår parfymör! Jag hade dessutom privilegiet att sitta vid hans bord under middagen – vi diskuterade att kardemumma! När jag nämnde att den kryddan inte alls är särskilt känd utomlands (förutom väl i arabländer och i Indien) och fransyskan och puertoricanskan bredvid oss såg helt oförstående ut, tog han fram kardemumma-essenss för oss att lukta på. Mmmmm… Han älskar doften, precis som jag och berättade att han har använt den i vissa av sina parfymer. Dumt nog frågade jag inte vilka!
Jag kommer ihåg ditt parfyminlägg förra året – du verkar ha mycket bättre koll än jag på parfymer och olika dofter. Förresten, jag undrar om inte parfymören besökt Washington DC under sin “turné” och hållt samma föredrag – han har turnerat runt i hela USA anlitad av de olika Alliances francaises…
Du kanske ska kolla på filmen om du inte har läst boken (eftersom Jess som inte läst boken gillade filmen!)!
Kram!

17 06 2009
Saltistjejen

Kul!!
jag har läst boken och tyckte riktigt illa om den!!🙂 Alltså jag blev illa berörd. Uääck!
Har inte sett filmen. Du grafitti och sådant kasnke de kan datoranimera bort senare??? Eller så ställde de bara något stort för där innan de började filma….??
Ska bli skoj att läsa fortsättnigen på din parfymkväll! Gissar att det är lite lika som med vin och whiskey. Ettt hantverk med en massa kunskap bakom som man som konsument inte alls tänker på.
KRAM!

17 06 2009
petchie

Saltis, jag med – jag tyckte att boken var riktigt äcklig! Men samtidigt fascinerande! Den är ju skriven av en tysk författare men enormt känd i Frankrike – pappan till en av mina franska kompisar fullkomligt älskar boken och läser om den med jämna mellanrum (tror hon sa en gång om året till och med!!).
Jag funderade också på om de bara tar bort graffitin efteråt, men det ser ju ut som en relativt modern fönsterlucka i korrugerad plåt så kanske den togs bort hela under filminspelningen?
Japp, parfymeri är lite som med vin och whisky, det finns till och med experter som visst använder “vintage” parfymer som har åldrats! Återkommer till det väldigt intressanta ämnet!
Kram

17 06 2009
Anna (Sthlm)

Kul att du länkade till min kompis blogg!

17 06 2009
petchie

Anna (Sthlm), tack för bloggtipset! Det var jättekul att läsa om “min” parfymör på din kompis blogg – och hon förklarade vad hans parfymer för filmen “Parfymen” gick ut på. Han nämnde nämligen bara det i förbifarten eftersom vi hade valt ett annat tema på föreläsningen – boken / filmen är inte så känd i Puerto Rico.
Kram!

18 06 2009
Marianne

Jag kommer inte ihåg så mycket av boken, men jag minns att jag tyckte om den. Får leta upp den och läsa om, kanske.

Åh, så han hade åsikter om syntetiska dofter? Postitiva eller negativa? Nej, det behöver du inte svara på här, det får du skriva om i ett inlägg. Jag är inte så förtjust i syntetiska dofter, så därför håller jag mig ofta till de stora parfymhusen de få gånger jag köper någonting nytt. Men jag kan inte uttrycka i ord vad det är som gör att jag tycker så, för jag vet ingenting om det hela : )

Kram!

Leave a Reply

