Wednesday recipe & survey: Spicy Olive oil & sheet etiquette

17 06 2009

One of the Swedish newspapers that I read, Dagens Nyheter or DN for short, has an etiquette column written by a famous etiquette expert called Margareta Ribbing. I find it absolutely fascinating to read the questions sent in by readers, the answers written by Margareta and the sometimes outrageous debates that follow through the readers’ comments.

Maybe I have been away too long from Sweden and have gotten used to adapting to foreign cultures with different traditions, or maybe I am completely oblivious to the trail of insulted Swedes and foreigners I leave behind me?? Nevertheless, I am often astounded by the etiquette issues people have. You would assume that common sense and communication would be enough to solve most problems – especially when living in a relatively homogenous society such as Sweden. Why not actually ask people what they expect from you – do they want you to take off your shoes or not, split the restaurant bill or calculate everyone’s share by the decimal…

Etiquette for hands on walls!
I found this quite unusual sign in a condo in San Juan

I don’t know if this is a typically Swedish phenomenon or if people all over the world encounter the same dilemmas in everyday life? We usually say that we Swedes are so afraid of confrontation and making fools out of ourselves, is that why etiquette is so important? I am not saying that etiquette wouldn’t be important abroad, but are Swedes more anxious to not make etiquette blunders?

And do you expats, Swedish or not, find it easier or more difficult to interact with your countrymen after having lived abroad? And how do you deal with etiquette issues with people in your adoptive country? Sometimes it might be easier to be a foreigner and blame your faux pas on that!? Are the so-called unwritten rules in Sweden stricter than abroad?

My new idea for the Wednesday posts is that I will continue publishing recipes but also polls on etiquette to see how you reason around these, at least in Sweden, hotly contested etiquette dilemmas! I know that most of my readers, or at least the ones that comment, are Swedish expats but let’s see if we all agree or disagree with Margareta Ribbing and her readers… Every Wednesday I will choose one of the questions from Etikettfrågan (The Etiquette Question) for you to vote on. Let the debate begin!

The first etiquette question:
Do you bring your own sheets & towels when you stay at friends’ places (this is a link to the original question in Dagens Nyheter – in Swedish of course)?

Do you assume that if the host doesn’t mention sheets, it means that you should bring your own stuff? Or the other way around? Does it matter if you are visiting friends in a summerhouse (maybe without a washing machine) or at their permanent home? Do you even bring your own pillow and duvet? In other words, what is your sheet & towel principle?

…………………………………………………………………………………………………………………………………

And now to the Wednesday recipe, which once again is one of O’s recipes! One of the many reasons why I love my O is that he is a great cook, I find that very attractive in a man! We both enjoy cooking, and as you might have guessed by now from the recipes I publish, we prefer simple recipes. This is not a recipe for an actual dish but can serve as a future ingredient in all kinds of dishes – salads, frying meat, fish or vegetables…

Spicy Olive Oil

O’s Spicy Olive Oil
– a clean empty glass bottle
– olive oil
– fresh herbs – for example rosemary or thyme
– a few peeled cloves of garlic
– sundried tomatoes and / or a few small dried chilis
– peppercorns, preferably a mix of red and black etc

Put all the ingredients in the glass bottle and add olive oil. After just a day or so the oil will have a wonderful flavour from the spices and herbs!

NB. I found that the rosemary sprig that sticks up in the air above the oil level started to grow mould – so it is probably better if you don’t use entire sprigs of rosemary (i.e cut them in smaller pieces) or regularly add more oil.

Spicy Olive Oil


Actions

Information

18 responses

17 06 2009
Desiree

Vad kul det där med din nya idé om en vett och ektikett serie. Den gillar jag starkt. Jag brukar också läsa många av Magdalena Ribbings frågor och svar i DN. Jag tror man blir mycket mer tolerant för andra och att göra saker på ett annat sätt då man bott utomlands. Visst är det även så att jag ibland tycker att jag själv gör konstiga saker här som jag aldrig skulle göra i Sverige just för att jag vet att jag kan komma undan med det för att jag är utlänning på ett helt annat sätt. Sedan har man säkerligen gjort en million olika misstag då det gäller vett och etikett här i USA för att det är sådant här man inte kan då man flyttar till ett nytt land och en ny kultur.

Jag la min röst på att jag tar med mig egna lakan men många gånger gör jag det inte heller för det beror helt enkelt på vilka möjligheter jag har att ta med mig lakan. Frågan beror på hur mycket packning jag kan få med mig. Jag förväntar mig inte själv att mina gäster ska ta med sig egna lakan. När jag åker så här internationellt så tar jag aldrig med mig lakan. Sedan beror det också på vem jag hälsar på och hur pass bra man känner varandra och vilka tvätt möjligheter de har. Det är inte helt lätt att ge ett enkelt svar på den frågan.

Tack för onsdagsreceptet det ska jag absolut ta och göra. Verkar också vara något man kan satsa på att ha som en liten present som man enkelt kan fixa då man går bort på middag i Sverige. Hur länge kan kryddorna ligga i? Gör de något om de ligger kvar i veckor eller till och med månader? Ska man ta upp dem då man tycker att de dragit färdigt? Eller ska man sätta till nya med jämna mellanrum för att det ska se fäscht ut i flaskan?

18 06 2009
petchie

Desiree, jättekul att du gillar min nya onsdagsidé! Etikettfrågan ligger ju under Matdelen i DN så det passar ju bra på onsdagar på min blogg då😉
Jag tror också att man kommer undan med mycket för att man är utlänning, medvetet eller omedvetet… Men visst är det viktigt att försöka ta seden dit man kommer, mer eller mindre iaf. Jag gillar ju inte att ha skorna på mig inomhus så när jag är i Spanien har jag med mig inneskor t.ex. (för annars blir jag så smutsig om fötterna, ha ha!)
Du har rätt i att det beror helt och hållet på situationen om man tar med sig lakan eller inte. Åker jag till en sommarstuga och har möjlighet att ta med lakan gör jag det. Men åker jag inte bil – dvs flyg eller tåg tar jag inte med mig lakan om inte värden / värdinnan ber mig. Det är ju faktiskt ganska tungt att släpa runt på lakan och badlakan… Och jag förväntat mig inte att folk ska ha med sig lakan när de kommer och hälsar på mig. Men ibland har jag märkt att jag har fått påpeka det – både för svenskar och utlänningar.
Ojoj, bra frågor om oljan! Vi är ju ganska stora konsumenter av olivolja så oljan går snabbt åt i vårt hushåll. Jag tror inte att du behöver ta bort kryddorna – O menar att allt som är I olja blir konserverat. Men som sagt, se till att rosmarinen inte sticker upp ovanför oljan. Om du tycker att kryddorna börjar se lite tråkiga ut kanske du kan hälla / sila över oljan i en ny flaska.
Kram!

17 06 2009
Saltistjejen

Hahaha!!! Kul detta med etikett. Ibland när jag läst Ribbing så förvånas jag över at folk ens funderar över dessa saker!!!
Jaja, jag tar aldrig med mig lakan om jag itne ska till personer som jag vet har svårt att tvätta (t ex om man besöker ngn i deras sommarstuga, båt etc) eller om man vet att det ska bli många som kommer och sover kvar. Då tar jag med mig så att de man bor hos inte ska behöva tå för hur många uppsättningar sängkläder som helst. men annars nej. Inte om de inte ber om det. Så ja, OM vi nu får tll det och kommer till er i PR så vet du vad som gäller: Om du vill att vi ska ta med lakan måste ni säga till!!!!🙂

Men detta med etikett TROR jag faktiskt inte alls är enbart något man bryr sig om i Sverige. Alla länder och kulturer verkar ha sina etikettsregler det är bara det att man kanske reagerar mer mot de i sin EGEN kultur som man inte alls själv följer. men om jag får vet att man i landet X till exempel MÅSTE göra något/inte göra något för att “passa in” så reagerar jag inte lika starkt på detta även om jag aksnke tycker själva grejen är lite konstig jag tänker nog mest att “Jaha, så HÄR måste man alltså göra/undika att göra på det HÄR viset….!”
Man har ju på ngt vis mer referensramar kring sitt eget land och dess kultur så man kan ju “förfasa sig mer” alt skratta mer åt saker där som man själv tycker är helt bort-i-tok.🙂
OCH jag tyvker det är jättebra att vara utlänning här på så vis att man ALLTID kan skylla på detta när man “gör fel” och inte följer vissa etikettsregler här! Ibladn är det för att man faktiskt inte vet, medan man ibland vet men inte bryr sig eller inte orkar för att man tycker det är fånigt…
Jätteroligt att du komme ta upp en etikettsfråga varje onsdag nu!
Bamsekram!!!

18 06 2009
petchie

Saltis, det är ju precis det – hur folk har fått de här tankarna och sedan istället för att fråga de berörda personerna så skriver de till Margareta. Ok att ofta så är det för att klaga på andra och få bekräftat att DE har rätt och deras familj / vänner / bekanta har fel..
Ha ha, ni behöver INTE ha med er lakan – det skulle jag aldrig förvänta mig. I vår sommarstuga är det uppskattat eftersom vi inte har tvättmaskin men vi har flera extrauppsättningar med lakan för gäster så vi blir absolut inte stötta om folk kommer utan lakan😉
Vilken intressant tanke att man reagerar mer på vissa etikettregler när det gäller ens egen kultur än utländska etikettergler! Det har du nog rätt i – man har sin egen uppfattning om vad som är rätt och fel och blir då förvirrad när folk gör på ett annat sätt HEMMA i den egna kulturen.
Ha ha, vi verkar alla gilla att vi kan bryta mot vissa etikettregler och skylla på vår svenskhet😀 Jag försöker att tänka på någon etikettregel här i PR som jag har brutit mot medvetet men får nog återkomma…
Kram!

17 06 2009
Indie

I’m going to Sverige to stay with friends for a couple of weeks. What’s the verdict, friends? Do I bring my own sheets?

18 06 2009
petchie

Indie, great news that you are finally going to Sweden! And no, don’t bring sheets and towels across the Atlantic – that’s a rule😉
Trevlig resa!

18 06 2009
Mary T

I didn’t vote in the etiquette poll as there should be an extra option… In most cases I ask if I should bring a sleeping bag and towel the first time I stay with people! Love the Olive Oil recipe – how long will it last?

18 06 2009
petchie

Mary T, that’s an option I didn’t think of. Would you say that this is an etiquette issue that could be hotly debated also in Ireland? The original question in the newspaper got tons of comments from readers who agreed / disagreed with the expert’s reply…
Ha ha, you are the second person to ask me how long the olive oil will last – in our household olive oil doesn’t last very long because we use so much… O always says that oil is a great way to conserve food but I would say that you will see / taste when it is not good anymore.
Thanks for your email yesterday, will reply asap!

18 06 2009
Anna (Sthlm)

Rolig idé! Jag brukar erbjuda mig att ta med mig, särskilt om jag vet att de har svårt att tvätta, men jag tar lite för givet (hoppas) att det inte behövs. Om folk kommer till oss behöver de absolut inte ta med sig, särskilt om de stannar flera dagar. Men t ex kompisar jag känner väl som kanske sover en natt och som vet att vi endast får tvättstugetid varannan vecka, brukar erbjuda sig att ta med sig eller ta hem och tvätta. Samma princip med handdukar.

Jag gillar också Ribbings spalt! Jag tror etikettfrågor är någonting som alla samhällen tampas med men jag tror att det varit lite inne på sistone. På ett sätt har Sverige blivit lite mer materialistisk och snobbigare under högkonjunkturen och då blir sådana här frågor något för alla på något sätt. Fler får tillfällen att gå på “finare” fester eller själv arrangera något kanske. Sedan vad gäller kultur och sådant så tror jag sådana frågor kommit upp mer och mer ju mer heterogent Sverige blir. Det har ju skett en ganska stor förändring under de senaste 20 åren.

Jag tycker också folk borde fråga mer, och jag tror de gör det, men ibland kan det ju vara bra att veta i förväg så att man inte gör bort sig. Etikett och klädkoder eller vad det nu kan vara är ju inte någonting som ska vara svårt och jobbigt utan det är ju ett sätt att öka gemenskapen.

19 06 2009
petchie

Anna (Sthlm), jag tror faktiskt att jag ofta glömmer bort att fråga om jag ska ta med lakan nuförtiden. Jag glömmer t.ex bort att folk som bor i lägenhet i Sverige oftast inte har tvättmaskin hemma utan måste boka tvätt-tid! Inte bra alls, jag ska försöka att bättre mig🙂
Kanske du har rätt i att det är lite “inne” med etikett i Sverige! Jag har tänkt mycket på alla dessa frågor till Margareta Ribbing om hur man ska klä sig på bröllop – jag har aldrig sett en “dress code” på en utländsk bröllopsinbjudan och de kvinnliga gästerna klär sig i kort / lång klänning eller kjol, färgglatt / svart… Killarna alltid i kostym. Punkt slut liksom. Visst de spanska tjejerna är mer uppklädda och har fixat uppsättning av hår än t.ex de belgiska men jag tycker att det är ganska avslappnat trots allt utomlands. Kanske för att jag varit mest på “internationella” bröllop?
Kram och kul att du gillar mitt nya onsdagsämne!

18 06 2009
Marianne

Kul tema! Jag läser också Ribbing varje dag, men alla kommentarer orkar jag ofta inte med eftersom det kan bli rätt långrandigt. Ögnar dem mest. Och visst är det konstiga frågor en del ställer! Från början var hennes spalt väl mest frågor om hur glasen ska placeras på middagsbordet, vad klädkoder innebar osv, men det har urartat till någon slags uppförandespalt. “Ska jag skämmas för att jag inte bjöd in …” “Gjorde dottern fel som bjöd sin pappa och hans nya …” osv. Ofta mer beteendepsykologi än etikett tycker jag.

Lakan: Aldrig på en flygresa. Det går inte. Och då menar jag flyg hemifrån utlandet till Sverige. Vi har max 20 kg och bara resväskan väger 6 kg. Inte mycket utrymme att spela på. Och jag brukar alltid säga till mina gäster att de INTE ska ta med lakan, handdukar, duschkräm etc om de inte absolut ska ha någon viss sort som jag inte har. Onödigt släpande. När jag bodde i Sverige tog jag nog ofta med om det var möjligt i transporten. Haha, ja du vet ju att jag frågade nyss om det verkade sloppigt att ge gäster ostrukna lakan : D Men lakan håller jag med, strukna eller ostrukna!

Etikettregler kan vara en djungel eftersom de i princip alltid är oskrivna. Ta av skorna eller ej, hälsa med handslag eller bugning, osv osv. Så det är svårt i ett nytt land, jättesvårt och man upptäcker nya saker hela tiden. Aha, så gör man här och så gör man inte. Men jag försöker nog följa de oskrivna umgängeskoderna så gott jag kan, för att visa artighet och respekt för mitt värdland och dess folk. Ett exempel är jag aldrig går ut med bara knän och bara axlar, inte ens till soptunnan utanför grinden. Vi bor ju precis vid moskén, och jag vet att gubbsen hade sett det lite som en förolämpning. Och det vill jag ju inte. Lite obekvämt ibland att behöva ta på sig mer när man ska gå ut med soporna, men det inkräktar knappast på min integritet eller liknande, så det besväret kan jag gärna göra mig. Däremot struntar jag ofta i att det anses vara bara “dåliga kvinnor” som röker offentligt. Ja, jag är ju en sån där hemsking som röker. Så om jag är på stan kan jag mycket väl ställa mig vid ett träd eller lite runt hörnet och ta en cigg, jag bryr mig inte om vad folk tycker om det. Att röken skulle störa någon är en annan sak, och det tar jag däremot hänsyn till.

Men oj vad långt det här blev nu då! Haha, ja om du tar upp såna här heta frågor blir det långa kommentarer : D

Ska bara säga också att O har rätt om oljan. Det som ligger under ytan i oljan ligger lufttätt, det håller ganska länge. Ett bra knep för att konservera en öppnad burk med t.ex. tomatpasta är att hälla olivolja över så att det blir lufttätt. Då möglar det inte. Men det måste vara rätt “rent” på kanterna ovanför oljan, för det kan mögla annars.

Ja, just det, det var ju det jag skulle säga också: Om folk pratade mer med varandra och var lite flexibla och öppna för att olika människor är olika och har olika förutsättningar så skulle det inte bli några problem med lakan och liknande.

KRAMAR!

19 06 2009
petchie

Marianne, jag orkar inte heller läsa alla kommentarerna men man kan direkt se vilka frågor som fått mest kommentarer och ibland blir jag lite nyfiken😉
Jag tar inte heller med lakan på flyg, om inte värden uttryckligen ber om det! Och då har jag kommit fram till att det lättaste är att ta med ett påslakan och sova I det!! Tar mindre plats än en sovsäck och så slipper man ta med även underlakan. Ha ha, jag kommer ihåg din stryka-lakan-fråga😀
Jag menar inte att jag inte bryr mig om de generella etikettreglerna i olika länder. Naturligtvis försöker jag att följa regler som t.ex alltid ha täckta axlar och knän i muslimska länder (och i katolska kyrkor), och försöker komma ihåg att man inte ska ha händerna i knät vid spanska bord (de ska synas!)… Jag kommer ihåg att jag läste i min guidebok att man inte ska gå med vått hår i arabländer eftersom det kan tolkas som att man precis har haft sex (!!?) och det försökte jag följa när jag var i Jordanien även om jag inte hade en hårtork😕
Nu kan jag inte på rak arm komma på någon etikettregler som jag rakt av struntat i men omedvetet har jag säkert gjorta många fel.
Tack för bekräftelsen om oljan! O fick upp den mögliga rosmarinkvisten igår ur den smala oljeflaskan…
Kommunikation är A och O i alla sammanhang!
Kram!

23 06 2009
Marianne

Jag trodde aldrig heller att du rakt struntar i etikettregler i andra länder! Du är inte sån. Men självklart blir det så att man bryter mot tusen och en skrivna regler utan att man förstår det, hur mycket man än vill annorlunda. För det är ju just att det är oskrivet, så folk tänker inte på det förrän det blir “fel”.

Det stämmer det där med nytvättat hår. Kvinnor måste tvätta håret efter att de har haft sex, och att gå ut med vått hår kan ses som ett tecken – på skryt? : ) Jag vet inte varifrån det där kommer, men det har bergis någonting med ökenhygien att göra, ursprungligen!

Kram!

23 06 2009
petchie

Marianne, nej jag försöker ju ta seden dit jag kommer… Även om t.ex 3-rätters middag kl 23 i Spanien inte är min favoritgrej😉 och jag vägrar faktiskt nuförtiden att äta så mycket så sent! En annan grej som jag läst mig till i min guidebok om Spanien är att man absolut inte ska ha händerna i knät när man sitter till bords – de ska synas! Det är väl någon gammal sed för att man inte skulle sitta och gömma vapen under bordet… Men det är en sed som jag har så svårt för, jag glömmer det ideligen, eftersom jag inte heller vill sitta med armbågarna på bordet! Det är svårt ibland att komma ihåg alla etikettregler.
Kram

24 06 2009
Wednesday recipe & etiquette: O’s Yummy Sandwiches and the same dress twice « Petchie’s adventures

[…] just some slices of Brie – salami / chorizo / ham – thin slices of cucumber and tomato – olive oil, O’s spicy olive oil for example – salt & […]

30 07 2009
Lullun

Hej, så kom jag in och uppdaterade mig igen. Vilka roliga nya teman du har börjat skriva på. Både detta med språk & kulturskillnader och detta med etiketter. Nej vad blir jag sugen på att haka på och börja skriva!!🙂

30 07 2009
petchie

Lullun, vad kul att se dig här igen!!! Jag tänkte just idag att jag måste börja med mina onsdagsteman igen, och nog har jag mer att skriva om språk och kulturskillnader också… Det får bli nästa vecka😉
Stor kram och ser framemot en eventuellt ny blogg från G-land!

23 09 2009
Wednesday recipe: Fish “en papillote” & Banana etiquette… « Petchie’s adventures

[…] and this is our favourite. It might even be served for dinner tonight again! Fish en papillote O’s spicy olive oil (or another spicy olive oil / use extra spices, such as chilli or cayenne pepper, garlic and some […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: