Friday theme / Show & tell: Summer day / evening

19 06 2009

Only two Friday themes left chosen by Annika and Desiree, unfortunately I missed last Friday’s theme which was “a 6-month photo review”. Today’s theme is “Summer day / evening” which is fitting as today is Midsummer’s Eve in Sweden! Next week the theme is “The light of the city” and then we take a break until September.

I wanted to write about summer evenings, but then I recalled that I wrote a post about that topic last year

Summer nights in Sweden need to be experienced – they have a special light, also in the south of the country where the midnight sun doesn’t shine, and the nights are very short – especially in June and July…

A misty bus stop at sunset
This is one of my all time favourites among my photos! My parents and I were on our way home on our bikes from a dinner with friends. It was the 27th July and probably around 10 o’clock at night and the mist was creeping up from the river…

So, maybe I should write about a summer day instead? I am going home to Sweden next Thursday and I am, of course, already planning what I want to do:

Wake up relatively early in the morning. Maybe walk to the baker’s trailer by the camping to buy some fresh rolls. Fetch the newspaper from the mail box on my way back. Prepare breakfast and settle down on the deck to read the newspaper while eating. I will read almost every article in the paper – I savour every opportunity to read the actual paper version instead of reading in front of the computer!

A row of post boxes

After breakfast I will do the dishes, no dish-washer in the summer house – that would almost be a sacrilege! Summer houses are supposed to be simple. In our old summer house we didn’t have hot water in the kitchen for many years and we had to take a small bucket to the bathroom to get hot water for the dishes.

Bikes lanes in Skåne

Maybe my sister and I will take the bikes to Åhus – cycling along the bike path through the forest. My friend P No 1 (who is getting married in two weeks’ time in Strasbourg) and I did a similar excursion last year. In Åhus we will check out the flea market shops, the designer shop called Percy’s and have an ice cream on the Ice Cream Boat. I wonder if they will have my favourite flavours Citronmaräng and Knäck this summer as well? On our way back we might choose to visit Äspets Rökeri, a smokehouse run by a friendly Dane, to buy some warm smoked salmon and mackerel.

Ice cream!
Not the ice cream on the boat but good enough

When returning home we won’t be very hungry after the big ice cream but we will make a light lunch with salad, Lingongrova (my favourite Swedish bread) and smoked mackerel.

Enjoying the hammock

In the afternoon my sister will go to the beach as she is almost as sun-loving as our mother. I might join her, or decide to stay around the house to read in the hammock. It is so peaceful to rock back and forth in the hammock, listening to the wind in the pine trees, the occasional car driving by on the road and people walking to the beach, so after a while I will put down the book and have a nap instead.

Caribbean colours by the Baltic
By the beach – the colour of this small house reminds me of the Caribbean

All of a sudden it starts to rain, and my sister comes rushing home from the beach. We gather inside and play a game of Skitgubbe (card game) while the rain pours down outside.

Summer rain

The smoked salmon will be dinner tomorrow night, and instead we make a barbeque dinner with oven-baked new potatoes. My father will stress us to have the meat ready when the coals are just right to put the skewers / kebabs on the grill.

BBQ dinner with oven-baked potatoes

After dinner my sister, mother and I go for a walk – heading down towards the sea, turn north and walk along the beach, passing the fisherman’s cabin and then walk west on the winding road. We walk past the summer houses painted in different colours while the sun is setting ahead of us. Just before the main road we turn to the left onto the trail / bike path where my sister and I cycled this morning. We meet a few people walking their dogs and we say hello, not because we know them but because you always greet people when in the countryside / forest. The evening walk is the perfect ending to a summer day in the summer house in Sweden… In one week’s time I will be there!

The July sun setting

Here are the other Friday bloggers:
Anki, Anna, Annika, Christel, Curieux, Desiree, Emma, Erica, IamAnnika, IngaBritt, Jemaya, Lena W, Leopardia, Mais-oui, Marie, Mia D, Millan, Minerva, Moster Mjölgumpa, Musikanta, Nilla, Norrsken & Stjärnfall, Petra H, Saltis, Sara, Simone, Sparkling, Strandmamman, Taina, Under Ytan, Victoria V and Västmanländskan.

We are not celebrating Midsummer’s Eve today, but tomorrow we are having a Swedish Midsummer picnic by the beach! Swedish B and I have invited the Swedes we know in Puerto Rico, including one guy who we haven’t met yet as he lives in Ponce, and other friends, both local and international. Let’s hope we are luckier with the weather than the Midsummer’s Eve party in Sweden last year… It is after all the rainy season in the Caribbean and it rains almost every day!


Actions

Information

32 responses

19 06 2009
Fritt ur hjärtat

Herre min je så härliga bilder. Sant att Svensk kväll med dess speciella ljus måste upplevas, i år har det lyst med sin frånvaro, hittills;-) Fotot på regnet visar väl mer verklighet än något annat, nog är det alltid dåligt väder på midsommar?! Hoppas ni får en bra dag imorgon då;-) Eller varför inte en hel helg;-)

19 06 2009
petchie

Simone, jag kommer ihåg att du gillade mitt sommarkvällsinlägg från förra året! Hoppas att vi får några härliga sommardagar / kvällar den här sommaren också – vädret brukar ju bli bättre i juli… Jag är ett julibarn så jag har en förkärlek för den sjunde månaden🙂
Jag tror faktiskt att regnbilden är från just midsommar förra året!!! Det ösregnade två gånger – när vi skulle sitta ner och äta och när vi skulle spela brännboll…
Tack detsamma!
Kram

19 06 2009
svengland

Hej, vad kul att du har ett sommarställe i Yngsjö/ Åhus trakten! Känner igen alla de där ställena eftersom jag kommer från Kristianstad ursprungligen men bor nu i London! Ha det så kul i hemmatrakterna – synd bara att Åhus-glass inte finns längre…jäkla Otto’s!!!!!🙂

19 06 2009
petchie

Svengland, kul att du hittade hit! Ja, Yngsjö är vårt nya sommarställe, min mormor har sommarstuga i Juleboda som varit vårt sommarparadis förut. Vi brukar alltid åka och shoppa i Kristianstad – hela familjen tycker att det är en mysig shoppingstad!
Visst är det tråkigt att Åhusglasss inte finns längre, men tur att Glassbåten finns kvar!

19 06 2009
Ingabritt

Åhh, vilken fin och träffande beskrivning av en svensk sommardag på landet! Precis så är det ju… Längtar också efter det där med att läsa papperstidningen till frukost. Hoppas du får uppleva allt det här snart! Kram och trevlig midsommar!

19 06 2009
petchie

Ingabritt, roligt att du gillade min beskrivning… Fick ju hemlängtan på köpet när jag skrev det! Tur att jag snart åker hem😉
Det där att läsa tidningen till frukost måste vara något typiskt svenskt! Jag känner ingen som prenumerarar på en morgontidning utomlands… men jag hade alltid en tidningsprenumeration som student i Sverige.
Kram och tack det samma!

19 06 2009
Marianne

Vilken perfekt beskrivning av en perfekt sommardag! Inga måsten, bara lugn och ro och harmoni. En vacker dag vill jag också ha ett sånt sommarhus där man inte kan göra mycket mer än koppla av.

Bara en vecka kvar tills du får uppleva det i verkligheten. Hoppas att sommaren blir just så här perfekt för dig!

Stora kramar!

19 06 2009
petchie

Marianne, jag undrar just hur många sådana riktigt lugna sommardagar jag kommer att få i sommar – jag har ganska mycket på programmet trots allt! Men jag ska försöka att köra samma metod som förra året – du vet Muhammed och berget… Vill folk träffa mig får de komma till sommarstugan. Jag har bjudit in till födelsedagsgrillning på min födelsedag i juli så hoppas att “slå många flugor i en smäll” då😀
Kram!

19 06 2009
Annika

I LOOOOOOVE, LOVE, LOVE det här inlägget. FEM stjärnor från mig idag!
GUD så vackert du beskriver allt i både bild och text!
Det känns som om jag gick bredvid dig där i Skåne undet din sommardag!
Helt underbart beskrivet alltså!
OCH du drar på torsdag!
JA, Petra…jag är som du, jag föredrar verkligen papperstidning, speciellt på sommaren. Det spelar inte ens ngn roll om det skulle vara gårdagens tidning.
HAHA, vi har inte varmvatten i vårt sommarhus, vi värmer diskvattnet på spisen och sen diskar vi utomhus där vi har ett diskbord. SÅ ska det vara, det ska vara simpelt och allt det där. Det hör till!!
NU ska jag LÄSA om ditt inlägg. Det var SÅ otroligt vackert!!
Ha en fin midsommar!! OM du nu firar…:-)
STORA kramar!!

19 06 2009
petchie

Annika,😳 vad överlycklig jag blir av ditt beröm!! Ja, det är ju egentligen inte en särskilt händelserik sommardag jag beskrev, men det är just de dagarna som jag sparar på och tar fram ur minnet när jag har lite hemlängtan…
Precis, det behöver inte alls vara dagens tidning, bara det är en pappersdagstidning som man kan läsa till frukost. Mina föräldrar brukar ställa om tidningen till sommarstugan under sommaren vilket innebär att är vi hemma i stan har vi ingen tidning att läsa och sedan en hög att plöja igenom när man kommer tillbaka till stugan.
Jag tyckte ju att vår nya sommarstuga var ALLTFÖR lyxig i början, vi har ju tom mikro – vilket mina föräldrar inte har i stan! Men diskmaskin ska man bara inte ha i en sommarstuga, hi hi. Det låter härligt med ert diskbord! Ett tips – skaffa vattenkokare till stugan, det sparar på elen och går snabbare att göra te- och diskvatten….
Japp, det blir midsommarfirande imorgon – dans kring en palm tänkte vi… Återkommer med rapport!
Kramar!

19 06 2009
Desiree

Åh vilka bilder och vilken text. Tur för mig att jag åker på tisdag för dina bilder och din text ger mig stark hemlängtan utan dess like. Jag förstår att första bilden är en av dina storfavoriter. Wow vilket ljus! Det är nästintill något trollskt och magiskt över den bilden och det ljuset. Vilken tur att du råkade ha kameran med dig just då. Låter som helt underbara sommarplaner du har. Åh vad skönt det ska bli att få njuta av lite mer svalka både för dig och mig för hettan har parkerat sig här och det kommer den att göra tills slutet på september här. Så detta är liksom bara början. Idag kommer vi igen att ha över 35 grader. Du förstår ju verkligen vad jag snackar om och jag ska inte beklaga mig för mycket för du har det ju ännu värre med mycket högre luftfuktighet.

Håller med dig om att i sommarstugor ska det vara enkelt boende. Låter faktiskt rätt trivsamt att fixa disken manuellt. Det är ju inte så ofta man får chansen. Jag får passa på att önska dig en trevlig resa nästa torsdag. Hur länge blir du kvar i Sverige?

Glad midsommar. Idag blir som sagt en ganska vanlig fredag för oss men imorgons ska vi fixa lite midsommarfirande på egen hand. Fast det får bli på kvällskvisten för annars blir det allt för varmt att vara ute på altanen.

Kram

19 06 2009
petchie

Desiree, tack! Ha ha, jag tänkte precis likadant när jag läste igenom mitt inlägg – vilken tur att jag åker hem snart😀 Jag har egentligen aldrig hemlängtan, men ibland skapar jag hemlängtan genom att titta på foton och bli alldeles nostalgisk…
Jag tvärstannade med cykeln för att ta fotot på dimman och solnedgången – tack vare bloggen har jag ju nästan alltid med mig kameran nuförtiden! Jag gillar att man ser konturerna på cykeln och busskuren…
Som jag längtar efter lite svalka!!! Jag vill ju dock inte att hela Sverigesemestern regnar bort – en svensk sommardag med 23-27 grader är helt ok eftersom det aldrig är så fuktigt som här. Förra året klagade familjen på värmen den sista veckan jag var hemma – jag kunde verkligen inte förstå vad de menade, det var väl inte varmt… Allt är relativt😀
Jag åker antagligen till Spanien runt den 18 juli och en vecka senare tillbaka till PR. O har inte bokat sina biljetter (och jag har ingen returbiljett) än men förhoppningsvis kommer han till Skåne runt mitten av juli.
Hoppas att ni får ett mysigt litet midsommarfirande imorgon.
Kram!

19 06 2009
Saltistjejen

Underbara bilder och underbar beskrivning av en underbar svensk sommardag och kväll!!! Nu fick jag också Sverigelängtan…
Men men. Inte denna sommaren. Eventuellt KANSKE vi åker en sväng i slutet av sommaren men inget är bestämt än.
Tänk att du åker så snart! iiiih! Härligt!!
Glad Midsommar nu!
KRAM!

19 06 2009
petchie

Saltis, sorry – det var ju inte meningen att ni som inte har tillfälle att åka hem i sommar skulle få hemlängtan😕 Jag förstår att det är svårt att få de amerikanska semesterdagarna att räcka till både jul och sommar i Sverige men jag hoppas att ni får komma iväg en liten sväng till Sverige trots allt i sommar.
Ja, kan inte riktigt fatta att om en vecka ligger jag förhoppningsvis i hängmattan😀
Kram!!

19 06 2009
Annika

YES, that might be, Petra…
Men vi värmer havsvatten…för disken…eller tar regnvatten…HIHI, vad ger du mig för det…🙂
Vi kokar upp vattnet i en vattenskadad gammal kastrull modell ganska stor…
PRIMITIVT, men supermysigt faktiskt. En diskar (i kokhett vatten…aj) och den andra torkar och ställer in i skåpen.
HAHA, ja jag förstår att micron gränsar till lyx!
Vi brukade inte ens ha el hos oss, men 1988 drogs den in iom att nya stugan byggdes. Du kan inte ana så lyxigt det kändes!! ATT ha lampa vid sängen OCH kyl o frys!!!!
HAHA…jodå, innan dess var det gasolspis, jordkällare och fotogenlampor som gällde…i det gamla huset från 20-talet…
Ibland saknar man det gamla…för det var extreeeeemt hög mysfaktor…
men ngn tv har vi ännu inte, och vill inte ha heller…hehe…men vatten ska vi dra in, hör och häpna!!!
Petra, innan helgens slut ska jag svara på ditt mail…där fanns det mkt….
KRAMAR!!!

19 06 2009
petchie

Annika, ha ha, jag misstänkte att det är lite av charmen att värma vattnet på spisen! Och kanske inte havsvatten funkar så bra i en vattenkokare😀
Det låter riktigt pittoreskt och härligt på ert sommarställe! Vet du vad Annika, i år får du se till att ta foton INIFRÅN stugorna så vi får se hur det ser ut!! Kan du inte göra ett inlägg med husesyn från stugorna? Jag kan göra ett från vår sommarstuga också, även om det ju mest är nytt där.
Jag vågar väl knappt berätta att vi har parabolantenn och platt-tv i vår sommarstuga som ju egentligen mer är ett sommarHUS än stuga🙂 Men diskmaskin och garage ska vi iaf inte ha – någon måtta får det vara, hi hi.
Ingen panik med emailandet, huvudsaken är att emailet kom fram!!
Kram och trevlig helg!

20 06 2009
Indie

Oh thank you for writing this!!! I feel like I just experienced a summer day with you🙂

22 06 2009
petchie

Indie, I hope that you will experience similar Swedish summer days yourself in a few weeks’ time…

20 06 2009
Fran and Steve

Your summer house description sounds idyllic… what a wonderful sress-free place for your family get-togethers. Hope you enjoy your vacation! Fran

22 06 2009
petchie

Fran, it is quite idyllic – when my sister and I are not arguing😀 I can’t wait to get into the hammock… just four days left before I leave!

20 06 2009
Millan

Ah vilken mysig sommardag. Nu vill jag aka hem till sveirge med det samma!! Vad lugnt och fridfullt det later att strosa til lbageriet och kopa frallor o i lugn och ro sitta och lasa tidningen pa altanen. Eftersom jag aker sjalv med barnen i sommar sa blir det nog lite begransade mojligheter till sadana lugna mornar…
Hur lange blir du hemma i sommar? Jag tror jag fragat det forrut… men jag kommer inte ihag…
Vi aker snart nu ocksa. 3 veckor kvar!
Kram

22 06 2009
petchie

Millan, visst är det farligt att tänka alltför mycket på den svenska sommaren – först och främst för att man får hemlängtan men också för att man riskerar att bli grymt besviken när det sedan bara regnar och blåser😀 Jag hoppas att det blir lika fridfullt som jag beskrev det – det är ju lätt att man bara flänger runt en massa när man är hemma…
Jag är hemma till mitten av juli, sedan åker O och jag en vecka till Spanien för att hälsa på hans familj och därefter bär det av tillbaka till PR. Nästa år får vi försöka organisera en bloggträff när vi alla är hemma!
Kram

21 06 2009
Annaluna

Du har verkligen sammanfattat svensk sommar riktigt bra!!

22 06 2009
petchie

Tack! Insåg efteråt att jag glömde bort att nämna lillebror – han borde ju ha fått vara med på ett hörn han också men jag var helt inställd på en sommardag i juli när han inte har semester😉

21 06 2009
Marianne

Helt rätt tänkt! Berget får faktiskt masa sig till Muhammed, det är mycket bättre! Det blir lätt lite fööör stressigt annars att åka hem. Nästa gång tror jag att jag ska ha ett par anonyma dagar i Stockholm, när ingen eller bara en person vet att jag är där, så att jag får tid att promenera och fika och promenera och fika och …

Kramar!

22 06 2009
petchie

Marianne, det är perfekt med en sommarstuga vid havet – det är lätt att locka kompisarna dit och slippa flänga runt själv😀 Jag har varit hemma några gånger och bara träffat familjen, ibland måste man få prioritera och tänka lite egoistiskt.
Kram!

21 06 2009
Mia

Jo jag tänkte på det med CI – vad vill du veta? Jag berättar gärna, vet bara inte vad jag ska rikta in mig på.

Du förresten, det blir Lund även för mig i höst. Kommer du hem något?

Kram Mia

22 06 2009
petchie

Mia, jag tänkte mest på hur din syster upplevde det i början (och kanske fortfarande) att börja höra… och hur hon hanterade alla de nya intrycken! Det måste vara många ljud som hon inte “förstod” till att börja med?
Jag kommer nog inte hem något i höst men vi planerar ju att flytta tillbaka till Bryssel i december så till våren blir det nog några hemresor…
Kram

21 06 2009
sparkling

mm härliga bilder, vill gärna ha en hängmatta

22 06 2009
petchie

Sparkling, hängmattor är sååå härliga! I Puerto Rico tar folk med sig hängmattor till stranden och sätter upp mellan två palmer – det ser alltid så mysigt ut!

22 06 2009
Johanna

Längtar tills du kommer hem! Kram lillasyster

22 06 2009
petchie

Johanna, jag med! Vi cyklar väl till Glassbåten en dag? Kanske vi får bjuda med brodern som glömdes bort i inlägget…
Kram!

Leave a Reply

