Wednesday recipe & etiquette: O’s Yummy Sandwiches and the same dress twice

24 06 2009

Since I am busy packing for Europe and preparing the apartment for our next visitors, O’s brother C and German girlfriend G who will arrive one day earlier than us to San Juan end of July, the Wednesday recipe will be very short and concise:

O has become an expert sandwich maker in the last 4 years and he is in charge of making our breakfast sandwiches on the weekends. He is a sandwich artist!! Always using cucumber and tomatoes for decoration, he has completely adopted the Swedish way of making sandwiches, however using olive oil instead of butter:

O’s yummy sandwiches
– whole grain bread, lightly toasted (since I broke our toaster we nowadays use a grill pan on the stove – even better than a toaster!)
– a flavourful cheese, such as Manchego – we love a rosemary goat’s cheese that we buy in Costco or why not just some slices of Brie
– salami / chorizo / ham
– thin slices of cucumber and tomato
– olive oil, O’s spicy olive oil for example
– salt & pepper

Pour a little olive oil on each toasted bread slice. Add the tomato and cucumber slices, salt and pepper and finally the cheese or sandwich meat. Enjoy!

O's yummy sandwiches
O has a different way of putting the vegetables first and then the cheese / meat on the sandwiches. It actually tastes really great as the bread gets more of a flavour from the tomato juices combined with the olive oil.

……………………………………………………………………………………………………………..
And for this week’s etiquette question (from DNs Etikettfrågan):
Would you wear the same dress* twice?

Of course you probably would, if you are not extremely rich and wasteful. But let’s say that you have been invited to two weddings the same summer and more or less the same guests will be expected to both weddings, would you then wear the same dress to both weddings? It is an interesting issue, which I find only applies to us women – men can wear the same suit to all weddings, parties and even funerals, maybe just changing the tie and shirt.

This summer I only have one wedding, but we have been invited to another one with the same group of friends, but unfortunately we won’t be able to make it to Ireland in August for my dear friend O’s wedding. However, for many summers in a row I had several weddings but I always managed to avoid this issue by the fact that there were different guests at each event. I also have a few different dresses that I can choose from for every wedding as I definitely recycle outfits. For my friends who are going to attend both weddings this summer, I doubt that they will wear the same dresses for both events but I am actually going to ask them next week when we meet in Strasbourg!

A beautiful costume
Maybe if I had such an amazing dress I would wear it twice in a row😉

*) As most of my readers seem to be women…


Actions

Information

21 responses

24 06 2009
Taina

Hahaha! Skrattar lite åt mackorna där gurkan och tomaterna ligger längst ner. Men det är nog som du säger, saftigare. Det är väl en vana man har att lägga dem överst. Men vem säger att det behöver vara rätt? De ser riktigt smarriga ut!
Det där med samma klänning skulle jag inte ha några som helst problem med! Precis som du nämner, männen kan ju alltid ha samma kostym. På sin höjd byter de slips alt. skjorta. Maken skulle nog bara byta slipsnålen. HAHAHA!
Kram

30 06 2009
petchie

Taina, jag tycker också att det ser lite fel ut att ha grönsakerna underst men det funkar ju jättebra😀 Det är som min småländska lägenhetskompis i Linköping som alltid hade marmeladen underst och osten över – jag tyckte att det var JÄTTEKONSTIGT!! Men hon hävdade att då gled ju inte osten av, hi hi!
Jag är nog lite kluven till det där med samma klänning – helst inte två gånger på raken med samma gäster… Men jag skulle absolut inte tissla och tassla bakom ryggen på någon som hade det!
Kram!

24 06 2009
Annika

GODA MACKISAR!!! MUMS!!!

Haha, att ha samma klänning på två bröllop med mer eller mindre samma gäster skulle jag INTE ha. jag är lite knäpp när det kommer till sånt, nojjig…Jag vill inte att folk ska se mig i samma finklänning två ggr…så fjantigt, jag vet…
men jag vet också hur framförallt tjejer spanar in varandra, kommenterar och allt det där.
SÅ, nej, om det är samma folk på bröllopen skulle jag ha två olika klänningar.
Skulle det däremot vara helt nytt folk skulle jag självklart ha på mig samma klänning två ggr…
Kul med lite etikettsfrågor här på bloggen!!
Det kan bli en helt ny stående “Petra grej” tycker jag🙂

OCH du sticker imorrn!!!
Mot det sköna Skåne!
Jag ska vinka till dig, och TÄNKA på dig och Lia när jag flyger över det vackra landet på söndag, mitt på dagen.
OCH Petra, vi tar lite bilder inomhus iår i våra stugor. kan bli kul att visa upp, fast min stuga är alls inget märkvärdig. Believe you me!!!

Önskar dig den bästa av resor!!!!
HOPPAS att du kommer att skriva lite då och då på bloggen. Jag kommer att skriva dagligen från Sthlm, men sen blir det nog ytterst sporadiskt då jag är i Närpes.

KRAM!! KRAM!!
OCH HAGS som alla kids säger här…
Have A Good Summer!!!

30 06 2009
petchie

Annika, Os smörgåsar är alltid supergoda – han kanske var dansk i ett förra liv och gjort smörrebröd😉
Roligt att du gillar mina etikettenkäter! Och jag är som du, jag skulle försöka att undvika att ha samma klänning två gånger i sträck med samma gäster. Men det är ju helt och hållet upp till folk, jag skulle inte säga något om någon annan kvinna hade det…
Ser framemot att se hur era stugor ser ut inuti, jag gillar sommarstugeinteriörer!
Jag har inte haft mycket bloggtid hittills men kanske kanske imorgon…
KRAM!
Hags – hi hi, vilken kul förkortning??

24 06 2009
Bella

Ville bara säga att min spanske pojkvän, dekorerar oxå med gurka men även värmer gurkan i ugnen på varma mackor…
Jag var lite fundersam i början men äter nu även den varma gurkan (tänk er squashsmak!)
Kul!

24 06 2009
Bella

Jo, angående klänningen tycker jag det beror på vad det är för klänning, om den är enfärgad o enkel kan man ju kombinera med olika accessoarer, andra skor, en annan sjal etc…
Speciellt om det är i Spanien där vi pratar dyr fin lyxig långklänning då man inte har råd/lust att köpa hur många som helst, inte när man är i giftasålder och alla bröllop är ungefär samtidigt…

30 06 2009
petchie

Bella, varm gurka låter hm.. intressant😉 men det kanske är gott!? Egentligen borde det ju inte vara större skillnad på varm gurka eller zucchini, som du skrev.
Jag håller med och tänkte faktiskt på det att har man en enkel, enfärgad klänning kan man ju göra väldigt mycket med accessoarer. Jag har samlat på mig ett antal klänningar som jag skiftar mellan, oftast är de ganska klassiska så jag kan använda dem i flera år. Problemet är mer att vikten inte alltid tillåter återanvändning😉
Kram!

24 06 2009
Saltistjejen

Mackorna ser såååå goda ut! mums!!!
Och du det där med samma klänning flera gånger. För flera år sedan var jag bjuden på 5 bröllop under sommarmånaderna. Ojojoj!!! DÅ fick jag först lite panik över kläderna. Men till två av bröllopen var det andra gäster så det var egentligen endast 3 bröllop där det var “samma” gäster. Men eftersom det var sommarbröllop så gjorde det saken lite enklare. För jag hade inga sådana där superklänningar utan mer enklare sommarklänningar på bröllopn. Det är svårare med höst och vinterbröllop tycker jag…
Men jag har haft samma klänning flera gånger på bröllop, 30-årsfester etc med samma “crowd” men det har gått bra. Ofta minns man ju knappt vad folk hde på sig på senaste festen så jag tänker att de kasnke inte minns vad JAG hade heller…?!😉
Hoppas det går fint med packandet o planerandet inför resan!!!🙂
Tänker maila dig också eftersom det v artisdag igår men du behöver inte svara förrän du har mer tid!
KRAAAM!

30 06 2009
petchie

Saltis, jag hoppas att ni får tillfälle att smaka på Os goda mackor på plats i PR!!
Ojoj, fem bröllop på en sommar, jag har haft 4 som mest och nog aldrig samma gäster. Jag håller med, mina sommarfinklänningar är inte alltför dyra och därför har jag några stycken som jag kan välja mellan. Det jag har lagt märke till med alla internationella bröllop är att de flesta är ganska avslappnade när det gäller etiketten. Jag har aldrig sett “klädsel” på inbjudan och folk har kommit i långa och korta klänningar, kjolar och tom i svart.
Jag minns inte heller ofta vad folk har haft på sig, om det inte är någon väldigt spektakulär klädsel!
Kram!!

24 06 2009
Marianne

Goda mackor! Jag har hittat ett olivsalt här som är supergott, det hade nog ni också gillat. Jag brukar ha det när jag gör mackor med Philadelphiaost och grönsaker.

Jag skulle inte ha samma klänning med samma gäng två gånger i rad. Utom som Bella säger, om det är en enkel, enfärgad klänning (och det är förresten mina finklänningar) så kan man variera med andra tillbehör som sjalar osv. Jag hade förmånen att kunna sy upp ett par riktigt fina klänningar i Bulgarien, så dem brukar jag variera mellan. Och så hittade jag en superfin på 2:nd hand. Det är det praktiska med att bo utomlands, det ÄR nya gäng, i alla fall med några års mellanrum : )

Lycka till med packningen och flygresan! Och ha det nu JÄTTE-SUPERSKÖNT hemma i Skåne! Hoppas att det kommer lite inlägg då och då.

Jag kommer att SAKNA dig här på bloggen!

KRAMAR!

30 06 2009
petchie

Marianne, olivsalt låter gott – är det salt som är smaksatt med oliver, eller olivolja?
Det låter härligt med uppsydda finklänningar, jag är säker på att du är jättetjusig i dem! Jag har en känsla av att du är alltid väldigt snyggt klädd och har fin smak.
Jag saknar att blogga och läsa bloggarna men det är svårt med internettiden i sommarstugan – men nu har min syster beställt mobilt internet så vi slipper sno vår fars dator…
Återkommer snart hoppas jag!
Kram!

24 06 2009
Mia

jag skulle bära samma klänning. jag är mer den typen som lägger ut lite extra på en klänning men då är den av bra kvalitet. skulle dock ändra allt runtomkring som smycken, skor och frisyr. ..och det är ju ändå bröllop vi talar om – då är det ändå meningen att bruden ska vara vackrast ju!🙂

ska fråga systern lite om hennes upplevelser, sen hör jag av mig. men det märks att självförtroendet och “det sociala” kommer mer och mer. självklart just för att hon kan hänga med lättare i ett samtal..

stor kram
mia

24 06 2009
Emmapiraya

Bara tanken på mig i klänning är ju skrattretande och att jag dessutom skulle behöva flera är skrämmande..😀 Jag kan tänka mig kjol men har hellre en fin byxa (ordet byxa använder vi inte mycket nog..). Skulle inte ha samma kläder på två fester med samma gäster, nej, men egentligen, vad spelar det för roll ja.. Vad mycket hangups man har om saker som är helt oviktiga..🙂 Träffar GÄRNA i sommar men är i Göteborg den 18:e juli. Efter den 21:a träffas jag gärna i Älmhult/Skåne🙂 Kram!

24 06 2009
petchie

Tjejer, min sista dag i PR och internet har inte fungerat😦 Men nu funkar det äntligen igen och jag har läst alla intressanta kommentarer om klänningsetikett… Jag får återkomma med individuella svar när jag har mer tid. Kanske redan imorgon om jag hittar något trådlöst nätverk på flygplatsen!?
Stora kramar till er alla!

25 06 2009
Desiree

Kul fråga. Jag skulle nog inte ha samma klänning på två bröllop som går av stapeln under samma sommar om det är så att många av gästerna också kommer att gå på båda bröllopen. Hade det varit olika gäster hade jag kört samma klänning. Mumsiga mackor! Jag sitter här och är jetlaggad. Stackars kroppen vet inte riktigt vilken tid på dygnet det är, om den är trött eller hungrig eller båda. Men resan gick bra och vädret är strålande vackert här så det är bara att komma hit och njuta. Här är temperaturen helt lagom kan du tänka dig ca 22 grader, soligt och en lätt bris. Inte den där hemska hettan och fukten som håller på att ta kål på en. Ha en bra dag.

Kram
Desiree

25 06 2009
Karlavagnen

Var det något fel på mackorna? Ser jättegoda ut ju! Har inte O en ganska mycket äldre bror, som är händig och gillar att tvätta bilen och sånt där bil-tjafs? Å som gillar att laga goda mackor som O gör?😉 Klart att jag skulle använda samma klänning flera gånger.

Flyg försiktigt nu!

26 06 2009
Anna (Sthlm)

Jag tycker inte att man ska bry sig så mycket om det. Man kan ju t ex kanske variera skor eller någon annan accessoar. Jag brukar iofs försöka ha olika klänningar om det är just samma gäng men samtidigt tror jag inte att mina vänner förväntar sig att jag är värsta miljonären som har en klänning för varje tillställning.

På tal om klänningar hade jag en liten typisk 50-60-talsklänning (som är ganska poppis nu) på mig på jobbets sommarfest igår och fick minst 10 komplimanger. Så himla kul! Särskilt när den kostade 349 kr på H&M! Jag bara la till ett skärp från en annan (H&M)-klänning.

30 06 2009
Anna (Sthlm)

Läste någon av kommentarerna om ost och marmelad på mackan. Jag har också alltid marmeladen underst och sedan osten! Men sedan finns det ju dem, t ex Peter och hans familj, som tycker det är konstigt med kombination marmelad och ost överhuvudtaget!🙂

19 10 2009
A typical (?) October weekend « Petchie’s adventures

[…] we did actually eat porridge / cereal and sandwiches as well… I have already told you about O’s yummy sandwiches – he is a sandwich artist and they are the highlight of the weekend […]

4 11 2009
Wednesday Food Rant: What’s with the cheese [obsession]? and burger etiquette « Petchie’s adventures

[…] our household we eat our fair share of cheese; O’s yummy sandwiches for breakfast on the weekends, and O loves a snack of the above crayfish “cheese” on […]

18 01 2010
January weekend in Puerto Rico « Petchie’s adventures

[…] O, but I decided that it was time for me to make him breakfast! O usually is in charge of preparing our sandwiches on the weekends, and even though it was great to have the traditional cucumber-tomato-cheese […]

Leave a Reply

