Wednesday recipe and an quickie update from the summer house

1 07 2009

Blogging from the summer house where my father is taking a break from his work, which means that I can use his computer and internet… My sister has bought a “mobile internet connection”* so we will be able to use our own computers next week, instead of fighting for my father’s 3G-card connection.

Swedish summer breakfast
A Swedish summer breakfast – NB the marmelade on top of the cheese

Everything is great in Sweden, except that O is not here – but he arrives on the 11th July. Before that I am going to Strasbourg for my friend P No 1’s wedding (civil ceremony on Friday, religious wedding on Saturday), visit my grandmother and aunt in the old summer house, and celebrate my father’s 60th birthday (shhh, he doesn’t want us to really mention it) and my own birthday…

Skåne's east coast beaches to the north

The sun has been shining, it has been 25-30 degrees every day and I swam in the Baltic on Monday – it was 21 degrees! A Dutch friend and her boyfriend came on Monday and we had a very nice time catching up before they headed to Gotland – fortunately they had already booked their hotel because this is probably THE busiest week on that island (all the politicians and organisations in Sweden meet every year in Visby for debates and conferences).

A stork baby

And before I forget, the Wednesday recipe (the etiquette question will have to take a summer break): my father and I went to a small village nearby to check a flea market. It was quite a disappointment but we visited a farm with storks where they sold fresh vegetables. We decided to buy cauliflower even if we suspected that we would be the only ones to eat it… Fortunately my brother’s girlfriend also likes cauliflower!

Cauliflower in vinaigrette
– a small cauliflower head
– white wine vinegar
– olive oil
– French Dijon mustard
– salt & pepper
Put the trimmed (the green parts) cauliflower head upside down in a bowl with water and a few drops of vinegar. Check it after 15-30 minutes to see if there are any worms or insects… Boil the cauliflower (head up!) in water and some salt until the consistency you like – we forgot to check on it and it became a little too soft.
While the cauliflower is boiling, mix the olive oil, vinegar and French mustard together for a simple vinaigrette. When the cauliflower is ready, drain the water and pour the vinaigrette on top.
Serve with a side salad or as a side to grilled fish.

Swedish summer dinner

*) If anybody else is interested in how to get a cheap internet connection to the summer house without a landline, I will let you know as soon as I know more about the details😉


Actions

Information

23 responses

1 07 2009
Desiree

Åh vad kul att höra att du har det bra här. Underbara foton. Man får passa på att njuta av det fina vädret för man vet ju aldrig hur länge det varar eller hur? Jag gillar blomkål så jag uppskattar ditt recept och det lät himla gott och enkelt så det ska jag ta och testa. Ha ha lite lustigt men sedan vi var hos er på PR har jag faktiskt blivit mer beroende av just Dijonsenap då vi snackade om att du gillar det så mycket. Nu kan jag liksom inte tänka mig en skinkmacka utan dijonsenap. Toppen att du och din syster får egen tillgång till nätet. Alltid skönt att kunna komma åt nätet då man vill. Ha det fortsatt bra och njut av sol och bad.

Kram

27 07 2009
petchie

Desiree, ett väldigt sent svar på kommentarerna… Jag blev riktigt paff över hur många det är av bloggläsarna som gillar blomkål! Kul att du också har blivit beroende av dijonsenap😀 Det är supergott till nästan allt tycker jag. Jag skulle t.ex inte kunna göra salladsdressing utan fransk senap.
Det blev en bra internetuppkoppling i sommarstugan men inte mer bloggande för det😉 men nu är jag tillbaka!
Kram!

1 07 2009
saltistjejen

Å jag ÄLSKAR blomkål!!!! har alltid gjort. Som liten var det ett tag det enda (samt ett piano…) som jag önskade mig till jul och födelsedagar…🙂’
Ni verkar ha bästevädret i Sverige just nu! Underbar bild från stranden. kanppt man tror det är från Sverige ju!
Och härligt med bröllop och annat skoj innan O kommer!
Nu är det förresten bestämt att M och Lilllskruttan åker till Skåne 10 dagar i augusti (20e – 30e). Så vår PR-resa får nog ske innan eller efter det. Beroende på när det passar er. Hoppas såååå att den kan bli av!🙂
Fortsätt nu njuta av Svenska Sommaren!
kramar!!!!

27 07 2009
petchie

Saltis, ha ha, inte trodde jag att det var såå många som gillade blomkål och inte i den utsträckningen att vissa önskat sig det i födelsedagspresent😉 Du var billig som barn (förutom pianot då), hi hi.
Jag hade jättetur med vädret under hela Sverigevistelsen, underbara dagar med sol och bad och uteätande frukost, lunch och middag!
Hoppas att vi snart kan spika ert besök!
Kram

2 07 2009
svengland

Hej, vad kul att se lite bilder hemifrån – antar att storken är i Viby eller???? Jag skulle gärna veta mer om det mobila internet’et!!!

2 07 2009
Petchie

Japp, storken är från Viby – och de har även goda blomkål på Stork Centret😉
Kolla på Comviq Kontantsurf: http://www.comviq.se/kontantsurf_info.html 29 kr / dag… Vi ska testa det om några dagar så får vi se hur det funkar!

2 07 2009
Taina

Somrigt värre ser du ut att ha det! Mackor med ost och marmelad, svenska badstränder och grillat. Noterade lite finskt också, hihi. Marimekkos tillbringare med glas! Gillar!!!!
Vad bra med internetconnection. Det ska jag också skaffa mig när jag bor i svärföräldrarna sommarställe om 10 dagar!!!!
Spara lite värme åt mig, tack.
Kramen

27 07 2009
petchie

Taina, underbar svensk sommar.. Svårt att beskriva för utlänningar som inte har upplevt det själva men O är totalt hooked!! Efter 40 + i Spanien förra veckan har vi nu bestämt att juli är Sverigesemester framöver, Spanien får vänta tills augusti…
Hoppas att du fick en bra internetuppkoppling i sommarstugan, det funkade jättebra för oss.
Kram!!

2 07 2009
Petchie

Jag är på väg till Kastrup men jag hoppas kunna svara på kommentarerna snart…
Kram!

2 07 2009
Anna (Sthlm)

Jag älskar blomkål fast äter det inte så ofta😦
Hälsningar från Almedalen!

27 07 2009
petchie

Anna (Sthlm), jag hade inte ätit blomkål på år och dar men mums, vad gott det var! När jag var liten åt vi alltid stuvat blomkål med bechamelsås – det var också gott även om det krupit fram nu att min mor inte alls gillar blomkål men det berättade hon inte för oss barn!!
Kram

3 07 2009
Marianne

Vilken fin storkbild!!! Ja alla är fina, men den blev jag alldeles betagen av.

Bra sätt att laga blomkål! Jag gillar också blomkål, det har oförtjänt dåligt rykte tycker jag.

Så du är på väg till Strasbourg och bröllop nu? Hoppas du får jätteroligt!!!

KRAM!

27 07 2009
petchie

Marianne, vad roligt att du gillade min storkbild! Jag var ganska frustrerad över den dåliga zoomen på den lilla kameran och även att den lilla storkungen hela tiden ville vända sig bort så jag inte fick en bra profil men till slut blev det bra!
Jag förstår inte varför folk inte gillar blomkål – men uppenbarligen är alla bloggarna blomkålsälskare!?
Strasbourgbröllop var jättefint, ska skriva om det snart. Måste dessutom skicka mina 500 + foton till brudparet!
Kram

5 07 2009
Cecilia

Här är en till som älskar blomkål🙂 och det lät riktigt gott det receptet.
Vad häftig bilden var på storken.
Hoppas att du har det riktigt bra.
Kram

27 07 2009
petchie

Cecilia, ha ha, idel blomkålsälskare!! Min familj kanske inte är helt representativ där 50% inte gillar den grönsaken (om vi inkluderar O dessutom blir det nog en majoritet som inte äter den). Receptet är superenkelt men fräsch och somrigt!
Jag hade det så bra att det inte blev någon bloggning alls… varken läsning eller skrivning..
Kram!

5 07 2009
mia

Svensk idyll – härligt att se. Under de här få soliga veckorna som vi får om året, älskar jag verkligen Sverige. Sen går det över när mörkret kommer.

Men du marmeladen på osten? Galet ju!!🙂

Kram

PS. Duktigt att du doppat dig redan. Jag är inte ens säker på att jag kommer klara Medelhavet nästa vecka.

27 07 2009
petchie

Mia, visst är det svensk sommaridyll som man nästan kan storkna (ha ha, där fick jag till det😀 )! Jag älskar också Sverige på sommaren och är så glad att O också gör det! Fler idylliska bilder blir det snart på bloggen…
Marmelad på osten är gott, men inte varje dag.😉
Det blev bara tre dopp i Östersjön men det är tre mer än förra året… Vet inte varför det inte blev något bad 2008!? O doppade inte sig men var iaf ute i vattnet till midjan, hi hi.
Kram

6 07 2009
Indie

Absolutely gorgeous photos. You do such a great job of capturing everything that I feel as if I am there. Glad you’re having a good time!

27 07 2009
petchie

Thanks Indie! You must be on your way to Sweden right about now!? I hope that you will enjoy it as much as I enjoyed my holidays… The Swedish summer can be magical!

9 07 2009
Fröken Anki

Åhhh stranden! Det ser så himla härligt ut! Hoppas att du haft en riktigt härlig födelsedag idag och det blir ett trevligt bröllop i Strasbourg.

kram

27 07 2009
petchie

Fröken Anki, ha ha, jag såg precis på flickr att mitt strandfoto har tittats på 33 ggr! Det är med andra ord fler som tyckt att det ser härligt ut😀 Tack för födelsedagshälsningen, det blev en mysig födelsedag med familj och vänner OCH fint väder (en aning kallt för strandbesök dock).
Kram

11 07 2009
Emmapiraya

Underbara bilder som ger sverigelängtan! Jag åker hem nästa vecka, på onsdag, och kan nås på 0702538948 om du är i närheten av Skåne/Småland och hinner med en snabbfika!🙂 Jag ääälskar blomkål och det var nog det roligaste på länge att Saltis önskade sig blomkål och ett piano när hon var liten!🙂

Och födelsedag läser jag att du haft – GRATTIS i efterskott!

Kram!

27 07 2009
petchie

Emma, tyvärr fanns det inte riktigt tid att träffas – vi åkte från Sverige förra lördagen och hade fullt program de sista 2 dagarna. Jag ska spara ditt telefonnummer och hoppas på träff nästa gång vi är hemma!
Visst var det gulligt att Saltis önskade sig blomkål och ett piano som liten! Hoppas att hon iaf fick blomkål🙂
Tack för grattishälsningen, det var en trevlig födelsedag även om det var 3:e gången (av 4) som O inte var med mig på min födelsedag (mitt fel att jag alltid är i Sverige, hi hi)
Kram!

Leave a Reply

